Pagina 1 van 2

voeding squeezebox

Geplaatst: zo 20 feb 2011, 17:54
door Henkjan
er is al hier en daar wat geschreven over de voeding van de squeezebox, en dat er t.o.v. de standaard wall-wart wel wat te verbeteren valt.

Hannesie heeft bv een buizenvoorverwarmerdinges van Guido Tent gebruikt, JacobH heeft een superteddydinges besteld, en er zijn ook diverse kant en klaar oplossingen

ik kwam op ebay dit ding tegen: een "5 Amps Voltage Regulator Module, Output 1.5-32V, LM338T". Als ik een gewone 5A wall-wart van een volt of 6 pak, die dan door deze heen stuur, dan zou het toch een stuk beter moeten zijn? (of uiteindelijke doel samen met m'n minidsp, relais, etc, enz, in en kastje en dat alles gevoed door een meanwell voeding)

Re: voeding squeezebox

Geplaatst: zo 20 feb 2011, 19:17
door hannesie
Ik heb zelf ook eerst een voeding gemaakt met een LM 317 kitje van Velleman, dat werd alleen verschrikkelijk heet, dat was een 1A uitvoering.
Nou weet ik dat ik een noob ben op het gebied van voeding enz., vandaar dat ik toen dat setje van Guido T. heb gekocht.

Best kans dat het beter had opgelost had kunnen worden, dat weet ik niet, want ik zie hier vaak een voeding met die LM 317 voorbij komen.

Re: voeding squeezebox

Geplaatst: zo 20 feb 2011, 20:55
door Bertje
Henkjan schreef:
ik kwam op ebay dit ding tegen: een "5 Amps Voltage Regulator Module, Output 1.5-32V, LM338T". Als ik een gewone 5A wall-wart van een volt of 6 pak, die dan door deze heen stuur, dan zou het toch een stuk beter moeten zijn? (of uiteindelijke doel samen met m'n minidsp, relais, etc, enz, in en kastje en dat alles gevoed door een meanwell voeding)
Maar zo'n wallwart levert meestal al gelijksspanning, dat werkt dus niet omdat er al een gelijkrichter op dat printje zit. Je hebt een transformator nodig van 6-8V~
Rob.

Re: voeding squeezebox

Geplaatst: zo 20 feb 2011, 21:12
door studiostevus
Ik heb mijn dac (in aanbouw) volgestouwd met Salas regulators (zoals op diyaudio)... Ik geloof dat ene Quanghau een GB heeft op diyaudio voor de bordjes (1 pcb bevat gelijkrichters, caps, en de regulator).

Is veel stabieler dan een lm317 gebaseerde oplossing.. ook wel wat meer soldeer- en sprokkelwerk om het allemaal up and running te krijgen.

Re: voeding squeezebox

Geplaatst: zo 20 feb 2011, 21:14
door BertDB
ik gebruik ook een Tentlabs gloeiprintje als voeding voor m'n squeezebox.
Al moet ik zeggen dat dat koelprofieltje ook best warm wordt ...
Transfo is van Amplimo.
Gebouwd naar analogie van Triodedick zo'n artikel in de hifi/vifi (of zoiets :P).

Re: voeding squeezebox

Geplaatst: zo 20 feb 2011, 22:42
door Henkjan
Bertje schreef:
Henkjan schreef:
ik kwam op ebay dit ding tegen: een "5 Amps Voltage Regulator Module, Output 1.5-32V, LM338T". Als ik een gewone 5A wall-wart van een volt of 6 pak, die dan door deze heen stuur, dan zou het toch een stuk beter moeten zijn? (of uiteindelijke doel samen met m'n minidsp, relais, etc, enz, in en kastje en dat alles gevoed door een meanwell voeding)
Maar zo'n wallwart levert meestal al gelijksspanning, dat werkt dus niet omdat er al een gelijkrichter op dat printje zit. Je hebt een transformator nodig van 6-8V~
Rob.
volgens de text kan er ook DC in
5 Amps voltage regulator module, based on National Semiconductor LM338T regulator IC design, AC or DC input, DC output, output voltage LED indicator.

