Pagina 1 van 2

Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 10:19
door Rody
Afsplitsing van dit draadje: viewtopic.php?f=7&t=12234&start=25

Het betreft een digitale volume regeling op basis van 2 van de volgende kitjes:
Hong Kong 6-channel volume control.zip
(990.31 KiB) 277 keer gedownload
Rody schreef:
Lieuwe,

Ben je al verder gekomen met dit bordje? Kun je vertellen wat je er aan documentatie bijkrijgt?

Ik sta op het punt er 2 te bestellen. Het doel is om 2*3 kanalen gebalanceerd te bouwen. Ik wil dan het pga bordje van de 2e kit aan de controller van de eerste knopen zodat 1 bordje links l-m-h en het andere bordje rechts l-m-h kan aansturen.....kweenie of het gaat lukken maar voor dat geld kun je nog eens wat kloten...

GR ROdy
Lieuwe schreef:
Hij is bijna klaar ;).
Aan documentatie krijg je er helaas niks bij, maar met alle onderdelen wijst het zich vanzelf (staat op de print), alleen moet je niet een 7905 en een 7805 spanningsregelaar omwisselen :roll:
k.p. schreef:
Bij de verkoper heb ik geïnformeerd of het mogelijk is om er een 8 kanaals volumeregeling van te maken. Is er hier inmiddels al wat meer bekend over het uitlezen/herprogrammeren?
Rody schreef:

Als je zoe-tsang hebt gemaild krijg je "weet ik niet, niet geprobeerd" als antwoord. Dat kreeg ik iig....

8 kanaals zou moeten lukken afhankelijk van hoe je ze wilt aansturen (dat hoop ik tenminste, anders werkt het bij mij ook niet). Hoe ziet je keten eruit? 8 losse kanalen zal lastig zijn zonder de sw aan te passen, maar 4+4 lijkt op wat ik wil, dus als je geduld hebt kan ik het je vertellen...

Ik heb 2 bordjes besteld, nu wachten op Hong Kong Post :| .

Gr Rody
k.p. schreef:
Ik heb geduld :D . Wat is het verschil tussen 4+4 en 8 kanaals? Ik zal er het volume van een 4 weg mee willen regelen.
Rody schreef:

8 kanalen apart regelen of 4 regelen en de andere 4 gaan paarsgewijs mee (4 links en 4 rechts waarbij je links en rechts dus gelinkt hebt)....

GR rOdy
k.p. schreef:
Ahh zo. Mag ik vragen hoe je dit in gedachten hebt? De kits die aangeboden worden zijn namelijk 2 kanaals of 6 kanaals. Hoe kom je dan zo specifiek bij 4+4 kanaals? Is het dan niet aantrekkelijk/mogelijk om een 6+6 kanaals volume regeling te maken?

Als de TS het een probleem vind dat dit hier wordt besproken dan hoor ik het graag en zal ik zijn topic niet verder verstoren.
Rody schreef:

Ik ga uit van de 6 kanaals bordjes, 1 per kant samen op 1 controller. Maar jij had maar 4 kanalen nodig 8) .

Dus, als het werkt zoals ik hoop, zou ik 2*3 kanalen gebalanceerd draaien met 2 6-kanaals kitjes en jij 2*4 kanaals ongebalanceerd waarbij 2 kanalen per kant ongebruikt blijven.

Gr Rody

Re: Dgital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 10:24
door Rody
Hier het schema van de volumesectie die ik van de verkoper kreeg (wel iets van de randjes afgevallen maar dat overleef ik wel). Edit: De control sectie heb ik ook los weten te peuteren.... Een verzoek om de broncode van de controller is afgewezen aangezien de verkoper deze naar eigen zeggen niet heeft.
2311.jpg
LCD.jpg
Gr ROdy

Re: Dgital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 10:33
door Rody
Hier de datasheet van de gebruikte volumechip:
pga2311.pdf
(831.15 KiB) 112 keer gedownload
Het is mijn bedoeling om de eerste 4 pinnen van connector CON3 van het controllerbordje (zie schema van volumebordje voor de pinning) te splitsen naar volumebordje 1 en 2. Bordje 1 en 2 zouden dan volgens mijn redenering gelijk op moeten gaan.
Daarbij ben ik helemaal niet geinteresseerd in bronkeuze op het bordje. Ik overweeg om het bronkeuze gedeelte op beide bordjes naar een los bordje om te leiden waardoor ik die van het ene bordje kan ombouwen naar een TOSLINK switch en die van het tweede naar een (onafhankelijke) analoge bronkeuze. Deze schakelen dan wel tegelijk, maar kiezen tussen analoog en digitaal moet ik toch op mijn SCR2496 doen...

