Zelfbouw sub - Kappa TL
Geplaatst: di 01 mar 2011, 22:53
Geruimte tijd geleden heb ik een simpele sub gebouwd op basis van de Vifa 25-WN-250 (thread hier: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=4868 ) en deze heeft het keurig netjes gedaan, al vermoed ik dat downfiring toch niet helemaal het ding is voor die Vifa, volgens mij zakt hij uit.
Mijn front speakers zijn sinds kort de Magnat Lambda 10 (je houdt ervan of je haat het). De oude Vector 4 heb ik gerecapped en gerefoamed, en zijn nu surround speakers geworden. An sich heb ik voor muziek meer dan genoeg bas, en ook in films is een subwoofer nauwelijks nodig. Ergens rond de 35 Hz is er meer dan genoeg bas met de alle speakers in 'full' mode. De oude sub op basis van de Vifa voegt nog wel iets toe, maar niet veel meer.
Het is dus tijd voor iets nieuws. Omdat het voor een appel en een ei moet (as usual) wil ik gebruik maken van de volgende twee componenten welke ik heb liggen...
- een driver Infinity Kappa Perfect 12.1
- een sub versterker NHT SA2
Ik weet dat de sub versterker wat te klein is voor het maximale uit deze luidspreker, maar ik streef niet naar het maximale volume, dus for the time being wou ik het hier mee doen. Als het niet gaat, dan komt er een Conrad plate amp in denk ik. Een leuke eigenschap van de SA2 is dat het volume vanaf de voorzijde goed te regelen is (er is nogal wat verschil in de downmix in LFE kanalen in films, pfew).
Het hoofddoel is het LFE kanaal goed in de mix te krijgen. Een beetje extra ultra laag in muziek is niet zo belangrijk, meestal luister ik daarnaar in analoog direct, maar heel erg vind ik het natuurlijk niet als er nog wat bij komt.
Dus... wat is de next step? Ik twijfel over een tubular approach ( http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=13048 ) en heb wat passende buizen gevonden ( 315 mm ) maar hik een beetje tegen een lengte van rond de 2 meter aan... een gewoon vierkant bakje maken kan, maar de ruimte waar de sub komt te staan is beperkt. Ik weet nog niet of ik weer een downfiring sub wil bouwen, misschien ditmaal eentje die gewoon naar voren wijst.
Voor het maximale rendement kom ik uit op een gepoorte kast van dik 100 liter, en da's toch wel een redelijk volume. In een gesloten behuizing wordt het rond de 50 liter, en dan kan ik het oude kastje hergebruiken, maar ja, daar zit wat weinig bracing in, en veel volume in een BR geeft toch het meeste rendement. ( Al vind ik dit http://www.io.com/~patman/sbs.html een maatje te groot
)
Een andere optie is een 'zuiltje', van bijvoorbeeld 35 breed, 35 diep, 100 hoog. Met nette afgeronde hoeken zou ik 'm passend kunnen maken (optisch althans
) bij de Lambda's, maar dan rijst weer de vraag: down firing, front firing, speaker laag, of speaker hoog in de zuil?
Samengevat:
Vorm:
- tubular
- cube (reguliere sub vorm)
- zuil (forward)
- tube (sonotube stijl, down firing, BR)
Soort:
- tubular
- BR
- closed
- TL (geen idee, is dat interessant?)
Plaats van de speaker in een zuil:
- laag
- hoog
Frequentie bereik
- LFE - bass only - dolby hard limit < 120 Hz, advies < 80 Hz
- front support - alles wat de front speakers missen < 40 Hz (check)
Argh, teveel opties! Suggesties zijn heel erg welkom!
Knettergek maar interessant:
http://www3.ocn.ne.jp/~hanbei/eng-intro.html
Mijn front speakers zijn sinds kort de Magnat Lambda 10 (je houdt ervan of je haat het). De oude Vector 4 heb ik gerecapped en gerefoamed, en zijn nu surround speakers geworden. An sich heb ik voor muziek meer dan genoeg bas, en ook in films is een subwoofer nauwelijks nodig. Ergens rond de 35 Hz is er meer dan genoeg bas met de alle speakers in 'full' mode. De oude sub op basis van de Vifa voegt nog wel iets toe, maar niet veel meer.
Het is dus tijd voor iets nieuws. Omdat het voor een appel en een ei moet (as usual) wil ik gebruik maken van de volgende twee componenten welke ik heb liggen...
- een driver Infinity Kappa Perfect 12.1
- een sub versterker NHT SA2
Ik weet dat de sub versterker wat te klein is voor het maximale uit deze luidspreker, maar ik streef niet naar het maximale volume, dus for the time being wou ik het hier mee doen. Als het niet gaat, dan komt er een Conrad plate amp in denk ik. Een leuke eigenschap van de SA2 is dat het volume vanaf de voorzijde goed te regelen is (er is nogal wat verschil in de downmix in LFE kanalen in films, pfew).
Het hoofddoel is het LFE kanaal goed in de mix te krijgen. Een beetje extra ultra laag in muziek is niet zo belangrijk, meestal luister ik daarnaar in analoog direct, maar heel erg vind ik het natuurlijk niet als er nog wat bij komt.
Dus... wat is de next step? Ik twijfel over een tubular approach ( http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=13048 ) en heb wat passende buizen gevonden ( 315 mm ) maar hik een beetje tegen een lengte van rond de 2 meter aan... een gewoon vierkant bakje maken kan, maar de ruimte waar de sub komt te staan is beperkt. Ik weet nog niet of ik weer een downfiring sub wil bouwen, misschien ditmaal eentje die gewoon naar voren wijst.
Voor het maximale rendement kom ik uit op een gepoorte kast van dik 100 liter, en da's toch wel een redelijk volume. In een gesloten behuizing wordt het rond de 50 liter, en dan kan ik het oude kastje hergebruiken, maar ja, daar zit wat weinig bracing in, en veel volume in een BR geeft toch het meeste rendement. ( Al vind ik dit http://www.io.com/~patman/sbs.html een maatje te groot
Een andere optie is een 'zuiltje', van bijvoorbeeld 35 breed, 35 diep, 100 hoog. Met nette afgeronde hoeken zou ik 'm passend kunnen maken (optisch althans
Samengevat:
Vorm:
- tubular
- cube (reguliere sub vorm)
- zuil (forward)
- tube (sonotube stijl, down firing, BR)
Soort:
- tubular
- BR
- closed
- TL (geen idee, is dat interessant?)
Plaats van de speaker in een zuil:
- laag
- hoog
Frequentie bereik
- LFE - bass only - dolby hard limit < 120 Hz, advies < 80 Hz
- front support - alles wat de front speakers missen < 40 Hz (check)
Argh, teveel opties! Suggesties zijn heel erg welkom!
Knettergek maar interessant:
http://www3.ocn.ne.jp/~hanbei/eng-intro.html