Pagina 1 van 9

Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 11:24
door SSassen
Ik ben van plan een nieuwe bovenfrees aan te schaffen, simpelweg omdat ik een aantal goedkope bovenfrezen heb versleten en merk dat ze in het begin prima voldoen, maar na wat langer gebruik allerlei gebreken (vooral speling) gaan vertonen. Daarmee kan ik dus niet meer maatnauwkeurig werken en daar heb ik echt een rothekel aan omdat ik steeds de speling moet corrigeren en dus dubbel werk aan het doen doen ben, zonde van de tijd.

Ik zoek dus een betrouwbare en duurzame bovenfrees met een (zeer) exacte diepteinstelling en een geleider die aan één kant een vlakke kant heeft (heel handig bij het kantfrezen langs een aluminium geleider b.v.). Iemand een goede suggestie? Graag uit eigen ervaring, dus niet van horen zeggen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 11:28
door dre
misschien eentonig,maar ik raad je toch een festool aan.
gewoon zeer goed,en veel accesoires verkrijgbaar.

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 11:42
door Pjotr
Ik heb Festool laatst bekeken en vond het niet meer wat het ooit was. Er zijn wel heel veel accessoires voor te bestellen die alles bij elkaar meer kosten dan de hele frees. Maar het meeste daarvan kun je ook vrij gemakkelijk zelf maken. Zelf heb ik 15 jaar met een Hitachi gedaan naar volle tevredenheid. Hun pro line is ook erg stabiel. Zou in iig gaan voor iets waar zowel 6mm, 8mm én 12 mm schacht in past.

Maar wat noem jij nauwkeurig Sander? Op een 1/10mm of op een 1/100 mm?

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 11:48
door dre
ik heb zelf een blauwe bosch,zeer goed apparaat......
maar voor accesoires hoef je niet te komen....

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 11:58
door SSassen
Pjotr schreef:
Ik heb Festool laatst bekeken en vond het niet meer wat het ooit was. Er zijn wel heel veel accessoires voor te bestellen die alles bij elkaar meer kosten dan de hele frees. Maar het meeste daarvan kun je ook vrij gemakkelijk zelf maken. Zelf heb ik 15 jaar met een Hitachi gedaan naar volle tevredenheid. Hun pro line is ook erg stabiel. Zou in iig gaan voor iets waar zowel 6mm, 8mm én 12 mm schacht in past.

Maar wat noem jij nauwkeurig Sander? Op een 1/10mm of op een 1/100 mm?
Voor hout lijkt 1/10mm mij genoeg. Had jij niet recentelijk een nieuwe (Triton?) bovenfrees gekocht? Ik moet eerlijk zeggen dat hetgeen wat ik in de bouwmarkt vindt (DeWalt, Bosch, Metabo, etc.) mij nu niet gelijk naar m'n portomonnee doet grijpen, dit is weinig beter dan de Ferm die ik nu gebruik. Als ik dan een paar honderd euro ga uitgeven moet het wel een flinke stap voorwaarts zijn gezien de prijs van de Ferm (59 euro).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 12:04
door dre
de ferm heb ik ook(gekregen)dat ding is echt goed voor het geld.
maar de festool is gewoon goed doordacht in gebruik en bediening.

of ie het geld waard is?
tja,waarom vind je `m in bijna elke meubelmakerij...... :mrgreen:

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 12:10
door Henkjan
ik heb al een aantal jaar veel plezier van m'n Metabo, kan ik je van harte aanbevelen. zeker naukeurig genoeg, zoek maar eens op "keessjabloon"

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 12:17
door SSassen
Henkjan schreef:
ik heb al een aantal jaar veel plezier van m'n Metabo, kan ik je van harte aanbevelen. zeker naukeurig genoeg, zoek maar eens op "keessjabloon"
Ik zoek liever op het typenummer van jouw Metabo, welk typenummer is dat?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 12:21
door Pjotr
Daar vindt je toch ook veel DeWalt hoor Dre :D

Die Triton? Ik heb hem net een week, dus ik kan er nog weinig van zeggen qua duurzaamheid. Hij is i.i.g. erg compleet en nauwkeurig, zeker voor die ca. 200 euries. Daarvoor zitten er ook 5 spantangen bij, zowel de Engelse 1/4 en 1/2 inch als de 3 standaard mm maten. Hij werkt i.i.g. erg goed zowel als invalfrees als onder de tafel gemonteerd. Dat "rack and pinion" hoogte verstel systeem is even wennen maar werkt in i.g.g. erg goed en nauwkeurig. Het stof afzuig systeem werkt ook fenomenaal goed, dat heb nog niet zo bij andere machines meegemaakt. Frezen wisselen gaat erg gemakkelijk met het "autolock" systeem, geen gehannes met dubbel sleutels.

De langs geleider die er bij zit is redelijk maar niet super en als cirkelmal eigenlijk onbruikbaar, daarvoor moet je zelf iets knutselen.

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 12:26
door SSassen
Pjotr schreef:
Die Triton? Ik heb hem net een week, dus ik kan er nog weinig van zeggen qua duurzaamheid. ...
Welke type is dat precies? En waar gekocht?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 12:38
door Pjotr
Hallo hé: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =5&t=13229

Ik heb de 1400W gekocht bij Borenco: http://www.borencotools.nl/article/6756 ... +1400+Watt

I.t.t. wat daar staat waren bij mij de 6, 8, 12mm spantangen meegeleverd voor die prijs. Borenco levert overigens niet aan particulieren maar dat zal voor jou niet een probleem zijn denk ik.

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 12:41
door SSassen
Pjotr schreef:
Hallo hé: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =5&t=13229

Ik heb de 1400W gekocht bij Borenco: http://www.borencotools.nl/article/6756 ... +1400+Watt

I.t.t. wat daar staat waren bij mij de 6, 8, 12mm spantangen meegeleverd voor die prijs. Borenco levert overigens niet aan particulieren maar dat zal voor jou niet een probleem zijn denk ik.
Ja, die had ik al gelezen :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 12:53
door dre
Afbeelding

ziet er wel erg fraai uit!

maar als ze al in de folder zetten:van buiten af vervangbare koolborstels....... :mrgreen:
dan zal je er al wel een zakkie bij kriijgen.....

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 13:07
door dre
ik zie dat ze ook een 2kw versie hebben!
en een keurige set kopieerringen en freestafel voor een schappelijke prijs.

waar haalt die peter dat toch vandaan. :mrgreen:

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 13:13
door Pjotr
Bij Borenco :mrgreen: :lol: Ik had daar al eerder frezen besteld en het zijn aardige behulpzame lui, leveren ook snel. Mijn zaagbladen (van CMT) bestel ik daar ook.

Ik heb zelf erg staan twijfelen tussen die 1,4 en 2 KW. Die 2 KW is fysiek niet eens veel groter, wel zwaarder.

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 13:25
door dre
ik heb er 1 van 1,3kw en dat is voor het kleinere werk al een soort van te aanwezig.....

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 13:30
door Pjotr
Ik heb er van de week een 40 mm frees in gehad en dat ging als koek in meranti multiplex, een zwaardere machine heb je i.d.d. niet nodig.
dre schreef:
en een keurige set kopieerringen en freestafel voor een schappelijke prijs.
Die kopieer ringen zijn zeker goed, gedraaide kwaliteit. Alleen het zijn wel Engelse inch maten! Op zich niet zo'n heel groot probleem, al zou mm maten wel makkelijker zijn, gelukkig draait de machine niet linksom :lol:

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 13:53
door Henkjan
SSassen schreef:
Henkjan schreef:
ik heb al een aantal jaar veel plezier van m'n Metabo, kan ik je van harte aanbevelen. zeker naukeurig genoeg, zoek maar eens op "keessjabloon"
Ik zoek liever op het typenummer van jouw Metabo, welk typenummer is dat?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Of E 1229 Signal

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 14:21
door Pjotr
Henkjan schreef:
SSassen schreef:
Henkjan schreef:
ik heb al een aantal jaar veel plezier van m'n Metabo, kan ik je van harte aanbevelen. zeker naukeurig genoeg, zoek maar eens op "keessjabloon"
Ik zoek liever op het typenummer van jouw Metabo, welk typenummer is dat?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Of E 1229 Signal
In die categorie/prijsklasse is alles wel goed. Ook de blauwe Bosch lijn b.v.

Denk dat ook wel belangrijk is waarvoor je hem gaat gebruiken: Alleen als bovenfrees of wil je hem ook als tafelfrees gebruiken? Dat laatste gaf voor mij de doorslag voor de Triton, naast de prijs en de mogelijkheid van alle maten frezen natuurlijk. Maar goed, voor 12mm spantang machines zijn alle andere maten ook wel los bij te bestellen.

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 15:51
door Leon
Ik heb al jaren een Bosch GOF 1300 ACE. Ideale machine: nauwkeurig, en sterk genoeg voor zelfs forse frezen. Deze uitvoering is er niet meer, maar de huidige 1300 CE lijkt er erg veel op.

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 16:23
door dre
die heb ik ook! 8)

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 16:44
door SSassen
Duur speelgoed! Zowel de Metabo als de Bosch zijn meer dan 350 euro, dan ziet de Triton er toch stukken beter geprijsd uit en met 12mm opspanmogelijkheid.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 17:01
door dre
die zijn inderdaad duur en ook lomp......
voor thuisgebruik zou ik een iets handzamer modelletje uitkiezen.

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 17:17
door Pjotr
Die Triton 1400 watter is anders ook geen kleintje hoor met 4,5 Kg :mrgreen:

Het is dat ik het niet zo veel gebruik en het er daarom niet voor over heb, anders was ik waarschijnlijk ook wel eerder voor de GOF 1300 gegaan. Zo'n onbekend merk is toch wel een gok, die vooralsnog prima uitpakt.

Re: Nieuwe bovenfrees?

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 17:35
door Pjotr
Pjotr schreef:
De langs geleider die er bij zit is redelijk maar niet super en als cirkelmal eigenlijk onbruikbaar, daarvoor moet je zelf iets knutselen.
Om hier even op terug te komen, die cirkelgeleider is een plastic plaatje wat in de voetplaat heen en weer kan schuiven. Dat werkt dus niet zo lekker. Maar als je dat zelf vervangt door een passende alu, of beter stalen, strip van 5mm x 25mm en met een goede stevige draai-pin is dat wel goed werkend te krijgen:
Cirkel-geleider.jpg