Pagina 1 van 5

Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Geplaatst: za 22 jan 2011, 12:29
door simsalabim
Beste Medeforummers,

Even voorstellen,
ik ben Simon en lees al een tijdje mee op t forum.
Eindelijk heb ik een set om zelf filteren mogelijk te maken.
Ik heb een meetmic, usb geluidskaart en fantoom versterker, alle van Behringer.

Arta gedownload en speakerworkshop ook.

Vanavond eens inlezen in het gebruik want ik heb er de #$& (excuse my French) verstand van om maar even kort door de bocht te zijn.. :oops: 8-[

Ten eerste even over mijn monitors:

maten: 22 cm diep, 17.5 cm breed, en 46.5 cm hoog.

Dit zijn de binnenmaten dus de speaker heeft een volume van 0,0179m3

Gebruikte units zijn de Hivi research RT2CA band tweeter
en de 18sound 6ND430 woofer.

Deze monitoren zijn voor een huiskamer bedoeld en moeten worden aangestuurd door een buizenversterker die 11watt levert, het is dus van belang dat ze heel makkelijk aan te sturen zijn.

Foto monitor tot nu toe:
DSC02513.JPG
DSC02512.JPG

Re: Monitoren met Hiviresearch RT2CA/ 18sound 6ND430 door ne

Geplaatst: za 22 jan 2011, 12:48
door simsalabim
Een andere forumgenoot had mij al op weg geholpen met deze monitors en ook heeft hij mij al met mijn andere speakers enorm geholpen, you know who you are!
Ik wil nu zelf proberen de monitors die nog geen naam hebben verder te filteren etc zodat ik het ook eens leer.

Ik heb meteen al een probleem (pje):

ik heb een poortje nu aan de achterzijde gepland, echter..
Mijn monitoren komen nagenoeg tegen een raam aan te staan, dus lijkt het mij niet verstandig de poort aan de achterzijde te hebben.
De monitor komt daar te staan daar deze in de vensterbank moet komen.
Poortje aan de voorzijde zal dus beter zijn, alleen wilde ik daar ook al een facet maken naar achter, zie foto van mijn idee beneden, zou ik de poort ook schuin naar beneden kunnen richten?
Facet wil ik trouwens maken voor een iets betere afstraling.

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 12:03
door simsalabim
Ik wilde toch even door dus heb ik maar het facet gemaakt, er komt dus idd dan de poort in het facet, of anders evt aan de zijkant of bovenkant zelfs?

Naja, iig een paar fototjes van de proceedings.
IMG_1782.jpg
IMG_1781.jpg

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 12:25
door simsalabim
Inmiddels een passende naam voor mijn monitors bedacht:

'window licker' naar de gelijknamige 'hit' van aphex twin
Dit daar mijn monitors lekker dicht tegen mijn huiskamer raam aankomen omdat ik ze in de vensterbank wil hebben, nee das niet akoestisch verantwoord, maar ja, t oog wil ook wat en nu ga ik wel die echte window licker sound krijgen (hoop ik :lol:)

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 12:34
door amanda
Leuk project zo met die drivers, de 18s heb ik zelf in mijn mix&match gebruikt en klinkt zeer goed!
Welke versie heb jij 4, 8 of 16ohm?
Ik heb de 8 ohm gebruikt maar wel in een kleinere kast als die van jou.....

Die facet zou ik niet maken, lijkt me een erg vreemd gezicht...

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 15:09
door wouter
Ik zie dat je al begonnen bent met het facet. Ik verwacht geen verbetering voor de afstraling, dan zou het meer rondom de tweeter moeten zitten.

Scherpe hoeken leveren diffractie op echter een beetje 'vlees' zorgt voor een mooiere roll off onderin rondom de overgangsfrequentie van de tweeter. Facetten doen in het mid-laag vrijwel niets.

De baspijp had dus gewoon onder je woofer gekund... :wink:

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 16:44
door simsalabim
bedankt voor de reacties, ok voor de afstraling doet het dan niet veel maar ik denk dat ze wat kleiner ogen, dat vind ik ook belangrijk.

kan iemand mijn vraag beantwoorden of de baspijp ook in de schuine facet kan? dus schuin gericht naar beneden??

Gracia!

groet, Simon

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 17:21
door MichaelB
Er is geen verschil of je BR naar voren zit of schuin naar beneden, zolang er maar genoeg ruimte is om te ademen en dat lijkt het geval.

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 18:10
door simsalabim
Bedankt, dan komt de br voorin.

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Geplaatst: di 25 jan 2011, 23:05
door simsalabim
Het speaker ontwerp is weer om gegaan. ipv het facet komen er nu rondingen, het word een vrij appart ontwerp.

De BR gaat nu in de onderkant daar het een half 'zwevend' ontwerp is, de BR is dan vrij naar beneden.

Ik ben er mee bezig, foto's volgen als ik verder ben.
Als de kast klaar is ga ik eens meten, ik wil dat buiten doen.

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Geplaatst: vr 28 jan 2011, 20:00
door Luide spreker
Siempie schreef:
Het speaker ontwerp is weer om gegaan. ipv het facet komen er nu rondingen, het word een vrij appart ontwerp.

De BR gaat nu in de onderkant daar het een half 'zwevend' ontwerp is, de BR is dan vrij naar beneden.

