Pagina 1 van 1

Tappenset

Geplaatst: zo 13 feb 2011, 11:49
door hanselchen
Beste mede knutselaars.
Heeft iemand nog recentelijk een tappenset aangeschaft en is hier heel content mee, waar heb je deze gekocht?
Ik ben nl. naar een set, maat M3 tot pakhembeet M6,
tbv. aluminium/koper/ ijzeren behuizingen, koelplaten, fronten etc. etc.

Thnx.

Re: Tappenset

Geplaatst: ma 14 feb 2011, 10:26
door gniaw
Sinds kort heb ik twee draadboortjes; M3 en M4, gekocht bij Conrad voor € 3,69 per stuk. Deze zijn geschikt voor doorgaande gaten.
HSSG-insnijdraadtap M 3 DIN 3126.jpg
HSSG-insnijdraadtap M 3 DIN 3126.jpg (7.42 KiB) 1232 keer bekeken
Binnenkort wil ik nog twee aanschaffen voor blinde gaten, zoals deze:
Machine tapboor M4 DIN 371.jpg
Machine tapboor M4 DIN 371.jpg (4.25 KiB) 1232 keer bekeken
Wellicht bij de bouwmarkt zijn er meer keuzes en goedkoper.

Succes, Wai

Re: Tappenset

Geplaatst: do 17 feb 2011, 14:21
door MechanicalAnimal
hanselchen schreef:
Beste mede knutselaars.
Heeft iemand nog recentelijk een tappenset aangeschaft en is hier heel content mee, waar heb je deze gekocht?
Ik ben nl. naar een set, maat M3 tot pakhembeet M6,
tbv. aluminium/koper/ ijzeren behuizingen, koelplaten, fronten etc. etc.

Thnx.
Bij de E-norm, niet goedkoop maar wel een pak advies erbij gekregen, wel zo handig als beginner.

Advies gekregen om machinetappen te nemen itt handtappen omdat de laatste veelal minder hard zijn uitgevoerd. Zolang je geen centimeters diep en blinde schroefdraadgaten hoeft te tappen kun je prima machinetappen gebruiken. Handtappen zijn vaak van die setjes met 3 tappen per maat. Dan tap je je een ongeluk ook nog eens :lol:

Mijn aanschaf: setje M3-M12 machine-tappen van International Tools, rond de 120 euro. Kost wat, heb je ook wat.

Vergeet ff niet snij-olie mee te nemen, gaan je boortjes en tappen langer mee :wink:

Re: Tappenset

Geplaatst: do 17 feb 2011, 19:05
door hanselchen
De tap op de bovenste foto van Gniaw, is dat niet een soort van machinetap?
Je begint dunnetjes in te snijden en naarmate je verder draait, snijdt hij dieper in de juiste vorm en diepte.
Met deze tapjes lijkt het erop dat je niet met 3 losse hoeft te werken.
Dan is deze Conrad tap een leuke optie.

Hans

Re: Tappenset

Geplaatst: do 17 feb 2011, 19:32
door dre
zo`n sneltap werkt inderdaad prima.
ik ben zelf meer van de 3 tappen,net iets fraaier gesneden.

Re: Tappenset

Geplaatst: do 17 feb 2011, 19:38
door Leon
Machinetappen zijn inderdaad vaak harder uitgevoerd, en breken daardoor sneller af. Tenzij je van plan bent ze machinaal te gaan gebruiken in bijv. een tap machine kun je beter setjes van 3 handtaps kopen.

Re: Tappenset

Geplaatst: za 19 feb 2011, 12:02
door gniaw
hanselchen schreef:
De tap op de bovenste foto van Gniaw, is dat niet een soort van machinetap?
Je begint dunnetjes in te snijden en naarmate je verder draait, snijdt hij dieper in de juiste vorm en diepte.
Met deze tapjes lijkt het erop dat je niet met 3 losse hoeft te werken.
Dan is deze Conrad tap een leuke optie.
Hans
Hoi Hans,

De tap op de eerste foto is idd een machinetap voor doorgaande gaten. Voor kleine diameters gebruik ik liefst machinetap (1x) ipv handtap (3x); ik ben lui :-$
Ik maak gebruik van zo'n ding en tap heel rustig met 3 vingertjes. Zorgvuldig voorboren en maak gebruik van snijolie:
DSC02611.jpg
DSC02609.jpg
Het is aan te raden voor elk soort materiaal; staal, alu, koper, kuststof, etc, een aparte tap te gebruiken.

Groetjes, Wai

Re: Tappenset

Geplaatst: za 19 feb 2011, 15:09
door Pjotr
gniaw schreef:

Het is aan te raden voor elk soort materiaal; staal, alu, koper, kuststof, etc, een aparte tap te gebruiken.

