Pagina 1 van 24

AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Geplaatst: do 11 nov 2010, 23:27
door democles
Topic is afgeplitst van: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)
Sorry, ben nieuw op het forum
Moet er nog even aan wennen.
Mijn petje af voor deze zelfbouw.cd speler

Ben zelf ook met zoiets bezig.

Andrea Ciuffoli, AD1865 nos dac,met srpp buizentrap, 2x 6N2P als buizen, en omdat ik wat ruimte in de kast heb, een CD speler.
dac 2.JPG
De foto is van de laatste dac.

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Geplaatst: do 11 nov 2010, 23:42
door ray5150
@Damocles: knap stukje werk.
Kun je ook uitleggen wat wat is?

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Geplaatst: vr 12 nov 2010, 0:09
door democles
Oke, links boven is de buizenvoeding te zien,ringkern trafo met buisgelijkrichting ,EZ81,[150v-150]

Daaronder is de DC voeding te zien voor de gloeispanning en de drie trafo,s voor de FET-shunt voeding van de dac

Dac en buizentrap zijn apart te schakelen,zodat de dac altijd onder spanning kan staan.

Rechtsboven is de voeding voor de buizentrap te zien..,47uF-smoorspoel-50uF-10 ohm-100uF,afvlakking. (volledig bromvrij)

In het midden het dac board en rechts onder de uitgangs condensatoren, 2x rus PIO met Teflon bypasse.

Printontwerp is van mijzelf

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Geplaatst: vr 12 nov 2010, 0:44
door democles
ray5150 schreef:
@Damocles: knap stukje werk.
Kun je ook uitleggen wat wat is?

Verdere uitleg komt nog wel een keer.

Maar is denk ik niet geschikt voor dit onderwerp [zelfbouw cd speler]

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Geplaatst: vr 12 nov 2010, 10:10
door RobertD
democles schreef:
Oke, links boven is de buizenvoeding te zien,ringkern trafo met buisgelijkrichting ,EZ81,[150v-150]

Daaronder is de DC voeding te zien voor de gloeispanning en de drie trafo,s voor de FET-shunt voeding van de dac

Dac en buizentrap zijn apart te schakelen,zodat de dac altijd onder spanning kan staan.

Rechtsboven is de voeding voor de buizentrap te zien..,47uF-smoorspoel-50uF-10 ohm-100uF,afvlakking. (volledig bromvrij)

In het midden het dac board en rechts onder de uitgangs condensatoren, 2x rus PIO met Teflon bypasse.

Printontwerp is van mijzelf
Zou je dat printontwerp en schema met ons willen delen?
Ik vind het er echt heel fraai uitzien en denk dat dit een leuk alternatief is voor de hier veel toegepast HK-DAC.

Vooral omdat je de shuntvoedingen hebt geïntegreerd heb ik belangstelling voor dit ontwerp.

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Geplaatst: vr 12 nov 2010, 12:56
door democles
http://www.audiodesignguide.com/DACend2/index.html

Allereerst de site van de bedenker van deze dac.

Dit is dac end 2.
Dac end 1 heb ik ook gebouwd,ben met 1 begonnen om een beetje gevoel te krijgen voor deze dac en om vergelijkings materiaal te hebben.

Ondertussen spelen ze beide.
De eerste is eenvoudiger van opzet[geen shunt voeding,maar 3x LM2440CT [5v regelaars] klinkt ook niet verkeerd!!! en is makkelijker en kleiner van opzet.

Bijgevoegd is het ontwerp van de tweede dac.
Op de eigenlijke print zijn een aantal doorverbindingen komen te vervallen,in het ontwerp zijn ze nog wel te zien,omdat ik alles in delen had opgebouwd.
Op de print is ook de fase keuze verwerkt,maar deze bleek niet nodig te zijn voor mijn muziek opstelling.

Op de print heb ik de FET opstelling veranderd i.v.m. de koelprofielen,maar in de praktijk worden ze nauwelijks warm.

