Pagina 1 van 2

Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: zo 14 nov 2010, 9:58
door CDesign
Een lastige vraag omdat ik geen schema's heb maar misschien kan iemand mij duidelijkheid geven.

Het gaat om een Unison Research Simply Four T
Afbeelding

Per kanaal twee EL34 parallel geschakeld in triode. De huidige eindbuizen (Electro Harmonix) hebben al de nodige speeljaren, de stuurbuizen zijn vorig jaar vervangen (ook EH).

Sinds gisteren blijft één EL34 donker. Aangezien er twee per kanaal zijn heb ik deze buis gewisseld van plek met de tweede buis. Hij blijft donker. Het ligt dus niet aan de versterker!
Het gekke is echter dat ik er achter kwam toen ik de versterker uit wilde zetten. Ik heb het dus niet gehoord.
Mijn theorie; twee buizen parallel leveren beide de helft van het vermogen. Aangesloten op zeer hoog rendement speakers is het weg vallen van één buis dus niet merkbaar want één of twee watt is meer dan genoeg en voor een EL34 is dit vermogen een eitje.

En dan de vraag: Kan ik de versterker ook op één EL34 per kanaal draaien? Dus twee EL34'ers er gewoon uit halen.
Of gaat er dan wat fout omdat bepaalde (circuit)lijnen onderbroken worden.

Dat er nieuwe buizen in moeten is zeker. Iemand ervaring met de 6CA7 van EH?

Re: Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: zo 14 nov 2010, 13:48
door Miniwatt
De uitgangstrafo is berekend op 2 buizen, als er maar één werkt wordt die verkeerd belast en is het resultaat dus minder..
Het is een gitaristentruukje wat jij wilt doen, het kan op sommige gitaarversterkers wel, maar als je op Hifi uit bent is het niet aan te raden.

Re: Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: zo 14 nov 2010, 20:07
door CDesign
Ik ben er vanmiddag even voor gaan zitten. En er is wel verschil te horen. Gisteravond, toen ik het ontdekte, hadden we een film gekeken en dan is de geluidsbeleving toch anders (en die paar biertjes helpen ook niet echt). Maar met een CD-tje is het wel te horen. Het kanaal met maar één buis heeft een aanmerkelijk hardere klank, veel directer, bijna agressiever.

Maar nu het vreemde, na de tweede keer buis wisselen, speelde hij weer mee :-k
Zonder iets te laten horen van ruis of vervorming of wat dan ook dat op een slechte buis zou duiden.

Is het mogelijk dat een (al wat oudere) buis het af en toe laat afweten of moet ik het toch in de versterker gaan zoeken?

Re: Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: zo 14 nov 2010, 20:31
door BertDB
Het kan dat er door de thermische verschillen in de buis wel eens een slecht contactje komt, maar ik zou er niet vanuitgaan.
Ik zou de oorzaak eerder in de versterker zelf gaan zoeken, ergens rond de buisvoet want daar heb je het meest risico door beweging enzo..

Re: Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: zo 14 nov 2010, 20:46
door CDesign
Morgen de versterker maar eens op de "operatietafel" leggen.

Bedankt zover voor de tips.

Re: Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: ma 15 nov 2010, 14:32
door Leeuwarden
Wel verdoven hoor... :mrgreen:

Re: Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: ma 15 nov 2010, 18:44
door CDesign
Eerst een kijkoperatie gedaan, met plaatselijk verdoving.........

Ik kan niets vinden dat op een verbrande weerstand, een los contact of wat dan ook, lijkt.
Wat ik wel zag dat sommige solderingen op koude lassen leken en veel bruine 'kruimige' prut bij de solderingen.
Wat dat aangaat lijkt het mij niet onverstandig om alle solderingen opnieuw te laten vloeien.

Re: Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: ma 15 nov 2010, 18:59
door Barry2001
Die bruine kruimige prut waar je het over hebt zijn harskern resten. Kan geen enkele kwaad, optisch is het mooier als dit is weggehaald.

Een slechte las kan altijd natuurlijk, doorsolderen kan, let svp wel even op eventueel geladen hoogspanning elco's zonder "bleeder" weerstand waar je nog een opdonder van kunt krijgen, ook al is je versterker van de netspanning af.

Edit: ik las net trouwens pas in je eerste post dat toen je de defecte buis verplaatste het probleem ook meeging? Dan kan het toch alleen maar een buis zijn die het soms wel soms niet doet? Misschien dat je de voet van die bewuste buis eens door kunt solderen, defect is 'ie blijkbaar toch al.

Re: Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: ma 15 nov 2010, 19:19
door CDesign
Ik ga aankomend weekend het zwikkie doorsolderen, tot die tijd blijft de versterker uit. Lijkt mij lang genoeg om het ding opdonder-loos te maken.

En nieuwe buizen bestellen. Kan iemand nog iets zeggen over de 6CA7 van Electro Harmonix? Op het www vind ik over het algemeen dat er twee kampen zijn. De een vindt het de über EL34, de ander vindt het rotzooi....................

Re: Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: ma 15 nov 2010, 19:41
door hanselchen
Mijn ervaring is, dat de EL34's van Electro Harmonix prima zijn.
De JJ's zijn ook een goede keuze.

Re: Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: ma 15 nov 2010, 19:57
door Miniwatt
De 6CA7 van EH is gemodelleerd naar het oorspronkelijke ontwerp van Mullard geloof ik, schijnt wel goed te zijn ja.

Re: Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: ma 15 nov 2010, 20:00
door CDesign
hanselchen schreef:
Mijn ervaring is, dat de EL34's van Electro Harmonix prima zijn.
Klopt. Deze vind ik tot nu toe de best klinkende die ik gehad heb na de Sovtek's en de Svetlana's. Heb ook nog eventjes een setje Mullards erin gehad maar die waren al helemaal dood gespeeld.

