Pagina 1 van 2

[Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: za 15 jan 2011, 10:40
door MechanicalAnimal
Luitjes,

Ondanks dat er al aardig wat topics lopen over hoe je het beste interlinks kunt maken en welke stekkers er aan de uiteindes komen zou ik graag willen weten welke kabels jullie daar specifiek voor gebruiken.
Let op: het betreft hier dus geen opsomming van kant&klare fabriekssnoeren.

Doel van het topic is tot een lijstje snoeren, gebruikt door ZBA-ers, te komen zodat de beginnende ZBA-er geholpen wordt met zijn/haar keuze en makkelijk kan bestellen om ze te gebruiken als DIY-interlink en als signaalkabel in eigenbouw voor- en eindversterkers.

Post hier dus je gebruikte snoer :D .

Fabrikant
Naam/Type
Kostprijs
Productlink
Voordelen/Nadelen

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: za 15 jan 2011, 12:53
door ray5150
Zelf gebruik ik al jaren voor interne dingen blauwe kabel van Prefer, ooit een aantal meters bij Stuut en Bruin gekocht.
niet te dun, en niet te dik,
soepele mantel en mooie fijngevlochten afscherming.
Het gaat om het type: AV-24. opletten moet je wel met de kleuren, die zijn wit en blauw.

http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=439349 er is ook een versie met gewoon rood en wit om de geleiders.

Voor interlinks tussen apparaten gebruik ik MK100. ooit eens een halve rol gekocht in de aanbieding. is nu bijna op.

http://www.deradiobeurs.nl/webwinkel/ar ... /180060001

Deze is een stuk dikker en ook stugger, en daarom veel minder geschikt om in versterkers en dergelijke te monteren.
Oorspronkelijk is het een symmmetrische microfoonkabel, dat kun je zien aan de relatief dikke buitenmantel en het gevlochten katoen. ik neem aan dat dat katoen als trekontlasting werkt.

Als stekker hiervoor gebruik ik low budget Neutrik :
http://www.new-line.nl/nl/tulp-pluggen/ ... tm#reviews
http://www.neutrik.com/re/en/audio/210_ ... etail.aspx

Belachelijk goedkoop, en toch helemaal van metaal. ik heb ook een aantal exemplaren van de vorige versie van deze stekker.
Die werkt met een gedraaide zwarte veer bij de kabel ingang. wel opletten als je die tegenkomt want die veer is er in twee maten.
Je hebt de grootste nodig voor om aan de Prefer MK100 kabel te monteren, want die is 6 mm.
Bij de nieuwe hierbovenstaande stekker is dat probleem niet meer, want daar is de kabel ingang een rubberen rand.

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: za 15 jan 2011, 15:58
door MechanicalAnimal
Muchos gracias! Bedankt voor je bijdrage Ray :rock:

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: za 15 jan 2011, 21:07
door mischa72
Poe, is een beetje lastig te zeggen. In mijn huidige set heb ik een paar setjes interlinks van Phoenix. Ik heb deze overgenomen van Bart Segers en weet verder eigenlijk niks van die krengen. Voor de rest gebruik ik eigenlijk gewone dropveters uit de tijd dat ik die nog zeer goedkoop kon kopen bij de zaak waar ik werkte.

Exotische verlopen voor audio maak ik meestal zelf op basis van een Prefer diodekabel, ook ooit een rol gekocht toen ik er goedkoop aan kon komen. Zelf maken loont echter steeds minder.

Voor video heb ik zelf een verloop gemaakt van SCART naar RGB en een van SCART naar S-Video.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groeten,
Mischa

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: zo 16 jan 2011, 1:04
door hannesie
Zie,
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5#p1486515

en een afbeelding,

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view

dezelfde connectoren als ray5150, met een probleempje voor de 7 mm.

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: zo 16 jan 2011, 9:00
door dre
simple maar wel heel fraai!

47 labs 4708 OTA,zowel als interlink draad als speakerkabel te gebruiken.
erg fraai als basis,gebruik bv een combinatie van ongebleekt katoen en rijstpapier :wink:

Afbeelding

cardas crosslink,ook van deze zowel de speakerkabel als het interlink draad.

