Pagina 1 van 4

Dual mono UcD400 met HG voeding

Geplaatst: do 10 nov 2005, 8:23
door SSassen
Inmiddels ben ik bijna klaar met een dual mono UcD400 met de Hypex HG voeding, uiteraard voorzien van de nodige tweaks. Het was wat passen en meten in de Hifi-2000 19" kast maar het past nu allemaal. Alleen nog even alles netjes bedraden, het front nog voorzien van een aantal gaten en dan kan de stekker erin.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Geplaatst: do 10 nov 2005, 8:36
door Edo
Ziet er goed uit Sander.
Heb jij een adres waar je die kasten kan verkrijgen?

Groet,
Edo

Geplaatst: do 10 nov 2005, 8:52
door SSassen
Edo,

Eerst een leuk kastje uitzoeken op http://www.hifi2000.it/ dan bestellen in Italie, bij http://www.audiokit.it dan heel lang wachten (Italianen werken niet zo hard kennelijk) en met een beetje geluk krijg je het pakket dan met een week of twee via TPG post binnen. Het zijn nette kasten, maar zware (ringkern) trafo's e.d. moet je wel ondersteunen anders zakt de bodem door, zo heb ik een extra versteviging gemaakt zoals je kunt zien op de foto.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Geplaatst: do 10 nov 2005, 9:24
door Edo
Sander,

Thanks, je moest eens weten hoe lang ik al opzoek ben naar nette kasten. Bij deze gevonden geloof ik. Zien er erg goed uit, zeker die met 10mm dikke frontplaten.

Geplaatst: do 10 nov 2005, 11:53
door JuuL
Ziet er idd erg goed uit Sander!

Geplaatst: do 10 nov 2005, 12:16
door Wijx
mooie trafo's ook. Heb ik ook een tijd naar gezocht en nooit gevonden :shock:

Geplaatst: do 10 nov 2005, 12:28
door SSassen
Wijx,

Zowel Farnell en RS Components leveren ze, 300-VA voor 38 euro ex. dus echt duur zijn ze ook niet. Schuro levert ze ook met blikken afscherming ingegoten maar dan zit je al op ruim het dubbele kwa prijs ex. verzending en ik zie daar het nut niet echt van in, immers het strooiveld is al minimaal bij een ringkern.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Geplaatst: do 10 nov 2005, 12:56
door voodooless
Ziet er inderdaan prachtig uit!

Mag ik vragen wat zo'n kastje kost?

Geplaatst: vr 11 nov 2005, 8:07
door DIY_peter
Hallo SSassen,

Kan jij me zeggen wat het verschl precies is tussen de UcD400ST en de UcD400AD? Wat doet die input buffer?

Knap werk!

Geplaatst: vr 11 nov 2005, 9:44
door SSassen
Peter,

De ingang van de UcD versterkers is differentieel opgezet, de versterker versterkt dus het verschil tussen in- en in+ (verschilversterker) daarvoor gebruikt Hypex een dual opamp geschakeld als instrumentatieversterker. Deze opamp zit dus in de signaalweg en is duidelijk van invloed op de prestaties en geluidskwaliteit. De AD versie is voorzien van de AD8620, da's een zeer goede dual opamp die duidelijk beter presteert dan de standaard opamp. Kortom, de AD versie zal zeker een verbetering geven tov. de ST versie. Ik heb overigens gebruik gemaakt van de AD versie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Geplaatst: vr 11 nov 2005, 10:44
door rho
SSassen schreef:
Edo,

Eerst een leuk kastje uitzoeken op http://www.hifi2000.it/ dan bestellen in Italie, bij http://www.audiokit.it dan heel lang wachten (Italianen werken niet zo hard kennelijk) en met een beetje geluk krijg je het pakket dan met een week of twee via TPG post binnen. Het zijn nette kasten, maar zware (ringkern) trafo's e.d. moet je wel ondersteunen anders zakt de bodem door, zo heb ik een extra versteviging gemaakt zoals je kunt zien op de foto.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Daar heb ik nu al zo lang achter zitten zoeken!! Prachtige behuzingen aan scherpe prijzen.

Mooie versterker trouwens!! Echt netjes gedaan.
Schrijf eens een review als ie helemaal klaar is.

Geplaatst: vr 11 nov 2005, 11:34
door Wowly
waar heb ik dit eerder gezien...ehhh gehoord natuurlijk :D :D

Ik speel er al een half jaar mee.... bereid je voor op het missen van bepaalde klanken. Ik heb er tenminste aan moeten wennen....

Ik hoor graag wat jou ervarngen zijn.

