Pagina 1 van 15
Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen" -> UPDATE pagina 14
Geplaatst: wo 01 dec 2010, 22:22
door FFF
Tja, de topic titel geeft het al een beetje aan...
Momenteel speel ik met de welbekende Soup van Tony Gee.
De apparatuur die er achter hangt is een Lyngdorf TDAI 2000 (met roomperfect module) en als bron de Lyngdorf CD-1.
De woonkamer is zo'n 60m2 en ik luister vooral pop muziek en kijk ook graag een actie film.
De huidige "Avalon clone" is een ontzetten mooie speaker maar ik mis iets, het geluid is te perfect, te strak, te dun, en te gecontroleerd in mijn oren. Al met al ben ik zoekende voor een goed dynamisch ontwerp. Hieronder een rijtje wensen:
- Ik zoek dynamiek / power / een swingende speaker met "bite".
- Diep voelbaar (sub)laag, knallende kickbass en een dynamisch krachtig hoog.
- Ik zoek een levendige speaker zonder direct luistermoe te worden.
- Laag kan eventueel actief gefilterd worden, moet er dan alleen een versteker bijkopen.
- Budget richtlijn 3000-4000 euro, maar hoef zeker niet op.
- Formaat mag best wat zijn, maar vormgeving is belangrijker.
Heeft iemand tips hoe ik tot een ontwerp vol dynamiek kan komen? Ik heb zelf het gevoel dat scanspeak units over het algemeen behoorlijk levendig en dynamisch klinken. Ook heb ik het idee dat meer conusoppervlak meer dynamiek verzorgt. Als ik wat brainstorm dan heb ik het idee dat een ontwerp met 2 mid's wat zou kunnen zijn met daaronder een topkast met 1 tot 3 woofers (10 tot 12 inch) en dan nog een hele mooie krachtige tweeter er in. Het jammere van het gebruik van veel units is dat het de kosten zo op drijft... Een beetje merk woofer van dit formaat kost al snel 300,- p/st.
Ben benieuwd naar jullie suggesties.
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geplaatst: wo 01 dec 2010, 22:36
door Forza
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geplaatst: wo 01 dec 2010, 22:39
door dre
misschien het milestone filter er in?
ik heb deze laatst beluisterd en dat was zeer fraai en zeker niet analytisch!
http://homepage.mac.com/marc.heijligers ... index.html
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geplaatst: wo 01 dec 2010, 22:40
door Martijn M
Groots geluid met ballen = diep en krachtig laag.
Wellicht zou je je huidige speakers kunnen aanvullen met een stel highend, goed geïntegreerde subs? Eventueel met een revoicing van je huidige speakers, want die zouden m.i. prima aan je eisen moeten kunnen voldoen.
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geplaatst: wo 01 dec 2010, 22:42
door dre
van wat ik gehoord heb,is dat zeker mogenlijk met de c220!
al zal het nooit geen sub worden!

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geplaatst: wo 01 dec 2010, 22:42
door Martijn H
Ik kan me wel wat leuke dingen voorstellen!
Het is wellicht een leuke uitdaging om een net afstraalgedrag te krijgen. Je kan bijv kiezen voor 2 15inch of 4 12inch woofers: 2 per kant side firing Of 2 12inch woofers front firing. Op 120Hz cross je naar een 10" woofer en rond 500Hz ga je naar een 13cm mid en niet al te hoog vervolgens naar een goede dome.
Als je de xo tussen mid en tweeter passief neemt kan je straks uit de voeten met de nieuwe 6 kanaals pre/dsp van Hypex, die ik momenteel aan het testen ben. De baskasten kan je dan relatief klein houden enje kan je concentreren op een perfecte kastvorm..
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geplaatst: wo 01 dec 2010, 22:48
door FFF
Had hem inderdaad gezien, alleen formaat zegt niet altijd dat het krachtig klinkt. Om een voorbeeld te geven, een Totem mani 2 heeft meer bite dan mijn soups en is maar 1/3 zo groot.
Weet natuurlijk niet of je hem gehoord hebt? De Isis vind ik kwa ontwerp wel wat aan de grote kant moet ik zeggen, maar heb daar inderdaad aan gedacht.
@Martijn, denk je dat het laag het enige is wat ik er bij moet hebben? Ik wil (wat ze in de car audio) kick bass noemen. Volgens mij zit de beleving van het laag en bijvoorbeeld een explosie in een film ergens in het gebied tussen mid en laag?
Als dat de conclusie zou zijn hoe ik alleen maar 2 woofertjes te maken
@Dre, als ik me niet vergis heeft Tony de soup zo afgestemd dat hij bijna als een gesloten behuizing klinkt. Misschien moet ik spelen met de afstemming van de BR pijp? Nadeel is alleen dat alles Build 2 Last gemonteerd is en ik serieus moet slopen om wijzigingen door te voeren, daarom kan ik wellicht beter opnieuw beginnen...
