Pagina 1 van 3

Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: wo 05 jan 2011, 15:55
door nai
Hoi

Ik ben van plan mijn london city te verkopen. En daarom staat hij nu op marktplaats. Ik heb nu een bod van een man van 200 euro En hij schrijft dit.

Ik heb wel belang bij de versterker eventueel met kast,
Maar ik wil je graag waarschuwen voor die brom waar je het over hebt, die komt omdat na 50 jaar de elko"s doorslaan. wat kan, en uiteindelijk gaat resulteren in spanning op de gitaar of op de behuizing en we praten dan over 460 Volt!!!!! "DODELIJK" houd er rekening mee dat de versterker geheel gereviseerd moet worden de kosten daarvan liggen op ongeveer 200 Euroex de buizen. daarom kan ik er niet meer voor geven dan 200 Euro zonder speaker kast.
Als je eventueel accord gaat kan ik hem op afspraak komen halen en betalen zonder verder te zeuren over de staat van het ding.


Mijn beschrijving van de versterker:

viewtopic.php?f=21&t=10940&p=1467862&hi ... y#p1467862

Hoe reeël is dit beeld wat hij beschrijft? Want ik heb nu namelijk ook al een bod van 500 euro. Alleen wil ik die gene niet in gevaar brengen.

Nai

Re: Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: wo 05 jan 2011, 15:59
door b_force
Nogal onzinnig.

500 euro voor zo'n ding is trouwens nog steeds een koopje!!

Heb je trouwens een PB bericht gestuurd.

Re: Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: wo 05 jan 2011, 16:54
door Wowly
Ik zou de elko's vervangen en vervolgens die vent mailen dat ie hem mag komen halen voor de volle mep, zo niet dan is ie een leugenaar. En dit ook al in de eerste mail aangeven. Kijken hoe ie reageert.

jan

Re: Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: wo 05 jan 2011, 16:58
door b_force
Dat wilde ik ook net zeggen.
Maar Nai gaat al foto's maken.
Dan kunnen we aan de hand daarvan even "keuren" :)

Re: Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: wo 05 jan 2011, 17:13
door ray5150
Er zit wel een kern van waarheid is, maar dan vind ik het nogal overdreven.
Feit is dat die versterkers maximaal 40 jaar oud zijn, dan mogen er wel een paar elko's verieuwd worden.
Maar het lijkt me wel stug dat er ineens spanning op het chassis komt te staan.
Aan de andere kant het is best mogelijk dat er door eerdere eigenaren het een en ander op amateuristische wijze verbouwd is en dan is het oppassen geblazen.
200 Euro voor een revisie door een commerciele reperateur is geen onrealistisch bedrag.

Re: Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: wo 05 jan 2011, 18:47
door TubeHead
Over de elco's doorslaan en geëlektrocuteerd(kut woord) worden is het een beetje gelul.
Maar als een uitgangs trafo ofzo zn isolatie waarden verliest (kortsluiting) kan er wel hoogspanning op de uitgang komen.

Maar met al... is dit gewoon een email lokkertje om jou beetje bang te maken.

Re: Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: wo 05 jan 2011, 20:24
door Marp
Gewoon aan de bieder van €200,- antwoorden dat de zienswijzen op zelfbouwaudio.nl niet geheel die van hem zijn. Dan komt hij "vanzelf" dit topic wel tegen. ;)

Verder is het precies wat Ray zegt, en wat voor haast alle aangeboden klassiekers geldt:
ray5150 schreef:
Feit is dat die versterkers maximaal 40 jaar oud zijn, dan mogen er wel een paar elko's verieuwd worden.
Het argument van de bieder is net zoiets als afdingen op een T-Ford omdat de banden en rubbers verduurd kunnen zijn, wat hem gevaarlijk maakt..... al is dat natuurlijk iemands goed recht. O:)

Re: Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: do 06 jan 2011, 0:42
door b_force
Schema heb ik overigens ook eventueel.
(is trouwens nagenoeg een marshall jcm-800)

Re: Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: do 06 jan 2011, 1:14
door Miniwatt
Originele invalshoek om het als waarschuwing te brengen.. :mrgreen:

Je hebt het blijkbaar over brom in je advertentie (er staat nogal veel LC op marktplaats) en dat zou idd door de ouderdom van de elco's kunnen komen, omdat ze weinig capaciteit meer hebben. Dat ze 'doorslaan' heb ik echter nog nooit gehoord :o

Re: Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: do 06 jan 2011, 1:40
door Marp
Tenzij tantalum's zijn gebruikt. Maar die zouden dan weer niet zulke verouderingsverschijnselen vertonen.

Re: Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: do 06 jan 2011, 11:19
door nai
Hoi

Hier nog een reeks foto's voor een duidelijk beeld van de versterker. De trafo aan de binnen kant van de versterker is zwart maar stinkt niet. De elKo's zie er goed uit.

nai

Re: Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: do 06 jan 2011, 12:17
door ray5150
Oeh, mijn handen jeuken om dat ding te strippen en zoals een Hiwatt opnieuw op te bouwen (ultrastrakke bedrading) :mrgreen:

even serieus, die trafo die jij noemt is een spoel, dat zwarte is de impregneer lak die door de warmte zwart is geworden, waarschijnlijk.
Ik heb niet de indruk dat er veel aan gesleuteld is, vrijwel alle onderdelen stammen uit de jaren '70 zo te zien.
Dat rommelige is gewoon de bouwstijl toendertijd, ook toen moest het snel en goedkoop.

wat ik niet prettig vind is die trekonlasting op de voedingskabel, dat kan wel gevaar opleveren en dat printplaatje wat met die twee koperdraadjes aan die spoel vastzit vertrouw ik ook niet helemaal.

