Pagina 1 van 1

Celestion K15-150

Geplaatst: vr 03 dec 2010, 17:54
door Pascal-Janssen
Beste zelfbouwers,

Ik heb 2 luidsprekers: Celestion K15-150 en kan op internet geen info/
T/S Parameters vinden. Ik weet wel dat het een PA woofer is en de 150 staat mischien voor 150W?.
Celestion had ik al een e-mail gestuurd of zij me van info kunnen voorzien maar dat heeft niks opgeleverd, ik heb nog niks van hun gehoord. Mishien dat iemand van jullie deze speaker bekend voorkomt of toevallig een ontwerp of gegevens ervan heeft, dan hoor ik het graag.

Afbeelding
Afbeelding

m.v.g

Pascal

Re: Celestion K15-150

Geplaatst: vr 03 dec 2010, 18:09
door bartsegers
Ik kan de parameters een keer voor je doormeten als je wilt ?

Het is een standaard Pa speaker van 150 watt rms ongeveer.
het id zeker geen G15 die je veelal in gitaarkasten ziet. (gegoten korf en sterkere motor)

zie:
Afbeelding

Een broertje van de K15-200E denk ik...
Afbeelding

Re: Celestion K15-150

Geplaatst: zo 05 dec 2010, 12:36
door MechanicalAnimal
Probeer het eens via een forum...ff accountje aanmaken en vraagje PB-en

bijvoorbeeld naar TheJames

"Anything else, Bill? I have 29 electroacoustic and 11 mechanical specs for 20 different Celestion speakers."

Ik heb zelf een setje 12 inchers van Celestion in mijn Karlson-speakers. Ooit gekocht bij Klaré in Hoorn, misschien kun je die ook eens bellen/mailen.

http://www.klare.nl/

Re: Celestion K15-150

Geplaatst: zo 05 dec 2010, 22:31
door Pascal-Janssen
Ondertussen heb ik de parameters gevonden via een Engels forum:

Afbeelding

De Celestion K15-100 is de 100W verzie en de Celestion K15-150 de 150W verder zal er niet veel verschil zijn heb ik me laten vertellen.

Ik heb de parameters in Winisd beta ingevuld en met een gesloten behuizing kom ik op 820L en een bassreflex 1226L
Dat is wel extreem veel, wat kan ik foutgedaan hebben?

M.V.G.

Pascal

Re: Celestion K15-150

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 20:34
door AntonZ
He, dat is leuk. Daar staat ook de S12-150CE bij. Die heb ik, maar had er geen TL gegevens van. Alleen spijtig dat Celestion de X-max er niet bij plaatst. Toch bedankt voor posten van het hele plaatje.

Re: Celestion K15-150

Geplaatst: ma 06 dec 2010, 21:05
door Pascal-Janssen
Ik heb nog een andere PDF file van de K serie waar wel de Xmax bijstaat:

K15-150 is hernoemd naar K15T-200

http://www.megaupload.com/?d=UAP2OLTP

Groetjes,

Pascal

Re: Celestion K15-150

Geplaatst: di 07 dec 2010, 20:26
door bartsegers
dat zijn dus twee totaal verschillende speakers die je nu aanhaalt.
de ene met een 44mm spoeltje, en de laatste een 64mm spoel.

Wat heb je eigenlijk voor spoel diameter?

Beste is toch om ze een keertje door te meten. Leeftijd, en (mis)bruik van de units zal totaal andere parameters opleveren namelijk. (zelfs onderling verschil)

die grote kast komt omdat winisd de (in zijn / haar ogen) meest ideale kast berekent. Niet gekeken wordt er naar rendement, vermogens dispensatie, compressie etc.

kan dus veel kleiner waarschijnlijk dat kastje.

maar, meten=weten

Re: Celestion K15-150

Geplaatst: di 07 dec 2010, 22:14
door AntonZ
Pascal-Janssen schreef:
Ik heb nog een andere PDF file van de K serie waar wel de Xmax bijstaat:

K15-150 is hernoemd naar K15T-200

http://www.megaupload.com/?d=UAP2OLTP

Groetjes,

Pascal
Bedankt, ik heb deze ook gedownload, staat de S serie helaas niet bij. Heb je toevallig ook documentatie waar dat wel bij staat?

Re: Celestion K15-150

Geplaatst: do 09 dec 2010, 15:44
door Pascal-Janssen
Ik heb gemaild met ''drdecibel'' van Celestion, hij heeft me gezegd dat ik de gegevens van de K15T-200 moest aanhouden want deze parameters waren gelijk aan de K15-150.

Hij heeft een 64mm spoel, dat zie je ook aan de spider, als hij een 44mm spoeltje had dan zou de spider meer naar het midden lopen.

Als ik in WinISD dus de kastinhoud kleiner wil maake, dan moet ik vast nog meer aanpassen, maar wat?
Ik weet niet goed hoe die grafiek moet uitzien voor mijn woofer met een kleinere kast.
Jullie kunnen mij er vast verder mee helpen.

Groetjes

Pascal

Re: Celestion K15-150

Geplaatst: do 09 dec 2010, 22:03
door Pascal-Janssen
Afbeelding

Is dit goed bij een volume van 125L en bassreflex sleuf van 8cm x 8cm bij 6cm diep?
Tuning Frequentie is 35Hz.

Ik hoor het graag.

M.V.G.

Pascal

Re: Celestion K15-150

Geplaatst: vr 10 dec 2010, 15:14
door bartsegers
als je deze TSP gebruikt van die k15t-200, heb je misschien iets in de richting oke, maar dat betekent dat je deze speaker niet kan gebruiken in een basreflex kist.

gesloten 200 liter+ bijvoorbeeld wel....

Helaas is er ook geen 4e of 6e orde kast dat lekker simuleert.
je wilt dit in de huiskamer zetten?
Dan moet je kijken naar andere drivers ben ik bang.
(of toch de goede TSP opmeten)

wellicht dat je deze unit nog in een bashoorn kan plaatsen, maar of je die bashoorn weer kan plaatsen... :-$

Re: Celestion K15-150

Geplaatst: vr 10 dec 2010, 15:20
door b_force
Typisch een gitaar speaker :wink:

Re: Celestion K15-150

Geplaatst: vr 10 dec 2010, 17:15
door Pascal-Janssen
Die parameters hou ik ook aan van de K15T-200.
Ik wil deze speakers gaan gebruiken als topkasten voor bij mijn andere speakers die ik op een P.A. versterker heb aangesloten.

Maar als dit gitaarspeakers zijn dan kan ik hier geen topkasten van maken of wel?

M.V.G.

Pascal

Re: Celestion K15-150

Geplaatst: vr 10 dec 2010, 19:33
door hovingtim
Simpel gezegd, nee. Dit is een zogenaamde free air woofer, die het best presteert in een gesloten of gedeeltelijke open kast. Dus geen bassreflex

Re: Celestion K15-150

Geplaatst: za 11 dec 2010, 11:15
door Pascal-Janssen
Afbeelding

Gesloten zou dan een optie zijn 200L,
Of wie weet een programma'tje voor een basshoorn te berekenen?

M.V.G.

Pascal

Re: Celestion K15-150

Geplaatst: za 11 dec 2010, 18:21
door bartsegers
Klinkt niet erg logisch he, bashoorn als topkast gebruiken :mrgreen:

Wellicht toch beter om eens te laten meten die units... (giswerk is tijdverspilling)

Je hebt ze ook in de verkoop gedaan, wellicht het slimste inderdaad.

http://link.marktplaats.nl/400571916