Pagina 1 van 3
Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 14:53
door Eelco Tijnagel
Heren,
Ik heb besloten om mijn zuiltjes voorzien van Tangband W8-1808 te gaan ondersteunen door twee kleine gesloten subjes. Ik wil een en andere laten crossen door een DBX Driverack PX welke ik waarschijnlijk net gekocht heb. Ik dacht de zuiltjes en de subjes te laten crossen ergens rond de 120Hz. Met die Driverack kan ik de subjes natuurlijk het nodige boosten. Het idee is omdat ik die Driverack gebruik de subjes door een gewone (eind)versterker van hun sap te voorzien en ze dus passief te maken.
Wenslijstje tot zover :
- Gesloten behuizing van zeg 30x30x30
- Passief
- Het hoeft niet afgrond laag, als ik tot een 35 a 40 Hz ga vind ik het mooi
- Het liefst per unit niet duurder dan 100,-
Ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van ideeen en wijze raad !
gegroet, Eelco
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 15:15
door bartsegers
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 15:17
door Pjotr
Hoi Eelco,
Heb je als eens rond gezocht op dit forum? Kleine subs is een populair onderwerp en is al veel over geschreven.
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 15:21
door Eelco Tijnagel
Hoi Peter,
Ik heb inderdaad al redelijk wat zitten zoeken maar ben helaas niet echt iets tegen gekomen waar ik mee verder kon. Vandaar dit draadje...
Als iemand daarentegen bij mijn vraag denkt dat deze al eens is beantwoord verneem ik heel graag een link
gegroet, Eelco
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 15:23
door Martijn M
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 15:25
door Henkjan
ga je mond spoelen

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 15:44
door Eelco Tijnagel
Moeten niet... al vind ik het wel erg leuk om zelf wat in elkander te knutselen...
Maar ze moeten wel gesloten zijn en het liefst passief... verder denk ik dat het wel beter kan dan de sub uit je link.... of vergis ik mij daar in ?
gegroet, Eelco
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 15:55
door Martijn M
Het kan vast wel beter, maar ik betwijfel of je hetzelfde niveau gaat halen voor hetzelfde geld.
Als ik kijk naar je gewenste behuizing (ong. 30 liter) en het feit dat je een gesloten sub wilt, ontkom je haast niet aan actieve correctie. Wat is je totale budget en heb je al een versterker? Zo ja, hoeveel vermogen levert die?
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 16:03
door b_force
viewtopic.php?f=3&t=5783
Onder 100 euro, maar wel actief.
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 16:09
door Eelco Tijnagel
Martijn,
Ik ben van plan de actieve correctie alsmede de crossing te laten doen door een DBX Driverack. De versterking zal voorlopig even gaan met een 2x60 W versterker die in de toekomst eventueel vervangen kan worden.
Dit moet toch gaan ?
b_force,
Hoe is dat subje met muziek ?
Ze zullen namelijk zo goed als alleen voor muziek gebruikt worden.
gegroet, Eelco
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 16:46
door b_force
Subje is speciaal voor muziek
Op zich een prima ding.
Niet zo goed/heftig als een Peerless (X)XLS, maar wel redelijk wat laag tot 30-35Hz.
De GHP is niet nodig.
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:10
door Eelco Tijnagel
Het is een erg mooi ding om te zien vind ik !
Nu vraag ik mij af... is er qua units niets keks wat dan tussen die Raveland en een Peerless in zit ?
Vast wel toch ?
gegroet, Eelco
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:16
door b_force
Nou, Raveland bestaat niet meer, dat is tegenwoordig Mivoc geworden.
Stuk fraaiere drivers overigens.
Je kunt een Peerless XLS10 kopen vanuit Engeland, kost je iets van 140 euro incl verzendkosten geloof ik?
Gek genoeg zit er weinig tussen die twee (wat ook nog eens past in zo'n kleine behuizing)
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:25
door Eelco Tijnagel
Raar inderdaad...
Excuus voor mijn wellicht domme vraag maar heeft Mivoc ook een Nederlandse dealer ?
En wat vinden jullie van die Nova (car)woofers ?
gegroet, Eelco
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:26
door b_force
Nee, Mivoc heeft volgens mij geen Nederlandse dealer.
Kopen uit Duitsland is overigens absoluut geen probleem.
Verzendkosten zijn ook helemaal niet zo hoog.
Nova woofers zijn wel aardig, maar hebben vooral een te kort aan xmax.
In die prijs categorie zijn Mivoc en Tangband zo ongeveer de enige
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:28
door Eelco Tijnagel
Hmmm....
Dus eigenlijk heb ik een te krap budget voor een beetje sjiek spul...?
gegroet, Eelco
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:38
door b_force
Je zou kunnen gaan voor een paar Tangband W8-740
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:43
door Henkjan
Je zou kunnen gaan voor een paar Tangband W8-740

