Pagina 1 van 2

Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: do 06 jan 2011, 15:47
door xander79
Beste mede leden,

Ik heb na lang denken en ontwerpen een indeling gemaakt.
Is de indeling goed? Of kan ik het beter anders doen!
Het ontwerp kan nu nog aangepast worden :)!

Alvast bedankt!
Xander.

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: do 06 jan 2011, 16:13
door RobertD
Ik vind je smoorspoelen nogal dicht bij de ingangsbuizen zitten.
Daarnaast is het beter om de voedingselco's juist zo dicht mogelijk bij de buizen te plaatsen.
Wanneer die elco's daar achterin liggen heb je bovendien geen ruimte meer voor je ingangsbussen, luidsprekeraansluitingen en je netentree.

Heb je de onderdelen al in huis?
De smoorspoelen zullen denk ik ook groter zijn dan je nu in het plaatje aangeeft.
Met de werkerlijke componenten schuiven en daar foto's van maken geeft waarschijnlijk een betere indruk.

Leuk dat je hier weer mee verder gaat. Je had toch al een topic over dit project?

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: do 06 jan 2011, 16:28
door xander79
Had inderdaad al een topic, heb nu bijna alles binnen qua onderdelen.
Wacht nog alleen op soldeerturrets, G10 epoxyboard en wat gereedschap!

De smoorspoelen waren volgens mij wel deze afmeting, maar maak van het weekend een paar foto's.

Waarom ik nog steeds niet begonnen ben.....mijn kleine meid heeft een nieuwe kamer nodig.
Helaas is mijn werkkamer gekozen als nieuwe kinderkamer :(.
Nu moet ik alles gaan oververhuizen naar nieuwe werkkamer, en moet natuurlijk de nieuwe kinderkamer
behangen, verven, vloer leggen, het e.e.a. in elkaar zetten.

Dus heb helaas nog geen tijd gehad om te beginnen aan de 2A3.

Even een editje;
De behuizing van de 2A3 word 100mm hoog, de achterste elco's zijn voor de voedingsgedeelte.
De elco's voor de versterkergedeelte heb ik bij de printplaten van de versterkergedeelte geplaatst.
(zie links en rechts onder).Zodat ze zo dicht mogelijk bij de buizen staan.

De rest volgt van het weekend.

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: do 06 jan 2011, 19:16
door Ah!buis
Hoi Xander,
ziet er een fraai stuk huisvlijt uit.Die nieuwe "werkkamer" is toch niet de keukentafel :lol:
Even naar het schema gaan kijken.Daarbij viel me een en ander op.
De condensators worden als mF aangegeven,zal wel µF bedoeld zijn (mF is 1000x groter :!: ).
Bij de kathodeweerstand staat 50W 1k waar 5W zat is :roll: .
De twee 0,22ohm weertanden in serie met de 1N4007's dienen nergens voor,de eigen weerstand van de diodes zit daar ook al en de weerstand van de trafo is vele malen groter.
De polarisatiespanning van de gloeidraden van de 6SL7's met de weerstanden van 330k en 100k is op een rare plaats verbonden.Ik zou die toch,in plaats van aan de diodebrug,aan een van de gloeidraadaansluitingen verbinden.
Veel plezier met de bouw,en voldoende nachtrust :wink:
Anne

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: za 08 jan 2011, 21:21
door xander79
@Ah!buis

Gelukkig heeft de vrouw des huizes haar strijkkamer ter beschikking gesteld :lol:
Dus dat moet helemaal goed komen.

Maar al die info........meer dan 80% snap ik nog niet. Dit is mijn eerste project in deze fascinerende wereld.
En ik wist niet dat er fouten zaten in de schema :(. Kan je mij dit misschien uitleggen met een tekeningetje?

De foto's die ik beloofd heb ga ik morgen posten!

Alvast bedankt!

gr. Xander.

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: za 08 jan 2011, 22:27
door Ah!buis
Maak je niet ongerust,het zijn niet echt fouten,behalve die m voor F dat moet µF zijn. 8)
De rest is allen wat raar,50W weerstand waar 5W volstaat en zo.
Even aangegeven wat ik bedoel,verbinding niet bij de pijl maar verderop bij de gloeidraad-aansluiting.
En die OE22 weerstanden overbrugd,kunnen weg.
Je kunt het ook zo laten natuurlijk,als je er iets raars in wil hebben :lol:
Anne

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 11:07
door RobertD
Die weerstandjes lijken me ook wat overbodig.
Wat betreft het optillen van die gloeispanning, dat maakt weinig uit of je dat aan de plus of de min van de gloei doet.

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 12:48
door xander79
@Ah!bui en RobertD,

Thanks voor de info, nu is het voor mij wat duidelijker :D !

En hier zijn de foto's die ik beloofd heb!!

gr. Xander.

