Pagina 1 van 1

Nieuwe fancy opamp

Geplaatst: za 27 nov 2010, 20:02
door riktw
National Semi heeft een nieuwe opamp uitgebracht.
nog lagere vervorming dan de LME49720
ding is bij farnell te krijgen, alleen wel 25 euro extra verzendkosten.
sampelen kan eventueel ook, maybe wel leuk voor RIAA of een voorversterker
denk post het ff, met de 5,50 die die kost bij farnell is het geen extreem duur ding :)
http://www.national.com/pf/LM/LME49990.html#Overview

Re: Nieuwe fancy opamp

Geplaatst: za 27 nov 2010, 20:15
door BertDB
interessant.
Heb 'em maar ff gesampled.
Nu nog een dual soic naar DIP8 adaptertje zien te fixen.. :mrgreen:

Re: Nieuwe fancy opamp

Geplaatst: za 27 nov 2010, 20:20
door Pjotr
Ja, had hem ook al gezien :D Maar het is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken (oscillaties) en vraagt beslist om een zorgvuldige PCB layout in SMD.

Re: Nieuwe fancy opamp

Geplaatst: za 27 nov 2010, 20:38
door ray5150
xbake schreef:
Nu nog een dual soic naar DIP8 adaptertje zien te fixen.. :mrgreen:
Bingo!

Re: Nieuwe fancy opamp

Geplaatst: za 27 nov 2010, 20:42
door BertDB
niet echt :P
Dat is een single SOIC naar DIP.
Die LME49990 is een single opamp, ik heb een dual nodig, dus moet 2 van die opampjes gebruiken op één DIP8 voet.

Dit is meer zoiets als ik nodig heb.

Re: Nieuwe fancy opamp

Geplaatst: za 27 nov 2010, 20:49
door Pjotr
xbake schreef:

Dit is meer zoiets als ik nodig heb.
Nou sterkte dan met je oscillator..... :roll: Ding is niet voor niets alleen maar in SMD te krijgen.

Re: Nieuwe fancy opamp

Geplaatst: za 27 nov 2010, 20:53
door BertDB
dat moet toch op te lossen zijn?

Wat veroorzaakt die oscilatie?
De (te) lange printbanen?

Re: Nieuwe fancy opamp

Geplaatst: za 27 nov 2010, 21:06
door Pjotr
xbake schreef:
dat moet toch op te lossen zijn?

Wat veroorzaakt die oscilatie?
De (te) lange printbanen?
Yep en slechte ground layout. Dit is dan wel een audio op-ampje maar met een GBP van over de 100 MHz een aardig HF beestje. Bij dit soort op-amps moet je goede HF ceramische caps vrijwel direct op de voedings pinnen zetten.

Overigens is zijn grootste voordeel t.o.v. zijn voorgangers zijn lager input ruis. Is alleen relevant bij microfoon en MC pre amps. Voor een normale VV heb je daar geen winst mee.

Re: Nieuwe fancy opamp

Geplaatst: za 27 nov 2010, 21:13
door riktw
layout moet idd proper gebeuren ja.
op mn stage veel met snelle logica circuits bezig (1Ghz of meer, risetime van <200ps) en dan zie je dat je layout echt goed moet zijn, anders gaat het goed mis.

Re: Nieuwe fancy opamp

Geplaatst: za 27 nov 2010, 21:16
door BertDB
Kan die bandbreedte niet beperkt worden?
Voedingscondensatoren kunnen altijd op het ic zelf gesoldeerd worden natuurlijk ..

Re: Nieuwe fancy opamp

Geplaatst: za 27 nov 2010, 21:19
door Pjotr
xbake schreef:
Kan die bandbreedte niet beperkt worden?
Ja, zijn tammere oudere broertje gebruiken :mrgreen:

Je moet hier echt met laag inductieve ground planes gaan werken voor de voeding.

Re: Nieuwe fancy opamp

Geplaatst: za 27 nov 2010, 21:25
door BertDB
oké, daar ga ik me niet met bezighouden.
Tzal de LME47100 worden denk ik :lol:

Re: Nieuwe fancy opamp

Geplaatst: za 27 nov 2010, 21:42
door ray5150
Bert, bert, bert, je bent nu toch wel heel erg ver van het rechte pad afgeraakt.... :cry: :cry:
rhuyqf.jpg
Kijk je ook even naar je onderschrift....? :roll:

Re: Nieuwe fancy opamp

Geplaatst: za 27 nov 2010, 21:53
door BertDB
Haha!
Er wacht hier nog een leuk voorversterkert project met de 1G4GT hoor Raymond (meeste onderdelen zijn al binnen, moet alleen nog ff aan het schema sleutelen)
Ik ben niet volledig van het rechte pad af :lol:
Soms moet je ook beseffen dat die halfgeleiders zo slecht niet zijn, en vaak kan het nog goedkoper dan met buisjes.
Ik maak graag een mixje tussen de 2 :mrgreen:

Re: Nieuwe fancy opamp

Geplaatst: za 27 nov 2010, 23:29
door hardy
Ik heb die dingen nu al een tijdje in mijn HK-dac zitten en ik ben er gehoormatig erg te spreken over en in iedergeval geen oscillatie zoals ik het wel bleef houden met de lm4562 en opvolger.
Zie ook hier http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=125

Hardy

Re: Nieuwe fancy opamp

Geplaatst: za 27 nov 2010, 23:37
door BertDB
Ah, ze zijn reeds gesampled, het is het proberen waard.
Wie weet plaats ik er nog een buizentrapje achter mocht het niets zijn :-$

Ik krijg bijna de tranen in de ogen als ik je friemelwerkje zie om die 2 SMD's op één klein stukkie print te krijgen.
Dat gaat zweten worden voor mij :(