Pagina 1 van 5

Tha Box

Geplaatst: do 27 jan 2011, 20:43
door mxbreak
hallo mensen,

ik had 2 jaar geleden al de gedachte in mijn hoofd een zelf een speakerbox te maken. en aangezien de vakantie er weer ( bijna :rock:) aan komt, was ik dit van plan waar te maken. hij is bedoeld voor op de camping om de rest weg te blazen :rock: . ik heb alleen nog wat hulp nodig en hoop dat ik dit van jullie kan krijgen :D

mijn lijstje:

- 2x CPA prof. PA-chassis PA 10 ( 10inch, 8 ohm, 50-5000Hz, 92dB, max 300w )
- versterker ( 8 ohm neem ik aan :oops: , liefts de goedkoopste )
- dempmateriaal
- afdekmateriaal
- snoer ( specifiek snoer? )
- Speakon-bus 8-polig metaal NLT 8 MP stekker (6.3 cm)
- luidspreker stekker ( 8-20 cm)
- 2x speaker beschermingsdeksels
- volume regelaar
- aan uit knop ( nodig ? )
- rubberen hoekbeschermers
- 2x aluminium handvat
- bodemrubbers
- mdf plaat: 2x 100x30 cm
: 2x 30x20 cm
: 2x 100x40 cm

ik ben 100% amateur, maar vind het heel leuk om met speakers etc. te werken en wil graag ook in deze wereld komen. kijk alsjeblieft niet raar op als je naar deze lijst kijkt. ik denk dat ik een aantal dingen vergeten ben ( scheidingsfilter ??? ) maar dit hoor ik graag van jullie. is dit verder een goede opstelling? ik heb verder ook geen idee hoe ik alles moet aansluiten enzovoort.

de speakers gaan via een snoer in de versterker en hier komt de stekker ook op aangesloten?
en nu een beetje een domme vraag: het stopcontact in de tent op de camping levert 12v. is dit voldoende ? :oops:
en hoe werkt dat precies met die apparte stekker en contact ?

heeft iemand misschien een link of een foto waarop word weergegeven hoe je ( het meeste ) aan moet sluiten?

ik hoor graag commentaar, verbetering, ALLES!!

alvast bedankt :wink:

Re: Tha Box

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 9:50
door bartsegers
begin eens bij het begin.

je staat met de box op een camping?
daar komt toch zeker geen 12V uit het stopcontact opwel?
is het voor een sportveldje of een tent ofzo?

wat je wel vaak hebt is dat je gelimiteerd bent met de 230V, op 4 of 6 ampere.
dit betekent dat je geen héél zware versterker kunt kopen.

dan een tweede, mag het 1 box zijn, of moeten dit er twee zijn?
met 1 box kun je sommige versterkers namelijk "bruggen" Feitelijk 2 x zo sterk maken.
tevens spaar je de centen voor een tweede box, en kun je 1 grotere/betere maken.

met een 10" (zeker die conrad units) kom je er niet als je wilt "blazen"

Re: Tha Box

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 15:25
door mxbreak
Bedankt!

ja het is voor op de camping bedoelt, gewoon om overdag buiten neer te zetten.
ik heb even verder gekeken, de stroom die op de camping geleverd word: Elektriciteit 4 ampère = 880 watt

en als ik het dus goed begrijp kan ik beter 1 speaker kopen voor meer geld dan 2 goedkopere.
het is inderdaad bedoelt om het in 1 houten (mdf) box te bouwen ( zie afmetingen )


zoiets als dit alleen dan groter en op netstroom:

http://www.youtube.com/watch?v=4RcnzybRdMI



groetjes

Re: Tha Box

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 16:00
door bartsegers
ah, oke.

duidelijk!

er zijn héél wat bierkrat radios gemaakt hier.
Principe is hetzelfde, echter jij maakt nu een echte goede box, en geen bierkrat.

(wij) zijn zelf nu bezig met een flinke knalset op accu's
Wellicht te groot voor jullie, maar ook hier is het principe hetzelfde.

wat je nodig hebt is een goede 12" of 15" woofer. en een goede tweeter.
een versterker die je kunt bruggen (bridgen)
kijk naar een PA versterker, of een beetje solide hifi versterker, kan ook. (al laten die bruggen niet vaak toe)

een ipodje of cd speler etc kun je zo inpluggen.

meer heb je niet nodig.

zoek bij het zoeken naar basspeakers, voor speakers die paratemeters hebben.
hiermee kun je namelijk een GOEDE kist berekenen. (woofer in kistje schroeven geeft geen garantie namelijk)
De liters en eventuele afstemming zijn belangrijk.

ik zal eens wat budget woofers uitzoeken met idem tweeters.

hoe hoger het rendement van je speakers, hoe meer herrie. (hoe lichter en goedkoper de versterker weer kan)

bijvoorbeeld:
http://link.marktplaats.nl/416757274

goed en degelijk ding.