Re: voeding squeezebox

Geplaatst: zo 20 feb 2011, 23:32
door Bertje
OK, dan is 't een mooi flexibel printje... :D Maar voor een goede regeling heb je ca. 3V verschil nodig, dus 8V dc in voor 5V out bijvoorbeeld.
Rob.

Re: voeding squeezebox

Geplaatst: ma 21 feb 2011, 7:33
door JacobH
Ik heb bij dezelfde jongens de LM317 variant gekocht. Niet zozeer voor de squeezebox maar om andere goedkope adapters te kunnen vervangen.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWNX:IT

Printje zit er degelijk uit, versturen e.d gaat allemaal bijzonder vlot.

De superteddyreg heb ik meer gekocht om het "gevoel" of het echt wat uitmaakt of dat het te horen is weet ik niet maar ben ik wel benieuwd naar.

Jacob

Re: voeding squeezebox

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 14:36
door Henkjan
zo, dit maar eens afstoffen... ik had namelijk gedacht om in m'n 4 kanaals versterker voor in de woonkamer ook maar meteen een nette voeding voor de SB te zetten. Als ik zo de beschrijving van deze lees, kan die direct AC van een trafo krijgen wat het we makkelijk maakt. bij die zelfde bezorgchinees zie ik ook een "VERY LOW NOISE <40μV Adjustable Voltage Regulator Board, 3 Amp" staan. als ik die nou eens achter die eerste zet, dan zou het toch een nette audiofiele schone voeding op moeten leveren toch?

Re: voeding squeezebox

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 18:32
door ray5150
In principe wel, ja.

Re: voeding squeezebox

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 18:47
door Vinculum
Ik heb zelf deze in gebruik:
http://www.ebay.co.uk/itm/Voltage-Regul ... 3580wt_982

Kost een stuk minder en doet hetzelfde. De LM317 is een gerenomeerd stuk hardware en zit overal in.

Re: voeding squeezebox

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 19:02
door ray5150
Maar, die heeft ook een stuk lagere maximum stroom... dat vind een SB niet zo fijn, meen ik.

Re: voeding squeezebox

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 19:12
door BertDB
het schermpje van zo'n SB lust inderdaad een aardige slok stroom.
Was de originele adapter van de SB niet voor 1 of 2A ?
je kan altijd een 2N3055 transistor erbij zetten om meer stroom te laten leveren.

Afbeelding

Re: voeding squeezebox

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 19:36
door jeroen_d
Henkjan schreef:
zo, dit maar eens afstoffen... ik had namelijk gedacht om in m'n 4 kanaals versterker voor in de woonkamer ook maar meteen een nette voeding voor de SB te zetten. Als ik zo de beschrijving van deze lees, kan die direct AC van een trafo krijgen wat het we makkelijk maakt. bij die zelfde bezorgchinees zie ik ook een "VERY LOW NOISE <40μV Adjustable Voltage Regulator Board, 3 Amp" staan. als ik die nou eens achter die eerste zet, dan zou het toch een nette audiofiele schone voeding op moeten leveren toch?
Zo'n zeer lage ruis is wel gunstig, zeker als het tot op hoge frequenties werkt. Lijkt me zeker wel wat, dat very low noise bordje.

Re: voeding squeezebox

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 20:34
door Henkjan
dan gaan we daar er maar eens een stelletje van laten komen. nog ff een paar bijpassende trafo-tjes scoren. als ik er van uit ga dat beide ~3V drop nodig hebben om lekker te kunnen regelen, wat voor trafo moet je dan op de AC ingang zetten?
BertDB schreef:
het schermpje van zo'n SB lust inderdaad een aardige slok stroom. Was de originele adapter van de SB niet voor 1 of 2A ?
yep, de classic's wall-wart is 5V, 2A; de receiver's is 9V 0.5A (daar zou de 317 prima kunnen dus), de touch weet ik niet (Hans, kom er maar in :mrgreen: )

Re: voeding squeezebox

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 20:39
door ray5150
Henkjan schreef:
dan gaan we daar er maar eens een stelletje van laten komen. nog ff een paar bijpassende trafo-tjes scoren. als ik er van uit ga dat beide ~3V drop nodig hebben om lekker te kunnen regelen, wat voor trafo moet je dan op de AC ingang zetten?
Op hoeveel Volt DC draait jouw SB ?