GR rOdy

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 15:20
door SuperR
De PGA chips hebben een SDO pin die als uitgang naar andere PGA chips dient als aansturing. Je stuurt dus de clock en cs van je chip door en de SDO van de "moederchip" stuur je naar de SDI van de "dochterchips".

Figuur 4 van de datasheet;
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/pga2310.pdf

Ik denk dat het netter is om een los pcb'tje te maken voor de dochterchips, afhankelijk van hoeveel kanalen je wilt besturen. Als je aan twee chips genoeg hebt is het eenvoudiger om een kant en klaar HongKong bordje te gebruiken. Bij 4 kanalen gebalanceerd wordt het een ander verhaal.

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 15:46
door Rody
SuperR schreef:
De PGA chips hebben een SDO pin die als uitgang naar andere PGA chips dient als aansturing. Je stuurt dus de clock en cs van je chip door en de SDO van de "moederchip" stuur je naar de SDI van de "dochterchips".

Figuur 4 van de datasheet;
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/pga2310.pdf

Ik denk dat het netter is om een los pcb'tje te maken voor de dochterchips, afhankelijk van hoeveel kanalen je wilt besturen. Als je aan twee chips genoeg hebt is het eenvoudiger om een kant en klaar HongKong bordje te gebruiken. Bij 4 kanalen gebalanceerd wordt het een ander verhaal.
Dit doorlussen is zo geregeld bij de 6-kanaals bordjes die ik als basis ga gebruiken (een 6-kanaals bordje gebruik ik als 3 kanaals gebalanceerd ), zie attachement in openingspost. Het is echter zo dat ik er 2 wil aansturen met 1 controller. Deze moet ik dan parallel zetten ipv in serie omdat dit anders niet werkt zonder aanpassing van de firmware (omdat maar voor 3*2 kanalen aan seriele data wordt verzonden). Ik wil vooralsnog de standaard firmware gebruiken aangezien ik geen assembler beheers om deze te hacken. Maar aangezien ik 1 bordje voor links en 1 bordje voor rechts ga gebruiken en deze onderling niet onafhankelijk hoeven te werken zou dat geen probleem moeten zijn. Tenzij ik het helemaal verkeerd heb bedacht natuurlijk :-)

GR Rody

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 15:48
door k.p.
Technisch gezien kan ik hierover geen hulp bieden, maar ik weet wel precies wat het ding moet doen voor mijn geplande gebruik. In basis is het alleen nodig om het volume van 8 kanalen te regelen. De exacte verschillen tussen de verschillende aan te sturen kanalen kan ik me de DSP instellen. Een "per kanaal" of "per kanaal paar" instelling is gewenst om net een wat hogere ruis onderdrukking te kunnen krijgen.

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 16:03
door SuperR
Wat bedoel je met de tekst tussen aanhalingstekens?

En dan de hamvraag;
Waarom regel je het volume na de DSP en niet ervoor, toen het nog twee kanalen waren?
Het enige antwoord wat ik kan verzinnen is dat je een DSP hebt die je ook als DAC gebruikt. Een PGA chip gebruiken voor je coax toslink lijkt me lastig :)

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 16:36
door k.p.
Dit is gunstig tegen ruis en andere storingen die door de dsp worden gegenereerd. Ook werkt het tegen plopjes die worden veroorzaakt als de stroom plots wegvalt (dit gebeurd nogal eens bij mij thuis). Op die momenten blijft de eindvertserker nog heel even versterken. En als laatste is het ook voordelig bij het in en uitschakelen van de bron (een pc). Dit veroorzaakt ook plopjes. Momenteel vind de volume regeling plaats op de PC.

Met wat tussen haakjes staat bedoel ik het volgende. In mijn 4 weg heeft geen enkele driver dezelfde volume instelling. Zo staat er 1 driver ongeveer op -15dB te spelen. Als deze op 0 dB kan spelen dan scheelt dat 15dB in ruis gegenereerd door alles voor de volume regelen (ongeveer). Deze instelling kun je dus alleen doen als je of dat kanaal zachter kunt laten spelen of als je een kanaal paar (L R) zachter kunt laten spelen.

