Pagina 1 van 3
Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal) - Beëindigd
Geplaatst: ma 24 jan 2011, 12:08
door TH0M
Hoi Allen,
Op het forum woodworking.nl ben ik bezig om via een groupsbuy / groupdesign een mal te ontwerpen voor het frezen van zwalustaarten. Wellicht zijn er hier ook geinteresserden en wilde het daarom jullie laten weten. Het wordt zoiets als:
voor meer info zie:
http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=3&t=2690
of
http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=3&t=2601
Wat zijn de prijzen
12 Euro per stuk in 3mm dik staal (Bij afname van 10 stuks)
20 Euro per stuk in 3mm dik RVS (Bij afname van 10 stuks)
Mochten er hier ook geintereseerden zijn, dan laat het me maar weten!
Groeten Thom
Geintereseerden:
Naam-Aantal-Materiaal
b_force-1x-staal
Mipo-1x-rvs
Arno-1x-rvs
knuisje-1x-staal
AntonZ-2x-staal
Thorius-1x-rvs
Mech Animal-2x-rvs
Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)
Geplaatst: ma 24 jan 2011, 15:26
door b_force
12 euro begrijp ik?
Doe mij er maar 1

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)
Geplaatst: ma 24 jan 2011, 15:30
door TH0M
Ja, voor een stalen uitvoering zal dat de prijs zijn. In principe zal het ontwerp voor een 27mm kopieerring zijn. Deze is verkrijgbaar voor meeste frezen. Past dat jou ook?
Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)
Geplaatst: ma 24 jan 2011, 15:33
door b_force
Ehm, past die in een DeWalt bovenfrees?
(Perles in mijn geval, maar dat is precies dezelfde machine)
Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)
Geplaatst: ma 24 jan 2011, 15:42
door MechanicalAnimal
Wat is de lengte van de mal?
Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)
Geplaatst: ma 24 jan 2011, 16:20
door TH0M
b_force schreef:Ehm, past die in een DeWalt bovenfrees?
(Perles in mijn geval, maar dat is precies dezelfde machine)
Ja, als ik de mannen van het andere forum moet geloven heeft De Walt een 27mm verloopring!
MechanicalAnimal schreef:Wat is de lengte van de mal?
één enkele mal is ongeveer 400mm lang, maar ze worden koppelbaar om langere lengtes samen te stellen.
Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)
Geplaatst: ma 24 jan 2011, 21:38
door Nijn
Is er ook al duidelijk welke frezen je hierbij moet gebruiken? Ik neem aan een recht freesje + een zwaluwstaartfreesje, maar van welke diameter?
Groetjes,
Martin
Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)
Geplaatst: ma 24 jan 2011, 21:47
door mipo
1 rvs mal voor mij. Waar is de kopieerring voor nodig eigenlijk? Ahh wacht is dat om te voorkomen dat je je mal
raakt met je frees?
Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)
Geplaatst: di 25 jan 2011, 1:05
door AntonZ
Machtig interessant om uit te proberen, dat soort verbindingen vind ik fascinerend. Maar je woont niet om de hoek en ze zien er niet lichtgewicht uit. Da's goed natuurlijk, behalve voor verzending. Kun je ze verzenden, en weet je wat dat ongeveer zou kosten?
Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)
Geplaatst: di 25 jan 2011, 6:43
door Arno
Ik wil er graag 1 van rvs.
Leuk initiatief!
Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)
Geplaatst: di 25 jan 2011, 9:25
door knuisje
Ik heb ook interesse!
Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)
Geplaatst: di 25 jan 2011, 10:05
door TH0M
mipo schreef:1 rvs mal voor mij. Waar is de kopieerring voor nodig eigenlijk? Ahh wacht is dat om te voorkomen dat je je mal
raakt met je frees?
Je kopieerring volgt de rand van de mal waardoor de frees die vorm kopieert. De kopie is alleen kleiner omdat de frees een kleinere diameter heeft dan de ding.
Nijn schreef:Is er ook al duidelijk welke frezen je hierbij moet gebruiken? Ik neem aan een recht freesje + een zwaluwstaartfreesje, maar van welke diameter?
Groetjes,
Martin
Nee nog niet, maar het wordt een standaard setje wat in meerdere prijsklassen leverbaar moet zijn
Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)
Geplaatst: di 25 jan 2011, 10:07
door TH0M
AntonZ schreef:Machtig interessant om uit te proberen, dat soort verbindingen vind ik fascinerend. Maar je woont niet om de hoek en ze zien er niet lichtgewicht uit. Da's goed natuurlijk, behalve voor verzending. Kun je ze verzenden, en weet je wat dat ongeveer zou kosten?
Nou, het zal het kleinste paketje van TNT zijn. Dat is iets van 7 euro als ik het uit me hoofd moet doen? wellicht zijn er mensen in de buurt die ook interesse hebben. Je kunt dan verzendkosten delen!
Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)
Geplaatst: di 25 jan 2011, 10:09
door TH0M
Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)
Geplaatst: di 25 jan 2011, 10:22
door MechanicalAnimal
Thom, zou jij de houtbewerkingsnewbies even kort kunnen uitleggen wat voor soort freesjes je hierbij dus nog nodig gaat hebben?.

