Pagina 1 van 2

De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: zo 14 nov 2010, 14:06
door Marvin.
Laat ik me eerst even voorstellen, dat is wel zo beleefd.
Ik ben Marvin, en wil nu wel wat meer de zelfbouwkant op.
Op dit moment bestaat de set uit :
Een Non-OS gemodificeerde Philips CD880;
Een Sansui AU-4400 versterker;
Een Philips FT880 tuner (moet nog gemodificeerd worden);
Een Bang & Olufsen BeoGram 1600 Platendraaier met bijna nieuw MMC20E element;
En, last but not least, mijn Impulse 54 TL-speakers.
Om het geluid muziek ( :wink: ) een beetje te beschrijven : verschrikkelijk muzikaal, beetje aan de donkere kant, met enorm veel details, maar een smal stereobeeld (wil aan de ambiofonie).
Oh ja, ben ook nog actief op AudioFreaks onder de naam Sansuilover.

Nu wil het toeval dat ik laatst bij de kringloop een CD753 in bijna-mint staat tegenkom, met AB en handleiding.
Nu leek het mij leuk om dat ding helemaal te modificeren, aangezien er nog best een aardige DAC in zit (TDA1549).
Zelf had ik in gedachten :
- Ideeën "gestolen" van de Lampizator-site :
-Een buizen-uitgang, als I/V (dus i.p.v. op-amp)
-Een paar condensatoren vervangen door Sanyo OSCON / tantaaltjes / Taepo / etc.
-Grotere waarde en betere kwaliteit hoofd-condensator (naar iets van 10.000 uF)

-Ideeën andere websites :
-Diode's vervangen door Schottky
-Drie resistors van 100 Ohm vervangen door 22 Ohm consorten (moet even opzoeken welke)
-Alles wat met de hoofdtelefoon-aansluiting en de Digitaal-uit heeft te maken eruit slopen

-Eigen ideeën :
-Nieuwe, volgens eigen superieure ontwerp ( :lol: ), CD-clamp (geen idee hoe dat ding in het Nederlands heet)
-Betere trafo (is een twijfelpunt), aangezien de standaardvoeding nou niet echt je-van-het is

Wat is het plan :
ik zou graag eerst een soort "gebruiksaanwijzing" willen maken, al dan niet zodat andere mensen, die ook deze speler (of een van zijn broertjes) hebben, hier ook gebruik van kunnen maken.
Dan op mijn eigen speler uitbroberen, en tot slot nog lan leven en gelukkig luisteren :lol: .
Nou zou ik het heel fijn vinden als jullie me zouden helpen / begeleiden met dit project, aangezien het mijn eerste èchte modificatie is.
Misschien wel een beetje ambitieus, en met een niet al te hoog budget (het moet nog wel leuk blijven), maar het lijkt mij wel te doen.
Oh ja, solderen/desolderen etc. kan ik allemaal wel.

Alvast heel erg bedankt voor jullie deskundigheid/raad/tips,

Marvin.

Re: De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: zo 14 nov 2010, 14:33
door Miniwatt
Hoi Marvin,

om te beginnen welkom hier :)

Even een paar opmerkingen: je hebt het over I/V-conversie (=spanning->stroomconversie). Dat is bij deze chip niet nodig, want die heeft al een spanningsuitgang, met wel 1,6 V RMS. Vandaar dat Lampizator ook een kathodevolger (uitgang op de kathode van de buis) gebruikt, die versterkt niet maar buffert wel.

De voeding vind je niet je van het. Dat los je met een andere trafo niet op, je kunt beter aanpakken wat er nà de trafo gebeurt (een andere trafo zou je denk ik toch speciaal moeten laten maken..)

En tot slot: Lampizator is leuk om te lezen als je niet tureluurs wordt van alle superlatieven, maar neem het niet als evangelie. Zijn aanpak is nogal alchemistisch zal ik maar zeggen.
Maar iig leuk om mee te beginnen :)

Succes!

