Pagina 1 van 2
Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: za 12 mar 2011, 15:12
door Lambert
Een korte introductie :
ik ben een 34-jarige fijnmechanisch instrumentmaker die een baan heeft als labotechnicus.
Ondanks dat mijn hobby geen zelfbouwaudio is kwam ik op dit forum tercht.
(ben meer van de mp3`s , dat zal hier wel een vies woord zijn

)
Nu is het zo dat ik een eigen conventionele draaibank heb en ook wel eens wat tijd over naast mijn baan.
(centerhoogte 133 mm , afstand tussen de centers 750 mm)
Een conventionele freesbank staat ook te wachten , daaraan heb ik echter nog wel een paar maanden werk.
Zo gauw deze ook in bedrijf is laat ik het weten.
Als er dus iemand is die een adresje zoekt voor draaiklusjes tegen vergoeding ben ik beschikbaar.
Uiteraard kan ik (waarschijnlijk) al jullie vragen op materialengebied (alu , staal , titaan , keramiek , etc) en mechanisch/bewerkings (schroefdraden etc.) gebied beantwoorden.
Dagelijks het forum lezen gaat me niet lukken . schroom dus niet om een mailtje te sturen als je iets wil weten.
Edit na een aanvraag : hout bewerken doe ik niet op mijn machines.
Het stof en zaagsel trekt de olie uit de geleidingen en dat heb ik er niet voor over.
Wat voorbeelden van mijn werk :
Re: Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: za 12 mar 2011, 15:57
door Miniwatt
Welkom hier, je lijkt me een aanwinst voor het forum!

Re: Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: za 12 mar 2011, 17:36
door Lambert
Dank , ben benieuwd wat er hier allemaal aan bod gaat komen.
Re: Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: za 12 mar 2011, 18:02
door hannesie
Ik denk dat ik wel iets kan bedenken
Je krijgt wel een PB tje.
Re: Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: za 12 mar 2011, 22:58
door vinnie411
Ha iemand die het LIS heeft gedaan. Ben zelf niet verder dan het 2de jaar gekomen
Altijd wel handig voor draaiwerk wat erg nauwkeurig moet worden of extra eisen aan materiaal gesteld wordt.
Welkom.
Re: Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: zo 13 mar 2011, 11:13
door Lambert
Heb inderdaad LIS gedaan , afgerond in 2003.
Jammer dat je het niet hebt afgerond.
Nou is die school ook niet echt aan te raden als je millimeterwerk niet leuk vindt .
Ben eigenlijk wel benieuwd wat je daarna bent gaan doen ?
Re: Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: zo 13 mar 2011, 13:29
door vinnie411
Uhm.
Daarna ben ik lekker gaan werken, was full-time school wel weer zat.
Heb nog wel een bbl gedaan als Machinemonteur voor de Grond-Weg en Waterbouw.
Werk momenteel bij een bedrijf die pompinstallaties maakt en plaatst. (drink, vuil, riool, blus, process water)
Re: Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: zo 13 mar 2011, 13:42
door RobertD
Welkom !
Ik heb over een tijdje een "ding" nodig om een draaitafel arm op een draaitafel te monteren. Liefst met een hoogteverstelling.
Gaat nog wel even duren, maar wel goed dat je hier bent ( en voor mij nog redelijk in de buurt ook..)
Re: Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: zo 13 mar 2011, 13:46
door Lambert
vinnie411 schreef:Uhm.
Daarna ben ik lekker gaan werken, was full-time school wel weer zat.
Heb nog wel een bbl gedaan als Machinemonteur voor de Grond-Weg en Waterbouw.
Werk momenteel bij een bedrijf die pompinstallaties maakt en plaatst. (drink, vuil, riool, blus, process water)
Kijk , dat is nog eens wat anders.

Dat zou niks voor mij zijn , zo`n zeikerd ben ik dan ook wel weer.