@ Montana, daar had ik eerlijk gezegt ook al aan gedacht... Beetje het idee van de monitors van asterduc, maar dan een kleine mid boven, daaronder een tweeter en daaronder weer een mid. Een mooie slankt kast op zithoogte en dan de woofer actie aansturen en een simpel filterstje op het mid/hoog.
Nadeel is alleen dat ik weinig ervaring heb, bouwen geen probleem, maar ontwerpen is al lastiger en dan zeker ook om te bepalen hoe iets zal gaan klinken...
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geplaatst: wo 01 dec 2010, 22:50
door dre
@Dre, als ik me niet vergis heeft Tony de soup zo afgestemd dat hij bijna als een gesloten behuizing klinkt. Misschien moet ik spelen met de afstemming van de BR pijp? Nadeel is alleen dat alles Build 2 Last gemonteerd is en ik serieus moet slopen om wijzigingen door te voeren, daarom kan ik wellicht beter opnieuw beginnen...
vraag eens of je bij forumlid wijx terecht kan
bij hem gaat het echt wel laag!
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geplaatst: wo 01 dec 2010, 23:01
door Martijn H
Het is niet zo heel moeilijk eigenlijk.. Geef een kast goede facetten en wees heel secuur met drivermaten en xo frequenties en de basis is gelegd. Kasten van Avalon en designs van Revel zijn wel goede voorbeelden. JE kan ook alle ontwerpen hier posten, zodat we er samen naar kunnen kijken.
Misschien dat PA speakers van 18sound, BMS PD etc wel zijn wat je zoekt, maar met een dsp kan je héél veel naar jouw smaak brengen. Veel makkelijker ook dan op zoek gaan naar units met bepaalde eigenschappen die jou liggen.
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geplaatst: wo 01 dec 2010, 23:11
door Martijn M
Als het gebied onder pak 'm beet 500 hz lichtjes oploopt naar de laagste tonen, geeft dit de indruk van een veel grotere en krachtigere set. Met subs die je hoog door laat lopen, deels parallel met de Avaclones, kun je dit bereiken. Voor optimale integratie kun je waarschijnlijk zelfs je Lyngdorf gebruiken, maar dat zou je aan de ervaringsdeskundigen (bijv. asterduc hier van het forum) moeten vragen.
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geplaatst: wo 01 dec 2010, 23:14
door FFF
@Dre, het probleem is niet dat het niet laag gaat. Om een concreet luistervoorbeeld te geven van net "Queen - We will rock you". De toon is laag zat en het klinkt ontzettend gedetailleerd en strak. In plaatst van alleen alleen boem boem boem hoor je bij wijze van speken met wat voor soort schoenen de mensen stampen. Wat ik echter mis is de knal, de inpact die je vaak op een standaard setje wel hoord (maar waar je het detail mist)
@ Montana, ik zal eens naar die PA units kijken, heb vroeger weleens wat PA speakers gehoord (de betere zelfbouw) voorthuisgebruik en dat klonk inderdaad wel lekker. In DSP ben ik niet thuis, mijn eerste aannames zijn dat het duur is of kwalitatief minder als een normal crossover. Tevens heb ik al Lyngdorf roomperfect waarmee ik volgens mij uit de voeten kan als ik alleen hoog-mid en laag wil scheiden?
@ Martijn M, vraag me af hoe dat nu is. Je hebt wel gelijk natuurlijk dat je met die boost een grotere set crieerd. Dingen die dan in me opkomen zijn roomgain (woon in een nieuwbouw blokkendoos) en ik heb roomperfect in gebruik, dus die trekt het lineair volgens mij, lijkt me aannemelijk dat ik nu mogelijk al een boost heb in het laag).
Wellicht kan asterduc hier inderdaad iets over zeggen als hij dit topic tegen komt.
[edit]
Die PA units zijn in ieder geval betaalbaar en zijn relatief groot (tweeters, mids en woofers) en ook nog beter betaalbaar. Wat is het SQ merk van de PA wereld? Ga ik niet op veel andere gebieden inleveren (detail, plaatsing, etc)
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geplaatst: wo 01 dec 2010, 23:40
door Martijn H
FFF schreef:
@ Montana, ik zal eens naar die PA units kijken, heb vroeger weleens wat PA speakers gehoord (de betere zelfbouw) voorthuisgebruik en dat klonk inderdaad wel lekker. In DSP ben ik niet thuis, mijn eerste aannames zijn dat het duur is of kwalitatief minder als een normal crossover. Tevens heb ik al Lyngdorf roomperfect waarmee ik volgens mij uit de voeten kan als ik alleen hoog-mid en laag wil scheiden?
)
Neehoor, kwalitatief is niet minder.. (ben zelf ook altijd op zoek naar de beste oplossingen) In feite werkt het hetzelfde als een passief filter, alleen is de belasting altijd gunstiger als je een actief systeem maakt. Je moet toch wel minimaal 6 kanalen kunnen filteren als je minimaal passief wil filteren. Ik denk niet dat lyngdorf dat kan. Dat lijkt me meer een veredelde DEQX.
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geplaatst: do 02 dec 2010, 1:33
door BasBas3D
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geplaatst: do 02 dec 2010, 1:56
door ]eep
FFF schreef:
Momenteel speel ik met de welbekende Soup van Tony Gee.
De apparatuur die er achter hangt is een Lyngdorf TDAI 2000 (met roomperfect module) en als bron de Lyngdorf CD-1.
De huidige "Avalon clone" is een ontzetten mooie speaker maar ik mis iets, het geluid is te perfect, te strak, te dun, en te gecontroleerd in mijn oren. Al met al ben ik zoekende voor een goed dynamisch ontwerp. Hieronder een rijtje wensen:
Het eerste wat bij mij opkomt is: probeer eens een buizenversterker. KT88 PP of zo. Dan stap je van de mercedes-showroom zo over in een live-cafe. Ik heb het idee dat er niks mis is met de luidsprekers.
Aub niet gaan uitleggen dat versterkers geen verschil maken. Ik zeg dit niet om een flame te starten, het was gewoon het eerste wat in mij opkwam na het lezen van de omschrijving en de herkenning die het bij mij gaf na veel luisterervaring.
@basbas:
nee, dat zijn ballenspeakers

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geplaatst: do 02 dec 2010, 7:27
door SARK
Balspeakers

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geplaatst: do 02 dec 2010, 9:31
door markbakk
Laat ik ook nog een duit... is de DTQWT (MkII) van Troels niks voor je? Blijf je wel leuk in Denemarken en zo'n 8" bas/midden met een waveguide voor het hoog is een aardige partij voor de twee Eminences. Ik heb 'm nog niet gehoord, maar de beschrijving voldoet aardig aan je wensen, hij blijft binnen je budget en volgens mij is 4x10" voor muziek in 60 m2 genoeg. Als je sublaag voor films wil, zou ik in zo'n ruimte sowieso voor dedicated subs gaan.
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geplaatst: do 02 dec 2010, 9:36
door MechanicalAnimal
FFF schreef:
Had hem inderdaad gezien, alleen formaat zegt niet altijd dat het krachtig klinkt. Om een voorbeeld te geven, een Totem mani 2 heeft meer bite dan mijn soups en is maar 1/3 zo groot.
Weet natuurlijk niet of je hem gehoord hebt? De Isis vind ik kwa ontwerp wel wat aan de grote kant moet ik zeggen, maar heb daar inderdaad aan gedacht.
Heey FFF
Ik ben inmiddels bezig met het bouwen van de Galactica's van Tony G.
Bouwtopic Galactica's mkII
De eerste bouwer "Toto" (Ruud) is een alleraardigste kerel. Misschien is het iets voor je om in contact te komen met hem om te vragen of je eens mag komen luisteren naar zijn G's?
groet
Maarten
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geplaatst: do 02 dec 2010, 10:29
door Juicie
Of de DTQWT van Troels:

Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geplaatst: do 02 dec 2010, 10:38
door Wowly
Ik snap het wel denk ik, die slam die je wil ervaren is veel te klinisch in FFF zijn set. Aan de speaker kan het bijna niet liggen, evt een ubersbwoofer erbij voor de "physical experience". Ik zou het gaan zoeken in het filterwerk....
Hoe is de akoestiek? daar valt soms het een en ander te halen.
jan
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geplaatst: do 02 dec 2010, 11:57
door FFF
markbakk schreef:Laat ik ook nog een duit... is de DTQWT (MkII) van Troels niks voor je?
Hele goede suggestie!
Ga er eens op m'n gemak naar kijken ben nu aan het werk, ook niet heel duur.
En Troels zegt de beste speaker die hij ooit heeft gemaakt, dat houdt nogal wat in met zijn portfolio...
Als iemand zin heeft om mijn speakers aan de tand te voelen met een door hem meegebrachte (buizen)versterker dan sta ik daar natuurlijk voor open
Ik denk dat het lastig is een sub te maken die goed aansluit bij de Soups, juist omdat ze zo strak spelen.
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geplaatst: do 02 dec 2010, 12:22
door Martijn M
FFF schreef:
Ik denk dat het lastig is een sub te maken die goed aansluit bij de Soups, juist omdat ze zo strak spelen.
Vast niet. Neem gewoon vier gesloten boxjes met een 25 cm of zelfs een 30 cm woofer. Zet er twee vlak bij de fronts en twee heel ergens anders in de ruimte. Beetje DSP er tegenaan en je hebt het strakste laag dat je je kunt wensen.
Een alternatief is het bouwen van een systeem zoals dat van Bertor hier op het forum. Het bestaat uit een waveguidetweeter met een 10" mid en vier gesloten subs met 12" drivers. Dat knalt en klinkt tóch audiofiel! Onlangs heb ik een voorlopig prototype gehoord en hoewel dat nog niet geheel uitontwikkeld was, hoorde je duidelijk dat er potentie in zit.
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geplaatst: do 02 dec 2010, 12:38
door Gydotron
Ik zou de Milestone van Marc bouwen, het filter aanpassen dus. Marc zijn speaker heeft een rijk klankpallet met een krachtig en diep laag. De Milestone heeft een wat minder "sterriel" geluid en heeft net veel "patine" , meer emotie zou ik zeggen.
Ten opzichte van de Soup heeft die alleen een andere middentoner, nml de C79.
Guido
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geplaatst: do 02 dec 2010, 21:58
door FFF
@ Gydotron, eigenlijk wil ik wat anders... Had eerst het eerste filter van Tony, later de 2de versie van Tony gemaakt. Op dat moment had ik de mid units al en ben daarom voor het filter van Tony gegaan. Ik gun deze speakers aan iemand die hem waardeerd zoals hij is en vind het leuk om zelf een nieuwe weg in te slaan en wat nieuws te bouwen.
Jammer dat ik bij die Troels speakers geen hele enthousiaste feedback zie op zijn site (ook niet negatief) maar veel mensen zijn ze aan het laten inspelen op moment van feedback.
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geplaatst: do 02 dec 2010, 22:22
door asterduc
FFF schreef:Jammer dat ik bij die Troels speakers geen hele enthousiaste feedback zie op zijn site (ook niet negatief) maar veel mensen zijn ze aan het laten inspelen op moment van feedback.
ik zie ook niet echt een link met je doelstelling:
- Ik zoek dynamiek / power / een swingende speaker met "bite".
- Diep voelbaar (sub)laag, knallende kickbass en een dynamisch krachtig hoog.
- Ik zoek een levendige speaker zonder direct luistermoe te worden.
- Laag kan eventueel actief gefilterd worden, moet er dan alleen een versteker bijkopen.
- Budget richtlijn 3000-4000 euro, maar hoef zeker niet op.
- Formaat mag best wat zijn, maar vormgeving is belangrijker.
Als je toch de Lyngdorf hebt, dan zou ik in de eerste plaats denken aan hoek- of muurwoofers met een forse driver à la XXLS.
Plaats daar een monitor naar keuze bij, wel ééntje met een mooi homogeen afstraalgedrag en je bent volledig in orde met bovenstaande goal.
Voor dat setje hoef je by the way zelfs nog geen 1000 euro te betalen (excl versterker dan).
Succes,
Ed.
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Geplaatst: do 02 dec 2010, 22:29
door bertor
Martijn M schreef:
Een alternatief is het bouwen van een systeem zoals dat van Bertor hier op het forum.
Dat kan ik alleen maar toejuichen natuurlijk
Maar als ik even kijk naar wat je hebt:
- Soup van Tony Gee
- Lyngdorf TDAI 2000 met roomperfect
- Woonkamer 60 m2
Die Soup lijkt me een potente speaker. Met de lyngdorf heb je alle dsp-power die je je kan toewensen en 60 m2 woonkamer is een ruimte waar menig forumbewoner alleen maar van kan dromen
Ik zou toch eerst willen weten of je luisterruimte, ondanks de DSP, niet het probleem is.
- Hoe ziet de opstelling eruit? (waar staan je speakers en wat is je luisterplek)
- Weet je zeker dat alles goed is ingeregeld met de roomperfect? Heb je de juiste target-curve geselecteerd?
- Heb je de set al op een andere plek in de ruimte geprobeerd, andere luisterpositie
- Heb je al andere speakers in je woonkamer op de lyngdorf geprobeerd
- Heb je de set al eens in een andere ruimte geprobeerd?
Het lijkt me verstandig om op bovenstaande vragen toch een antwoord te vinden om er zeker van te zijn dat het probleem in de speakers zit en niet in de luisterruimte of opstelling.
Stel dat nou blijkt dat de speakers in het laag wat tekort komen, dan kun je er gemakkelijk een 2+2 opstelling met 'cornerwoofers' van maken.