Pagina 1 van 2
Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: di 21 dec 2010, 22:19
door autotuning_sem
Hallo,
ik ben beginner hier, en pas 16 jaar.
Ik zou graag zelf een set luidsprekers maken.
Bestaande modellen vind ik er meestal niet uitzien, of ze zijn te duur (lees de soup en galactica van tony gee).
Ik heb dus zelf zo gauw een sketch up ontwerpje gemaakt van wat ik mooi vind (hoe load ik hem hier op als download?)
Ik zou dus graag die speakers maken (3 weg met 2 woofers, midwoofer en een tweeter).
Nu mijn vraag:
Het mag max rond de 1000e euro kosten voor beide speakers samen incl hout, fineer, filter en alles.
en het moet beter gaan klinken als mijn B&W CDM7SE. Is dit mogelijk, en hoeveel beter zal dit klinken.
Waarmee kan ik een zelfbouwset van rond de 1000e mee vergelijken?
Alvast bedankt,
edit: mijn ontwerp.

Re: Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: di 21 dec 2010, 22:25
door Mphus
(hoe load ik hem hier op als download?)
ik zou hem als volgt uploaden: sketchup ---> bestand ---> exporteren ---> 2d afbeelding
dan uploaden als een afbeelding.
Groeten Daan
Re: Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: di 21 dec 2010, 22:28
door jeroen_d
Ja, dit is mogelijk maar alleen als je alles goed doet. Omdat je een beginner bent zal dit niet lukken. Ga dus eens lekker luisteren bij de zelfbouwzaken en bepaal of je iets hoort dat voor dat geld beter klinkt dan je B&W. Wij kunnen voor jou niet bepalen wat beter is. Ga zelf luisteren en kijk of je met een bestaand zelfbouwontwerp iets bereikt wat naar je tevredenheid is. Zo maar ineens helemaal zelf aan de slag gaat niet.
Re: Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: di 21 dec 2010, 22:36
door autotuning_sem
jeroen_d schreef:Ja, dit is mogelijk maar alleen als je alles goed doet. Omdat je een beginner bent zal dit niet lukken. Ga dus eens lekker luisteren bij de zelfbouwzaken en bepaal of je iets hoort dat voor dat geld beter klinkt dan je B&W. Wij kunnen voor jou niet bepalen wat beter is. Ga zelf luisteren en kijk of je met een bestaand zelfbouwontwerp iets bereikt wat naar je tevredenheid is. Zo maar ineens helemaal zelf aan de slag gaat niet.
hier in de buurt zitten volgens mij geen zelfbouw-audio zaken, dus dat wordt moeilijk
Re: Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: di 21 dec 2010, 22:47
door Mphus
lijkt een beetje op de luidspreker die ik nu aan het bouwen ben: HI-Spirit
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view afbeelding, wel gewijzigd van origineel maar binnen maten gelijk
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=11909 draadje
kan je nog niet vertellen hoe ze klinken ik ben nog druk bezig. Maar past denk ik wel binnen je budget (afhankelijk van wensen en afwerking)
groeten Daan
Re: Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: di 21 dec 2010, 22:52
door autotuning_sem
die zijn best wel groot niet waar??
wat zijn de afmetingen?
Re: Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: di 21 dec 2010, 22:57
door Mphus
afmetingen ongeveer van origineel ontwerp:
baskast: hoogte: 800, diepte: 460, breedte: 340
topkast: hoogte: 320, diepte: 309, breedte: 256
maar ik kan je niet vertellen hoe ze klinken want ze zijn nog niet af.
Groeten Daan
Re: Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: di 21 dec 2010, 22:58
door autotuning_sem
net te groot helaas.....mogen max 25cm zijn en rond de 40 diep kan wel, anders wordt het proppen
Re: Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: di 21 dec 2010, 23:00
door jeroen_d
autotuning_sem schreef:jeroen_d schreef:Ja, dit is mogelijk maar alleen als je alles goed doet. Omdat je een beginner bent zal dit niet lukken. Ga dus eens lekker luisteren bij de zelfbouwzaken en bepaal of je iets hoort dat voor dat geld beter klinkt dan je B&W. Wij kunnen voor jou niet bepalen wat beter is. Ga zelf luisteren en kijk of je met een bestaand zelfbouwontwerp iets bereikt wat naar je tevredenheid is. Zo maar ineens helemaal zelf aan de slag gaat niet.
hier in de buurt zitten volgens mij geen zelfbouw-audio zaken, dus dat wordt moeilijk
Daar liet ik me niet door tegenhouden toen ik nog 16 jaar was. En dit is niet om af te zeiken, ik meen dit heel serieus!
Re: Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: di 21 dec 2010, 23:07
door Mphus
net te groot helaas.....mogen max 25cm zijn en rond de 40 diep kan wel, anders wordt het proppen
Het is ook maar een voorbeeld, je gaat toch wel redelijk wat geld uit geven waarschijnlijk en dan zou ik me in ieder geval even goed oriënteren.
En zo als Jeroen al zij, het is zeker aan te raden om ergens te gaan luisteren bij een zelfbouw winkel of zelfbouwer thuis in de buurt van Doesburg Anders gewoon de trein pakken (speakerland is bijvoorbeeld goed te bereiken met de trein).
Kijk bijvoorbeeld op
http://www.lautsprechershop.de/ en zoek meer informatie (k+t, Hobby Hifi andere mensen die een ontwerp hebben nagebouwd, zoek hier op het forum) over ontwerpen die je aanstaan.
Groeten Daan
Re: Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: di 21 dec 2010, 23:08
door autotuning_sem
ik ken zelf alleen:
remo in denhaag
speakerland in oss
Speaker en co haarlem
speaker en co dordrecht
de dichts bij zijnde is speakerland denk ik, en dat is 100km enkele reis....
zie ik mezelf in de winter toch niet doen op een puch maxi die 40km/h loopt....
edit: trein is idd een optie.
zat net trouwens in de showcase te kijken, vind die Thesis van Edo wel ERG nice

