[DSP] Integreren van subwoofers met frontspeakers
Geplaatst: zo 23 jan 2011, 23:26
Met dit topic wil ik uitgebreid uitleggen hoe je subs met je fronts/sats integreerd met bijvoorbeeld een miniDSP.
Ik mis nu nog een hoop kennis om hier een succes van te maken. Maar ik geloof met de hulp van anderen we hier een zeer interessant topic kunnen maken. Misschien dat ik er later een mooie manual/artikel van maak zodat deze voor 'meetnoobs' ook prima te volgen is.
Ik beschik momenteel over:
Arta 1.7
ATB-PC
Room EQ Wizard V5
M-Audio FastTrack Pro externe USB Soundcard
Dayton EMM-6 meetmic met cal-file
MiniDSP met MiniDIGI
Focal JM Lab Spectral 909.1 aangesloten op een Sony TA-FE530R
2x Dayton RSS390HF-4 ingesloten kisten, aangedreven door UcD400HG's met SMPS voedingen.
In de MiniDSP software heb ik nu een simpele LR 24db/Oct. crossover gemaakt op 80Hz. Verder geen enkele correctie meer. Er is ook nog geen SPL level-matching geweest tussen subs & fronts.
Om te beginnen heb ik eens eenvoudige metingen gedaan met de 3 programma's. Alles is 1/24 gesmoothed. Alle metingen, behalve de ATB meting, zijn gecorrigeerd met de bijgeleverde correctiefile van de EMM-6.
Dingen die ik graag wil bijleren met dit topic zijn:
- Hoe configureer ik mijn meetprogramma, wat zijn de juiste default settings ? Waar moet ik voor opletten ?
- Welk type meting is het beste voor een in-room meting ( sweep of MLS ) ?
- Moet ik eerst individuele metingen maken van mijn subs, stuk per stuk, met de fronts ge-muted ?
- Hoe bepaal ik de juiste cross-frequentie of kan ik die 'gewoon' kiezen ?
- Hoe bepaal ik ahv een meting hoeveel dB de subs zachter/luider moeten dan de fronts ?
- Op hoeveel punten ga ik meten in de kamer voor de correcties, gewoon op 1 punt of op meerdere punten ?
- Gebruik ik de auto-EQ mogelijkheden van Room EQ Wizard V5 ( die ik kan inladen in de MiniDSP ) of is manueel EQ-en beter
- Tot hoeveel Hz breng ik correcties aan ? Of 'mag' ik dit over het gehele spectrum doen ?
- Welk meetprogramma is het geschikste geweest in deze sessie ? Of is het gebruik van meerdere programma's noodzakelijk om te 'controleren' ?
Dus voor ik verder ga, enkele vragen voor jullie:
Mag ik zomaar zelf een crossfreq. kiezen ? Of voer ik best individuele metingen uit om de juiste crossfrequentie te bepalen ?
Zo ja, doe ik dit close-range, op 1 m of op de luisterplek ? Sweep of MLS ?
Ik mis nu nog een hoop kennis om hier een succes van te maken. Maar ik geloof met de hulp van anderen we hier een zeer interessant topic kunnen maken. Misschien dat ik er later een mooie manual/artikel van maak zodat deze voor 'meetnoobs' ook prima te volgen is.
Ik beschik momenteel over:
Arta 1.7
ATB-PC
Room EQ Wizard V5
M-Audio FastTrack Pro externe USB Soundcard
Dayton EMM-6 meetmic met cal-file
MiniDSP met MiniDIGI
Focal JM Lab Spectral 909.1 aangesloten op een Sony TA-FE530R
2x Dayton RSS390HF-4 ingesloten kisten, aangedreven door UcD400HG's met SMPS voedingen.
In de MiniDSP software heb ik nu een simpele LR 24db/Oct. crossover gemaakt op 80Hz. Verder geen enkele correctie meer. Er is ook nog geen SPL level-matching geweest tussen subs & fronts.
Om te beginnen heb ik eens eenvoudige metingen gedaan met de 3 programma's. Alles is 1/24 gesmoothed. Alle metingen, behalve de ATB meting, zijn gecorrigeerd met de bijgeleverde correctiefile van de EMM-6.
Dingen die ik graag wil bijleren met dit topic zijn:
- Hoe configureer ik mijn meetprogramma, wat zijn de juiste default settings ? Waar moet ik voor opletten ?
- Welk type meting is het beste voor een in-room meting ( sweep of MLS ) ?
- Moet ik eerst individuele metingen maken van mijn subs, stuk per stuk, met de fronts ge-muted ?
- Hoe bepaal ik de juiste cross-frequentie of kan ik die 'gewoon' kiezen ?
- Hoe bepaal ik ahv een meting hoeveel dB de subs zachter/luider moeten dan de fronts ?
- Op hoeveel punten ga ik meten in de kamer voor de correcties, gewoon op 1 punt of op meerdere punten ?
- Gebruik ik de auto-EQ mogelijkheden van Room EQ Wizard V5 ( die ik kan inladen in de MiniDSP ) of is manueel EQ-en beter
- Tot hoeveel Hz breng ik correcties aan ? Of 'mag' ik dit over het gehele spectrum doen ?
- Welk meetprogramma is het geschikste geweest in deze sessie ? Of is het gebruik van meerdere programma's noodzakelijk om te 'controleren' ?
Dus voor ik verder ga, enkele vragen voor jullie:
Mag ik zomaar zelf een crossfreq. kiezen ? Of voer ik best individuele metingen uit om de juiste crossfrequentie te bepalen ?
Zo ja, doe ik dit close-range, op 1 m of op de luisterplek ? Sweep of MLS ?