Re: Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: do 06 jan 2011, 12:33
door nai
ray5150 schreef:
Oeh, mijn handen jeuken om dat ding te strippen en zoals een Hiwatt opnieuw op te bouwen (ultrastrakke bedrading) :mrgreen:
Doe een goed bod zou ik zeggen hij is nog niet weg:D :wink:

Die trek ontlasting zit wel goed vast. En ja dat print plaatje op die spoel zie er uit of die al 50 jaar goed vast zit.

Nai

Re: Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: do 06 jan 2011, 14:19
door b_force
:shock:
Ziet er toch nog gewoon 100% goed uit?

Ik heb versterkers uit die tijd gezien die een stuk minder aantrekkelijk waren.
Lijkt net alsof deze amper gebruikt is.

Re: Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: do 06 jan 2011, 17:38
door TubeHead
trafo ziet er niet best uit.. heeft flink lopen sprayen.

Re: Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: do 06 jan 2011, 17:40
door b_force
TubeHead schreef:
trafo ziet er niet best uit.. heeft flink lopen sprayen.
Wederom, heb je weleens oude gitaarversterkers van binnen gezien?

Daar zit meestal een dikke bruine verbrande stoffige koeklaag op. :wink:

Re: Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: do 06 jan 2011, 17:51
door Pjotr
Jah dat bruin is gewoon van het (in)spelen: Nicotine en oude bierresten, wat zeur je nou? Bart neemt hem dus wel over voor 500 pegels :lol:

Die smoorspoel is gewoon verbrand, dikke kans dat daar sluiting in zit en het helemaal geen smoorspoel meer is --> brommmmmmmmmmmmmm...

Is gewoon meer iets voor een liefhebber die er lol in heeft om hem vakkundig te reviseren.

Re: Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: do 06 jan 2011, 17:56
door b_force
Als ik er een nodig had was hij hem allang kwijt geweest :wink:
Ik heb echter een 30W Laney buizenbak.
Die gaat al veel te hard. :rock:

Of die smoorspoel er zo ernstig eraan toe is betwijfel ik.
Ik ze vaker zo gezien. Vergeet niet dat het hier gaat om een gitaarversterker!!
Die zijn absoluut niet zo netjes gemaakt als hifi versterkers :P

Het is dat Nai een beetje ver weg woont anders was ik wel even gaan kijken. :(
Je kunt er voor kiezen om voor tientallen euro's wat dingen te vervangen (zal zeker nier meer dan honderd euro worden).
Of gewoon te koop zetten en geduldig zijn.

Re: Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: do 06 jan 2011, 18:35
door ray5150
b_force schreef:
Ik ze vaker zo gezien. Vergeet niet dat het hier gaat om een gitaarversterker!!
Die zijn absoluut niet zo netjes gemaakt als hifi versterkers :P.
Dan heb je nog nooit een MÜller van binnen gezien....
head9.jpg
http://www.muelleramplification.de/

Re: Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: do 06 jan 2011, 18:37
door b_force
ray5150 schreef:
b_force schreef:
Ik ze vaker zo gezien. Vergeet niet dat het hier gaat om een gitaarversterker!!
Die zijn absoluut niet zo netjes gemaakt als hifi versterkers :P.
Dan heb je nog nooit een MÜller van binnen gezien....
head9.jpg
Nu wel :wink:

Dat ziet er idd bizar netjes uit :)

Re: Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: do 06 jan 2011, 18:50
door Miniwatt
ray5150 schreef:
Dan heb je nog nooit een MÜller van binnen gezien....
Dat telt niet, die heeft een :-# printplaat :mrgreen:

Re: Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: do 06 jan 2011, 19:08
door ray5150
Miniwatt schreef:
ray5150 schreef:
Dan heb je nog nooit een MÜller van binnen gezien....
Dat telt niet, die heeft een :-# printplaat :mrgreen:
Verveel, voor jou een Hiwatt dan:
New_200_input.jpg
New_200_output.jpg
:twisted:

Re: Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: do 06 jan 2011, 19:27
door TubeHead
b_force schreef:
Daar zit meestal een dikke bruine verbrande stoffige koeklaag op. :wink:
Dus verbrand. Werk zelf in de Elektro Motoren/Generatoren. En als er windingen er zo uit zien dikke afkeur. Isolatie verrot,kortsluiting, kortsluiting met aarde etc...

Re: Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: do 06 jan 2011, 19:34
door Pjotr
...voor jou een Hiwatt dan
Zitten tenminste ook fatsoenlijke potmeters in in plaats van die goedkope krakende Flipsen :twisted: :mrgreen:

LondonCity had niet voor niets de naam Poor mans .... enz. Er is best wel wat van te maken maar dat is toch wel een hele make over.

Re: Brom londen City gevaarlijk?

Geplaatst: do 06 jan 2011, 19:38
door b_force
TubeHead schreef:
b_force schreef:
Daar zit meestal een dikke bruine verbrande stoffige koeklaag op. :wink:
Dus verbrand. Werk zelf in de Elektro Motoren/Generatoren. En als er windingen er zo uit zien dikke afkeur. Isolatie verrot,kortsluiting, kortsluiting met aarde etc...
Uiteraard verband, waar denk je dat die kleur vandaan komt? :lol: :mrgreen:
Tegenwoordig zou zoiets idd afgekeurd worden.
Feit is wel dat er honderden versterkers zo in gebruik zijn :-$ 8)

Overigens kwam ik laatst een Marshall Valvestate VS100 tegen.
De HV werd daar gewoon van lichtnet gehaald.
Ik dacht dat zoiets niet meer mocht?? (versterker is uit 1992 ofzo)