Re: voeding squeezebox

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 20:42
door Henkjan
nog een gedachte: wat beter zijn:
  • trafo -> LM bordje -> low noise bordje
  • SMPS -> inductie (spoel of ferriet-kraal) -> low noise bordje
de laatste is in elk geval een stuk goedkoper zo op t eerste gezicht
ray5150 schreef:
Henkjan schreef:
dan gaan we daar er maar eens een stelletje van laten komen. nog ff een paar bijpassende trafo-tjes scoren. als ik er van uit ga dat beide ~3V drop nodig hebben om lekker te kunnen regelen, wat voor trafo moet je dan op de AC ingang zetten?
Op hoeveel Volt DC draait jouw SB ?
ik heb zowel een classic (die lust 5V) als een receiver (die lust 9V); die vervanger met de Raspbery pi zou ook op 5V gaan draaien

Re: voeding squeezebox

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 21:29
door ray5150
Dan zul je op zoek moeten naar een trafo van 12 VAC bij een stroom van minimaal 2 A.
Zou geen hogere spanning nemen, dat moet de voeding alleen maar wegstoken. (overbodige warmte.)
Hogere maximale stroom mag wel, maar is wel groter en duurder.

Re: voeding squeezebox

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 21:54
door Henkjan
ray5150 schreef:
Dan zul je op zoek moeten naar een trafo van 12 VAC bij een stroom van minimaal 2 A.
Zou geen hogere spanning nemen, dat moet de voeding alleen maar wegstoken. (overbodige warmte.)
Hogere maximale stroom mag wel, maar is wel groter en duurder.
is dat voor de 5V of de 9V?

Re: voeding squeezebox

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 22:00
door ray5150
Da's voor de 9 Volt.

Re: voeding squeezebox

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 22:12
door Henkjan
OK, dus voor de 5V zou iets van 9VAC genoeg zijn?

algemene vraag over trafo's [ -!- blonde vraag alert -!- ] die zijn vrijwel altijd met 2 secundaire aansluitingen, dit voor als je zowel + als - spanning nodig hebt. hoe zit dat met de opgegeven stroom, is die per wikkeling of is dat voor beide samen? dus als je ze parallel zet omdat je alleen maar 2A + nodig hebt moet je dan een 12V trafo komen van 12VA of 24VA?

Re: voeding squeezebox

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 22:33
door BertDB
Een uitgangsvermogen staat altijd gespecifieerd voor de gehele secundaire.
Stel je hebt een trafo van 24VA, met een spanning van 12V
De secundaire kan dan 2A leveren, ongeacht of dat over 1 of over 35 secundaire aansluitingen verdeeld is O:)
Een trafo die meerdere verschillende spanningen heeft zal altijd per wikkeling voltage+ampèrage vermelden.

! bij de weg !
Secundairen van trafo's mag je nooit zomaar parallel schakelen ! [-X

Re: voeding squeezebox

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 22:42
door Henkjan
BertDB schreef:
Secundairen van trafo's mag je nooit zomaar parallel schakelen ! [-X
bedankt voor de waarschuwing. maar je ziet t wel op schema's staan. onder welke voorwaarden kan dat dan wel?

Re: voeding squeezebox

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 22:49
door BertDB
parallel schakelen kan eigenlijk enkel als het 2 gescheiden wikkelingen zijn (niet 1 wikkeling met middenaftakking dus !), en de 2 wikkelingen exact gelijk zijn. Je moet daarbij ook op de polariteit letten (zie maar eens na, in veel schema's wordt dat aangeduid met een bolletje)

Re: voeding squeezebox

Geplaatst: ma 24 sep 2012, 22:49
door ray5150
De wikkelingen moeten in fase staan. (toch ? :hide: )
rin-230v.gif
Rood op blauw, en grijs op geel. let op de stipjes.