Oh ja, hij moet wel inspelen, dus even geduld als het geluid je nog niet aan staat :wink:

Geplaatst: vr 11 nov 2005, 14:07
door Leeuwarden
Sander,

Ik zie op het tussenschot aan weerzijden twee dingetjes zitten die ik niet thuis kan brengen. Wat zijn dat?

Jan

Geplaatst: vr 11 nov 2005, 14:12
door SSassen
Jan,

Je bedoelt de doorvoertules? Die nodig omdat de randen van het (alhoewel netjes afgebraamde en strak zwart gespoten) 1-mm staal toch best scherp zijn. Of bedoel je de enkele potmeter die je ziet zitten (grijs/groen)? Ik ben net bezig met de laatste hand aan het leggen aan deze versterker, dus met een paar minuten even een nieuwe foto.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Geplaatst: vr 11 nov 2005, 14:15
door Bart_M
Het is bijna lego als je het zo ziet. :D
We wachten op de nieuwe foto's. (met close-ups) :wink:

Geplaatst: vr 11 nov 2005, 14:33
door Leeuwarden
Hallo Sander,

Een potmeter, nu zie ik het! Maak je er een passieve volumeregeling op?

Jan

Geplaatst: vr 11 nov 2005, 14:38
door SSassen
Jan,

Ja, per kanaal een nette potmeter, zo kan ik ook zonder voorversterker af, aangezien de meeste bronnen, CD bv, al ruim 2-Vrms leveren, en dan heb je geen voorversterker meer nodig voor volledige uitsturing.
Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Geplaatst: vr 11 nov 2005, 14:42
door Leeuwarden
Ziet er goed uit Sander! Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het een bijzonder goede versterker is. Ik heb zelf overigens de normale uitvoering.
Jan-Peter Hypex schrijft dat de units niet hoeven in te spelen. Ik ben het daar niet mee eens. Laat maar lekker een tijdje draaien en de scherpe randjes zijn verdwenen...

Jan

Geplaatst: vr 11 nov 2005, 14:49
door SSassen
Jan et al,

Hieronder dan de beloofde foto's, inmiddels staat de versterker in te spelen en zal ik hem volgende week eens aan de pijnbank hangen (dummy load, etc.).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Geplaatst: vr 11 nov 2005, 14:54
door Leeuwarden
Wat voor potmeters zijn dat Sander?

Geplaatst: vr 11 nov 2005, 15:08
door SSassen
Jan,

Ik had een hele berg potmeters bij Farnell en RS besteld en heb goed zitten vergelijken, deze potmeter vond ik het neutraalst van allemaal klinken. Het zijn Vishay 3-watt PE-30 series cermet pots en in verschillende waardes te krijgen (log en lin) kosten rond de 18 euro ex. per stuk.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Geplaatst: vr 11 nov 2005, 15:36
door rho
Even een woordje commentaar: Waauw!!

Als ie klinkt zoals ie gebouwd is ... :shock: :shock:

Geplaatst: vr 11 nov 2005, 16:56
door asterduc
ziet er zeer verzorgt uit Sander.

Heb je de trafos ontkoppeld van de bodemplaat?

Ed.

Geplaatst: vr 11 nov 2005, 17:12
door SSassen
Asterduk,

Elektrisch of mechanisch? De trafo's zijn ingegoten en daarmee is er geen contact te maken met de binnenkant, dus ik neem aan dat je dat niet bedoeld. De bout erdoorheen is M6 RVS, alle andere schroeven etc. zijn overigens ook RVS. Mechanisch zijn de trafo's dus alleen met de M6 bout vastgezet, met een 2-mm dikke rubberen schijf eronder en dat biedt voldoende stevigheid icm. de verstevigingen aan de grondplaat. Zonder deze verstevigingen zakt hij door door het gewicht van de trafo's.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Geplaatst: vr 11 nov 2005, 18:57
door asterduc
SSassen schreef:
Asterduk,
Elektrisch of mechanisch?
Mechanisch.

Indien ik zelf een versterker bouw kleef ik een montageplaat met Tec7 tegen de bodemplaat. Op de montageplaat schroef ik dan de trafo. De elastische Tec7 zorgt voor de ontkoppeling.
Het is mij zonder deze truuk bijna niet gelukt om de trafo 100% stil te krijgen.

Het feit dat jouw trafo ingegoten is en er nog een extra rubberen schijf onderzit zal volgens mij wel voldoende zijn om de brom niet door te geven. Ik denk ook dat er grote verschillen zijn tussen trafos van verschillende merken onderling.

Ed.