Pagina 1 van 2

Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 15:41
door spammetje
Goedemiddag ZBA,
Iedereen de nog de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Het is een nieuwjaar dus tijd voor een nieuw project. Lees vrijwel alles op dit forum en vind het een prachtige hobby. De Black Beauties hebben me ook verschrikkelijk doen verbazen wat voor moois je zelf kunt bouwen. Daarom dus hoogste tijd voor Project 2 8) .
Dit wordt een klein subje om me Black Beauties te ondersteunen.

Een W6-1139SG in GHP behuizing. De versterker Conrad 50watt komt in een aparte kamer omdat ik die plastic behuizing niet vertrouw :lol: .
Spullen zijn allemaal binnen nu nog aan de slag gaan O:) .

Allereerst foto's:
Plek waar de sub mag komen
Plek waar de sub mag komen
De kast + tv meubel gaan wat naar links zodat de sub tussen de tv meubel en muur geplaatst kan worden. Dit heeft ook als voordeel dat de rechter speaker wat meer vrijheid heeft ( gordijn =; ).
Versterker + sub
Versterker + sub
Hout + voetjes + HP + weerstanden
Hout + voetjes + HP + weerstanden
Nieuwe vriendjes ? :)
Nieuwe vriendjes ? :)

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 15:43
door b_force
Wat een schattig idee :)

In die Conrad versterker zit trouwens standaard al een boost!!
Die zou ik er eerst uithalen voordat je GHP gaat gebruiken.
Anders is het dubbelop namelijk.

En om heel eerlijk te zijn, kun je dan net zo goed elektronisch boosten ipv GHP :hide: :wink:
(is makkelijker af te stellen, goedkoper en je moet toch op die plek zijn).

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 15:46
door spammetje
Heb 2 weerstanden liggen om de boost weg te halen. Jij bedoelt zonder GHP en dan de boost van de versterker aanpassen?
Hij is nog niet af dus aanpassingen kunnen gemaakt worden :) .

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 15:48
door b_force
Die twee grote weerstanden die daar liggen? :lol:

Ja, idd zonder GHP en dan de boost in de versterker aanpassen.
Mits nodig hoor.
Ik zou namelijk eerst proberen zonder boost.
Je altijd nog kijken of je meer wilt.
Het gaat namelijk wel ten koste van maxSPL (ook met GHP).

Ik begrijp dat je deze versterker hebt?
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=301043

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 15:56
door b_force
Ik zou beginnen met R26 en R27 te vervangen voor 82k weerstanden.
Hoeveel liter (effectief) wordt het subje?

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 16:01
door spammetje
Die weerstanden heb ik niet helemaal goed besteld :o, dat klopt :lol: .
Wordt 9liter daar heb ik de sub al vanaf gehaald. Demping is niet meegerekend.
Die Conrad versterker heb ik dat klopt. Max SPL is minder belangrijk als hij daarmee wat lager gaat. Als het niet veel lager is dan ga ik natuurlijk voor de SPL maar dat is een beetje wikken wegen.

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 16:06
door b_force
9 liter is wel lekker ruim :)
Maar is gunstig voor totale rendement -> minder vermogen nodig.

Ik zou dus eerst gaan voor die twee 82k weerstanden (gewoon doodnormale simpele weerstandjes).
-3dB zit dan rond de 36Hz. (hangt een beetje vanaf hoe je lowpass filter instelt)
Lijkt me een prima startpunt :)

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 16:13
door spammetje
Das ook lekker. Soldeer alleen niet graag zelf aan de versterker. Heb niet veel ervaring + materialen.

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 16:15
door b_force
Heb je:

1 - een soldeerbout?
2 - kniptang?
3 - schroevendraaier?
4 - geduld?

:wink:

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 16:18
door spammetje
Haha ja dat wel. Heb het topic ook gezien. Moet gewoon lukken maar ben bang dat ik hem gelijk mol :P.

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 16:20
door b_force
We helpen je er wel mee :)
Het lijkt moeilijk dan het is.

Ik heb even voor je gekeken, de standaard boost is wel echt smerig.
Highpass filter zit op 28Hz met een Q van 1,58.
Of te wel een boost van 4,44dB (op 30Hz) :(

Het is mij echt een raadsel waarom ze dat doen.