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Geplaatst: vr 12 nov 2010, 13:18
door democles
Dit is het printontwerp. [A4 formaat]

Natuurlijk kunnen her en der dingen veranderd worden,maar voor mij werkte dit. [bv. filter in de uitgang van de dac]

Ben ondertussen met versie 2 bezig.

-voor alle 7 voedingen op de print een aparte shunt regelaar

-Kiwame en Takman weerstanden

- gescheiden digitaal en analoge aarde {steraarde}

- silvermica condensatoren voor de receiver chip ingang spdif

- oscon sepc in het digitale gedeelte,silmic 2 in het analoge gedeelte

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Geplaatst: vr 12 nov 2010, 13:37
door democles
Bijgevoegd de laatste dac in wording

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Geplaatst: za 13 nov 2010, 23:48
door democles
Voor de goede orde,plaats ik hier ook de layouts van dac end [dac 1]
http://www.audiodesignguide.com/DacEnd/index.html

Geen dure trafo,s toegepast, maar een buizen srpp trap er achter gezet,of zoals je maar wild,transistor,fet,of opamp,tenslotte is dit een zelfbouw forum................

Deze dac klinkt niet verkeerd en is wat compacter van opzet dan die met de shuntvoeding.

Wil je eens een nos dac bouwen met de AD1865,dan is dit de kortste klap.[geen geklooi met smd onderdelen of dubbelzijdige print]

De layout is 10 bij 16cm.

Voor het zelf printen maken.
http://www.newtone-online.nl/?Zelf_printjes_maken

Neem foto papier van de action,zeer goedkoop en werkt prima.



Sorry,, ray5150,, dat ik hier je toppic een beetje zit te vervuilen,maar zoals je kon zien heb ik bij mijn laatste dac nog een beetje ruimte over voor een dvd-rom speler.

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Geplaatst: zo 14 nov 2010, 0:09
door democles
Praatje, plaatje.

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Geplaatst: zo 14 nov 2010, 19:06
door RobertD
Die DAC ziet er fraai uit. Misschien kan één van de moderators dit afsplitsen naar een apart topic?

Heb jij nog een adres waar je die CS8412 kunt bestellen? Die receiver chipjes zijn moeilijk te krijgen. Ik heb ze weleens besteld, maar kreeg toen SMD varianten.

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Geplaatst: zo 14 nov 2010, 20:14
door ray5150
RobertD schreef:
Die DAC ziet er fraai uit. Misschien kan één van de moderators dit afsplitsen naar een apart topic?...
Misschien niet zo'n gek idee, het begint nu wel heel erg door elkaar te lopen...

@Democles, Het is leuk dat je je werkstukken en ontwerpen wilt delen met de andere forum leden,
Maar die JPEG's zijn wel aardig maar mijn ervaring is dat men vaak schaalproblemen krijgt met afdrukken. of rafelige randen voor de dunne lijntjes.
volgens mij gebruik je ook Eagle, klopt dat?
Dan is het veel makkelijker om de .SCH en de .BRD bestanden in een RAR of ZIP te stoppen en op het forum te plaatsen.
Of anders via de printerdriver PDF aanmaken, is veel scherper en beter dan JPEG.

Maar wat ik echt niet begrijp is waarom je de koelblokken ondersteboven hebt gezet :shock: :?:
Voor de rest heb je prachig stuk werk verricht. :goedzo:
RobertD schreef:
Heb jij nog een adres waar je die CS8412 kunt bestellen? Die receiver chipjes zijn moeilijk te krijgen. Ik heb ze weleens besteld, maar kreeg toen SMD varianten.
Dat is op zich niet zo'n ramp. je kunt hier voor een prikkie SMD naar DIL adapters krijgen.
Het is nog professionele kwaliteit ook. ik kan het er tenminste niet voor maken.

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Geplaatst: zo 14 nov 2010, 20:16
door BertDB
Ik heb ze vroeger bij de audiofabriek besteld.
Maar zie nu dat ze daar ook enkel maar smd chippies meer hebben :(

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Geplaatst: zo 14 nov 2010, 20:18
door ray5150
De Texas Instruments DIR9001 heeft toch dezelfde functie? (S-P/DIF naar I2C omzetten.)
Of heet dat nou I2S?