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 15:27
door Ah!buis
Mooi spul,en wat een orde :roll:
Bij mij lag alles altijd door elkaar,zoeken maar :mrgreen:
@Robert,
als je goed kijkt zul je zien dat de verbinding naar het polarisatie-netwerkje aan de niet gestabiliseerde kant van de gloeispanning zit,niet de beste plaats :shock:
Zo zit de rimpel tussen gloeidraad en massa (kathode) terwijl de stabilisatie toch bedoeld is om rimpels en andere brom buiten te houden :cry:
Anne

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 16:08
door xander79
@Ah!buis,

Normaal is het een bende als ik bezig ben :). Omdat dit mijn eerste project is wil ik een goede start maken :lol:.

De UGT's zijn heel mooi, had andere besteld die een stuk goedkoper waren. Maar meneer AE-europe had een klein foutje gemaakt en mij deze voor dezelfde prijs verkocht :D.

Ik ga proberen van de week de schema te maken en dan ga ik hem wel even posten!

Alvast hartelijk bedankt,
Xander.

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 20:40
door RobertD
Ah!buis schreef:
Mooi spul,en wat een orde :roll:
Bij mij lag alles altijd door elkaar,zoeken maar :mrgreen:
@Robert,
als je goed kijkt zul je zien dat de verbinding naar het polarisatie-netwerkje aan de niet gestabiliseerde kant van de gloeispanning zit,niet de beste plaats :shock:
Zo zit de rimpel tussen gloeidraad en massa (kathode) terwijl de stabilisatie toch bedoeld is om rimpels en andere brom buiten te houden :cry:
Anne

Ah, juist, dat had ik even verkeerd beoordeeld. De verbinding moet wel ná de stabilisatie van de gloeistroom plaatsvinden. Ander superponeer je een rimpeltje op de massa.

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 20:57
door xander79
@Ah!buis,
Ben nu aan het bedenken hoe of wat ik anders moet gaan doen!
Ik heb nu de 2x 0,22 weerstanden eruit gehaald.

De 50w 1k heb ik al liggen en die laat ik er dan maar in zitten, of ik moet
als gewoonlijk weer raar gaan doen en dan bestel ik dan toch maar weer 2x 5w erbij :)!

Nu zit ik alleen de volgende onderdeel te bekijken.
Je geeft aan dat ik de verbinding bij de pijl niet naar de 100k moet aansluiten.
Maar dat ik 1 van de gloeidraad aansluitingen moet gebruiken.
Kan ik van de koppelpunt van de gloeidraad en de 100k,gewoon een verbinding
maken naar de gloeidraad?

Ga morgen proberen om een tekening te maken om mijn verhaal te verduidelijken :)!

gr. Xander.

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 23:19
door Ah!buis
n'Avond Xander,
die weerstanden hoeven er niet uit,als ze niet in de weg zitten,ze doen toch niks maar het ziet er indrukwekkender uit 8)
Ook die 50W,hindert niemand,wel een stuk groter dan een 5Wattertje.
Dan de gloeidraad,er komen drie dingen aaneen en dat moet ook nml. 100k,330k en een elko.Gezamelijk zitten die aan een diodebrug,dat moet niet(er zit nog meer aan die brug,zo laten)=korte verbinding bij pijltje tussen twee bolletjes in het schema.In plaats daarvan waarnaar ik een lijn heb getrokken.
Anne

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 9:18
door RobertD
Ik vind het DHTRob schema sowieso een beetje vreemd. Hij gebruikt een buisgelijkrichter voor de eindtrappen, maar een solid state voor de stuurtrap. Die stuurtrap heeft een hoge spanning en daardoor heel grote weerstanden.
Het schema van deze site: http://members.myactv.net/~je2a3/srpp45.htm is iets eenvoudiger.

Het ligt er natuurlijk aan of je alles al in huis hebt, maar het is een overweging waard om voor simpel te gaan.

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: do 13 jan 2011, 22:07
door xander79
@RobertD

Ik heb alles al in huis qua weerstanden en condensatoren, maar dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn.
Je hebt hebt het over de solid state van de stuurtrap, ik denk dat jij het anders zou doen :D .
Dan kom ik nu met de vraag.......hoe zou jij het doen :D en kan je dat verduidelijken met een tekeningtje?
Dan kan ik even kijken als ik dat dan kan toepassen of als ik het zo laat.

Komt er nog een vraag, ik zit te denken om wat ledjes toe te passen om te laten zien dat hij aanstaat.
Is dat makkelijk te realiseren?

Ik hoef toch alleen maar een led aan de schakelaar te koppelen.
Mits deze de juiste specificaties heeft toch?

@Ah!buis
Ga morgen een schemaatje tekenen en plaats hem dan wel online!

Xander.

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 8:21
door xander79
Hier is de schema :D

Zit nu alleen te denken dat ik iets moet doen om de spanning goed te krijgen voor de LED.
Maar dan moet er na de led weer een weerstand komen die de spanning omhoog brengt!
Hoe moet je dit berekenen?

Xander.

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 9:22
door RobertD
Schema versterker:

Afbeelding

Schema voeding:

Afbeelding

Van de site van The Simple 45 gehaald.

Het maakt de voeding minder complex.

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 9:36
door xander79
RobertD schreef:
Schema versterker:

Afbeelding

Schema voeding:

Afbeelding

Van de site van The Simple 45 gehaald.

