Pagina 1 van 1

beginnerset met nadruk op laag

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 18:21
door duketv
Beste bouwers,

Het idee van zelf speakers bouwen zit al een tijd in mijn hoofd, nu mijn huidige systeem kapot is gegaan wordt het tijd om die plannen eindelijk een keer te realiseren. Omdat ik nog geen ervaring heb lijkt het me handig om te beginnen met een bestaand ontwerp en na lang zoeken heb ik nog steeds geen geschikt ontwerp kunnen vinden. (Misschien wel, maar wist ik niet dat het een goed ontwerp was voor me).
Ik luister namelijk veel naar muziek waar er een grote nadruk ligt op de lage tonen. Het gebied tussen de 40 en de 200 wordt veel gebruikt. Ik ben nog student en heb daarom maar een kleine kamer van 5x5. Doordat de muren erg dun zijn hebben de buren snel last van (harde) muziek dus een subwoofer lijkt me niet het meest geschikt om in mijn huis te halen, maar ja ik wil toch graag die lage tonen goed horen. Vandaar dat ik jullie vraag of jullie een geschikt ontwerp voor me weten, wat ik zou kunnen bouwen.
Hoewel student zijn ontzettend fijn is, zorgt het wel voor een beperkt budget. Heb maar tot 200 euro te besteden.

Hoop dat jullie iets leuks weten en bij voorbaat dank.
Groetjes,
Duke

Re: beginnerset met nadruk op laag

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 18:45
door Mphus
Beste duketv,

Ik weet zo geen ontwerp voor je maar je kunt kijken bij http://www.lautsprechershop.de/english/index_hifi.htm, staan veel bestaande ontwerpen met een prijs erbij. Maar vergeet niet de kosten van hout en andere materialen!

het verschil tussen een luidspreker die x Hz maakt of een sub die dezelfde x Hz zit geen verschil (bij een gelijk geluidvermogenniveau).

Het probleem zit hem in de massawet (even uitgaan van een enkelvoudige homogene constructie, vaak bij binnenmuren): theoretisch komt het er op neer dat de geluidsisolatie 6dB (praktisch vaak 5dB) toeneemt bij een verdubbeling van de frequentie (octaaf).

Dus (theoretisch) R=40 dB op 500Hz, dan is R=34 dB op 250 Hz ofwel hoe lager de toon deste beter die door de constructie gaat.

Groeten Daan

Re: beginnerset met nadruk op laag

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 21:32
door Helmuth
Hoewel student zijn ontzettend fijn is, zorgt het wel voor een beperkt budget. Heb maar tot 200 euro te besteden.

Hoop dat jullie iets leuks weten en bij voorbaat dank.
Groetjes,
Duke
Kosten
hout 60 euro
lijm 10 euro,
verf 10euro
kwart schuurpapier 10 euro
lage tonen driver 2x30 euro 60
Hoge tonen 2x10 euro 20
Fitercomponenten 30 euro
klemmen 10euro
Kabel 8 euro
voetjes 6 euro.

totaal 224 euro, ik denk dat je het waarschijnlijk niet red voor 200 euro wat te bouwen.

Re: beginnerset met nadruk op laag

Geplaatst: ma 27 sep 2010, 21:47
door Helmuth
Ik stel voor een twee weg met de sph 130.
Afbeelding

laagweergave tot 40Hz dat is netjes.
sph130.JPG
omdat de sph130 mooi vlak blijft tot zijn kantel frequentie
Afbeelding


De maximale geluid druk is beperkt door de kleine x-max, maar dat was voor jou geen probleem omdat je geen geluid overlast wil veroorzaken. Je krijgt wel goed laag een een mooie kleine conus voor een goed midden gebied.

Re: beginnerset met nadruk op laag

Geplaatst: di 28 sep 2010, 12:05
door Joland
Beste Duke,

Sinds enige tijd volg ik het ZBA-forum passief, heb nog geen tijd genomen om mezelf netjes voor te stellen. Maar ik lees hier je vraag en ik herken het probleem en misschien heb je hier wat aan:

Enige tijd geleden ben ik ook zo low budget mogelijk begonnen met het bouwen van een setje speakers. Ik heb gekozen voor een bestaand ontwerp, namelijk de Mivoc MTL138 (http://www.lautsprechershop.de/hifi/mtl138_en.htm). Ze gaan ongeveer tot 35hz en zouden daarmee aan je eisen voldoen. Ze gaan ook nog es een keer knap hard en klinken verbazend goed als je bekijkt wat ze kosten.

En ik heb het setje gebouwd voor de lieve som van ongeveer 150 euro...