daar begon hij mee in dat andere topic, maar daar werd hij vanaf gepraat
Hoe rekbaar is dat budget? want voor een wat meer komt er ineens een hoop leuk spul voorbij. ik noem een CSS Trio8, een Visaton TIW200, om er zo maar 2 te noemen.
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:49
door b_force
Een TIW200 kost 130 euro.
Mijn voorkeur zou dan eerder nog die Peerless zijn of een SDX10.
Andere topic heb ik even gemist dan
Wat is er mis met twee W8-740?
Een TRIO8 is leuk, maar 8 ohm en daardoor heb je gelijk een flinke versterker nodig.
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:50
door k.p.
Dioot en Ronkel zijn bezig met experimenten met de dayton sd215 in kleine gecorigeerde kistjes (maar deze is niet meer leverbaar). Volgens hun waren er maar weinig andere drivers die zoveel output konden leveren in die opstelling, omdat ze een met een lage q afvielen zodat er niet teveel geboost hoefde te worden. Volgens mij zijn de Mivoc AW 2000 en de AW 3000 ook geschikt. Deze zien er niet heel sjiek uit, maar met een stuk hout voor de schuimen rand op de korf is het best goed te pruimen.
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:52
door Eelco Tijnagel
Mooi spul die W8-740
Henkjan schreef:Je zou kunnen gaan voor een paar Tangband W8-740

daar begon hij mee in dat andere topic, maar daar werd hij vanaf gepraat
Hoe rekbaar is dat budget? want voor een wat meer komt er ineens een hoop leuk spul voorbij. ik noem een CSS Trio8, een Visaton TIW200, om er zo maar 2 te noemen.
Die CSS kost toch een 140,- euro het stuk ?
Laten we zeggen dat een max 50,- euro per unit nog net kan... omdat ik die Driverack zo goedkoop heb kunnen krijgen
gegroet, Eelco
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:54
door b_force
Ik vind het raar dat ze zeggen dat er weinig drivers zijn die zoveel output kunnen leveren.
De drivers die hier genoemd zijn hebben allemaal veel meer potentie en kosten maar ietsjes meer.
Sowieso kun je altijd nog een subje maken met de speaker naar beneden gericht.
Dan is het hele probleem van "lelijk" zijn opgelost.
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:57
door Henkjan
Eelco Tijnagel schreef:Laten we zeggen dat een max 50,- euro per unit nog net kan...
dan wordt het krap, de W8-740 is dan al er boven... blijven we bij TB dan zou je de W6-1139 of de W69-1042 kunnen overwegen. Of de Peerless SLS-6½" subwoofer. verder kom ik niet onder de €50 als ik op
de subwoofer pagina van de S&Co webshop kijk.
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:57
door Henkjan
Eelco Tijnagel schreef:Laten we zeggen dat een max 50,- euro per unit nog net kan...
dan wordt het krap, de W8-740 is dan al er boven... blijven we bij TB dan zou je de W6-1139 of de W69-1042 kunnen overwegen. Of de Peerless SLS-6½" subwoofer. verder kom ik niet onder de €50 als ik op
de subwoofer pagina van de S&Co webshop kijk.
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:58
door b_force
Ik snap het niet meer, in de start post staat toch:
- Het liefst per unit niet duurder dan 100,-