Re: Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: zo 13 mar 2011, 21:09
door jaapschreuder
Fijnmechanici worden steeds schaarser,
Heb zelf mijn opleiding af gerond aan de andere kant van het land, en krijg steeds meer het idee dat ons vak met een paar jaar meer vacatures kent dan vaklui. De mensen die het vak beheersen worden steeds schaarser.
Succes met je bezigheden,
Re: Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: zo 13 mar 2011, 22:05
door Barry2001
Mooi beroep lijkt me dat zeg....een 35mm speedboor naar 34mm brengen was mij al 'fijnmechanisch' zat
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5&start=75 
maar dat is voor jou met de dikke zaag waarschijnlijk. Maar welkom hier, zal je naam onthouden, wie weet! Met zulke mechanische vaardigheden kun je trouwens wel een onwaarschijnlijk mooie originele buizenbak bouwen..
Re: Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: di 15 mar 2011, 0:53
door AntonZ
Lijkt me fascinerend werk. Ik heb een verre neef die in een ziekenhuis proteses op maat maakt, met allerlei fraaie extraatjes als hydraulische demping van bewegingen in kunstgewrichten etc. Volgens mij heeft hij ook zo'n soort opleiding gedaan. In zijn vrije tijd fabriceert hij op bestelling onderdelen op maat op een CNC freesbank in zijn garage, meestal in opdracht van bedrijven die prototypes maken. En prachtige modelbouw doet hij ook. Machtig mooi hoor, als je dat soort dingen uit metaal kunt maken.
Re: Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: di 15 mar 2011, 12:03
door Pjotr
jaapschreuder schreef:Fijnmechanici worden steeds schaarser,
Heb zelf mijn opleiding af gerond aan de andere kant van het land, en krijg steeds meer het idee dat ons vak met een paar jaar meer vacatures kent dan vaklui. De mensen die het vak beheersen worden steeds schaarser.
Succes met je bezigheden,
Ja, en de opleidingen ook. Zelf heb ik nog de Christiaan Huygensschool gedaan in Rotterdam (MTS). Een zeer goede opleiding met 40 lesuren per week. Die hele school bestaat al lang niet meer en is verworden tot een pret VMBO en opgelost in een grote ROC moloch.
Bijna alle goede gedegen opleidingen zijn van overheidswege weg bezuinigd afgelopen 20 jaar.
Re: Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: di 15 mar 2011, 18:11
door vinnie411
Heb jij nog de mazzel gehad om op het KOL rond te lopen of zat je full-time in het nieuwe gebouw op het bioscience park?
Zelf heb ik de bouw van het nieuwe gebouw meegemaakt en zat op het KOL voor theorie en glasblazen, praktijk metaal kregen we in een bijgebouw ergens (weet niet meer hoe het daar heet).
Was wel leuk en lekker in het centrum

.
Re: Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: di 15 mar 2011, 19:07
door Pjotr
Hallo Vinnie, ik weet niet of je mij bedoelt maar ik heb deze opleiding gedaan:
http://www.christiaanhuygensschool.nl/
Ik heb daar een jaar fijnmechanische techniek gedaan en daarna geswitched naar elektronica. Dit was een bijzonder leuke school met een goede amicale sfeer. Je moest daar toentertijd nog een toelatingsexamen voor doen. Het was snoeihard werken maar als docenten van je door hadden dat je er wat van maken wilde stonden ze altijd vierkant achter je om je er doorheen te slepen. En de klasse docenten stonden altijd vooraan als er gefeest moest worden, wat wij uiteraard vaak deden.
Deze site is recentelijk door een oud docent opgezet. Lees daar ook de dramatisch gedachtegang van de overheid om deze specialistische opleiding(en) op te doeken.
Re: Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: di 15 mar 2011, 20:10
door vinnie411
Pjotr schreef:Hallo Vinnie, ik weet niet of je mij bedoelt maar ik heb deze opleiding gedaan:
http://www.christiaanhuygensschool.nl/
Ik heb daar een jaar fijnmechanische techniek gedaan en daarna geswitched naar elektronica. Dit was een bijzonder leuke school met een goede amicale sfeer. Je moest daar toentertijd nog een toelatingsexamen voor doen. Het was snoeihard werken maar als docenten van je door hadden dat je er wat van maken wilde stonden ze altijd vierkant achter je om je er doorheen te slepen. En de klasse docenten stonden altijd vooraan als er gefeest moest worden, wat wij uiteraard vaak deden.
Deze site is recentelijk door een oud docent opgezet. Lees daar ook de dramatisch gedachtegang van de overheid om deze specialistische opleiding(en) op te doeken.
Nee was bedoelt voor Lambert.
KOL is het Kamerlingh Onnes Lab in Leiden.
Re: Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: di 15 mar 2011, 20:52
door Lambert
Dank voor het warme welkom allemaal.
Ik heb inderdaad nog op het KOL rondgelopen , eerst net zoals Vinnie een jaar theorie en warm + koud glas op die locatie.
Daarna een half jaar in de werkplaats van De Vreede , toen kwam de verhuizing naar het Bio Science Park.
Heb heel wat tijd door de kelders en zolders van het KOL gescharreld , mooie tijd.