Wat je ook kunt doen, wellicht voordeliger, is een actieve speaker kopen. (Dap bijvoorbeeld)

dan koop je EN PA speakers, EN een versterker.
alles is dan los te halen en in 1 box te monteren. (of je gebruikt hem zo met een ipodje....)

bv:
http://link.marktplaats.nl/412197239
http://link.marktplaats.nl/417009523
http://link.marktplaats.nl/416787810
http://link.marktplaats.nl/410132925
duurder:
http://link.marktplaats.nl/416504688

Re: Tha Box

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 16:32
door mxbreak
Ok !

maar stel dat ik net zoiets wil maken als in het filmpje. zou je dan een lijstje voor mij kunnen maken wat ik allemaal nodig heb? bijvoorbeeld van conrad? en wat kan ik beter doen, zo'n 12v voeding met accu's als in het filmpje, of een male/female stekker?

ik heb even een heel simpel plaatje gemaakt om even een figuur te krijgen. ik weet dat er vanalles mist of onjuist is ( tweeter ??) de speakers heb ik ook even als example gebruikt. en waar moeten de tulpkoppen heen? werkt dit zo? of heb ik nog een printplaat nodig?:

Afbeelding



ik hoor graag alle verbeteringen ;)


die versterkers zien er inderdaad goed uit, maar zijn een beetje te prijzig.
ik heb zo'n (schrik niet) 150 euro te besteden en heb veel(alles wat nodig is) gereedschap tot mijn beschikking
ik zou ook even naar de kringloop kunnen gaan om wat boxen te halen en dan uitmekaar te slopen, maar dan moet ik wel letten op het ohm, watt? en stel er zit een kleine equalizer achterop zon actieve speaker, zou ik deze dan in het hele systeem kunnen monteren?

groetjes

Re: Tha Box

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 16:59
door bartsegers
hoi,

als je hem aan de netspanning hangt, moet je niet gaan kloojen met 12V

of wil je hem draagbaar maken ?

dan MOET je met accus werken etc.

als het niet hard hoeft, kun je rustig hifi speakers kopen natuurlijk ergens op de kringloop.
maar je kan voor niet al teveel geld ook leuke speakers kopen met een hoog rendement.
veelal zijn de Pa speakers wat meer hufterproof.

neem bijvoorbeeld deze speaker:
http://link.marktplaats.nl/415271160

koop je je geen bult aan!
een eenvoudige tweeter erbij, en je hebt alleen een goed versterkertje nodig.

aansluitingen etc moet je je als laatste druk om maken...

Of je bij de conrad moet kopen is ff de vraag, is niet altijd goedkoop namelijk.

dus eerste vraag wil je draagbaar setje, of setje voor "aan de stroom " ?

Re: Tha Box

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 17:04
door mxbreak
hee,

ik denk draagbaar EN op stroom, zoals in het filmpje.
als je met accu's gaat werken krijg je dan minder volume? en hoelang kun je van zo'n panasonic accutje van 30,-
draaien?

en hoe moet je een woofer installeren dan? dat moet in de box toch? en dan met zo'n speciale buis in de box.
maar ik heb verder geen scheidingsfilter of printplaat etc. nodig? en what about die setup die ik heb gemaakt ? :oops:
die speakers die ik in het begin heb gepost, zijn ook PA speakers...

dankje ! :D

Re: Tha Box

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 17:26
door bartsegers
draagbaar, en op stroom is lastig.
je hebt dan én accu's nodig, én een versterker op 230V

gaat je niet lukken met 150€ dan...

Overigens wordt een "blaasset" echt niet draagbaar.
een accupack, versterker, hout, en Pa speakers wegen nog al wat.

je moet een keuze maken, tenzie iemand hier iets weet?

Re: Tha Box

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 17:39
door mxbreak
dan ga ik voor de accu, maar als ik dan op de camping sta en sta de hele dag te blazen, dan is het accutje zo leeg...