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 16:54
door Rody
SuperR schreef:
Wat bedoel je met de tekst tussen aanhalingstekens?

En dan de hamvraag;
Waarom regel je het volume na de DSP en niet ervoor, toen het nog twee kanalen waren?
Het enige antwoord wat ik kan verzinnen is dat je een DSP hebt die je ook als DAC gebruikt. Een PGA chip gebruiken voor je coax toslink lijkt me lastig :)
Misschien is niet duidelijk om welke kitjes het eigenlijk gaat. Ik heb de advertentie van de verkoper als zipfile in de openingspost bijgevoegd (een PDF dump was 10 MB en die wou niet uploaden). Het betreft een 6-kanaals volumeregeling (3 pga3211 chips aangestuurd door een Atmel microcontroller) met bronkeuze. Mijn keten ziet er als volgt uit:

digitaal/analoog bronsignaal -> SRC2496->digitaal signaal>DCX2496>2*3 kanaals gebalanceerd>meerkanaals Hypex versterker.

De reden dat ik het volume aan het einde van de keten wil regelen is dat niet alle bronnen een volumeregeling hebben en/of niet afstandbediend zijn. Ook wil ik het niveau tot aan het einde van de keten zo hoog mogelijk hebben om een schappelijke signaal-ruis verhouding te houden.

Ik wil dus 2 kitjes bouwen waarbij ik van het tweede kitje alleen het volumebordje bouw en die parallel schakel. Ieder volumebordje pakt laag-mid-hoog gebalanceerd voor 1 kant. Links en rechts laat ik dan gedwongen gelijk lopen, maar vind ik geen enkel probleem. Onderlinge verschillen regel ik op de DCX omdat niet het risico wil lopen mijn gebalanceerde signaal scheef te trekken. Voor K.P. zou het geen probleem moeten zijn om de onderlinge verhouding van de ongebalanceerde kanalen met de controller te regelen (paarsgewijs). De bronkeuze leid ik om zodat ik analoge en digitale bronnen kan schakelen die dan weer uitgestuurd worden naar de SRC2496 (en dus niet naar de PGA chipjes!).

Misschien wat lastig te volgen, maar ik doe mijn best :-)

GR rOdy

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 17:27
door SuperR
Ahh, ok. Als ik zoveel moeite zou doen om mijn signaal te "bewerken" tot iets wat ik wil;
(analoog->digitaal->filteren in de dsp->volume->versterker)
Dan zou ik geen 25 dollar kits van eBay gebruiken, maar zelf iets in elkaar knutselen wat aan al mijn eisen voldoet. Dat de namen van de input kloppen, dat het op één pcb kan (per kanaal) en dat de bediening met mijn favoriete ab zou werken.
Zonder enige voorkennis heb ik daarom een tijd geleden een Arduino bordje besteld wat niets meer is dan een laagdrempelig programmeerbordje waar je in even eenvoudige software je code kan tikken.
Nu wil ik niet zeggen dat ik er een expert in ben, maar met wat gepruts kun je al aan een hoop van je eisen voldoen. Misschien leuk om je eens in te verdiepen.

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 17:33
door Rody
SuperR schreef:
Ahh, ok. Als ik zoveel moeite zou doen om mijn signaal te "bewerken" tot iets wat ik wil;
(analoog->digitaal->filteren in de dsp->volume->versterker)
Dan zou ik geen 25 dollar kits van eBay gebruiken, maar zelf iets in elkaar knutselen wat aan al mijn eisen voldoet. Dat de namen van de input kloppen, dat het op één pcb kan (per kanaal) en dat de bediening met mijn favoriete ab zou werken.
Zonder enige voorkennis heb ik daarom een tijd geleden een Arduino bordje besteld wat niets meer is dan een laagdrempelig programmeerbordje waar je in even eenvoudige software je code kan tikken.
Nu wil ik niet zeggen dat ik er een expert in ben, maar met wat gepruts kun je al aan een hoop van je eisen voldoen. Misschien leuk om je eens in te verdiepen.
Dat is een mogelijke volgende stap. Maar dit leek me leuk om mee te beginnen. Voor het geld kon ik het niet nalaten....:-)

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, ik zie wel waar deze weg me heen leidt. Op zijn minst leer ik er voldoende van om als ik ooit overnieuw zou beginnen ik al goed weet wat ik wel en niet wil en kan...