Dingen zien er zo uit:
Speakertjes1.jpg
Speakertjes2.jpg

Re: beginnerset met nadruk op laag

Geplaatst: di 28 sep 2010, 16:31
door Vuurkat
Of de wat grotere Mivoc SB25JM, die komt ietsje lager.

Re: beginnerset met nadruk op laag

Geplaatst: di 28 sep 2010, 16:38
door bas focal m180
Casper schreef:
Of de wat grotere Mivoc SB25JM, die komt ietsje lager.
Deze set is nog leverbaar de andere niet meer..
Een leuke lowbudget speaker.

Re: beginnerset met nadruk op laag

Geplaatst: di 28 sep 2010, 17:46
door wouter
Monacor, waar weinig mis mee is maar voor 40,- per stuk zijn er betere opties.
Verder is een 13cm 2-weg niet heel handig wanneer diepgang gewenst is terwijl de unit maar 2 mm Xmax heeft...

De mivoc tip is een goede, een TL met die units is DE manier om diepgang te krijgen uit goedkope units.
Dayton heeft een 17 cm 2-weg met serieuze tweeter en binnen het bereik goed ingezette woofer:
http://www.intertechnik.de/Lautsprecher-Shop/Bauvorschläge/Standlautsprecher/_BS_17AL_1768,de,201,53268.html#
Bijvoorbeeld
Afbeelding

Er zijn hier nieuwe versies van de LBV in ontwikkeling, de Low Budget Vloerstaander met peerless 17cm midbas.

Verder zijn er tal van CT (cheap trick) ontwerpen te vinden via http://www.lautsprechershop.de
Op http://www.oaudio.de staan ook mooie budget ontwerpen (shorty 2, Mark Start) met nieuwerwetse units - het wordt allemaal steeds beter namelijk, dat goedkope spul :D

Succes!

Re: beginnerset met nadruk op laag

Geplaatst: di 28 sep 2010, 21:31
door Helmuth
Joland schreef:
Beste Duke,
Ze gaan ook nog es een keer knap hard en klinken verbazend goed als je bekijkt wat ze kosten.

En ik heb het setje gebouwd voor de lieve som van ongeveer 150 euro...

Dingen zien er zo uit:
Speakertjes1.jpg
Speakertjes2.jpg
Zien er netjes uit Joland. Lijkt het toch te kunnen onder de 200euro. =D>

Re: beginnerset met nadruk op laag

Geplaatst: di 28 sep 2010, 23:03
door duketv
Dag heren,

Jullie hebben me ontzettend blij gemaakt met jullie nuttige antwoorden, zo blij dat ik al weer druk op internet ontwerpen aan het opzoeken ben terwijl ik toch echt aan de studie moet.
De websites van lautsprechershop en oaudio.de kende ik nog niet, omdat ik naast Nederlandse websites alleen maar naar Engelse websites heb gezocht en kwam dan voornamelijk uit op http://www.parts-express.com.

De ontwerpen die jullie geven zijn voornamelijk torens van rond een meter, in mijn huidige opstelling heb ik echter maar ruimte voor speakers van 70 cm. Zou ik het ontwerp van de kast aan kunnen passen (wel met behoud van de inhoud van de kasten), zodat ze toch zouden passen in mijn woonkamer of zou dat het ontwerp ondermijnen?

Toch vraag ik me nog een ding af, wat aan een ontwerp zorgt er nou voor dat de speaker diep klinkt? Dat de Mivoc SB25JM lagere frequenties aan kan dan Mivoc MTL138 wil toch niet zeggen dat hij ook dieper klinkt? Kortom, waar moet ik op letten als ik naar bestaande ontwerpen kijk, om te weten of ze een diep geluid geven?

Joland, je speakers zien er fantastisch uit! en ook fijn om te horen dat het wel onder de 200 e kan. Ik hou het ontwerp zeker in mijn achterhoofd

Daan, had er even niet bij stil gestaan dat het natuurlijk geen barst uit maakt of een sub of een luidspreker de lage tonen voortbrengt die de geluidsoverlast kunnen veroorzaken. Toch zou ik nog steeds vanwege ruimte en geld er (voorlopig) liever geen sub bij willen zetten.

Groet!

