Vistaton Topas Transmissielijn

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
FlorisW
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 26 jan 2011, 21:11

Vistaton Topas Transmissielijn

Bericht door FlorisW »

Na lang peinzen denk ik de Visaton Topas te willen bouwen.
Afbeelding

Ik ben weg van transmissielijn speakers, maar mijn vrouw niet van enorme kasten in de woonkamer. Zodoende heb ik de Hans overwogen, de Needle maar ben ik nog het meest gefascineerd door de Visaton Topas.

Hierover even kort een paar vragen:
- Ik heb een woonkamer van +/- 30m², luister veel verschillende muzieksoorten en dus vraag ik me af: waartoe is de speaker in staat qua volume? Momenteel spelen hier twee kleine monitors van Studio de Schop, met Tesla 6,5" conussen. Kan iemand me een indicatie geven?
- Verder zie ik de Topas met en zonder Helmholtz resonator. Waar gaat jullie voorkeur qua klank naar uit?
- Heeft iemand nog de tekeningen van de versie met Helmholtz resonator?

En tot slot: welke varianten kennen we? Ik zag al een enthousiaste zelfbouwer die het ontwerp op de schop heeft genomen en grotere conussen heeft toegepast! TOF! Wat zijn de resultaten?

Heel hartelijk dank vast!!
Laatst gewijzigd door FlorisW op do 27 jan 2011, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
FlorisW
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 26 jan 2011, 21:11

Re: Vistaton Topas Transmissielijn

Bericht door FlorisW »

Nu kom ik nog een leuk model tegen, dat er wel concurrerend uitziet voor de Topas:
http://www.troelsgravesen.dk/W15LY001_HDS.htm

Afbeelding

Iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Vistaton Topas Transmissielijn

Bericht door Forza »

Stuur even een mailtje naar John Eekels, die heeft ze gebouwd :) .
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vistaton Topas Transmissielijn

Bericht door Henkjan »

Hallo Floris, welkom!

Heb ik altijd al een mooi ontwerp gevonden de Topaz. De dynamiek is wel beperkt doordat het maar een 4" driver is, maar voor muziek op huiskamaernivo zou t goed moeten gaan. Ik zou voor de versie met IHA gaan, maar dat is puur op gevoel, ik ken geen van de 2 versies uit eigen luister-ervaring.
FlorisW
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 26 jan 2011, 21:11

Re: Vistaton Topas Transmissielijn

Bericht door FlorisW »

Bedankt voor de reacties en voor het verwelkomen! :D
Ik las inderdaad dat John Eekels ze gemaakt heeft in samenwerking met onze Deense vriend.
Zodra ik meer weet post ik het...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”