Pagina 1 van 3
All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: wo 01 dec 2010, 0:14
door Ruud3
Ik volg al enige tijd op het forum van zelfbouwaudio.nl de onderwerpen over breedbandluidsprekers. De reden is dat ik binnenkort hoop mijn zefbouwversterker (gainclone) klaar te hebben die gebaseerd is op de 47 Labs en daarvoor zelfbouwluidsprekers wil bouwen.
Omdat deze versterkers vaak worden gecombineerd met breedband ontwerpen wil ik een breedband ontwerp bouwen. Ik wil kiezen tussen All Black door Henkjan ontworpen en beschreven in de Elektor Audio special 5. Of de Conic die door Ronald van Caps en Coils is bedacht maar door Henkjan is gebouwd en waar hij erg over te spreken is vanwege de fraaie 5 inch Tangband.
Ik heb gelezen dat de All Black op 2 luisterdagen is beluisterd en zou iemand mij een tip kunnen geven welke ontwerp van de 2 (All Black of de Conic), naar aanleiding van jullie ervaringen het beste klinkt. Mijn muziek smaak is de betere pop, fusion en blues. De kamer waar de stereoset in komt te staan is 5 x 3 meter. Ik ben al heel lang op zoek naar een geluidsinstallatie die ook de wat drukkere muziek goed weergeeft (niet dichtloopt).
Misschien aardig om te vertellen:
Ik hoorde kortgeleden de kleinste Harbeth luidsprekers op 47 Labs versterker en CD speler en daar werd Stanley Clarke gedraaid en was zeer onder de indruk van de geluidsweergave, ontzettend fraai. Ik mocht zelf ook een nummer uitkiezen en koos Amy Whitehouse. Dit klonk toch beduidend vlakker dan Stanley Clarke. Dit valt mij vaker op ook op bij andere merken luidspreker/versterker combinaties dat pop vaak wat platter klinkt dan de jazz of fusion. Ongetwijfeld ligt dit vaak aan de opname maar misschien kun jullie dit gegeven in het advies over de All Black en de Conic mee laten wegen.
Re: All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: wo 01 dec 2010, 8:36
door arjank
Stanley Clarke is da man
Ben zelf bassist, en ben enorme fan van hem. Maar inderdaad, de dynamiek is ver te vinden in "commerciële" opnamen zoals bijv. Amy Winehouse. De laatste nieuwe van Stanley is trouwens erg ok opgenomen, veel dynamiek en lekker fris.
Ik heb voor iemand al eens speakers gebouwd met de W5, erg fraaie unit
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =15&t=8567
Re: All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: wo 01 dec 2010, 9:14
door Ruud3
Bedankt voor je reactie, fraaie luidspreker heb je gebouwd. Ik ga voor mijn eerste breedband luidspreker voor een eenvoudiger ontwerp en benieuwd wat de forumleden vinden van de All Black of Conic.
Re: All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: wo 01 dec 2010, 13:00
door Mphus
Beste Ruud3,
naar aanleiding van jullie ervaringen het beste klinkt
Ik heb alleen de All Black gehoord, op beide luisterdagen, dus ik kan alleen daar commentaar over geven. Ik was in Beetsterzwaag HEEEELLL erg verrast door deze luidsprekers. In Boxmeer wat minder maar dat kwam waarschijnlijk door dat de drivers niet ingespeeld waren.
Ik heb zelf de CT-222 gebouwd ook een fullrange luidspreker, ik heb het gevoel dat de All Black wat meer te bieden heeft en beter geluid geeft.
Al met al ik denk dat gezien de kosten (paartje drivers 110 euro) je veel waar voor je geld krijgt.
Groeten Daan
PS: dit is een persoonlijke mening.
Re: All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: wo 01 dec 2010, 18:54
door jeroen_d
Mphus schreef:In Boxmeer wat minder maar dat kwam waarschijnlijk door dat de drivers niet ingespeeld waren.
Veel waarschijnlijker is dat de interactie met de luisterruimte in Boxmeer niet optimaal was.
Re: All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: wo 01 dec 2010, 23:12
door Henkjan
Tja, een vergelijk tussen de Conic en de All Black is echt appels en peren. Het zijn uiteraard beide breedbanders, maar daar houd de overeenkomst wel op. De All Black is meer verfijnd en gebalanceerd, de Conic is meer 'fun', meer karakter. Dit is natuurlijk erg subjectief (en de Conic kan makkelijk met een sperkringetje (of twee) neutraler gemaakt worden natuurlijk) dus daar heb je niet zo veel aan als je t zelf niet gehoord hebt ben ik bang. Een objectief verschil is in elk geval dat de All Black het off axis beter doet, dit komt m.n. door de vlakkere conus van de EL70.
jeroen_d schreef:Mphus schreef:In Boxmeer wat minder maar dat kwam waarschijnlijk door dat de drivers niet ingespeeld waren.
Veel waarschijnlijker is dat de interactie met de luisterruimte in Boxmeer niet optimaal was.
+ dat de verwachtingen wat hoger lagen