GR rOdy

ps het plan was aanvankelijk om kitjes van Dantimax te gebruiken. Ik zou dan vele malen duurder uit zijn, het zou veel meer ruimte in beslag nemen en mijn poging om een layout te maken van alle bordjes met onderlinge verbindingen leidde tot redelijk wat frustratie door onduidelijke documentatie. Toen ik deze bordjes zag sprong ik gelijk een gat in de lucht. Alle ideeen tot aanpassingen kwamen daarna pas :-)

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: zo 02 jan 2011, 17:52
door SuperR
Dan zou ik zeggen, succes en laat van je horen hoe het project verloopt! De datasheets van TI zijn vrij goed begrijpbaar dus je komt er vast zelf wel uit hoe de bordjes gecombineerd moeten worden.

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: wo 05 jan 2011, 11:53
door Rody
Jeuj, post! Hoewel in bubbelfolie in een envelop verstuurd zonder ESD zak, lijkt alles in orde te zijn. We gaan er achter komen....
IMAG0172.jpg
Gr rOdy

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: wo 05 jan 2011, 13:48
door GeertM2
ben benieuwd! :rock:

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: wo 05 jan 2011, 13:57
door Fokko
Opwarmen die soldeerbout! :D

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: wo 05 jan 2011, 14:06
door Rody
Fokko schreef:
Opwarmen die soldeerbout! :D
Moet nog heel even wachten. Ik heb wel vakantie maar heb veel achterstallig werk liggen. Ik ben nu een openhaard scherm aan het smeden, is al ruim een jaar overdue (niet afgelopen kest maar die ervoor beloofd aan mijn schoonbroer......). Zodra ik aan de slag ga met solderen. maak ik een verslag.

GR rOdy

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: wo 05 jan 2011, 15:18
door Lieuwe
Rody schreef:
Fokko schreef:
Opwarmen die soldeerbout! :D
Moet nog heel even wachten. Ik heb wel vakantie maar heb veel achterstallig werk liggen. Ik ben nu een openhaard scherm aan het smeden, is al ruim een jaar overdue (niet afgelopen kest maar die ervoor beloofd aan mijn schoonbroer......). Zodra ik aan de slag ga met solderen. maak ik een verslag.

GR rOdy
Geef ik je alvast een tip. Let op de spanningsregelaars en zet deze in 1x goed, dan hoef je ze later niet nog los te halen :P
En de verbinding controller -> scherm zou ik met een flatcable doen ofzo, niet zoals op de ebay pagina (aan elkaar).
En eveneens als het ledje en de ir-ontvanger even een kabeltje ertussen. Dan blijf je wat vrijer in de montagemogelijkheden.

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: ma 21 feb 2011, 0:12
door k.p.
schop

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: ma 21 feb 2011, 7:07
door Rody
k.p. schreef:
schop
Hey, niet schoppen! Dat doet zeer! :-)

NOg even geduld. Het smeedwerk is bijna af. Ondertussen ook nog de woonkamer gestuced, geverfd, parket eruit en laminaat erin, schuur uitgemest (anders paste de freesbank er niet in), kersenboom geveld etc....Oja, en ook nog 2 testbaffles gebouwd voor mijn Tangband W5-1611's en grof ingeregeld....(zal een draadje openen). Beetje last van schuivende prio's...

Gr rOdy

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: ma 21 feb 2011, 19:59
door k.p.
Rody schreef:
k.p. schreef:
schop
Hey, niet schoppen! Dat doet zeer! :-)

NOg even geduld. Het smeedwerk is bijna af. Ondertussen ook nog de woonkamer gestuced, geverfd, parket eruit en laminaat erin, schuur uitgemest (anders paste de freesbank er niet in), kersenboom geveld etc....Oja, en ook nog 2 testbaffles gebouwd voor mijn Tangband W5-1611's en grof ingeregeld....(zal een draadje openen). Beetje last van schuivende prio's...

Gr rOdy
Hehe. Ik ben benieuwd :D .

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: di 22 feb 2011, 8:54
door Rody
1 vordering: Via MP een 2*9V ringkerntrafo gescored voor E6 (en E6.75 verzendkosten :-( )...