Re: Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: di 15 mar 2011, 23:11
door Rody
HTS Fijnmechanische Techniek Hilversum/Utrecht hiero...
Gr rOdy
Re: Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: zo 20 mar 2011, 13:12
door Lambert
Een update : ik heb intussen leveranciers gevonden voor de meest voorkomende materialen.
(alu , kunststof , RVS)
Ik hou zelf niks op voorraad vanwege de kosten en bezorgen is ook niet gratis.
Als het kostenplaatje belangrijk is voor een project zou ik zeggen : lang leve Google !

Re: Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: di 14 jun 2011, 22:10
door kruyt
Hoi ik heb een ontstekings probleem met een oude boot motor.` Er zat een magneet ontsteking op. Die is stuk en ik heb er een ontsteking met contactpuntjes aan gehangen. Werkt prima maar aansluiting niet optimaal. pijpsleutel op onstekingsas met spie pennetje gemonteerd en pijpsleutel op moer van magneet ontstekings asje. Zit niet top zou je kunnen helpen? Tel 06 YYYYYYYY of mail
ZZZZZZZ@hotmail.com. Bij voorbaat dank, goet Rene
Re: Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: wo 15 jun 2011, 0:36
door Henkjan
zou je niet wat terughoudender zijn met persoonlijke info als mobielnr en mail zo openbaar maken?
Re: Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: wo 15 jun 2011, 8:13
door Vinculum
En misschien ook kijken naar het thema van de site?

Re: Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: wo 15 jun 2011, 11:09
door Henkjan
ik heb de 06 en mail maar even weggehaald, ik denk dat Lambert 'm al gebeld heeft
En misschien ook kijken naar het thema van de site?
dat zal Lambert niet uitmaken toch? en misschien houdt René er nog wel een nieuwe hobby aan over, geïnspireerd door bv
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... hilit=boot of
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... hilit=boot of
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... hilit=boot
Re: Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: wo 15 jun 2011, 12:41
door Lambert
Heb inderdaad al contact opgenomen , dank voor de goede zorgen.
Re: Instrumentmaker stelt zich voor
Geplaatst: wo 29 jun 2011, 19:24
door blueznl
Ikke ook electronicus / fijnmechanicus. Errug slechte cijfers op school, maar dat was voornamelijk omdat het me errug weinig interesseerde
En bovendien... toen ik tot de ontdekking kwam dat tig uur praktijk maar meetelde als 1/3e of zo van Technology, tsja, toen was de motivatie helemaal marginaal... Temeer omdat ik naast m'n lessen haast een full time baan bij een mechatronics bedrijfje als programmeur had, nou dan weet je wel hoeveel plezier ik van m'n opleiding heb gehad...
Zou graag een freesbrankje in de schuur hebben staan... nou ja, eerst maar eens een schuur