Re: De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: zo 14 nov 2010, 14:41
door Marvin.
Zo zie je maar dat ik nog maar een beginner ben :)
Met sommige dingen op de Lampizator site ben ik het inderdaad ook niet eens.
Daarom vraag ik ook raad aan jullie, aangezien twee er altijd meer dan één weten.

Re: De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: zo 14 nov 2010, 16:30
door hannesie
Leuk, ik heb ook een 753 staan, en er word mij telkens gewezen op het kietelen van die CD speler.

Ik heb het anders opgelost door er een Dac achter te zetten, ik ben een beetje lui, of beter gezegd weet niet hoe dat aan te pakken.
Ben inderdaad ook bij Lampizator uitgekomen, maar ik heb niks met buizen :mrgreen:

Re: De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: zo 14 nov 2010, 20:23
door BertDB
hannesie schreef:
Ben inderdaad ook bij Lampizator uitgekomen, maar ik heb nog niks met buizen :mrgreen:
zo Hans, die moest ik even nuanceren :lol:

Verder moet ik beamen wat Miniwatt zegt.
Neem niet alles zomaar als evangelie.
Een mod moet een verbetering zijn, zoniet moet je ook durven terug gaan naar een vorige toestand..
Niet elke mod zal hoorbaar verschil brengen, dus wees voorzichtig met het uitgeven van veel centen, je kan wel eens in die 20% belanden van de 80-20 regel :wink:

Re: De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: zo 14 nov 2010, 22:03
door hannesie
xbake schreef:
hannesie schreef:
Ben inderdaad ook bij Lampizator uitgekomen, maar ik heb nog niks met buizen :mrgreen:
zo Hans, die moest ik even nuanceren :lol:
Ik ook, ik gebruik ongenuanceerd TL buizen, en de rest :?:

Ik zag pas nog een DAC bij Triple-M audio, ook een paar buisjes in de eindtrap (van die minibuisjes) voor sommigen blijkbaar toch noodzakelijk om een "oude" methode te gebruiken, bij een vernieuwende DAC.

http://www.triplemaudioshop.nl/index.ph ... 26&lang=NL

Re: De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: za 29 jan 2011, 19:14
door Marvin.
Project staat even in de koelkast (stond het al, maar nu meld k het even) vanwege een nieuwe versterker.

Re: De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: zo 30 jan 2011, 11:24
door Bart0l0meus
De belangrijkste mods ben je volgens mij vergeten!
- Nieuwe clock erin.
- nette voeding (lees: lmxx regelaars vervangen!)

Re: De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: di 01 feb 2011, 19:39
door Marvin.
Nieuwe clock wordt me wat te duur (tenzij jij er een voor twee tientjes kan krijgen :lol: ).
Het kan trouwens aan mij liggen, maar een spanningsregelaar van het type lmxx (waarbij xx een typegetal is) kan ik op he board niet vinden.
Wèl de L7805CV (voor 5 V), trouwens de enige regelaar op het board.
In mijn CD880 is dat wel anders :lol:
Project is trouwens weer helemaal uit de koelkast !
Dus... wat moet ik allemaal bestellen ?

Re: De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: di 01 feb 2011, 22:02
door Lieuwe
Ik blijf dit even volgen, heb zelf een CD713 staan, volgens mij zijn deze in het analoge deel redelijk aan elkaar gelijk..
Hier staat verslag van iemand die aan de 713 mods heeft gedaan:
http://www.tubejack.nl/CD713.html

Re: De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: wo 02 feb 2011, 19:27
door Bart0l0meus
Marvin. schreef:
Het kan trouwens aan mij liggen, maar een spanningsregelaar van het type lmxx (waarbij xx een typegetal is) kan ik op he board niet vinden.
Wèl de L7805CV (voor 5 V), trouwens de enige regelaar op het board.
Daarmee bedoel ik de LM317/337 en de LM78xx/79xx! :lol:
De L7805CV zullen wel voor het digitale gedeelte zijn, maar hoe word de rest dan gevoed?

Re: De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: wo 02 feb 2011, 19:30
door Marvin.
Geen idee !
Het werkt gewoon !
:lol:
Op de Lampizator site staat een plaatje van het AF board (tevens power supply, en nog vele andere dingen :D ).
De L7805CV is écht voor de hele speler (het is dan ook een erg "simpele" speler).

Re: De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: wo 02 feb 2011, 20:50
door Miniwatt
Okee, voor alle verschillende voorzieningen een eigen voeding maken dus 8)

Re: De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: wo 02 feb 2011, 22:31
door Bart0l0meus
Miniwatt schreef:
Okee, voor alle verschillende voorzieningen een eigen voeding maken dus 8)

Re: De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: wo 09 feb 2011, 13:04
door Bart-Jan
Interessant! Ik heb zelf de Philips CD751, die dezelfde DAC heeft, maar voor de rest een ander binnenwerk. Eenzelfde binnenwerk, maar andere naam (en design) is de Marantz CD48. Misschien heb je iets aan deze link: http://skycoral.com/1/?p=679

Ik wil mijn CD speler ook tweaken, dus ik zal met interesse jouw thread volgen. Waar ben je van plan je onderdelen te bestellen? Ik heb gezocht, maar kon nergens in Nederland een geschikt verkooppunt vinden op internet.

Tevens wordt er gesproken dat als je de DAC rechtstreeks via condensatoren naar de output koppelt, er ook een flinke verbetering van het geluid is. Enig idee van de waarde voor die condensatoren?

Re: De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: wo 09 feb 2011, 17:30
door ray5150
Bart-Jan schreef:
Waar ben je van plan je onderdelen te bestellen? Ik heb gezocht, maar kon nergens in Nederland een geschikt verkooppunt vinden op internet.
Wat zoek je dan precies?

Re: De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: wo 09 feb 2011, 17:38
door Marvin.
Onderdelen :lol:
Bij Farnell kun je alles bestellen, zij het niet vanaf €50 voor consumenten.
Als het pakket lager uitkomt dat €50,- kun je bij Conrad ook terrecht, ook al hebben ze lang niet alle waarden voor os-cons.

Re: De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: wo 09 feb 2011, 21:11
door Bart0l0meus
Marvin. schreef:
Onderdelen :lol:
Bij Farnell kun je alles bestellen, zij het niet vanaf €50 voor consumenten.
Als het pakket lager uitkomt dat €50,- kun je bij Conrad ook terrecht, ook al hebben ze lang niet alle waarden voor os-cons.
wat voor onderdelen :roll: anders kunnen we je toch nooit helpen?
Voor wc papier kan ik je slecht naar Conrad verwijzen! :lol:

Re: De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: do 10 feb 2011, 11:45
door Bart-Jan
dan ben ik wel geintereseerd hoe je een CD spelr upgrade met WC papier :wink:
Misschien olie er doorheen, aluminium hulsje er omheen en je hebt een el cheapo condensator :idea:

Nee, ik bedoel onderdelen zoals
Sanyo Os-con 220uf 16v
Sanyo Os-con 100uf 16v
Nichicon 10000uf 16v
Regulator 7805

Maar ook MOOIE knoppen die gebruikt kunnen worden voor play, stop, eject, next etc.
Ik wil een nieuwe behuizing voor de CD speler bouwen, met ene minimalistisch (rustig) uiterlijk en een stuk kleiner dan de 43 cm breedte. Alleen de knoppen daarvoor zijn lastig te vinden...

Re: De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: do 10 feb 2011, 13:58
door johnrtd2
Die CD-753 is een bijzondere CD-speler en we hebben er indertijd, bij A&T, enkele tientallen gemodificeerd.
Vooral de DAC is bijzonder (en in staat tot het geven van zeer goede audio prestaties). Op het uitgangsbord zitten er rond die DAC-chip een aantal elco's. Die kun je allemaal vervangen door OS-CON zie http://www.audio.nl/products/components.htm.
De mute transistoren verwijderen. De op amp vervangen door een beter type (LM4562) en de elco's naast die op amp door Os-Con. De uitgangscondensatoren verwijderen of overbruggen.
Tussen de DAC-chip en de uitgangs op amp zit een elco als koppelcondensator. Die kan vervangen worden door een gewone condensator van bijv. 0,68 µF. Maar dan moeten ook de ingangsweerstanden van de op amp een grotere waarde krijgen, minstens 100 kOhm.
Eén van de bijzondere zaken in deze speler is dat de voeding is opgetild naar 5,5 Volt. Bij alle digitale IC's zijn dan serie weerstanden toegepast en dat zorgt er voor dat de verschillende chips elkaar niet via de voeding kunnen beïnvloeden en dat is wellicht het meest interessante aan deze speler. Door deze schakeling wordt jitter vermeden. De elco's bij de diverse chips kunnen ook door Os-Con vervangen worden.
De voeding kun je beter zo laten, maar de grote elco kan vervangen worden door een beter type. Interessant is wel een extra voeding inbouwen met een gestabiliseerde uitgangsspanning van + en -18 Volt voor de voeding van de uitgangs op amp (in de speler is dat + en -10 Volt). Daarmee krijgt die op amp wat meer "head room" en dat is vooral hoorbaar in crescendi van een groot orkest.
Als je aan het digitale bord wilt sleutelen dan heb je in elk geval een service manual nodig.
Tenslotte kan het loopwerk beter vastgezet worden op de bodemconstructie.
Trillingen in de behuizing kun je onderdrukken door CLD toepassing http://www.audio.nl/VIB/vib3.htm

John

Re: De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: do 10 feb 2011, 16:06
door Bart-Jan
Dat klinkt als een stukje bijzonder waardevolle informatie, John.
Gelden deze aspecten ook voor de oudere broer, zijnde de CD751 met dezelfde DAC? En hoe zijn de mute tranistoren te herkennen?

Re: De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: do 10 feb 2011, 16:21
door hannesie
Naar mijn idee is het verschil tussen de 751 en de 753 dat de laatste CD TXT kan weergeven.

Werd volgens mij vermeld op de site van,
http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/REF ... CD753.html

Re: De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: do 10 feb 2011, 16:30
door johnrtd2
Die mute transistoren zitten tussen de uitgangs op amp en de analoge RCA aansluitingen op de achterkant. Op die hele pcb komen trouwens slechts twee transistoren voor, het kan dus niet missen.

John

Re: De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: do 10 feb 2011, 19:25
door Bart0l0meus
johnrtd2 schreef:
Eén van de bijzondere zaken in deze speler is dat de voeding is opgetild naar 5,5 Volt. Bij alle digitale IC's zijn dan serie weerstanden toegepast en dat zorgt er voor dat de verschillende chips elkaar niet via de voeding kunnen beïnvloeden en dat is wellicht het meest interessante aan deze speler. Door deze schakeling wordt jitter vermeden.
John
Dat filtert de voeding, ma vermeid de jitter zekersteweten niet, onderdrukt het hoogstens een beetje :wink:

Re: De Philips CD753 modificeren

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 12:28
door johnrtd2
U maakt hier "zekersteweten" een denkfoutje. In veel, merendeels goedkopere, CD-spelers worden de voedingslijnen vervuild door klokresten. Door tijdverschuivingen binnen de verschillende chips zijn die klokresten niet synchroon en mede daardoor ontstaat jitter. Dat laat onverlet dat er meerdere oorzaken voor jitter kunnen zijn.
Een compliment aan Philips wegens het eenvoudigweg toepassen van een RC-filter in de chip-voedingen is daarom op zijn plaats. Overigens past Philips al meer dan dertig jaar iets dergelijks toe in analoge medische apparatuur (en wij maken graag gebruik van dat idee).
Het is buiten kijf dat een schone voeding van groot belang is in zowel analoge als digitale elektronica.

John