Re: All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: wo 01 dec 2010, 23:32
door Mphus
Henkjan:
jeroen_d schreef:
Mphus schreef:
In Boxmeer wat minder maar dat kwam waarschijnlijk door dat de drivers niet ingespeeld waren.
Veel waarschijnlijker is dat de interactie met de luisterruimte in Boxmeer niet optimaal was.
+ dat de verwachtingen wat hoger lagen

Begrijp mij niet verkeerd

, ik ben nog steeds erg te spreken over de All Black!
Groeten Daan
Re: All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: wo 01 dec 2010, 23:37
door Henkjan
Mphus schreef:Henkjan:
jeroen_d schreef:
Mphus schreef:
In Boxmeer wat minder maar dat kwam waarschijnlijk door dat de drivers niet ingespeeld waren.
Veel waarschijnlijker is dat de interactie met de luisterruimte in Boxmeer niet optimaal was.
+ dat de verwachtingen wat hoger lagen

Begrijp mij niet verkeerd

, ik ben nog steeds erg te spreken over de All Black!
Groeten Daan
dat snap ik, wat ik bedoel is dat vaak als je erg enthousiast over iets was omdat iets veel beter klonk dan verwacht, dat je dan de 2e keer die verrassing mist omdat je dan al verwacht dat het goed zal klinken
Re: All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: do 02 dec 2010, 12:02
door hannesie
Toen ik hem in Beesterzwaag voor het eerst hoorde was ik niet erg enthousiast, maar bij het volgende nummer wat werd gespeeld werd het duidelijk dat het heel goed kon weergeven wat er moest worden weergegeven.
Hij is dus behoorlijk analytisch, ik had dat niet verwacht van dat smalle slanke ding.
In Boxmeer werd het mij duidelijk dat hij ook goed laag kan, mede door de opname die gebruikt werd, maar de verfijning die ik in Beesterzwaag had was nog niet aanwezig, tenminste niet direct.
Je hoorde dat hij na een paar nummers al veel beter ging spelen.
Hij had mede door deze goede condensatoren die Rudy gebruikte even wat meer tijd nodig.
Ik denk dat hij het vandaag (een paar dagen verder) al een stuk lekkerder klinkt.

Re: All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: do 02 dec 2010, 18:33
door TubeHead
Vond in Beesterszwaag dat de bass goed uit kwam voor een opzich kleine driver. Vind het een leuk setje en ben benieuwd na het verslag in de AudioSpecial ( hopelijk morgen in de bus )
Re: All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: do 02 dec 2010, 20:52
door Ruud3
Beste forumleden,
Ik vind het prettig om te horen dat er al zoveel reacties zijn. Gezien de afmetingen van de All Black en dat ik het hout kan laten zagen bij de bouwmarkt wil ik deze gaan bouwen. Ik heb nog wel 2 vragen.
Als ik de All Black van Multiplex maak geeft dat een beter geluid dan MDF. De 2e vraag kan ik de luidspreker op de voorplaat schroeven of is infrezen toch beter. Ik las op het forum dat dat niet zoveel uitmaakt voor het afstraal gedrag.
Nog een vraagje voor Henkjan, de Conic geeft meer fun! Kun je dat nog wat nader uitleggen?
Geeft de Conic met zijn grotere diameter meer rust of is dat bij beide luisprekers ongeveer hetzelfde?
Groet,
Ruud
Re: All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: do 02 dec 2010, 23:11
door Henkjan
sommigen (bv Planet10) zweren bij berken multiplex voor breedbanders, maar ik denk dat MDF gewoon ook prima gaat hoor.
Ruud3 schreef:Nog een vraagje voor Henkjan, de Conic geeft meer fun! Kun je dat nog wat nader uitleggen?
pfoe, die vind ik lastig om uit te leggen. het is het eerste gevoel dat je krijgt, bij de Conic was dat "gave speaker", bij de All Black meer "erg goede speaker".
Re: All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: vr 03 dec 2010, 10:27
door Fokko
Als je bij de bouwmarkt gaat zagen is het handig om van te voren een zaagplan op te stellen. Aangeven dat het wel precies wilt hebben

Ik werk zelf als bijbaantje bij een Gamma bouwmarkt, mijn ervaring leert dat de machine heel erg precies kan zagen. Helaas het personeel niet altijd omdat die soms wat te haastig zijn.. Gewoon even bij blijven en meekijken. Als je het achteraf moet bijwerken krijg je het nooit zo precies als op de zaagtafel.