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Geplaatst: zo 14 nov 2010, 20:23
door Marp
ray5150 schreef:
RobertD schreef:
Die DAC ziet er fraai uit. Misschien kan één van de moderators dit afsplitsen naar een apart topic?...
Misschien niet zo'n gek idee, het begint nu wel heel erg door elkaar te lopen...
Ehm Ray, je zit al niet meer in je CD-player topic hoor. :D

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Geplaatst: zo 14 nov 2010, 20:26
door BertDB
ray5150 schreef:
De Texas Instruments DIR9001 heeft toch dezelfde functie? (S-P/DIF naar I2C omzetten.)
Of heet dat nou I2S?
Voor audio heet dat inderdaad I²S :wink:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Geplaatst: ma 15 nov 2010, 2:12
door democles
Allereerst,overvalt me deze aanpak om er een aparte toppic van te maken.

Maar ja wie A zegt.................

Eerst wilde ik even wat recht zetten,,, de led op de dac 1 print staat verkeerd om getekend.

De receiver chip is een CS8414. [EBAY]

De ontwerpen heb ik als WORD bestand,maar wist niet of ik ze hier kon posten. [deze kun je 1 op1 printen]

DAC 3 is nog in ontwikkeling,heeft dus nog niet gespeeld,hiervan post ik nog geen schema.
De shunts heb ik al wel getest, met de voeding zit het wel goed.

De koelblokken staan ondersteboven omdat de print al klaar was voordat ik ze binnenkreeg,maar voor de koeling maakt het niet uit.

De regelaars voor de dac 1{end} zijn LM2940CT,had eerst LM 7805 gebruikt, werkt wel maar die ander is beter.[ meer space en rust]

Heb wel gemerkt dat,hoe minder onderdelen je gebruikt de kwaliteit van ieder onderdeel sterk gaat meetellen voor het totale geheel.

De print layouts heb ik zo gemaakt de er ruimte blijft om de elco,s te bypassen of de diodes te snubben,met wat je maar wild.

Heb wel gemerkt dat sommige kwaliteids elco,s hier niet van houden,maar ben er nog mee aan het experimenteren.

De I/V conversie doe ik met 1% metalfilm weerstanden,klinkt goed.

Op advies van, iemand, heb ik bij de laatste dac Allen Bradley,s gebruikt,ben benieuwd naar de klank.

Dac1 heb ik bijgevoegd,dac 2 zul je het met het plaatje moeten doen, helaas,,,Met een beetje knippen en plakken moet dit lukken..............Dac3 is in wording.

Ik gebruik SPRINT voor het ontwerp.

Forum Sheriff :mrgreen: :mrgreen:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Geplaatst: ma 15 nov 2010, 10:32
door RobertD
Bedankt voor je posts, dat wordt hier erg gewaardeerd hoor.

Is er veel verschil tussen de 8412 en de 8414?

Die SMD naar DIL adapters heb ik ook gebruikt, maar ik heb toch liever gewone through-hole componenten.

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Geplaatst: ma 15 nov 2010, 11:45
door democles
RobertD schreef:
Bedankt voor je posts, dat wordt hier erg gewaardeerd hoor.

Is er veel verschil tussen de 8412 en de 8414?

Die SMD naar DIL adapters heb ik ook gebruikt, maar ik heb toch liever gewone through-hole componenten.

Ik weet niet of er veel verschil is,wel weet ik dat veel bouwers de voorkeur geven aan de CS8414.
Heb in het begin ook geprobeerd smd op dil te solderen, KKK.. werk waarbij het zweet je over de rug loopt.
Loep er bij en solderen maar.
De eerste keer ging alles goed,maar de keer daarna!!! net even te lang verwarmd,dus de chip naar de eeuwige jachtvelden geholpen.

Tegenwoordig koop ik ze al voorgesoldeerd op Ebay,bespaard een hoop narigheid. :D [maar direct op de print solderen is natuurlijk altijd beter]

http://cgi.ebay.com/CS8414-CS8414-CS-So ... 19c03caaa0


Kreeg vandaag een pakje uit Hong Kong met de controler kid voor de dvd-rom speler.