Ik ben er mee bezig, foto's volgen als ik verder ben.
Als de kast klaar is ga ik eens meten, ik wil dat buiten doen.
Hallo Siempie,

Ikom ook even hier kijken, we kwamen elkaar gisteren tegen op dat ander onderdeel (Filters ontwerp).

Maak de basreflexpijp niet te dicht tegen de bodem als je 'm verlaagd. Laat er ruimte omheen, hoeft niet ver weg
van de midwoofer.
Misschien een mooie tip: maak de pijp van hout ipv dat lelijke plastic.
Zaak vierkante plankjes van je mooie berken multiplex en met een gatenzaag het gat vd reflexopening.
Lijm de plankjes op elkaar tot de gewenste pijp lengte is bereikt. Veel stabieler dan dat ruisende plastic en je ziet de
laagjes hout mooi naar binnen gaan. Dat ik ga ik bij mijn toekomst plannen ook doen.

groeToon

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Geplaatst: za 29 jan 2011, 10:53
door simsalabim
Hey, goed dat je hier ook komt kijken!
Br kan niet meer voorin daar daar nu een grote radius is gekomen, post vanmiddag wel even wat foto's dan heb je een beeld.
Br komt nu waarschijnlijk onderin de speaker, naar beneden gericht.
Ik ga misschien vandaag een eerste meting doen!

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Geplaatst: za 29 jan 2011, 10:55
door simsalabim
Ik zal proberen goed te omschrijven hoe ik de units in de kast ga meten, als jij srraks jou meetapperatuur hebt is dat misschien wel easy;)

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Geplaatst: zo 30 jan 2011, 21:21
door simsalabim
Dit weekend even aan de noeste arbeid geweest.
Ik hoop morgen de window licker te kunnen gaan meten met de units in de kast, dit heb ik nog nooit gedaan dus ik hoop dat het gaat lukken!!

Paar fotos:

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Geplaatst: zo 30 jan 2011, 21:24
door simsalabim
Paar sfeer fotos met de units in de kast:


(BR is trouwens onderin gegaan, hij zal vrij komen want de speaker word 'zwevend' opgesteld.

Ik hoop wat hulp te krijgen van de medeforummers mbt het meten van de units in de kast!
Ik ga daar morgen aan beginnen :P 8)

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Geplaatst: zo 30 jan 2011, 21:31
door Martijn H
Leuk ontwerp!

Gooi maar neer alle meetvraagjes! Kijk ook even in de rubriek meten. Daar staat ook één en ander..

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Geplaatst: ma 31 jan 2011, 0:02
door Luide spreker
Dit is een zeer origineel ontwerp, Grafische kwaliteiten!

Heb ik niet eerder gezien en dat waardeer ik. Ze zullen ook wel een apart profiel hebben (hè ja zie ik ook op de foto's).
Ik ben benieuwd hoe je ze verder afwerkt.

Succes :!:

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Geplaatst: ma 31 jan 2011, 10:38
door simsalabim
Dank voor de positieve reacties.

Ik zal mijn meetvragen zeker neerzetten, moet ik dat hier doen of in het meetgedeelte?

Afwerking doe ik met een mooi fineer (in radi gestoomd) en wit speakerdoekje met ingefreesde magneetjes onder het fineer.

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Geplaatst: ma 31 jan 2011, 13:56
door Leeuwarden
Waarom heb je gekozen voor de HiVi RT2C?

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Geplaatst: ma 31 jan 2011, 14:00
door simsalabim
Omdat ik die op de plank had liggen :wink:
Ik heb deze al eens gehoord in een vorige speaker, gewoon even aangesloten, de Hivi klinkt erg luchtig en mooi in stereo.
Ik twijfel niet aan de kwaliteit van deze tweeter, ik hoop dat deze goed matcht met de 18sound!

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Geplaatst: ma 31 jan 2011, 14:02
door Leeuwarden
Ik ben heel benieuwd. Ik heb namelijk ook zo'n plank en daar ligt ook al jaren zo'n setje HiVi op...

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Geplaatst: ma 31 jan 2011, 18:51
door Wowly
Ik vind het ontwerp zéér geslaagd!!!!

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Geplaatst: ma 31 jan 2011, 20:06
door simsalabim
Jongens bedankt voor jullie lovende woorden!

Ik zit er klaar voor het hele zwikkie opgesteld, ik wil mijn units in de kast gaan meten, heb alleen geen idee hoe :lol:
Ik heb speaker workshop en arta, daar maar is beginnen?

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Geplaatst: ma 31 jan 2011, 20:14
door simsalabim
Even over mijn meetopstelling:

Laptop met Arta en Speakerworkshop (xp)
USB UCA202 Behringer extern geluidskaartje
Tube ultragain MIC100 Behringer
ECM8000 Behringer meetmic
K&M standaard
NAD versterker
1% kennis (is al meer dan niets toch) :sure: :mrgreen:
Goede hoop op een geslaagd eind!

Re: Newbie vraag mbt monitoren met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Geplaatst: ma 31 jan 2011, 21:22
door simsalabim
Lekker bezig :mrgreen:

Ik ben de speaker in het HT op zolder aan het meten, daar heb ik niet zo veel reflecties, buiten was niet echt een optie met die kou. brrbrbr