Pagina 1 van 1

ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4

Geplaatst: ma 15 nov 2010, 22:24
door ldm-tuning
Ik heb hier een setje Monacor SPH-30X/4 liggen waar ik niets mee doe.
Weet iemand hier een leuk ontwerp voor deze drivers?
Ik heb zelf al wat pogingen gedaan maar ik heb weinig kaas gegeten van filtering.
Het liefst zet ik ze actief gefilterd in,maar mag ook passief.

Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4

Geplaatst: di 16 nov 2010, 0:29
door bartsegers
Ik meen ergens te hebben gelezen dat Ivo hem goed schat spelen in een Cornu horn.
Moet net je ding zijn natuurlijk :mrgreen:
Afbeelding

Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4

Geplaatst: di 16 nov 2010, 21:53
door ldm-tuning
Is niet echt mijn ding.
Mag gewoon een simpel dingetje zijn.
Ik lees best goede dingen over deze driver,maar ik zie nergens een bewezen ontwerp.
Vind het zonde om ze in de kast te laten liggen.

Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4

Geplaatst: za 20 nov 2010, 18:32
door ldm-tuning
Iemand misschien een suggestie ?
Mag gewoon een simpel doosje zijn gesloten of bass reflex.
Ik kan niets simuleren en al helemaal geen filters berekenen.

Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4

Geplaatst: za 20 nov 2010, 19:45
door Vuurkat
Met de 8-ohms versie kan je dit maken:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ct224.htm

Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4

Geplaatst: di 23 nov 2010, 22:37
door ldm-tuning
Ik vergeet te zeggen dat ik voor een breedbander ontwerp wil gaan dus zonder tweeter.

Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4

Geplaatst: ma 31 okt 2011, 22:05
door ldm-tuning
Om maar eens een hele oude koe uit de sloot te halen.
Ik vond deze drivers weer in de kast ,ik was ze eerlijk gezegd vergeten.
Kan iemand een simpel kastje ontwerpen incl. filter?
Bassreflex of gesloten als het maar een beetje klein is,wordt ondersteunt door een sub.

Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4

Geplaatst: di 01 nov 2011, 0:46
door Ivo
Hoe hoog kan je sub?

Ik heb ze (8 ohm versie) in open baffles en gesloten kastjes gehad, allebei met ondersteuning. Basreflex heb ik niet geprobeerd. De open baffles waren mijn favoriet, mooi open. De gesloten kastjes klonken ook goed, hoor. Uiteindelijk misschien zelfs wat correcter, maar de open baffles leverden een groter en rijker klankbeeld op. Ik denk dat dit aan het afstraalgedrag te wijten was.

Zowel de open baffles als de kastjes gingen bij mij tot 200 Hz, dus dat is misschien wat te hoog voor bij je sub.

Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4

Geplaatst: di 01 nov 2011, 14:33
door bartsegers
te lastig wellicht, maar mooi mooi!

http://momchil.wordpress.com/monacor-sph-30x4/

gewoon maken wat monacor aanbeveelt wellicht?

recommended cabinet 1:
closed cabinet with 0,31 L volume
from 206/130 Hz (-3dB/-8dB)

recommended cabinet 2:
1,2 L volume bass reflex cabinet
with 2cm-Rohr reflex tube, 6 cm long.
from 102/82 Hz (-3dB/-8dB).

Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4

Geplaatst: di 01 nov 2011, 18:10
door ldm-tuning
Ik zoek al heel lang de maten van dat fraaie speakertje.

Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4

Geplaatst: di 01 nov 2011, 19:51
door wouter
Lijkt me niet zo gek moeilijk om achter te komen, de lengte doet meer dan de doorsnede/oppervlakte.
Je weet de afmetingen van de driver en kunt zo ook nog wel de dikte van het materiaal achterhalen, op schaal.

Dan wordt het een kwestie van omrekenen denk ik.... Heel precies komt het niet, ik zou er in een uurtje wel achter zijn denk ik. Ben je een beetje handig met foto bewerking dan kun je een lineaal in hetzelfde perspectief zetten en overal langs leggen...

Ik meen me dat er redelijk wat dingetjes gemaakt zijn met deze driver - apart dat je niet meer reacties krijgt...

SPL trace en in boxsim invoeren gaat je denk ik de beste en meeste hulp opleveren binnen het forum. Ik heb alleen makkelijk lullen, ik heb dat zelf nog nooit gedaan :lol:

Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4

Geplaatst: di 01 nov 2011, 21:50
door ldm-tuning
Ik gebruik een ripole sub waarvan het filter ook nog niet helemaal af is,maar die moet tot 200 hz kunnen.
Dus ik denk dat een 2.1 opstelling moet kunnen met deze mooie drivertjes.

Het houtwerk is voor mij geen enkel probleem ,alleen de filtering daar snap ik nog steeds helemaal niets van.

Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4

Geplaatst: za 05 nov 2011, 16:26
door ldm-tuning
bartsegers schreef:
te lastig wellicht, maar mooi mooi!

http://momchil.wordpress.com/monacor-sph-30x4/

gewoon maken wat monacor aanbeveelt wellicht?

recommended cabinet 1:
closed cabinet with 0,31 L volume
from 206/130 Hz (-3dB/-8dB)

recommended cabinet 2:
1,2 L volume bass reflex cabinet
with 2cm-Rohr reflex tube, 6 cm long.
from 102/82 Hz (-3dB/-8dB).
Hoe kom je aan die maten die monacor aanbeveeld?
En is 0,31 niet erg klein?

Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4

Geplaatst: za 05 nov 2011, 16:53
door Vuurkat
Dat is wat http://www.lautsprechershop.de vermeldt om je een idee te geven wat de driver ongeveer kan.

Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4

Geplaatst: za 05 nov 2011, 18:20
door Ivo
0,31 liter is wat winisd ook ongeveer adviseert.

Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4

Geplaatst: za 05 nov 2011, 23:52
door Henkjan
het is 3", dus in een Needle proppen die dingen :rock:

Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4

Geplaatst: zo 06 nov 2011, 21:17
door ldm-tuning
@ Ivo , in wat voor soort kastjes had jij ze zitten?

En moet ik het volume van de driver van de totale inhoud afhalen?

Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4

Geplaatst: di 08 nov 2011, 10:12
door bartsegers
ja, alles wat géén lucht is eraf halen!

komt zich verder niet zo héél nauw allemaal....

als je geen 2cm pijpje hebt, pak je een grotere (en die wordt dan wat langer)

Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4

Geplaatst: vr 27 jan 2012, 18:46
door Marp
Het vervolg met een ontwerp voor Fredvandam is afgesplitst.