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)
Geplaatst: di 25 jan 2011, 11:16
door knuisje
1, materiaal maakt niet veel uit.
Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)
Geplaatst: di 25 jan 2011, 15:31
door TH0M
MechanicalAnimal schreef:Thom, zou jij de houtbewerkingsnewbies even kort kunnen uitleggen wat voor soort freesjes je hierbij dus nog nodig gaat hebben?.

Hahaha! Ik moet me zelf ook nog wel beetje onder de newbies rekenen hoor!. Je hebt 2 frezen nodig. De zwaluwstaarten zelf worden doormiddel van een zwaluwstaartfrees gemaakt. Dit gaat middels de rechte tanden op de mal. Dit is zo'n freesje:

- zwaluw.gif (5.56 KiB) 2218 keer bekeken
De ander kant wordt met een rechte groef frees gedaan, zoiets als:
Deze frezen zijn niet heel prijzig, als je ze bijvoorbeeld hier besteld:
JVL Frezen
Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)
Geplaatst: di 25 jan 2011, 16:04
door MechanicalAnimal
Maar waar ik dus geen snars van snap is het volgende:
Je vreest die dingen toch uit met maar 1 freesje (die eerste), waar hebbie die rechte dan voor nodig? Daar kun je toch nooit het vrouwtje frezen waar het mannetje inpast? Of andersom waar het zelfde voor geldt.
ikke nie begrijp nie

Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)
Geplaatst: di 25 jan 2011, 16:07
door Mphus
@MechanicalAnimal
Maar waar ik dus geen snars van snap is het volgende:
Je vreest die dingen toch uit met maar 1 freesje (die eerste), waar hebbie die rechte dan voor nodig? Daar kun je toch nooit het vrouwtje frezen waar het mannetje inpast? Of andersom waar het zelfde voor geldt.
ikke nie begrijp nie

[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=L_dw_iV6-0E[/youtube]
Groeten Daan
Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)
Geplaatst: di 25 jan 2011, 16:08
door MechanicalAnimal
Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)
Geplaatst: di 25 jan 2011, 23:45
door AntonZ
Voor mij tweemaal staal graag. Vingers jeugen al.
Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)
Geplaatst: wo 26 jan 2011, 11:18
door Thorias
Graag 1 van rvs!
Grtz,
Wouter
Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)
Geplaatst: wo 26 jan 2011, 11:24
door MechanicalAnimal
Zo, ff duit in het zakje doen.
MechanicalAnimal - 2 x RVS
Even onder voorbehoud:
1. dat ze koppelbaar zijn uitgevoerd (en voorzien van de benodigheden) die mij bevalt;
2. ontworpen voor een kopieerring die leverbaar is voor mijn Festool OF1010.
Weet je al iets meer over de wijze van koppelen en de definitieve maat kopieerring?
Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)
Geplaatst: wo 26 jan 2011, 11:55
door Chris_T
Leuk initiatief!
Ik meld mij aan voor:
Chris_T - 1 x RVS
Een vraagje die bij mij nog open blijft staan, welke hout dikte wordt als uitgangspunt genomen? 18mm?
Re: Zwaluwstaart frezen (laser gesneden mal)
Geplaatst: wo 26 jan 2011, 12:26
door Henkjan
MechanicalAnimal schreef:ontworpen voor een kopieerring die leverbaar is voor mijn Festool OF1010.
zal toch wel verkrijgbaar zijn? voor mijn Metabo in elk geval zijn ze
in diverse diametersleverbaar (ik heb uiteraard een van 30mm)