Afbeelding

hollandlink HL 7.0 Puur zilver kabel

Afbeelding

kimber kable PBJ

Afbeelding

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: zo 16 jan 2011, 9:39
door mischa72
dre schreef:
kimber kable PBJ

Afbeelding
Hoe presteert die ten opzichte van de volledige omvlochten signaalkabels? Heb je hier 2 draden voor signaal en één voor massa of andersom?

Groeten,
Mischa

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: zo 16 jan 2011, 9:50
door dre
of het antwoord geven hier zin heeft vraag ik me af maar....... :mrgreen:

geen verschil,een prima kabel met een prima prijs kwaliteit verhouding.
en veel afscherming hoeft ook niet beter te zijn :wink:

als ik het goed heb onthouden:2x voor de plus.

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: zo 16 jan 2011, 10:09
door mischa72
dre schreef:
of het antwoord geven hier zin heeft vraag ik me af maar....... :mrgreen:

geen verschil,een prima kabel met een prima prijs kwaliteit verhouding.
en veel afscherming hoeft ook niet beter te zijn :wink:

als ik het goed heb onthouden:2x voor de plus.
Reden van mijn vraag: heeft het zin om de tijd voor een experiment te investeren. Bedankt voor je reactie. Back On Topic ! :wink:

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: zo 16 jan 2011, 13:05
door piet1955
Ik gebruik voor de CD speler de Kimber PBJ ook.
Lekker klinkende neutrale kabel is mijn mening.
Voor alle overige gebruik ik ook een 2 aderige microfoonkabel, die van Conrad met de geleidende kunstof als extra afscherming.
Ook lekker voor wat grotere afstanden, naar mijn surround MFB's.
Zit toch 10 meter kabel tussen en waar ik met de standaard dropveters last had van brom met deze is alles kompleet stil.

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: zo 16 jan 2011, 13:42
door Forza
Ik heb maar 1 kabel in gebruik, Tasker microfoon kabel met van een kennis gekregen Eichmann Bullet Plug.

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: ma 17 jan 2011, 9:39
door MechanicalAnimal
bedankt voor de bijdrages :)

GervenJA deed via de PB ook nog een duit in het zakje:


"ik gebruik de Tasker c-209 voor alle apparaten, dus ook voor de F5 en B1.
Heb nog een klein stukje liggen dus die gaat straks ook in mijn Black Pearl.
Ik heb geen vergelijkings materiaal maar dit bevalt in iedergaval goed.
Zou goed kunnen dat ik het bij Display heb gekocht, is al weer lang geleden."

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: ma 17 jan 2011, 11:50
door MechanicalAnimal
Ik heb inmiddels met de zoekopdrachten "tasker" en daarna "prefer" het versterkergedeelte doorgeworsteld.

Ik zal eens een paar meter Tasker C-209 en Prefer AV-24 bestellen, dan heb ik die beide even in mijn handen en kan ik mooi even mee klooien. T.z.t zal ik het topic wel eens ff aanvullen met wat pics & bevindingen :D

Muchas gracias amigos! :rock:

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: ma 17 jan 2011, 12:44
door SSassen
Ik gebruik meestal Twinax voor mijn gebalanceerde kabels.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gediplomeerd kabelfluisteraar

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: ma 17 jan 2011, 12:52
door Pjotr
Ja, kan prima Sander, is alleen een beetje stug. Voor Cinch gebruik ik meestal H121 Belden 75 ohm coax. Is niet zo dik (5mm), past makkelijk in Neutrik cinch plugjes en is nog redelijk buigbaar.

Verder hier ook Prefer en ik hoor echt geen enkel verschil met de H121 coax touwtjes.

B.t.w. Sander, ik zie aan je kleurtje dat je hier commercieel bezig bent. Maar in wat, Twinax? :D

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: ma 17 jan 2011, 12:59
door SSassen
Pjotr schreef:
B.t.w. Sander, ik zie aan je kleurtje dat je hier commercieel bezig bent. Maar in wat, Twinax? :D
Geen idee, ik doe niks commerciëels in audio eerlijk gezegd, ik zal Henkjan eens vragen waarom dat is?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - MDF virtuoos

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 21:18
door Kappa7
Ik heb zelf mijn kabels opgebouwd met 0.8mm zilver draad van AE Europe.
Deze gaat dan in de teflon tube deze gaat dan weer in een aquarium slang van 6mm daaromheen afscherming die afkomstig is van RG8 kabel deze zit slechts aan een zijde vast aangezien ik twee geleiders gebruik dient deze afscherming enkel voor het buiten houden van de EMC.

