Pagina 1 van 2
Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: vr 11 feb 2011, 11:39
door TH0M
Hallo Iedereen,
Via deze weg wil ik jullie op de hoogte houden van de voortgang van dit project.
10-feb, heb ik de frezen bij JVL en Trend besteld. Die van JVL verwacht ik vandaag al. Trend uit de UK zal wel even duren.
11-feb, Heb zojuist 2 voorbeeld mallen ontvangen. Ik ga ze van het weekend testen om eventuele kleinigheden te verhelpen. Zal daarna meteen de bestelling voor het snijden plaatsen.
11-feb, JVL frezen zijn binnen. Snelle services
11-feb, eerste test gedaan. Mal werkt gewoon goed!! Thom niet zo

foto in nieuw antwoord!
Re: Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: vr 11 feb 2011, 17:51
door CarloPJB
Ziet er mooi uit.
Misschien is het handig om de gaatjes waar je de mal mee vast schroeft te laten verzinken?
Re: Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: vr 11 feb 2011, 21:46
door TH0M
CarloPJB schreef:Ziet er mooi uit.
Misschien is het handig om de gaatjes waar je de mal mee vast schroeft te laten verzinken?
Moet ook zeker! Alleen omdat het snijden zo "goedkoop" is moet ik zelf de gaten verzinken.
Re: Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: vr 11 feb 2011, 22:03
door TH0M
Ik heb thuis nog niet zoveel hout, zeker geen dun massief. Had gelukkig nog een stukje gamma "hardhout" plint liggen van 10mm dik. Heb hem vastgeschroeft omdat ik niet de juiste klemmen had om het normaal te klemmen.
Het frezen moet ik nog even onder de knie krijgen. Het hout rafelde nogal, en was er "splinterig". Maar het principe van de mal werk uitstekend. het latje van 15cm paste over de hele lengte. Helaas was ik een beetje aan het testen hoe sterk het was, en braken daarmee een paar staarten af.
maar zo ziet het er uit na een super snelle test versie en zonder enige vorm van freesvaardigheid
Re: Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: vr 11 feb 2011, 23:07
door Leon
Het hout breekt af omdat de nerf nu verkeerd loopt. Een zwaluwstaart hoort op het kopse gedeelte van een plank thuis. Het ziet ernaar uit dat je de mal nog iets moet verzetten op het hout om een strakkere pasvorm te krijgen.
Re: Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: zo 13 feb 2011, 15:07
door TH0M
Met de tips van leon, en een vuren plankje van de gamma!
Re: Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: zo 13 feb 2011, 15:43
door Henkjan
nice.
btw: is die how-to uit dat filmpje er ook als een printbaar stripverhaal?
Re: Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: zo 13 feb 2011, 15:51
door Leon
Wauw. Dat is echt heel netjes aan het worden.

Re: Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: zo 13 feb 2011, 17:42
door Chris_T
Dat ziet er goed uit!
Re: Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: zo 13 feb 2011, 18:47
door Wowly
helemaal niet verkeerd!
Re: Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: ma 14 feb 2011, 10:30
door TH0M
Henkjan schreef:nice.
btw: is die how-to uit dat filmpje er ook als een printbaar stripverhaal?
Niet dat ik weet, maar zal de tekeningen wel updaten zodat het duidelijk is hoe de mal opgebouwt en afgesteld moet worden.
Als je het filmpje dan twee keer gezien hebt, weet je het!
Thom
Re: Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: ma 14 feb 2011, 12:50
door Henkjan
TH0M schreef:Als je het filmpje dan twee keer gezien hebt, weet je het!
ja, maar weet ik het dan over 2 jaar nog

Re: Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: ma 14 feb 2011, 13:53
door TH0M
mmm, daar zit wat in!
Maar als je een handleiding krijgt, bewaar je die dan wel?
(Bij JA zal ik er over denken een handleiding te maken)
Re: Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: ma 14 feb 2011, 15:10
door Henkjan
gewoon, in de zelfde doos waar de mal en frezen in opgeborgen worden (idd, ik ben zo'n ge(e)k die alle gebruiksaanwijzingen bewaart)
Re: Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: vr 18 feb 2011, 11:16
door TH0M
Hoi Allen,
Gisteren heb ik de mallen bij de lasersnijder opgehaald. Het wachten is nog op de Trend frezen die vandaag verzonden zijn.
Heb gisteren wel een paar pakketen gemaakt die geen Trend frees besteld hebben. Zal er van het weekend weer een aantal verpakken!
Zal ook een handleiding online zetten. Ik hoop veel mooie werkstukken te zien!
Groeten,
Thom
Re: Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: vr 18 feb 2011, 11:36
door Henkjan
Re: Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: za 19 feb 2011, 17:16
door AntonZ
Mooi stapeltje ijzer

Re: Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: za 19 feb 2011, 18:15
door dre
lijkt wel een heggenschaar

Re: Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: za 19 feb 2011, 18:58
door Leon
Ik heb ze net binnen. Nu nog even wachten tot ik tijd heb om goed hout te halen.
Re: Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: zo 20 feb 2011, 6:17
door Chris_T
Zo dat schiet op

.
Zijn dat nou alleen de gewoon stalen versies, of zit er daar ook de RVS mallen bij?
Ben namelijk nieuwsgierig of het nog gelukt is om genoeg mensen te vinden voor de RVS mal.
Re: Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: ma 21 feb 2011, 15:16
door TH0M
Chris_T schreef:Zo dat schiet op

.
Zijn dat nou alleen de gewoon stalen versies, of zit er daar ook de RVS mallen bij?
Ben namelijk nieuwsgierig of het nog gelukt is om genoeg mensen te vinden voor de RVS mal.
Er ware te weinig aanmeldingen voor RVS, dus er zijn alleen stalen versie gemaakt!
Hierbij de handleiding (die overigens vol spelfouten staat denk ik, mijn excuses, ik probeer hem nog aan te passen)
Re: Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: di 22 feb 2011, 12:25
door TH0M
Op het houtbewerkers forum heeft een van de forumvriendjes een review gedaan van de zwaluwstaart mal:
http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=3&t=2926
Re: Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: di 22 feb 2011, 12:39
door Henkjan
Mijn bevindingen hieronder in foto's en wat commentaren:
Instellen:
- Afstellen en gebruiken is niet moeilijk zeker niets als je het Youtube filmpje van MLCS woodworking een keer hebt bekeken (link staat in de technische discussie over de mal)
- Een standaard kopieerring voor een festool OF-1010 is te hoog, bij afslijpen op de bandschuurder uitkijken dat je niet je zool van je frees meeschuurt
- De diepteinstelling (overstek) van de mal aan de schuine zijde (daar waar je met de rechte frees freest) is bij mij ongeveer 48mm
- Voor bijstellen van de mal als de passing niet juist is is een redelijke grote verstelling van de overstek (diepteinstelling) vereist. Een millimeter per keer is geen probleem.
Gebruik:
- Belangrijk om in de juiste richting te frezen (van links naar rechts) maar nooit met de frees uit de mal te lopen want anders krijg je splintering. Zowel links als rechts per pin dus het hout infrezen zodat je splintering voorkomt.
- Belangrijk is om de verdeling zo te maken dat je netjes uitkomt. Voor mal E zou dat dus inhouden dat je in veelvouden van 44,6 millimeter (45) moet rekenen. Als het dan beter uitkomt kun je die maat met max 10mm verkleinen of vergroten. Per 45mm heb je 1 staart. Bij 90 dus 2, 135 =3.
- Als voorbeeld bij 6 staarten heb je dus 6 x 45 = 270mm. Die 270 kun je met 10mm verkleinen en vergroten dus je werkbare breedte is van 260 tot 280mm.
- Belangrijk is om zicht op je werk te houden en dus moet je mal hoog genoeg zitten zodat je kunt zien wat je doet. Blind werken kan wel maar met zicht vind ik persoonlijk makkelijker.
- Nadeel van met zicht werken is dat je behoorlijk in de spanen zit. De stofzuiger op mijn OF-1010 pakt nog niet de helft van de spanen lijkt het.
- Eenmaal je stukjes uitgezet en gemarkeerd is het frezen zelf een secondenkwestie. Het is dus handig om alle gelijke delen tegelijkertijd te frezen om te voorkomen dat je steeds frezen moet wisselen en instellen.
- Nooit je frees optillen tijdens het frezen en altijd eerst uit de mal halen voordat je je frees optilt want anders loopt je freesje tegen de mal aan. Eerst inzetten dan frees aan voorkomt dat ook.
Al met al een prima mal, het voorbeeld op de foto's is zeker niet perfect, oefening baart kunst en eens ingesteld is frezen een flutje van een cent.
Re: Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: wo 02 mar 2011, 12:55
door bartsegers
moet gezegd worden, héél mooi werk!!
Heb er geen besteld, maar toch. Zullen jullie veel plezier van hebben denk ik zo.
Re: Zwaluwstaart Mal: Project Update
Geplaatst: wo 02 mar 2011, 12:59
door CarloPJB
Ben sinds `n paar minute de gelukkige eigenaar van 2 mallen en 4 frezen.
Ziet er allemaal super uit.
Top geregeld en bedankt voor de keurige afhandeling
