speaker in een pot (soort van)
Geplaatst: za 15 jan 2011, 19:14
Na vele jaren weer eens een zelfbouwprojectje gedaan.
het moest in ieder geval uit een mooi stuk hout gemaakt worden de WAF factor.
en ik wilde ook iig een driver met een mooi uiterlijk.
na lang zoeken kwamen we op de HIVI M5a uit, die in combinatie met een dayton ND28f6 wel eens gebruikt is in een gesloten kastje.
mijn idee was om als kast een pot te gebruiken, die achter een plank gemonteerd wordt, waarbij de plank als baffle dient.
in die plank kan dan ook de tweeter blind ingefreesd worden.
vervolgens zit het filter in de pot, en is alle bedrading ook blind in de plank weggewerkt.
de pot zit in een ingefreesde groef en de pot en planken zijn met twee componentenlijm verlijmd.
nu ze een tijdje spelen ben ik erg tevreden, in de kleine woonkamer doen ze het goed, alleen is het stereobeeld niet erg breed.
Ook vraag ik me af of er met meten en filteren nog wat verbetering gemaakt kan worden aan de speaker, ik begrijp dat het lage laag niet haalbaar is met een 5" in een 4 liter kast, dus daar is niets aan te doen, zolang het maar in balans is met de rest van de weergave.
Als er mensen zijn met meetopstellingen en ervaring met filters, in de buurt van Amsterdam, houdt ik me aanbevolen.
in ieder geval hier wat foto's...
het moest in ieder geval uit een mooi stuk hout gemaakt worden de WAF factor.
en ik wilde ook iig een driver met een mooi uiterlijk.
na lang zoeken kwamen we op de HIVI M5a uit, die in combinatie met een dayton ND28f6 wel eens gebruikt is in een gesloten kastje.
mijn idee was om als kast een pot te gebruiken, die achter een plank gemonteerd wordt, waarbij de plank als baffle dient.
in die plank kan dan ook de tweeter blind ingefreesd worden.
vervolgens zit het filter in de pot, en is alle bedrading ook blind in de plank weggewerkt.
de pot zit in een ingefreesde groef en de pot en planken zijn met twee componentenlijm verlijmd.
nu ze een tijdje spelen ben ik erg tevreden, in de kleine woonkamer doen ze het goed, alleen is het stereobeeld niet erg breed.
Ook vraag ik me af of er met meten en filteren nog wat verbetering gemaakt kan worden aan de speaker, ik begrijp dat het lage laag niet haalbaar is met een 5" in een 4 liter kast, dus daar is niets aan te doen, zolang het maar in balans is met de rest van de weergave.
Als er mensen zijn met meetopstellingen en ervaring met filters, in de buurt van Amsterdam, houdt ik me aanbevolen.
in ieder geval hier wat foto's...