Re: Tha Box

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 18:12
door Gijs
Effe mee fantaseren :sure:

Versterker :
http://www.dinodirect.com/amplifier-spe ... y-EUR.html
levert 10 watt bij 8 ohm, kost 40 fleuros dus mooi binnen budget, en misschien nog wel het leukst, de voeding levert 14 volt gelijkspanning. Ik kan me niet voorstellen dat de versterker bij 12 volt niet werkt, dus moet vanaf een accu kunnen draaien, en 14 volt gelijkspanning is weer een prima waarde voor een acculader, dus die voeding kun je dubbel gebruiken.

Luidsprekers :
http://www.speakerrepair.com/mm5/mercha ... ta-cx-250w
Goed rendement, dus veel herrie met weinig vermogen, in een redelijk klein kastje te gebruiken, ca. 25 liter, en kan erg goed klinken.
Ik gebruik ze thuis, zij het in een wat grotere kast, dat klinkt erg goed.

Afbeelding
Dit vind ik een erg mooi projectje met deze coaxen.
Beschrijving hier :
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... binet.html

Re: Tha Box

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 18:40
door nxs77
Even een beetje input van mij dan :shock:

Jaren geleden heb ik eens een bouwradio gemaakt. Deze werd gevoed met een voeding van een oude toegangscontrole systeem. Dus 12v voeding en verder een 7,5ah accu. Deze wist het toch 8 uren vol te houden op redelijk volume.
De radio is z'n oude jvc met 4 speakers aangesloten.
Dit alles was best een beetje zwaar te tillen maar was wel compact.

Re: Tha Box

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 18:55
door mxbreak
Yess!! harstikke mooi, bedankt!
die versterker is inderdaad een mooi compact apparaatje! ik zet hem tussen mijn favorieten :D alleen die speakers, amerikaans ? :oops:
ik neem aan dat de versterker en speakers goed bij elkaar passen?
achter in de versterker zit een 12v ingang, toch? hoe zou je dan een accu en een voeding op 1 versterker aan kunnen sluiten? :oops:
8 uur is meer dan genoeg, en anders zet ik hem toch op het net ;)

bedankt jongens!!

Re: Tha Box

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 18:59
door bartsegers
als jij een oude auto accu gebruikt, pak hem beet een 40 ampere accu, dan kun je de HELE dag blazen...
blazen zul je zowieso wel als je met die dingen gaat sjouwen.

wellicht wieltjes eronder??

Koop dan ook een goedkope ACCU lader, dan hang je hem als je de radio niet gebruikt direct aan de lader, kun je de dag erna weer vooruit.

speakers, koop je een budget Pa woofer, en dito tweeter.
koop een autoversterker die je kan bruggen. (mag een eenvoudige zijn, bijvoorbeeld 2x 50 watt RMS)
als je versterker rond de 100 watt kan leveren heb je ruim voldoende. (en gaat je accu een dag mee)

woofer:
http://www.new-line.nl/nl/luidsprekers- ... _13598.htm

tweeter:
http://www.new-line.nl/nl/luidsprekers- ... r_5415.htm

geen filter nodig. alleen een condensatortje voor de tweeter is aan te raden. (4,7uF 100Volt )
vind je overal...

kastje maken van een 25-30 liter, en klaar is kees.

Re: Tha Box

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 19:06
door mxbreak
oke !
maar kun je die woofer gewoon net als een speaker in een plank monteren in een box?
en zo'n tweeter, 5,- ? :sure:
krijg je dan niet van dat sschelle goedkope geluid met een overpowerde bass? :oops:
en heb ik dan beter geluid dan gewoon 2 van die PA 10 inch speakers?

dus ik heb alleen die versterker nodig:MUSE M21 EX TA2024, een auto accu van 36 A ( bij de gamma 64,- ) wat snoer, dempmateriaal, een acculader en tulp-to-jack (zelfbedacht woord, maar je snapt het vast wel :D)heb ik wel.

40+64+20+5= 129 euro :D en dan heb ik mooi boembassblaasgeluid ? :D


thanks!

Re: Tha Box

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 20:51
door EppeRRR
Zit even te kijken maar ik vraag me wat af, waarom niet gewoon een autoradio nemen icm 1 accu en 1 set speakers?

