Pagina 1 van 2

Gradient Air Motion Transformer?!

Geplaatst: zo 23 okt 2005, 18:53
door Roland
Kijk deze vondt ik net op de intertechniek site, een gradient airmotion transformer? Elac? 75,- euro moet ie gaan kosten.

Afbeelding

Groeten Roland

Geplaatst: zo 23 okt 2005, 21:26
door ralf
als het inderdaad dezelfde amt als uit de Elac speakers is, dan is de prijs goed en een zeer interesante hoog unit
de amt van eton kost 350 euro per stuk

Geplaatst: ma 24 okt 2005, 9:13
door JeroenKV
Heb je ook gegevens van deze unit?
(Ik kan de website van Gradient niet vinden).

Geplaatst: ma 24 okt 2005, 9:28
door voodooless
Het is ook een ATM, maar gewoon een folie ribbon.

Geplaatst: ma 24 okt 2005, 11:14
door JeroenKV
deepspace schreef:
Het is ook een ATM, maar gewoon een folie ribbon.
Dat idee kreeg ik ook. Wat is precies het verschil tussen een air motion transformer en een ribbon?

Geplaatst: ma 24 okt 2005, 11:22
door voodooless

Geplaatst: ma 24 okt 2005, 12:28
door JeroenKV
deepspace schreef:
Mooi spul!! Jammer dat alleen Eton ze verkoopt voor zelfbouw.... :cry: Er zijnn er bij die al vanaf 1000hz zijn in te zetten.

Geplaatst: ma 24 okt 2005, 13:11
door Henkjan
mundorf heeft er ook een....

Geplaatst: ma 24 okt 2005, 13:30
door voodooless
Henkjan schreef:
mundorf heeft er ook een....
.. en Tymphany, en ESS, en ADAM ;) Linkje lezen is echt niet zo moeilijk :P

Maar het gaat er juist om dat dat gradient ding als twee druppels water lijkt op de tweeters van Elac!

Geplaatst: ma 24 okt 2005, 19:20
door Roland
Ik denk dat Elac aan het proberen is de kosten te drukken van zijn productie, voor zover ik weet is de Elac tweeter een amt.

Dit is de Elac tweeter, volgens mij precies hetzelfde ding:
Afbeelding

Ik ben erg benieuwd klang en ton of hobby hifi zal hem wel redelijk snel testen. Mooi hoor een amt voor 75 euro 8) Op de intertechniek site staat een plaatje de afmetingen en de prijs meer niet.

PS nu ik de plaatjes zo naast elkaar zie is er toch wel een behoorlijk verschil de gradient heeft minder grote sleuven.

Groeten Roland

Geplaatst: ma 24 okt 2005, 19:22
door voodooless
Hij is niet exact het zelfde, kijk maar eens naar de brievenbussen, die van Gradient zijn veel dunner. Verder lijkt het echter sprekend.

edit: had je zelf ook al gezien lees ik net :P

Geplaatst: ma 24 okt 2005, 21:24
door richard
Misschien wel aardig om te weten dat de uitvinder van de AMT ook verantwoordelijk is voor de FET: Dr. Oscar Heil.

De 'originele' AMT werd geproduceerd door ESS.

Na het overlijden van de heer Heil heeft de familie de rechten aan meerdere fabrikanten verkocht zodat er nu meerdere spelers op de markt zijn die vergelijkbare systemen verkopen. De AMT-1 is overigens het grootste en duurste model tweeter in deze serie: Afbeelding

Geplaatst: di 25 okt 2005, 7:57
door JeroenKV
Ik zie alleen nergens prijzen van die AMT's :cry:
Lijkt mij een geweldige oplossing; mijn Scanspeak woofers tot 800hz en dan een AMT voor de rest!! :roll:

Geplaatst: di 25 okt 2005, 9:19
door voodooless
Hier staan er heel wat: http://www.peerless.de/hifi/index_en.ht ... hen_en.htm

Maar 800 Hz is wel erg laag hoor. 1.5 Khz is al eerder haalbaar.

Geplaatst: di 25 okt 2005, 11:40
door JeroenKV
deepspace schreef:
Hier staan er heel wat: http://www.peerless.de/hifi/index_en.ht ... hen_en.htm

Maar 800 Hz is wel erg laag hoor. 1.5 Khz is al eerder haalbaar.
Die Heil dingen kunnen dat volgens hun eigen website. Ik zie wel een Audaphon/Fountek Neo Pro 5i staan vanaf 1khz.

Geplaatst: di 25 okt 2005, 11:46
door voodooless
JeroenKV schreef:
Die Heil dingen kunnen dat volgens hun eigen website.
Je wil ook vas niet weten wat die kosten.
Ik zie wel een Audaphon/Fountek Neo Pro 5i staan vanaf 1khz.
Dat is een ribbon. Grote ribbons kunnen dat idd, net als grote AMT's dat vast ook kunnen, zolang je maar je flappen op de toonbank legt :)

Geplaatst: di 25 okt 2005, 16:23
door JeroenKV
deepspace schreef:
JeroenKV schreef:
Die Heil dingen kunnen dat volgens hun eigen website.
Je wil ook vas niet weten wat die kosten.
Ik zie wel een Audaphon/Fountek Neo Pro 5i staan vanaf 1khz.
Dat is een ribbon. Grote ribbons kunnen dat idd, net als grote AMT's dat vast ook kunnen, zolang je maar je flappen op de toonbank legt :)
Wat kost een Heil??

Welke ribbins heb je dan?

Geplaatst: zo 30 okt 2005, 17:53
door Roland
Er is inmiddels wat meer bekend van deze tweeter, de hamvraag is nu alleen of ze van achteren open zijn of niet.

Link naar pdf: http://www.intertechnik.de/module/1381601.pdf

Groeten Roland

Geplaatst: zo 30 okt 2005, 18:07
door richard
Roland schreef:
...de hamvraag is nu alleen of ze van achteren open zijn of niet.
Meestal wel; dus in een dipool of een eigen kamertje.

Geplaatst: ma 31 okt 2005, 10:32
door sliceofhogan
aan jeroenkv:

kijk eens hier: http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm

en zoek AMT Projekt 1, of de AMT1 mit PHL

Kan me uit de K+T herinneren dat het filter behoorlijk complex was, maar dat kan aan de bass-units liggen.

Geplaatst: do 22 dec 2005, 20:34
door buisje
Wat mij een leuk alternatief lijkt, wil ik tzt nog iets mee doen: de B&G Neo 3, een magnetostaat, maar met heel fijne eigenschappen. Kan in twee versies geleverd: met kastje erachter of zonder, dan als dipool te gebruiken. Zie PDF:http://www.gr-research.com/pdf/NEO3.pdf

Ik geloof dat audax.speaker.de hem levert, 79 Euri.

buisje

Geplaatst: do 22 dec 2005, 23:52
door richard
deepspace schreef:
JeroenKV schreef:
Die Heil dingen kunnen dat volgens hun eigen website.
Je wil ook vas niet weten wat die kosten.
In de K&T 6/97 staat een beschrijving van de AMT1:
impedantie 4 Ohm
rendement SPL 95,5 dB/1 Watt
resonantiefrequentie Fs 550 Hz
inzet bereik van 1000 Hz tot 30 kHz.

In 1997 kostte het ding 900 D-Mark.

Veel geld maar je spaart een middentoner en de bijbehorende filteronderdelen uit.

Geplaatst: vr 23 dec 2005, 9:44
door rho
buisje schreef:
Wat mij een leuk alternatief lijkt, wil ik tzt nog iets mee doen: de B&G Neo 3, een magnetostaat, maar met heel fijne eigenschappen. Kan in twee versies geleverd: met kastje erachter of zonder, dan als dipool te gebruiken. Zie PDF:http://www.gr-research.com/pdf/NEO3.pdf

Ik geloof dat audax.speaker.de hem levert, 79 Euri.

buisje
Ze hebben daar ook de RD reeks. Zeer grote magnetostaten. (van 28" tot 75") Ze kosten wel wat, maar uit ervaringen van gebruikers blijkt dat je ze makkelijk tot 400Hz kan laten gaan en zelfs nog dieper. Je kan ze in zowel dipole als monopole gebruiken.
(Maar dat wist Roland al wel denk ik ;) )

Geplaatst: za 24 dec 2005, 9:54
door buisje
Ja, kun je een magnetostatische versie van een electrostaat mee bouwen.

buisje

Geplaatst: za 24 dec 2005, 11:33
door Leeuwarden
buisje schreef:
Ja, kun je een magnetostatische versie van een electrostaat mee bouwen.

buisje
:shock: