Pagina 1 van 1
Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: do 18 nov 2010, 12:26
door Paul groot
Hoi,
Terwijl ik de laatste hand leg aan de bouw van de Monobill 2 versterkers (dank je wel triodedick),………. vraag ik me af of er überhaupt iets bestaat, schema’s etc, voor de bouw van een preamp met HDMI ingang. Zodat ik met de tijd mijn hele mooie TagMcLaren preamp kan vervangen door een zelfgemaakt ding.
Als jullie iets meer weten of kunnen vertellen gaarne melden hier…….
Gr
Paul
Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: do 18 nov 2010, 12:35
door RobertD
Waarom zou je die TagMcLaren willen vervangen ?????
Ga je over op stereo?
Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: do 18 nov 2010, 12:55
door Barry2001
Paul groot schreef:Hoi,
Terwijl ik de laatste hand leg aan de bouw van de Monobill 2 versterkers (dank je wel triodedick),………. vraag ik me af of er überhaupt iets bestaat, schema’s etc, voor de bouw van een preamp met HDMI ingang. Zodat ik met de tijd mijn hele mooie TagMcLaren preamp kan vervangen door een zelfgemaakt ding.
Als jullie iets meer weten of kunnen vertellen gaarne melden hier…….
Gr
Paul
De laatste hand aan de Monobill's? Heb ik het topic gemist of ga je in dit topic foto's plaaten??

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: do 18 nov 2010, 13:05
door TheoK
Tja plaatjes zijn we allemaal dol op.

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: do 18 nov 2010, 13:34
door Paul groot
Robert,
Die Tag is mooi maar zelf iets bouwen geeft me echt een kick. Ik denk echter dat er kwa HDMI, DAC's op het HD audio gebeuren nog niet veel is om zelf te bouwen, of losse componenten te koop zijn, en dat vind ik jammer, want ik wil wel................
Barry,
Ik ben vorige week dinsdag begonnen en in sneltreinvaart

die dingen gemaakt, ik verwacht nog een week, en met behulp van Robert testen en dan spelen.
Theo,
Ik ga nog wel wat plaatjes en een beknopt verhaaltje er over plaatsen.
Is altijd leuk om te kijken hoe iemand dat nou in elkaar geprutst heeft.
Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: do 18 nov 2010, 14:15
door TheoK
De plaatjes niet via de fotoemmerpuntcom plaatsen anders krijg je met HenkJan aan de stok

Ik zal het blijven volgen
Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: do 18 nov 2010, 15:31
door dre
hallo paul,ook het solderen weer in de hand?

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: do 18 nov 2010, 15:39
door Paul groot
hee Dre,
bijna weer een strak handje...............
alleen nog even fine-tunen............
Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: do 18 nov 2010, 17:28
door RobertD
@TheoK,
Raad eens waar jou voedingstrafo volgende week vandaankomt....

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: do 18 nov 2010, 17:33
door RobertD
Paul, jouw dvd speler heeft vast ook een Optical of SPDif uitgang.
Die kun je vrij eenvoudig in een zelfbouw DAC stoppen.
Of gaat het jou inderdaad om MultiChannel?
Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: do 18 nov 2010, 18:04
door BertDB
Het probleem is ook dat veel van die protocollen beschermd zijn met een patent;
Als je het dus wil gebruiken moet je betalen ...

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: do 18 nov 2010, 18:05
door TheoK
RobertD schreef:@TheoK,
Raad eens waar jou voedingstrafo volgende week vandaankomt....

Zou het niet weten Robert.