Een autoradio van bijv. JVC heb je al voor +/- 6 tientjes nieuw met aux ingang voor bijv. externe bron zoals een mp3 speaker/telefoon ;)
Afbeelding



Setje speakers erop van bijv. Kenwood in 9x6" formaaten denk dat je het hele veld wel kunt voorzien van muziek :D
Afbeelding

suc6

Re: Tha Box

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 21:02
door mxbreak
Ja dat is inderdaad ook een goed idee! het is alleen wat prijziger..
of ik ga ff naar de kringloop en kijk ff naar een autoradio, daar hebben ze er genoeg

en die aux ingang zit op de achterkant? en het valt ook aan te sluiten op een auto accu? :wink:
gaat het me lukken met een 36A autoaccu van de gamma? (64,-)

Thx!

Re: Tha Box

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 21:48
door EppeRRR
De action of aldi hebben ook wel eens goedkopere radio's in de aanbieding, een lenco of akai bij de kijkschop/mediamarkt/halfords misschien ook wel.
Maar de JVC is naar mijn mening de goedkopere instapper, speakers zijn er ook in verschillende maten en prijsklasses te krijgen.

Aux zit rechtsonder op het frontje, een jack-jack stekker is voldoende om je geluid via de radio af te spelen ;)

suc6 :D

Re: Tha Box

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 22:21
door sander1238
kun je later eventueel nog uitbreiden met een externe eindversterker, zijn er zat (goedkoop) via marktplaats te koop,eventueel een 4 kanaals die te bruggen is naar 2 kanaals, waarbei je nog later kunt uitbreiden met 2 drivers voor het laag :rock:

Re: Tha Box

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 23:49
door gniaw
Misschien is dit wat je zoekt. iig veel leesvoer..

Groetjes,
Wai

Re: Tha Box

Geplaatst: za 29 jan 2011, 10:00
door farmall
mxbreak schreef:
dan ga ik voor de accu, maar als ik dan op de camping sta en sta de hele dag te blazen, dan is het accutje zo leeg...
Wat voor camping sta jij?
Ik kan me niet voorstellen dat je zo lang bevriend blijft met de overige campinggasten!!!

Re: Tha Box

Geplaatst: za 29 jan 2011, 12:00
door nxs77
Nee idd.. volgens mij is muziek hard aanzetten op een camping vragen om problemen.
Ik denk dat een leuke 2e hands radio ook wel voldoende zou kunnen wezen. kijk eens op marktplaats ofzo.

Vaak zie je wel dat de geschikte radio's al vanaf een tientje te krijgen zijn.. dat geld ook voor speakers.
En een 36ah accu?? dan kun je zeker lang zat mee.... haal dan wel even wieletjes bij de gamma :mrgreen:

Re: Tha Box

Geplaatst: za 29 jan 2011, 14:05
door EppeRRR
nxs77 schreef:
Nee idd.. volgens mij is muziek hard aanzetten op een camping vragen om problemen.
Ik denk dat een leuke 2e hands radio ook wel voldoende zou kunnen wezen. kijk eens op marktplaats ofzo.

Vaak zie je wel dat de geschikte radio's al vanaf een tientje te krijgen zijn.. dat geld ook voor speakers.
En een 36ah accu?? dan kun je zeker lang zat mee.... haal dan wel even wieletjes bij de gamma :mrgreen:

75mm (zwenk)wielen zoals dat onder een boodschappenkar kosten bij de action 85 cent voor vaste wielen en 1.15 voor zwenk ;)

Maar een setje pc speakers en de voedingsadapter vervangen voor een accu is ook een kleinigheidje, die adapters zijn vaak rond de 12v en leveren nog geen 1 ampére. Beetje mp3 speler of telefoon als bron en een accu moet dan voldoende zijn, dat alles in een leuk kistje en klaar :D


suc6

Re: Tha Box

Geplaatst: za 29 jan 2011, 18:58
door mxbreak
nee, het is een jongeren camping...
dan word je juist van de camping gegooid als je GEEN radio hebt :lol:
maar verkopen ze bij de action autoradio's ?

en kan ik van een 36A accu een week lang op volle toeren blazen van 10 tot 10 ?

Re: Tha Box

Geplaatst: za 29 jan 2011, 20:43
door mxbreak
dit is hoe ik het ga maken:

Afbeelding

kan iemand mij vertellen wat het verschil tussen 2 en 4 weg speakers vertellen?

bedankt!

Re: Tha Box

Geplaatst: za 29 jan 2011, 20:58
door nxs77
3 of 4 weg... tja.. verkoop trukje denk ik? een 2 weg zou het ook prima kunnen doen