Het maakt de voeding minder complex.
ehmmm......had er ook naar gekeken. Moet dan niet mijn hele versterker over de kop?
Is er niet een mogelijkheid om kleine aanpassing te doen, dan denk ik vooral aan de solid state aan te passen.
En die dan in de voedingschema van DHTRob te plaatsen?

Als dat niet kan moet ik even goed nadenken wat ik ga doen :? .
Of ik hou het zo of pas hem helemaal aan :shock: .

thanks voor de info!

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 10:47
door RobertD
Het verschil is echt heel klein.

Je hebt alleen andere weerstanden in de SRPP trap nodig.
De twee diodes uit de voeding vervallen, en wat condensatoren uit de voeding ook.
De voeding voor de SRPP stuurtrap komt van de voeding van de 2A3. Dat stukje voeding staat eigenlijk getekend in het schema van de versterker. ( Weerstand van 27K en een condensator van 20uF.)

Jij hebt een gelijkrichterbuis die uitwisselbaar is met de GZ37 en jouw smoorspoelen hebben iets meer zelfinductie, maar dat maakt niet uit.

Vergelijk de schema's nog maar eens goed met elkaar, dan zul je echt zien dat het verschil heel gering is.

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 21:12
door Ah!buis
'nAvond Xander,
zou je niet best eerst de versterker aan de praat zien te krijgen volgens plan? Al die veranderingen maakt de kans op fouten steeds groter,je kunt later altijd nog van alles uitproberen 8)
Die weerstand van 330k zit daar toch niet meer aan als de verbinding bij de pijl weg is :?:
Zoals al vaker,het hinderd niet alleen wat raar :?
Een LED kun je het best aansluiten op de wikkeling van de voedingstrafo waar de diode-brug aan zit.Gewoon drie dingen in serie,als een ketting,de LED,een diode (bijv.1N4148) en een weerstand.Die weerstand hangt af van wat er uit de trafo komt,je kunt beginnen met 1k.Als ie niet brandt,diode(of LED,niet beide)omkeren.
Anne

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 21:35
door xander79
@Ah!buis

Na lang nadenken is dat inderdaad wat ik ga doen, ik ga de versterker maken aan de hand van de schema van DHTRob.
En dan kijken we wel verder, als hij af is ga ik met de versterker naar hem toe.
Dan kan hij even kijken als alles goed is/zit en wat er eventueel aangepast kan/moet worden!

Dat van de 330k had ik verkeerd begrepen!
Dus als ik het nu eindelijk begrijp; haal ik de verbinding weg van de 330k naar 10000uf/16v.
En ga dan verder zoals ik het in mijn schema heb aangegeven!

Xander.

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: za 15 jan 2011, 16:15
door Ah!buis
Jawel,maar daarna wel die 330k weer aan de 100k waar ie eerst zat.
Nog even teruggekeken naar je laatste tekening,waar komen die twee diodes aan de standby schakelaar ineens vandaan :?
Anne

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: za 15 jan 2011, 17:27
door xander79
ehmmmmm.......ik dacht dat dat de symbool was voor een led :? ! ik dacht dat ik daar ergens ze moest plaatsen :? .
maar in de een na laatste post van jouw had je als uitgelegt dat het bij de voedingstrafo moest.
Dus dat moet ik nog even uitzoeken!

xander

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: za 15 jan 2011, 22:12
door Ah!buis
Oei nee,daar hadden ze onmiddelijk eeuwige rust gevonden.Een gemiddelde LED mag maar een sperspanning (in de richting dat ie niet brand)hebben van een volt of 5.
Op die laagspanning bij de brug is het nog teveel,vandaar die diode (houdt de sperspanning tegen).
Als je een nieuwe LED hebt dan heeft ie één poot langer dan de ander.De kant van de diode met het streepje moet aan de korte poot.De serieweerstand van 1k mag waarschijnlijk best minder tot zo'n 220ohm,hangt van de trafospanning en de LED af.Gewoon een waarde nemen die behoorlijk licht geeft,zonder te overdrijven :roll:
Anne

Re: Indeling 2A3 buisversterker!

Geplaatst: di 18 jan 2011, 16:23
door xander79
Ah!buis schreef:
Oei nee,daar hadden ze onmiddelijk eeuwige rust gevonden.Een gemiddelde LED mag maar een sperspanning (in de richting dat ie niet brand)hebben van een volt of 5.
Op die laagspanning bij de brug is het nog teveel,vandaar die diode (houdt de sperspanning tegen).
Als je een nieuwe LED hebt dan heeft ie één poot langer dan de ander.De kant van de diode met het streepje moet aan de korte poot.De serieweerstand van 1k mag waarschijnlijk best minder tot zo'n 220ohm,hangt van de trafospanning en de LED af.Gewoon een waarde nemen die behoorlijk licht geeft,zonder te overdrijven :roll:
Anne
Gelijk even aangepast en volgens mij op de juiste plek gezet :).

Dit is de LED die erbij komt!
http://www.mijnprintplaat.nl/product/LE ... raden-5mm/

Xander.