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: do 18 nov 2010, 22:13
door Paul groot
Robert,
het gaat mij inderdaad om multichannel en dan in het bijzonder om de best mogelijke signalen,......DTS lossless bla bla, je kent die HD-audio kreten wel.
Xbake
Ja, ze zijn beschermd, maar als het om een paar honderd euri's gaat geen probleem.
Ik heb er wel een paar duizend (?) voor over (incl. componenten) om echt iets heel moois te maken.............ik ben echter bang dat het om veel meer centjes gaat, en dan is het einde oefening. Full stop voor de hobby-ist.
.......of zijn die protocollen/patenten al gekraakt?
Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: vr 19 nov 2010, 12:06
door Paul groot
...........na een paar dagen Googelen is mijn conclusie helaas dat er (nog) niks is op pre-amp gebied met HDMI en de HD audio formaten................
paul
Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: zo 17 jan 2021, 18:08
door OpaBert
Ik heb een goedkope mediaspeler met toslink en Hdmi aan mn tv
Mn media speler gaat automatisch aan als ik de TV aan zet
Dat laatste is dat een digitaal gedoe of simpel ergens een pinnetje wat hoog of laag wordt gedurende de tijd dat de TV aanstaat
En het geluid van de tv via de toslink gaat over de versterker in de mediaspeler
Mn mediaspeler heeft een ventilator welke ik zat ben ik hoor op spraak nivo die ventilator
Nu wil ik de audio via mijn buizen versterker laten gaan en autom aan of uit met de TV laten schakelen
Ik heb er al heel wat pagina,s door gelezen en ik wordt bang dat het schakelen van die buizenversterker via de hdmi niet simpel is
Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: zo 17 jan 2021, 19:07
door ray5150
Ik zou zo´n stekkerslof met een master/slave daarvoor nemen.
TV´s met een trigger/uitgang heb ik nog nooit zien.
voorbeeld :
https://www.betervoorbereid.nl/elektra/ ... YbEALw_wcB
Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: zo 17 jan 2021, 19:29
door OpaBert
Bedankt Ray
Gelijk besteld dat ding Dat is verrekte handig

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: zo 17 jan 2021, 20:31
door ray5150
Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: ma 18 jan 2021, 9:11
door RobertD
Dat ziet er inderdaad handig uit, goeie tip!
Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: ma 18 jan 2021, 9:19
door ray5150
Oh, het was zomaar een betaalbaar voorbeeld dat ik vond na wat googlen met de steekwoorden "stekkerdoos master slave".
Ben verder ook niet bekend met de betreffende webshop.
Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: ma 18 jan 2021, 9:46
door satefan
Het is me niet helemaal duidelijk wat je wilt bouwen, maar als je het digitale audio signaal van een HDMI source wil gebruiken, kun je wellicht zoiets gebruiken?
https://www.audiophonics.fr/en/diy-inte ... 13415.html
Satefan
Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: ma 18 jan 2021, 9:55
door OpaBert
Bedankt maar ik zou niet weten wat ik met die digitale signalen kan en wat er nog bij moet
Maar ik heb een TV en een goedkope oude mediaspeler
De TV start autom de Mediaspeler
En het audio gaat via een kunststof vezel
Nu wil ik die media speler weg laten en autom mn buizen versterker an laten gaan
Voor audio analoog is er een doosje welke toslink naar Analoog RCA
Nu met dit master slave stopcontact is het opgelost

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: ma 18 jan 2021, 10:22
door satefan
Top - ik dacht dat je wellicht een trigger-mechanisme kon maken op basis van dit ding voor de buizenamp. Maar goed dat het opgelost is!
Satefan
Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: ma 18 jan 2021, 10:24
door OpaBert
satefan schreef:Top - ik dacht dat je wellicht een trigger-mechanisme kon maken op basis van dit ding voor de buizenamp. Maar goed dat het opgelost is!
Satefan
Waarschijnlijk wel Maar ik zou niet weten hoe

Re: Is er een ontwerp voor een voorversterker met HDMI input ??
Geplaatst: vr 22 jan 2021, 19:58
door OpaBert
Nou alles binnen gekregen
Sluit ik een van de buizen versterkers op de master dan kan ik de TV en WXC50 er mee aanzetten
Echter het vermogen die WXC50, TV of , CD speler opneemt is niet groot genoeg om de slave stopkontact aan te houden
De opstart puls schakelt de slave dan gaan de Toestellen in standby en de slave functie gaat weer uit
Alleen met de buizen versterker op Master dan schakelt de rest wel goed in
Maar dat was niet helemaal volgens mijn bedoeling ,
Ik was van plan er een stopcontact verdeeldoos op de master aan te sluiten waar dan gekozen kan worden UIT / Aan composiet of Buizenbak
Dat ga ik morgen ochtend proberen Met wat daglicht zie ik beter waar alle zwarte kabeltjes naar toe gaan
Jammer dat het niet in een keer werkt met de wxc50 op master