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 16:24
door spammetje
Zonder boost moet hij zeker beter klinken. Linkje naar de juiste weerstanden?

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 16:27
door b_force
Weerstanden?

Gewoon standaard 0,25W koolweerstandjes, of (mooier) 1% metaal (0207).
Maar denk niet dat je die per twee kunt kopen (of de verzendkosten zijn walgelijk hoog tov de prijs).
Kost je minder dan een euro. Heb je even een PB gestuurd.

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: zo 16 jan 2011, 15:33
door spammetje
Gisteren bezig geweest met het hout werk. Alle kanten liggen klaar en het gat voor de versterker is gemaakt. Ook heb ik in de tussenwand aansluiten vast gezet. De voorkant ging alleen een beetje mis. De decoupeerzaag werkte niet helemaal omdat het zaagje er niet goed in zat :o . Het rondje was daarom te groot en het zag er niet echt uit. Dit wordt dus een nieuwe voorkant. Die gaat hopelijk beter :lol: daarna beginnen met lijmen.

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: za 29 jan 2011, 19:32
door spammetje
Nu een update met wat foto's.
Vandaag niet veel tijd gehad maar wel een nieuwe voorkant kunnen maken met nu wel een goed rondje erin 8).
Volgende week de voorkant erop lijmen en dan veel schuren :wink:.
Voorkant er even voorgezet
Voorkant er even voorgezet
Achterkant
Achterkant
Achterzijde van de voorkant met wat extra ruimte voor de aansluitingen
Achterzijde van de voorkant met wat extra ruimte voor de aansluitingen

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: zo 30 jan 2011, 12:51
door EppeRRR
Dat is een mooi klein kistje, is het al gelukt met je versterker?

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: zo 30 jan 2011, 16:55
door b_force
Hoe groot is dat kistje nu?

Volgens mij komt die wel in dezelfde orde van grootte als mijn minisub. :lol: :mrgreen:

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: zo 30 jan 2011, 18:49
door spammetje
Thanks. Hij is niet super klein dat klopt. Zo uit me hoofd is hij 30cm hoog, 24cm breedt en de diepte volgens mij ook iets van 28 a 30cm.
Die versterker moet erin passen daardoor wordt het gewoon wat groter. Met een DS1.2 had het een stuk kleiner gekunt maar die kost ook wat meer.

Heb nog geen aanpassing aan me versterker gedaan :shock: .

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: zo 30 jan 2011, 22:58
door DragoSz
Ziet er schattig uit.
Welke kleur word die?

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: ma 31 jan 2011, 19:59
door spammetje
Waarschijnlijk de zelfde kleur als me vorige project. Heb ik een mooi matchend 2.1 setje.
Vanavond even bezig geweest maar het was eigenlijk te koud. Bitum was niet te snijden zo hard en de lijm was ook nogal dik :shock:.
Voorkant zit nu ook vast maar daar heb ik geen foto van. Kist staat binnen buiten in de schuur veel te koud voor hem :lol:.
Bitum
Bitum
Bitum2
Bitum2

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: ma 31 jan 2011, 21:12
door DragoSz
Het is net een visbak O:)

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: ma 31 jan 2011, 21:45
door spammetje
Mooi he :P. Zit nu ook een bovenkant op met een rond gaatje daar ga ik vis door gooien.
Lijm komt er weer aardig tussenuit die voorkant zit wel vast :wink:.
Morgenavond geen tijd dus die klemmen mogen nog een poosje zitten.

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 22:19
door spammetje
Hij is helemaal geschuurd en voorzien van een grond laag. Zal morgen even tijd maken om een foto te schieten.

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 22:35
door cobaltjeh
Ik ben benieuwd hoe dat kleine subje er uit komt te zien. :)

Re: Mini Sub : W6-1139SG

Geplaatst: zo 13 feb 2011, 14:27
door spammetje
Hier de beloofde foto's.
Achterkant
Achterkant
voorkant
voorkant
Gisteren niks kunnen doen, maar wel een subwoofer kabel gescoord dus die heb ik vast :lol: .