Mijn vraag gaat echter specifiek over de 6CA7. Hier bijv. worden ze helemaal de hemel ingeprezen

Re: Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: ma 15 nov 2010, 21:39
door Miniwatt
CDesign schreef:
Mijn vraag gaat echter specifiek over de 6CA7. Hier bijv. worden ze helemaal de hemel ingeprezen
6CA7 is gewoon een andere aanduiding voor EL34, het is geen andere buis ofzo.

Re: Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: ma 15 nov 2010, 22:38
door CDesign
Het is natuurlijk dezelfde buis anders is hij niet uitwisselbaar, toch is het een andere bouw

6CA7
Afbeelding

EL34
Afbeelding

Dan lijkt mij dat er ook geluidsmatig verschil is.

Re: Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: di 16 nov 2010, 14:45
door Miniwatt
Lijkt mij ondertussen ook dat niemand hier antwoord heeft op je vraag :?

PS zelfde type buis uit verschillende fabrieken zijn ook niet identiek qua opbouw.

Re: Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: di 16 nov 2010, 18:28
door CDesign
Miniwatt schreef:
Lijkt mij ondertussen ook dat niemand hier antwoord heeft op je vraag :?
Lijkt mij dat ik ze gewoon ga bestellen en uitproberen.

Re: Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: di 16 nov 2010, 19:21
door BertDB
Er is inderdaad een klein geluidsverschil, maar de meningen erover zijn verdeeld.
Zelf heb ik er geen ervaring mee.

Je kan er ook dit documentje eens op nalezen.
Lijkt me een goed buisje die 6CA7 :)

Re: Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: wo 17 nov 2010, 22:01
door DragoSz
Opties gezien pas de 6CA7 beter. En qua sfeer voegen ze ook wat toe. Maar geluidstechnisch weet ik er niks van :roll:

Re: Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: do 18 nov 2010, 19:40
door Porcino
Je zou ook de KT77 van de nieuwe GoldLion (=New Sensor/Sovtec/EH/Mullard/TungsRam/...) kunnen proberen:

http://thetubestore.com/goldlionkt77.html

Van wat ik gevonden heb een topbuis!

Re: Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: do 18 nov 2010, 19:47
door b_force
90 dollar :shock:

Die van JJ is 16 euro

Re: Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: do 18 nov 2010, 23:16
door Porcino
90 voor een paartje ja ;-)

Ook is de EL34 mij een te grof buisje, leuk voor gitaarversterker maar met net te weinig verfijning/teveel kleuring.

Re: Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: za 20 nov 2010, 9:20
door CDesign
Porcino schreef:
Je zou ook de KT77 van de nieuwe GoldLion (=New Sensor/Sovtec/EH/Mullard/TungsRam/...) kunnen proberen:
Afbeelding

Is de KT77 er zomaar in te prikken?

Heb tijdens de zoektocht ook al gelezen dat de KT77 te schel klinkt in een versterker die ontworpen is voor EL34 (al dan niet omgebouwd, PIN1/8)

Wat ik over het algemeen lees is dat de 6CA7 qua klank naar een 6L6 gaat. Maar die ken ik dus niet.

Re: Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: za 20 nov 2010, 11:18
door hanselchen
Porcino schreef:
90 voor een paartje ja ;-)

Ook is de EL34 mij een te grof buisje, leuk voor gitaarversterker maar met net te weinig verfijning/teveel kleuring.
De "grove" klank van een gemiddelde gitaarversterker is te danken/wijten aan de voorversterking en aansturing van de eindbuizen.
(De bias instelling van de eindbuizen dragen ook bij aan de typische gitaarversterker klank.)
De voorversterking in een gitaar versterker is zeer groot om de typische oversturing te creëren.
In een hifi versterker is dit natuurlijk uit den boze.

Maw. mijn ervaring is dat de EL34 prima klinkt voor hifi toepassing, maar omdat de EL34 heel vaak in de gitaarversterkers wordt gebruikt, bestempelt men deze buis als een grof en rauw klinkende buis.
FYI,
Ik heb gemerkt dat de huidige productie (over het algemeen) minder microfonisch en stabilier is dan de diverse nog verkrijgbare nos buizen.
De huidige JJ , Electro Harmonix, Sovtek buizen voldoen prima voor hifi.
Gewoon toepassen joh, kun je later nog altijd andere buizen gebruiken.

Re: Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: za 04 dec 2010, 11:32
door hanselchen
CDesign schreef:
Ik ga aankomend weekend het zwikkie doorsolderen, tot die tijd blijft de versterker uit. Lijkt mij lang genoeg om het ding opdonder-loos te maken.

En nieuwe buizen bestellen. Kan iemand nog iets zeggen over de 6CA7 van Electro Harmonix? Op het www vind ik over het algemeen dat er twee kampen zijn. De een vindt het de über EL34, de ander vindt het rotzooi....................
En, heb je de versterker doorgesoldeerd en de klacht is opgelost?
Welke buizen heb je besteld?

BTW, misschien overbodig om te vermelden, maar bij deze en andere reparaties/correcties altijd de "ouderwetse" good-old loodhoudende soldeertin gebruiken, niet dat nieuwerwetse spul.

Re: Eén buis kapot, toch muziek.

Geplaatst: za 04 dec 2010, 13:38
door CDesign
Niet doorgesoldeerd, wel buizen besteld, nog niet binnen.

Heb voorlopig m'n (ter verkoop zijnde) Cambridge Audio P500 aangesloten.

Het wachten is op een gemachted kwartet 6CA7 van Electro Harmonix.