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Geplaatst: ma 15 nov 2010, 12:20
door democles
Het schiet me net te binnen :shock:

De CS8414 kan meer formaten aan dan de CS8412,en klokt ook op 96Khz.

Ik kan op mijn geluidskaart een keuze maken tussen verschillende klok frequenties ,44,48,88,2 of 96Khz de CS8414 pakt ze allemaal zonder problemen.

Ben in het bezit geweest van een chinese,, Zero-dac,, deze had volgens mij een CS8412 en klokte niet op 96Khz,

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Geplaatst: ma 15 nov 2010, 12:55
door RobertD
Thanks! Die chips op Ebay zijn ook nog redelijk betaalbaar.
Nu nog eens overwegen of ik eerst de HK Dac ga afbouwen of toch de NonO-Dac.

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Geplaatst: do 16 dec 2010, 0:02
door democles
De cd speler vorderd.

De print voor de 5 en 12v voedingen is klaar en getest.

De print voor de 5v voeding voor de controler is klaar en getest.

De print voor de TTL naar SPDIF is klaar ,maar nog niet getest{mis nog een stekkertje voor digitaal uit in de dvd-rom brander}

Foto,s en printontwerpen bijgevoegd.

Ray,heb je die tikgeluiden al weggewerkt?

Misschien afgeschermde kabel gebruiken voor de TTL.

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Geplaatst: do 16 dec 2010, 0:15
door democles
Sorry, een oud ontwerp geplaatst voor de 5 en 12v voeding,de laatste was met de twee maal LM317,bij deze....

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Geplaatst: vr 17 dec 2010, 22:14
door democles
Gisteren de boel even een tijd aan een ..Lite-On,, dvd brander gekoppeld.

De LM317 van de 5v voeding voor de speler werd wel een beetje heet. De 12 volt bleef handwarm.

Maar even de ampere,s gemeten van de 5v voeding. Meet 0,9ampere,de LM317 kan tot 1,5 ampere lijkt dus goed.

Vandaag toch maar even naar de plaatselijke computer boer gegaan om een andere speler te zoeken.
Deze had nog een tweedehands dvd-rom speler liggen met de benodigde IDE aansluiting,alles is tegenwoordig met een SATA aansluiting en dit past niet op de controler.
De speler ingeplugd ,met als gevolg dat de 5v voeding nu normale temperaturen verstookt.[je kon er een ei op bakken!!]

Toen maar even de TTL naar SPDIF omzetter getest en verbonden met de buizendac.
Even klonk er muziek,YES hij doet het,,,,dacht ik,,,
Na een paar seconden viel het geluid weg ,en dan was het er weer,om uiteindelijk te zwijgen...........
Resetten van de DAC loste het probleem gedeeltelijk op,om weer na een aantal seconden te zwijgen......

Nu gebruik ik in de buizendac een CS8414 als receiver chip,en had gelezen dat deze ook TTL aankan.
Dus de omzetter gebypassed en de speler direct aan de DAC gekoppeld.BINGO hij doet het!!!!!!!!!!!!!
Nu nog even uitzoeken waarom de TTL/SPDIF omzetter er mee ophield?

De speler speelt nu een uurtje of 6,in het begin klonk het allemaal nog een beetje scherp in het hoog,maar uit ervaring weet ik dat geduld een schone zaak is.
Na een uur of 4 spelen werd het beter,veeel beter. [inspelen dus].
Klinkt niet verkeerd,om de ruimtelijkheid wat te verhogen heb ik een 100uF OSCON toegevoegd aan de 5v voor de speler.
Uiteindelijk komt deze , vlak voordat de 5v voeding de dvd-romspeler ingaat.[als alles in de kast zit]

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Geplaatst: za 18 dec 2010, 11:46
door ray5150
Het is inderdaad altijd een hele opluchting als het ook blijkt te werken, ik spreek uit ervaring... :wink:
Heb je al een behuizing voor het geheel?