Groetjes, Wai
Klopt helemaal. Al is 4 sets wel wat overdreven. Zelf heb 2 sets: 1 voor staal en 1 voor zachtmetaal, in kunststof tap ik niet. Maar als je een plexiglas freak bent loont het wel daar aparte tappen voor te houden.

Zelf hou ik het ook bij geslepen machine tappen van de gereedschapshandel en dat gaat perfect uit de hand. Ze zijn vrij duur maar dat loont wel. Ze zijn er in 2 soorten: Vooruit snijdend voor doorlopende gaten en terug snijdend voor blinde gaten. Die terug snijdende zijn wat lastiger te krijgen: Alleen bij een gespecialiseerde machinehandel.

Grote voordeel van machine tappen is niet alleen professionele kwaliteit maar je hebt ook maar 1 tap nodig om op de juiste maat komen. En als je er zuinig op bent gaan ze lang mee.

Re: Tappenset

Geplaatst: zo 20 feb 2011, 12:30
door hanselchen
Het is aan te raden voor elk soort materiaal; staal, alu, koper, kuststof, etc, een aparte tap te gebruiken.

Groetjes, Wai[/quote]

Bedoel je dat er voor elk soort materiaal een andere machinetap is?

Re: Tappenset

Geplaatst: zo 20 feb 2011, 12:32
door hanselchen
Ze zijn er in 2 soorten: Vooruit snijdend voor doorlopende gaten en terug snijdend voor blinde gaten. Die terug snijdende zijn wat lastiger te krijgen: Alleen bij een gespecialiseerde machinehandel.

Grote voordeel van machine tappen is niet alleen professionele kwaliteit maar je hebt ook maar 1 tap nodig om op de juiste maat komen. En als je er zuinig op bent gaan ze lang mee.[/quote]

Een tap voor doorlopende gaten, daar heb ik genoeg aan.

Gr. Hans

Re: Tappenset

Geplaatst: zo 20 feb 2011, 14:45
door Luukvdk
Ik loop dan nu stage in de fijnmechanische werkplaats van ESA-ESTEC in Noordwijk, daar gebruiken we voor alles dezelfde tappen.

We maken daar totaal geen onderscheid tussen tappen voor RVS of alu. Het enige is dat als je alu getapt hebt dat er een laagje alu op de tap achter blijft en hij daardoor niet meer echt scherp is, wat een vereiste is voor RVS en gewoon staal, dat je snijgereedschappen vlijmscherp zijn.

Wel gebruiken we natuurlijk veelal machine tappen, die overigens altijd de spanen terug afvoeren.

Er is dan we achterlijk veel geld voor die werkplaats en nemen dus ook wel eens een nieuwe tapje als iets echt super mooi moet lopen.

Voor ontbraam gereedschappen en verzinkboren maken we overigens wel onderschijd tussen alu en RVS omdat dat in een keer goed moet en daarom de snij-hoek en spaan-hoek enzo perfect moet zijn, maar als je tappen voor speciaal alu of RVS gaat kopen ben je een godsvermogen kwijt.

Oohja, en als je een flesje snij-olie te duur vind of effe niet kan vinden werkt van die goedkope dikke sla-olie even goed.

gegroet,
Luuk

Re: Tappenset

Geplaatst: zo 20 feb 2011, 21:44
door gniaw
hanselchen schreef:
Bedoel je dat er voor elk soort materiaal een andere machinetap is?
In jouw geval kun je beginnen met 2 setjes. Eén voor ferro en één voor non-ferro. Na gebruik zorgvuldig schoonmaken. Dit geldt uiteraard ook voor de boortjes.
hanselchen schreef:
Ze zijn er in 2 soorten: Vooruit snijdend voor doorlopende gaten en terug snijdend voor blinde gaten. Die terug snijdende zijn wat lastiger te krijgen: Alleen bij een gespecialiseerde machinehandel.

Grote voordeel van machine tappen is niet alleen professionele kwaliteit maar je hebt ook maar 1 tap nodig om op de juiste maat komen. En als je er zuinig op bent gaan ze lang mee.

Een tap voor doorlopende gaten, daar heb ik genoeg aan.

Gr. Hans
Zie de foto's en urls die ik eerder heb gepost:
Foto 1: voor doorlopende gaten
Foto 2: voor blinde gaten; = terug snijdend

Groetjes, Wai

Re: Tappenset

Geplaatst: za 12 mar 2011, 17:40
door Lambert
Voor de mensen die professionele tappen zoeken maar niet bij groothandels terecht kunnen : daar zou ik een rol in kunnen spelen.