Re: beginnerset met nadruk op laag

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 1:14
door MrCaBLeGuY
Beste Duke, je kunt eens kijken bij het project van Dragosz op basis van deze luidsprekers:

CSS ERT26 (27,50 per paar)
CSS EL166 (35 per paar)

http://www.juoiga.nl/css.html

Zie dit topic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=11676

Re: beginnerset met nadruk op laag

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 8:57
door Chris_T
Daar zat ik ook al aan te denken, voor de genoemde prijs krijg je denk ik echt heel veel speaker.
Bij BPA hebben ze al een transmissielijn ontwerp met deze drivers, de 'Mark Start'.
Linkje naar het pdfje: http://oaudio.de/media/products/56be3121c77c2da6f61.pdf.

Geschatte kosten voor een set:
- drivers E62.50.-
- filter +/- E50.-
- hout +/- E40.-
- demping & meuk +/- E30.-
- gronden & verven +/- E30.-
Totaal: E212.50.-

Kosten zijn nog wel wat te drukken als je lakken i.p.v. verven kiest (of de kasten zelfs kaal laat).
En voor demping (bijvoorbeeld hoogpolig tapijt met een bitumen onderkant) langs de kraampjes op de markt gaat .

Re: beginnerset met nadruk op laag

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 13:34
door Vuurkat
duketv schreef:
De ontwerpen die jullie geven zijn voornamelijk torens van rond een meter, in mijn huidige opstelling heb ik echter maar ruimte voor speakers van 70 cm. Zou ik het ontwerp van de kast aan kunnen passen (wel met behoud van de inhoud van de kasten), zodat ze toch zouden passen in mijn woonkamer of zou dat het ontwerp ondermijnen?
Bij basreflex, gesloten en bandpass kan dat, zolang je ervoor zorgt dat de kast even breed blijft (heeft met baffle step te maken). Maar bij transmissielijn kan het niet, want dan verander je de lengte van de lijn.

Re: beginnerset met nadruk op laag

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 14:01
door NP
Chris_T schreef:
Bij BPA hebben ze al een transmissielijn ontwerp met deze drivers, de 'Mark Start'.

Geschatte kosten voor een set:
- drivers E62.50.-
- filter +/- E50.-
- hout +/- E40.-
- demping & meuk +/- E30.-
- gronden & verven +/- E30.-
Totaal: E212.50.-
Bij BPA kost de Mark Start maar 49 euro per kant, incl. drivers en filteronderdelen (en als ik het goed begrijp verzenden ze vanaf bestellingen van 60 euro gratis binnen Europa), dus dan ben je voor 98 euro klaar.

Met verf en hout kan je het daarna zo duur maken als je zelf wilt.

-> http://oaudio.de/Lautsprecher-Bausaetze ... ::759.html

Re: beginnerset met nadruk op laag

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 15:03
door Chris_T
NP schreef:
Bij BPA kost de Mark Start maar 49 euro per kant, incl. drivers en filteronderdelen (en als ik het goed begrijp verzenden ze vanaf bestellingen van 60 euro gratis binnen Europa), dus dan ben je voor 98 euro klaar.
Ik heb voor de schatting van de kosten heel ruim gerekend, als ik echt letterlijk op de centen ga letten dan ben ik klaar met 35 euro voor de filters.
Daar zitten dan gewoon een 1.4mm luchtspoel en MKP condensators van Claritycaps bij in!
In tegenstelling tot de kernspoel en bipolaire elco die ze bij BluePlanetAcoustic gebruiken.

Verzendkosten voor Europa zijn bij BPA gewoon 20 euro. Gratis verzendkosten geldt alleen in Duitsland bij een bestelbedrag boven 50 euro.
Kortom je bent dan voor E97.50 'klaar' voor 2 speakers en daarbij heb je ook nog eens kwalitatief betere onderdelen.

Maar losstaand van dit alles, het is toch veel beter om gewoon bij forumleden te bestellen die bovendien ook ZBA sponsoren, i.p.v. een dozenschuiver als BPA?
Gegarandeerd 100% meer service, hulp als je tegen problemen aanloopt en je steunt ZBA ermee.

@duketv
Je kunt ook prima gewoon een bassreflex maken en de kast daarbij kleiner maken. Het filter kun je hetzelfde laten zolang je de afstand tussen tweeter en woofer gelijk houdt.
Als ik mij niet vergis deed deze woofer het heel goed in ca. 20l bassreflex.
Een box met klassieke afmetingen, zeg maar (hxbxd):50x35x20cm, is dan goed te maken.