Gr rOdy

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: do 10 mar 2011, 13:02
door Rody
Update:
Trafo is binnen. Testbehuizing gekocht, XLR's en ander klein grut. Het eerste volumebordje zit bijna in elkaar, nog even schroefjes en pasta halen om de spanningsregelaars aan de koellichaampjes te bevestigen, kan ik die vastsolderen. Ik heb de koppel-C's met draad overbrugd (heb die al in de DCX en in de Hypex zitten).
Ik heb ook de bronkeuze gebrugd. Ik ga de output van de schakeltransistoren naar een stuk gaatjesprint omleiden waar de relais op komen. Ik heb 3 TOSLINK receivers en 1 transmitter gekocht en ga proberen of ik zo een TOSLINK switch kan maken (zal vast wel iets missen waardoor het niet werkt, maar daar kom ik dan wel achter).

Rare zaken die me opvielen:

- Tellen kunnen ze niet die Chinezen, sommige dingen teveel (koppel-C's), sommige te weinig (bv GEEN 47k weerstanden). Niks kritisch gelukkig.
- Volgens mij is er een of andere autolayouter gebruikt want het is een gekronkel van jewelste, verdient geen schoonheidsprijs
- Op alle foto's (beide revisies) zitten er op het 3e stereokanaal (die geschakeld wordt) zwaardere koppel-C's......staat niet vermeld op het schema. Rara...
- In de voeding zitten volgens het schema twee zware C's van 1500-4700 uF en dan nog twee kleine van 100 uF. Maar in het zakje zitten er naast de dikke van 2200 uF, 2 van 220 uF en 2 van 10 uF, rara....Ik had initieel die van 220 erin gesoldeerd, maar nu zag ik het schema op pagina 5 van dit document: http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/1707.pdf. Dit lijkt 1:1 overgenomen te zijn voor dit design. Dus het zouden die 10uF moeten zijn.....maar waar zijn die 220uF dan voor??? Lijkt me stug dat dat die zwaardere koppel-C's zijn. Ze staan iig nergens in het schema. En waarom staat er 100uF op de het schema terwijl het 10 uF moet zijn? Typo?
- De daisychaining van de PGA's die in de datasheet vermeld staat wordt compleet niet gebruikt. Voor zover ik het kan zien staan de databussen parallel en wordt er sequentieel geschakeld door 3 afzonderlijke CLK signalen. De logica van deze keuze ontgaat mij.
IMAG0215.jpg
GR rOdy

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: za 12 mar 2011, 18:41
door Rody
Update:

2e volumebordje in elkaar gesoldeerd, 1 controlebordje in elkaar gesoldeerd. Display met een stukje bandkabel verbonden. IR ontvanger en power led op een apart stukje gaatjesprint bevestigd en met bandkabel verbonden. Hierop zitten ook 3 blauwe LED's die straks de bronkeuze moeten weergeven )afgezien van het display dan).
Eerst alleen het mainboard zonder PGA's erop en zonder controller aangesloten aangesloten aan de trafo. Hmm...die spanningsregelaars worden wel erg heet. En ook nog rook....*&%#$), diodes in de gelijkrichtbrug verkeerd aangesloten (moest het streepje nou aan de min of aan de plus.... blijkbaar dus aan de min...). Nou, tweede bordje dan maar. Diodes omgedraaid en geen rook. Da's mooi. Vervolgens alle chippies erin, controller aangesloten en aan. Het display geeft licht, maar geen beeld. De power-LED knippert continue. Hij reageert wel op de afstandbediening in de zin dat het display uitgaat als ik op POWER druk, en weer aan als ik nog een keer druk. De power-LED blijft in beide gevallen knipperen.....controllerchippie ook nog gewisseld, maar hetzelfde beeld (of liever gezegd, geen beeld)...Edit: 2e controller bordje in elkaar gezet, zelfde resultaat. Volume bordje levert netjes 2*+5V en 1*-5V dus dat zou het niet moeten kunnen zijn......trafo is 50VA dus levert meer dan genoeg peut.

HELP??
IMAG0216.jpg
Gr ROdy

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: za 12 mar 2011, 23:27
door Lieuwe
Hij blijft bij mij ook knipperen (de power led).
Ik kan er maandagavond pas echt kijken. Dan ben ik weer thuis.
Dan maak ik wel even high res foto's van mijn bordjes.

Re: Digital volume control met 2 Hong Kong bordjes

Geplaatst: zo 13 mar 2011, 15:49
door Rody
Ik ben nu niet thuis, maar ik bedenk me net dat ik nog niet aan dat schroefje op dat blauwe blokje heb gedraaid. Misschien kun je daarmee de LCD sterkte instellen en staat hij nu op 0.....? Vanavond maar eens proberen.

Gr Rody