Re: All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: vr 03 dec 2010, 18:42
door dre
mijn ervaring is dat ze bijna nergens echt goed kunnen zagen.......
Re: All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: vr 03 dec 2010, 21:28
door k.p.
Ik moet zeggen dat ik het werk van Arno er meestal wel netjes uit vind zien

. Hier bij de lokale bouwmarkt wordt meestal wel netjes gezaagd. Het kan dus wel!
Re: All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: vr 03 dec 2010, 21:42
door jeroen_d
hannesie schreef:Je hoorde dat hij na een paar nummers al veel beter ging spelen.
Niet om vervelend te doen, maar ook dit is juist het effect van de luisterruimte. Je gaat na een paar nummers wennen aan de signatuur van de luisterruimte en dan gaat het beter klinken. Bijna iedereen gaat dan denken aan inspelen, opwarmen van elektronica etc. Maar het is gewoon de gewenning aan de akoestiek.
Re: All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: vr 03 dec 2010, 22:56
door hannesie
jeroen_d schreef:hannesie schreef:Je hoorde dat hij na een paar nummers al veel beter ging spelen.
Niet om vervelend te doen, maar ook dit is juist het effect van de luisterruimte. Je gaat na een paar nummers wennen aan de signatuur van de luisterruimte en dan gaat het beter klinken. Bijna iedereen gaat dan denken aan inspelen, opwarmen van elektronica etc. Maar het is gewoon de gewenning aan de akoestiek.
Toen ik de luidsprekers hoorde bij het eerste nummer ben ik naar Rudy gelopen om te vragen wat er mee aan de hand was, ik had ze tenslotte ook al gehoord in Beesterzwaag.
Hij antwoordde dat hij ze die avond tevoren in elkaar had gezet en de beste spullen die hij op dat moment had aan filter materiaal in dit setje had gebruikt en dat ze maar een half uurtje hadden gespeeld.
De driver had dus nog maar weinig gelegenheid gehad om te wennen aan zijn uiteindelijke taak
Uiteraard kan ik ook in dezelfde valkuil zijn gestapt als in Beresterzwaag dat de eerste opnames van mindere kwaliteit waren, maar ik heb juist aan Dre gevraagd of hij het fenomeen ook hoorde, en die bevestigde wel mijn gevoel.
Het gaat er niet om dat ik gelijk krijg, begrijp mij goed a.u.b, maar het was echt wel een zeer fris speakertje, dat nog even moest leren te

en.
En misschien kan Rudy er ook nog wat over zeggen

Re: All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: za 04 dec 2010, 10:21
door dre
ze klonken de eerste paar nummers erg korrelig,maar dat trok heel snel bij.
of je moest wennen aan de akoestiek lijkt me sterk na een uur of wat luisteren.
Re: All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: za 04 dec 2010, 10:36
door hannesie
dre schreef:ze klonken de eerste paar nummers erg korrelig,maar dat trok heel snel bij.
of je moest wennen aan de akoestiek lijkt me sterk na een uur of wat luisteren.

Re: All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: za 04 dec 2010, 12:43
door jeroen_d
dre schreef:ze klonken de eerste paar nummers erg korrelig,maar dat trok heel snel bij.
of je moest wennen aan de akoestiek lijkt me sterk na een uur of wat luisteren.
Mij niet.
Als het om compleet niet ingespeelde drivers gaat kan ik me er wel wat bij voorstellen hoor.
Re: All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: za 04 dec 2010, 12:47
door dre
de filteronderdelen waren zeker nieuw,of de drivers dat ook waren weet ik niet......
Re: All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: za 04 dec 2010, 13:31
door hannesie
Ik heb Ruud ( RumoH) maar even een berichtje gestuurd om meer duidelijkheid te krijgen.

Re: All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: za 04 dec 2010, 14:39
door jeroen_d
dre schreef:de filteronderdelen waren zeker nieuw,of de drivers dat ook waren weet ik niet......
Inspelen van filteronderdelen daar doe ik niet aan.

Re: All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: za 04 dec 2010, 15:35
door RumoH
jeroen_d schreef:dre schreef:de filteronderdelen waren zeker nieuw,of de drivers dat ook waren weet ik niet......
Inspelen van filteronderdelen daar doe ik niet aan.

De drivers waren redelijk nieuw, misschien iets van 10 uren gedraaid. En het filter was nieuw.
Dat meningen verdeeld zijn over inspelen van filter-onderdelen ben ik me ten zeerste van bewust. Ik hou er wel rekening mee maar niet in de mate zoals met drivers.
Rudy
Re: All Black Elektor Audio Special 5
Geplaatst: za 04 dec 2010, 15:40
door hannesie
Bedankt Ruud
Het is dan een mix en match
