Pagina 1 van 1

Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 10:09
door dinguz
Schroefklemmen:
+ kun je vaster zetten
- draai je er soms af tijdens het vastdraaien als ze niet netjes gecentreerd zitten

Knijpklemmen:
+ werkt sneller?
- kunnen niet zo vast
- geven verplaatsing van het werkstuk tijdens het dichtknijpen

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 10:51
door Soundexcel
Knijp kan niet strak en bij mij zijn er al een aantal gebroken.

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 11:10
door MechanicalAnimal
Ik gebruik beide.

Eerst knijpers om de boel te fixeren, daarna schroevers voor extra klemkracht.

Mijn knijpklemmen zijn van Bessey.....nou kan ik zelf erg lomp en onbenullig zijn maar die zie ik mezelf niet zo 1,2,6 kapotknijpen.
dinguz schreef:
Knijpklemmen:

- geven verplaatsing van het werkstuk tijdens het dichtknijpen
Ik gebruik deuveltjes

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 11:18
door Vuurkat
dinguz schreef:
Knijpklemmen:
- geven verplaatsing van het werkstuk tijdens het dichtknijpen
Schroefklemmen ook.

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 12:43
door Pjotr
Simpelweg schroefklemmen. Maar dan wel goede! Het loont beslist om wat meer geld uit te geven aan goede kwaliteit en laat die goedkope Chinese meuk uit de rommelbak van de Gammel e.d. beslist liggen, die zijn i.d.d. een en al ellende.

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 12:48
door b_force
ellende?

Ze werken hier al zeker meer dan 10 jaar probleemloos 8)

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 12:54
door Pjotr
b_force schreef:
ellende?

Ze werken hier al zeker meer dan 10 jaar probleemloos 8)
Doe je er zeker niks mee? Je kunt hier ook niets posten of Bart weet het beter....... :roll: :lol:

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 13:01
door b_force
Het gaat toch niet om dat ik het beter weet? :-s ](*,)
(waar slaat dat nu weer op)

Het gaat er om dat we kennelijk een andere ervaringen hebben.
Dat wil ik juist duidelijk maken. Ik gebruik ze toch vrij regelmatig.

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 13:31
door 595ss
Als je kracht wilt zetten gebruik je geen knijpklemmetjes.
Gewoon schroefklemmen dus, en die van de gamma doen het hier ook al jaren lang.
Net zolang totdat ik er weer eens eentje krombuig, dan haal ik weer een nieuwe van 2,5 euro.
Het blijft een hobby...

Rob

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 13:47
door Pjotr
b_force schreef:
Het gaat toch niet om dat ik het beter weet? :-s ](*,)
(waar slaat dat nu weer op)

Het gaat er om dat we kennelijk een andere ervaringen hebben.
Dat wil ik juist duidelijk maken. Ik gebruik ze toch vrij regelmatig.
Bart, die goedkope meuk van de Gammel blijven los schuiven en gaan behoorlijk krom staan. Been there, done that. Dat is wat ik meldde.

Dat de Gammel ook betere kwaliteit verkoopt is een ander verhaal. Die klemmen zijn ook duurder en liggen ook niet in de goedkope bakken. Daar hoef je mij toch niet voor tegen te spreken?

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 14:02
door b_force
Al die problemen die jij noemt heb ik niet.
En ze komen toch echt uit zo'n rommelbak.
Maar we gaan zo behoorlijk offtopic.
Heeft weinig zin om daar nog verder op door te gaan.

Ik wilde enkel zeggen dat goedkope lijmtangen ook prima KUNNEN werken.
Je kan echter ook pech hebben misschien?

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 15:09
door markbakk
Wat volgens mij ook van belang is, is de lijm die je gebruikt. De witte (PVA) lijmen behoeven over het algemeen niet onder persdruk te worden gebruikt. Dus dan hoeven je lijmklemmen ook niet al teveel kracht te leveren (lees: knijpklemmen doen het dan ook wel).

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 17:30
door Vuurkat
Nou, op mijn witte houtlijm staat dat je moet klemmen met 6 kg / cm^2. Stukje van 5 bij 5 cm is dan al 150 kg.

Bij mijn TBTL's had ik de meeste dingen niet geklemd en daar heb ik nu wel spijt van, er zitten twee naden los. Maar daar moet ik wel bij zeggen dat het ook niet zo netjes was gezaagd.

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 17:57
door Arno
markbakk schreef:
De witte (PVA) lijmen behoeven over het algemeen niet onder persdruk te worden gebruikt.
Juist wel :wink:

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Geplaatst: wo 15 dec 2010, 21:55
door EppeRRR
Arno schreef:
markbakk schreef:
De witte (PVA) lijmen behoeven over het algemeen niet onder persdruk te worden gebruikt.
Juist wel :wink:

Idd juist wel, persdruk is belangrijker dan hoeveelheid lijm. Afklemtijd was met 2k lijm vaak +/-4 uur voor voldoende uitharden.
Ik heb jarenlang hardhouten maatwerk kozijnen gemaakt en deze moesten allemaal afgeklemd worden.

Wij gebruikten daar toen 2 soorten lijmtangen, draai en snelspan tangen.

Afbeelding

Afbeelding


Die snelspan tangen kun je nog strakker aantrekken dmv een klap met de hamer erop :P ;)
suc6

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Geplaatst: di 08 feb 2011, 4:38
door Chris_T
Gebruik ze ook allebei, tegenwoordig de knijper alleen als 3e hand.
Er zijn er al 2 gesneuveld toen ik vond dat het wel wat strakker kon :( (maarja het was ook een goedkoop aldi setje)
MechanicalAnimal schreef:
Ik gebruik beide.
dinguz schreef:
Knijpklemmen:

- geven verplaatsing van het werkstuk tijdens het dichtknijpen
Ik gebruik deuveltjes
Kleine spijkertjes werken ook heel goed; inslaan en kopje eraf knippen.

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Geplaatst: di 08 feb 2011, 8:13
door MechanicalAnimal
Chris_T schreef:
Er zijn er al 2 gesneuveld toen ik vond dat het wel wat strakker kon :( (maarja het was ook een goedkoop aldi setje)
Die heb ik ook, zwarte met oranje knijper en release-knop. Die zooi is plastic van binnen terwijl dat "normaal" gewoon van staal is.

5 minuten uit de verpakking had ik de eerste al in de kliko. Was voor mij de laatste keer aldi/lidl-gereedschap. Wat een bagger.

Re: Lijmtangen: schroefmodel of knijpmodel?

Geplaatst: di 08 feb 2011, 23:38
door audiomanics
knijpers zijn leuk om een knop ingedrukt te houden.. voor de rest echt schroefklemmen maar ook spanbanden met ratelaars..
Afbeelding

Kees