Vergeleken op de AVMN tijdens een kabel vergelijk en kon het met gemak opnemen tegen de duurste JvG.
Materiaal kosten ongeveer €30,-
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes George

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: do 20 jan 2011, 8:07
door MechanicalAnimal
Kappa7 schreef:
Ik heb zelf mijn kabels opgebouwd met 0.8mm zilver draad van AE Europe.
wauw, dat is een mooi voorbeeld :rock: dank je wel george.

[leek]dit betreft interlinks he, en geen interne bekabeling, toch?[/leek]

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: do 20 jan 2011, 8:44
door Vinculum
Hier zat ik dus ook op te wachten! Al mijn interne bekabeling in de apparatuur is van deze zilverkabel met teflon huls. Nu wilde ik dus ook de interlinks maken hiervan maar nooit echt bedacht om het in aquariumtube te verpakken. Briljant!
Vraag: Moeten de 2 kabels niet getwist worden?

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: do 20 jan 2011, 10:25
door Kappa7
Vinculum schreef:
Vraag: Moeten de 2 kabels niet getwist worden?
Nee.
Signaal in een kabel wil namelijk standaard rechtdoor.
Door te twisten maak je het alleen maar moeilijker (niet zo heel veel) voor het signaal.
Om de overspraak te verminderen hoef je het ook niet te doen.
Daarvoor gebruik je immers een afscherming.

Groetjes George

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: do 20 jan 2011, 13:01
door satefan
Ik gebruik de interlink van JK Acoustics:
Type2dia1.jpg
Nadelen? Beetje fragiel en te duur.
Voordelen? Ik heb laatst eens zitten vergelijken met een dropveter...ik kon echt geen enkel verschil waarnemen...

Satefan

PS: Leuk topic, ik ga als mn UCD blokken in de finale behuizing zitten op basis van dit topic wat zelf maken...doel is om het er super duur uit te laten zien voor een zo laag mogelijke prijs ;-)

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: do 20 jan 2011, 13:11
door Vinculum
satefan schreef:
doel is om het er super duur uit te laten zien voor een zo laag mogelijke prijs ;-)
Is dat niet ieders doel op dit forum?

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: do 20 jan 2011, 13:25
door Pjotr
Kappa7 schreef:
Signaal in een kabel wil namelijk standaard rechtdoor.
Door te twisten maak je het alleen maar moeilijker (niet zo heel veel) voor het signaal.

Groetjes George
En daarom zijn buizenversterkers ook zo bagger. Doordat het signaal in de UGT een paar duizend rondjes moet lopen wordt het helemaal duizelig :-& :lol:

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: do 20 jan 2011, 14:09
door hannesie
Vinculum schreef:
satefan schreef:
doel is om het er super duur uit te laten zien voor een zo laag mogelijke prijs ;-)
Is dat niet ieders doel op dit forum?
Ik ga nog altijd voor het beste geluid, het kan er uit zien als bagger, als het maar klinkt :rock:
Pjotr schreef:
En daarom zijn buizenversterkers ook zo bagger. Doordat het signaal in de UGT een paar duizend rondjes moet lopen wordt het helemaal duizelig :-& :lol:
Ik word altijd wat duizelig als het zo mooi klinkt :mrgreen:
En heb dus geen buizenversterker :oops:

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Geplaatst: do 20 jan 2011, 14:09
door b_force
Pjotr schreef:
Kappa7 schreef:
Signaal in een kabel wil namelijk standaard rechtdoor.
Door te twisten maak je het alleen maar moeilijker (niet zo heel veel) voor het signaal.

Groetjes George
En daarom zijn buizenversterkers ook zo bagger. Doordat het signaal in de UGT een paar duizend rondjes moet lopen wordt het helemaal duizelig :-& :lol:
Fantasievolle omschrijving/verklaring :lol: