Pagina 1 van 1

kast voor jbl's

Geplaatst: vr 04 nov 2005, 14:43
door pieter pan
ik heb twee JBL GTO 803 MkII speakers voor in m'n auto. Vroeger zaagde ik gewoon twee gaten in m'n hoedeplank en een stel vijsjes erdoor en klaar.
Nu heb ik een nieuwe (oude) wagen en ik wil m'n hoedeplank ni kapot maken en ik denk ook dat een kast een beter geluid zal geven.
Ik wil dus een kist maken die in m'n koffer past. Nu vind ik op't et niet direct gegevens over deze speakers en ik weet nog niks van kastontwerp...

waar vind ik de juiste gegevens? en extra tips zijn uitermate welkom.

Re: kast voor jbl's

Geplaatst: vr 04 nov 2005, 15:23
door Henkjan
pieter pan schreef:
Nu heb ik een nieuwe (oude) wagen en ik wil m'n hoedeplank ni kapot maken ....
heel verstandig, gatloze hoedenplanken zijn zeldzaam :D wat voor oude auto heb je?

btw: is veiliger ook, hoedenplanken zijn nooit stevig genoeg om een speaker op z'n plek te houden bij een ongeval

Geplaatst: vr 04 nov 2005, 16:30
door pieter pan
oud citoën ZX'je, 1900 diesel. :D

Geplaatst: vr 04 nov 2005, 17:35
door Henkjan
pieter pan schreef:
oud citoën ZX'je, 1900 diesel. :D
da's voor weinig geld prima rijden. maar nu weer terug on-topic :oops:

Geplaatst: vr 04 nov 2005, 17:48
door Digidoo
Je kan ook een nieuwe hoederplank "bouwen" met daar onder gewoon een kast. Voor het geval dat je ooit nog iets wilt vervoeren in de achterbak, kan je tenminste 'm er uit halen en de oude hoederplank er in zetten... :roll:

Geplaatst: vr 04 nov 2005, 20:40
door Henkjan
lage tonen hebben geen last van zo'n stuk gepromoveerd karton :D

het enige met de woof in de kofferbak is dat je misschien wat moet "spelen" met de fase om t goed te krijgen. en dat je fronts goed genoeg moeten zijn uiteraard, wand zonder goede fronts klinkt zelfs de beste woofer als bagger

Geplaatst: di 15 nov 2005, 19:26
door pieter pan
dus voor't geluid maakt het ni veel uit of ik nu een mooi kistje bouw of die kartonnen plaat gebruik.... hmmm... dan maak ik misschien inderdaad wel gewoon de hoedenplank na... das idd eenvoudiger!

bedankt en sorry voor m'n late reactie, was op studiereis naar berlijn! :D

Geplaatst: di 15 nov 2005, 20:48
door Henkjan
je bent toch niet van plan de speakers in de hoedenplank te doen he? erg gevaarlijk, die stel dat er wat gebeurt, dan krijg je een magneet van een paar kilo met 50km/h in je nek :shock:

Geplaatst: di 15 nov 2005, 21:48
door pieter pan
ik maak zelf een stevigere versie van de hoedenplank uit mdf, da zal toch wel houden hoop ik? :oops:
maar er staat nog niks vast.... dus misschien toch maar een bakske in mekaar plakken, maar welke maten dan? :?

Geplaatst: di 15 nov 2005, 22:40
door Henkjan
nee, ook MDF houd t echt niet, zag eens t politie rapport van een ongeluk, auto gerold, de speakers lagen 100m :!: verderop...

maten: eerst ff de parameters van de speakers opzoeken...

Geplaatst: di 15 nov 2005, 23:21
door bartsegers
die zijn onvindbaar, en anders wel met een enorme tolerantie.

je hioedenplank zekeren is geen dom idee. zeker bij een verzwaarde mdf plaat. bij een beste botsing, en ik noem maar iets; geen hoofdsteun!. heb je nog kans op een onthoofding ook.

Geplaatst: wo 16 nov 2005, 0:08
door Digidoo
Voorpagina Telegraaf:

"MAN ONTHOOFD DOOR HOEDERPLANK"

Geplaatst: wo 16 nov 2005, 0:14
door JuuL
:lol:

Geplaatst: wo 16 nov 2005, 10:29
door Henkjan
nix grappigs aan als het je overkomt.

maar ff over die speakers, als ik wat google dan vindt ik deze:
[-img-]http://www.dooyoo.it/pix/180/elettronic ... bl_803.gif[-/img-]
dat is toch een coax? of wil je alleen de bas ervan gebruiken? wel zo verstandig, want anders zit je met je rug naar t podium....

Geplaatst: wo 16 nov 2005, 10:52
door mluyben
Ik heb zelf ook nog 2 paar oude JBL's liggen en heb contact gehad met JBL over T/S parameters.
Ik wil er eigenlijk speakers voor mijn zoontje van maken aangezien ze niet meer in de nieuwe auto passen..
Ze hebben alleen de T/S parameters van hun grote woofers niets van de coax speakers.
Vreemd eigenlijk, maar ik denk dat ze daar gewoon geen zin in hebben.
Enige opmerking die ik kreeg was, dat de kast inhoud niet erg kritisch was.
Dat had ik ook nog wel in de gaten, ieder achterbak heeft een andere inhoud.
Alleen zo groot als een achterbak wou ik geen kasten maken :D

Dus verwacht van JBL niet teveel hulp met parameters..
Wel netjes dat ze reageerde op de mails.

Geplaatst: wo 16 nov 2005, 12:51
door Henkjan
JBL schreef:
.... dat de kast inhoud niet erg kritisch was
lijkt me logisch met een "free air" woofer, dan is de kast altijd te klein.... blijft over een gesloten kast met een bewust lek (a.k.a. variovent) of een TL

Geplaatst: wo 16 nov 2005, 15:08
door pieter pan
oké, zal dus maar een kist bouwen als ik hier zo lees wat me allemaal kan overkomen. Ben wel van plan de tweet en de mid mee te gebruiken, 't is ni ideaal, maar tja...
voor vanvoor heb ik twee infinity kappa speakertjes. ook drieweg.
Aangezien het volume niet zo belangrijk is ga ik denk ik een kist maken die nog de helft van m'n koffer vrijlaat. dan kan ik met muziek nog iets meenemen en de kist kan ik er dan uithalen als ik mee mee wil nemen.