Re: beginnerset met nadruk op laag

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 15:26
door Mphus
Verzendkosten voor Europa zijn bij BPA gewoon 20 euro. Gratis verzendkosten geldt alleen in Duitsland bij een bestelbedrag boven 50 euro.
Kortom je bent dan voor E97.50 'klaar' voor 2 speakers en daarbij heb je ook nog eens kwalitatief betere onderdelen.
de verzendkosten zijn wel degelijk momenteel gratis boven de 60 euro. Heb ik ondervonden met twee keer HI-spirit
Maar losstaand van dit alles, het is toch veel beter om gewoon bij forumleden te bestellen die bovendien ook ZBA sponsoren, i.p.v. een dozenschuiver als BPA?
Gegarandeerd 100% meer service, hulp als je tegen problemen aanloopt en je steunt ZBA ermee.
daar moet ik je wel gelijk geven! ik wacht nog steeds (twee weken geleden) op antwoord op een mail over niet mee verzonden producten en mogelijk anders geleverde producten.

Groeten Daan

Re: beginnerset met nadruk op laag

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 15:39
door Chris_T
Mphus schreef:
de verzendkosten zijn wel degelijk momenteel gratis boven de 60 euro. Heb ik ondervonden met twee keer HI-spirit
Ik neem mijn woorden omtrent verzendkosten terug, had alleen gekeken bij het tabje 'shippingcost' en daar stond 20 euro.
Niet gezien dat rechtsonderin een ballonetje met die melding staat.

Re: beginnerset met nadruk op laag

Geplaatst: wo 29 sep 2010, 23:28
door wouter
Mooie tips. Sinds vanmiddag is er ook e.e.a. aan teksten verdwenen merk ik, maar TS kan volgens mij met alles goed uit de voeten. Mochten er nog tips nodig zijn in de hoek van boekenplank modellen dan merken we het vanzelf... :wink:

Re: beginnerset met nadruk op laag

Geplaatst: do 30 sep 2010, 11:50
door Joland
Fijn te horen dat m'n eerste post op dit forum ook daadwerkelijk een nuttige is :mrgreen:

Het verbaast me overigens dat je die Mivoc SB 25 JM van een paar posts hierboven nog kan bestellen en de MTL138 die ik gebouwd heb niet meer, ze gebruiken wel dezelfde drivers....

Re: beginnerset met nadruk op laag

Geplaatst: do 30 sep 2010, 16:36
door Vuurkat
Bijna dezelfde drivers, de tweeter is een andere versie.

Re: beginnerset met nadruk op laag

Geplaatst: do 30 sep 2010, 22:24
door DragoSz
Chris_T schreef:
Daar zat ik ook al aan te denken, voor de genoemde prijs krijg je denk ik echt heel veel speaker.
Bij BPA hebben ze al een transmissielijn ontwerp met deze drivers, de 'Mark Start'.
Linkje naar het pdfje: http://oaudio.de/media/products/56be3121c77c2da6f61.pdf.

Geschatte kosten voor een set:
- drivers E62.50.-
- filter +/- E50.-
- hout +/- E40.-
- demping & meuk +/- E30.-
- gronden & verven +/- E30.-
Totaal: E212.50.-

Kosten zijn nog wel wat te drukken als je lakken i.p.v. verven kiest (of de kasten zelfs kaal laat).
En voor demping (bijvoorbeeld hoogpolig tapijt met een bitumen onderkant) langs de kraampjes op de markt gaat .
Voor een stevige bas is de el 166 zeker aan te raden. Zeker met een baspijp want hij komt op die manier zeer laag. Hij is ook redelijk ruimspelend en ik miss hem nu echt naar een maand vakantie :lol:
Van de tweeter kan ik niks zeggen want die heb ik er nog steeds niet op aangesloten. :(

Nou kun je met de kosten kun je onder de 200 euro uitkomen. maar dat haal ik zelf niet.

Wat was je oude systeem?

Re: beginnerset met nadruk op laag

Geplaatst: di 05 okt 2010, 19:13
door duketv
Hoi Jongens,

Sorry van de late reactie maar bouwkunde is een intensieve studie, ook in het weekend.. poe poe..
Ik ben echt ontzettend blij met al jullie tips. Fijn om een bestaand ontwerp te hebben gevonden wat bijna aan mijn wensen voldoet. Na al jullie positieve reacties ga ik de Mark Start kit bestellen, maar er wel een aangepaste versie van bouwen, namelijk het basreflex boxje van 20L waar Chris het over had.
Hoewel de transmissielijn vast meer bas zal geven, zal dat totaal vloeken met mijn kamer. Voordeel is wel (en dat was ook de reden achter mijn besluit), dat als ik een nieuwe woning heb de echte Mark Start versie kan maken want de kit heb ik al in huis. En verhuizen zal toch wel over enkele maanden gebeuren dus..
Ik zal het eindresultaat posten

En nogmaals ontzettend bedankt allemaal!!
Groet
Duke