Re: Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: di 21 dec 2010, 23:13
door GeertM2
jeroen_d schreef:autotuning_sem schreef:jeroen_d schreef:Ja, dit is mogelijk maar alleen als je alles goed doet. Omdat je een beginner bent zal dit niet lukken. Ga dus eens lekker luisteren bij de zelfbouwzaken en bepaal of je iets hoort dat voor dat geld beter klinkt dan je B&W. Wij kunnen voor jou niet bepalen wat beter is. Ga zelf luisteren en kijk of je met een bestaand zelfbouwontwerp iets bereikt wat naar je tevredenheid is. Zo maar ineens helemaal zelf aan de slag gaat niet.
hier in de buurt zitten volgens mij geen zelfbouw-audio zaken, dus dat wordt moeilijk
Daar liet ik me niet door tegenhouden toen ik nog 16 jaar was. En dit is niet om af te zeiken, ik meen dit heel serieus!
Doesburg-Oss lijkt als 16 jarige nog wel te overbruggen, 68,5 km is nog geen 1.5 uur op de brommer...

Re: Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: di 21 dec 2010, 23:44
door hovingtim
Speakerland Oss, is prima te doen vanaf het station lopend. Ruud is altijd gastvrij en staat voor je klaar. Toen ik nog niet over een auto beschikte ging ik graag daar even neuzen, onderdeeltjes halen.
Re: Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: di 21 dec 2010, 23:54
door Zweitse
Misshien dat dit iets voor je is
http://www.qsl.net/pe2byl/trapezium%205.htm
Heb hem zelf eens gehoord bij Speaker & Co, en was zeer onder de indruk. Ontwerp is niet meer te koop, maar wellicht dat er forumleden zijn die je verder kunnen helpen. De drivers zijn in ieder geval nog wel te koop.
Re: Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: wo 22 dec 2010, 0:22
door jantje-secuur
Ik wilde zeggen van je moet de Limnis eens bekijken
http://shop.speakerenco.nl/product_info ... cts_id=470 maar die is wel breder dan 25 cm.
Re: Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: wo 22 dec 2010, 0:30
door Martijn M
jantje-secuur schreef:(...) maar die is wel breder dan 25 cm.
En de driver-combi oogt nogal vreemd, vind ik.
De Audax speaker zou wel heel mooi kunnen zijn, maar de drivers zijn tegenwoordig wel heel duur.
De Visaton Conga lijkt mij heel mooi:
http://www.visaton.com/en/bauvorschlaeg ... index.html
Dit model staat voorgeprogrammeerd in boxsim. Het is meettechnisch gezien de mooiste Visaton box die ik ben ken. Ik durf hem aan te raden zonder hem gehoord te hebben. Hoe het laag in je kamer uitpakt, blijft zoals met alle speakers een verrassing.
Hoe zijn de afmetingen en constructie van je kamer? Hoe zou de opstelling er uit moeten gaan zien?
Re: Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: wo 22 dec 2010, 10:49
door autotuning_sem
Martijn M schreef:jantje-secuur schreef:(...) maar die is wel breder dan 25 cm.
En de driver-combi oogt nogal vreemd, vind ik.
De Audax speaker zou wel heel mooi kunnen zijn, maar de drivers zijn tegenwoordig wel heel duur.
De Visaton Conga lijkt mij heel mooi:
http://www.visaton.com/en/bauvorschlaeg ... index.html
Dit model staat voorgeprogrammeerd in boxsim. Het is meettechnisch gezien de mooiste Visaton box die ik ben ken. Ik durf hem aan te raden zonder hem gehoord te hebben. Hoe het laag in je kamer uitpakt, blijft zoals met alle speakers een verrassing.
Hoe zijn de afmetingen en constructie van je kamer? Hoe zou de opstelling er uit moeten gaan zien?
voor mij is de 1000e als 16jarige een bak geld.
Zelfbouw vind ik superleuk (heb 1.5 jaar terug een set Visaton Alto II gebouwd voor profielwerkstuk), maar ik wil natuurlijk voor het geld wel een goede EN mooie speaker hebben.
Ik wil een beetje afstappen van het 'standaard' speakermodel (rechthoekig) en een clone maken van bijv. sonus faber, avalon, von schweikert enz. Nu weet ik dat er genoeg bestaande modellen zijn als de soup van tony gee, maar deze gaan helaas boven de begroting.
De Thesis van Edo vind ik zelf echt super, maar hoe klinkt deze in verhouding tot wat ik nu heb?
en ik zit een beetje te overwegen:
voor 1000e zelfbouwen, of rustig afwachten en hopen dat er een mooie setje van sonus faber, avalon of von schweikert opduikt voor rond dat geld.
Over mijn kamer, ik heb wel fotos met me oude sets.
Hier met een set B&W Matrix 3 en een set Tannoy 638, stond zo vol dat ik nog amper naar me bed kon komen.
Daarom wil ik dat de breedte niet groter wordt dan 25cm.
de deur zat daar zegmaar 25-30cm naast de B&Ws en kon nog net open.....
me kamer is 2x 3.5m ongeveer
Re: Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: wo 22 dec 2010, 11:58
door Wowly
Holy Sh*t, die tannoys, ik weet niet welke ik precies heb gehoord, maar die kunneN héél erg mooie klinken!!
Re: Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: wo 22 dec 2010, 12:04
door amanda
Maar niet zoals ze daar staan opgesteld

Re: Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: wo 22 dec 2010, 12:15
door autotuning_sem
tannoys klonken nog wel redelijk, maar de CDMs zijn beter

Re: Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: wo 22 dec 2010, 13:04
door Vuurkat
Ik zou niet in één keer dure luidsprekers maken, de kans is groot dat je na een tijdje toch wat anders wilt. Zo gaat dat bij mij in ieder geval en ik ben ook 16.

Re: Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: wo 22 dec 2010, 13:41
door jeroen_d
1000,- is daarbij nog niet eens heel veel geld. Mijn laatste project
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 38&start=0 heeft zeker niet de duurste drivers maar zal al ruim 700,- gaan kosten (hout, terminals, schroeven, drivers, dempingsmateriaal, lijm, scheidingsfilter (zeker geen exotische filteronderdelen binnen dit budget!!!)) en dan is hij nog niet eens afgewerkt (gespoten of gefineerd).
Re: Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: wo 22 dec 2010, 13:51
door Wowly
De Tannoys klonken redelijk? Hm, misschien zit er veel verschil tussen de speakers van tannoy. Desalniettemin is het misschien interessant om eens te kijken of een filtergoeroe alhier er wat mee kan?
Jan
Re: Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: wo 22 dec 2010, 14:02
door Zweitse
De D-serie (D300, D500, D700) van Tannoy klinken inderdaad geweldig. Ben zelf in het bezit geweest van een paar D-500, en dat klint gewoon heel goed.
Re: Zelfbouwluidsprekers. Is dit mogelijk.
Geplaatst: wo 22 dec 2010, 18:37
door FFF
Zweitse schreef:De D-serie (D300, D500, D700) van Tannoy klinken inderdaad geweldig. Ben zelf in het bezit geweest van een paar D-500, en dat klint gewoon heel goed.
Ze lijken inderdaad op de D serie naar zijn het niet, wellicht is wowly daarmee in de war.
De dimention is een hele leuk speaker, zeker de nieuwste serie heeft in ieder geval de looks.
Als de speaker zo staat opgesteld (of in ieder geval in een hele kleine ruimte) dan kan je wle iets moois van Avalon wegzetten maar dan klinkt het nog steeds prut...