Pagina 1 van 2

Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 21:54
door maxdepax
http://www.troelsgravesen.dk/greencones.htm

Kunnen deze twee Saba's 8 inch en 4 inch in een gesloten kast gebouwd worden ...?

Zo ja hoe bereken ik inhoud, plaatsing e.a. hoeveel liters vragen deze....

Re: Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 21:57
door MrCaBLeGuY
Dit kun je met WinISD uitrekenen, deze kun je gratis downloaden.

Re: Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 23:34
door RobertD
Waarom wil je daar per sé een gesloten kast omheen bouwen?
Dit zijn de ultieme drivers voor een "Cello" ( zie ook mijn Klonatine op dit forum. )

Je kunt er ook een open baffle mee bouwen. http://www.lampizator.eu/SPEAKERS/PROJE ... %2012.html

Re: Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: ma 20 sep 2010, 23:46
door bas focal m180
Heb je een setje van deze units?

Re: Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: di 21 sep 2010, 7:49
door maxdepax
Bas:Ja heb er een setje van .....

RobertD: en al luisterend naar luidsprekers gaat mijn voorkeur steeds duidelijker uit naar een gesloten systeem.
Dus ik zoek naar een compromis gesloten kast met voor buizenversterker en voor mijn muziek gevoelige speakertjes.

Kan de Sonatine niet als gesloten kasten gemaakt worden of is dat niet aan te raden ...

Resonanz boxen doch waarom niet gesloten resonanz boxen....

Re: Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: di 21 sep 2010, 11:42
door Henkjan
als gesloten, dan zou GHP (gesloten met serie condensator) de beste keuze zijn. condensator iets van 900µF, kast zo groot als je mee leven kan. en zelfs dan wil je mss nog wel een gedempt lek (a.k.a. variovent) in de kast hebben.

Maar de betere optie om laag netjes te krijgen is een TL verwacht ik.... als je ons spreadsheet download (klikkerdeklik voor het topic) dan kan je vrij vlot zien wat voor kast dat ongeveer wordt. ik zou 'm afstemmen ergens 60 à 55Hz...

Re: Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: di 21 sep 2010, 12:26
door arjank
Als ik die parameters zo zie dan blijft alleen een TL over, GHP gaat niet echt werken (heb ik net gesimuleerd in boxsim).
En in een gesloten kast van 60 liter dan loopt ie vanaf 90hz met 12db/oct af. Dus, een TL (zoals Henkjan al zei) als je een beetje laag uit die speaker wilt krijgen.

Re: Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: di 21 sep 2010, 12:55
door Pjotr
Eigenlijk zijn dit radiospeakers voor open gebruik. In welke kast kast je ze ook gaat zetten, ze blijven boemerig als je ze niet met filters gaat temmen. Ze hebben gewoon een veel te hoge Qt (als dat lijstje van Henkjan klopt) door de relatief kleine magneet.

Re: Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: di 21 sep 2010, 13:00
door b_force
Lekker open baffle dus, of een Linkwitz Transform toepassen. :)
Transmissie lijn zou ook nog een optie zijn.

Re: Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: di 21 sep 2010, 13:51
door bas focal m180
maxdepax schreef:
Bas:Ja heb er een setje van .....
Leuk ik binnenkort ook , als alles goed gaat.(ebay)
Jou topic volg ik dus , mijn bedoeling is lange termijn eens aan beginnen ,compact met subwoofer ter ondersteuning.
Ik heb nu al wat lopen (bookshelf)maar wegens ruimte gebrek even op hold.

Re: Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: di 21 sep 2010, 19:15
door maxdepax
Dank jullie... voor advies en hulp.... duidelijk...

Gesloten gaat niet gebeuren.....dus dat wordt of TL....of open baffle

Speakers voor gesloten kast.....2 (of 3)weg voor buizenbakje.... zijn die wel op de markt...?
Bijv de Philips 9710 .... een iets betere keuze voor gesloten kast als ik t goed heb of....

Re: Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: di 21 sep 2010, 22:15
door bas focal m180
ja een philips 9710 is wat eenvoudiger in een gesloten kast.
70 liter met 470uf condensator geeft +-50hz

Re: Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 20:46
door maxdepax
Endorphin" P-17 speaker project..... mooi project zeg.....met een 12 inch.....dat lijkt me prima

Waarom de tweeter in t midden ipv bovenin wordt niet uitgelegd.

Re: Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 21:14
door Pjotr
bas focal m180 schreef:
ja een philips 9710 is wat eenvoudiger in een gesloten kast.
70 liter met 470uf condensator geeft +-50hz
Ook die klinkt mooier in een open baffle of in een aperiodische kast. Ik heb hem zelf (de 9710M) in een kast van ongeveer 60L gehad met de achterkant helemaal open (dus van een kast kon je eigenlijk niet spreken) en verder helemaal opgevuld met glaswol behalve een circel van 25 cm direct achter de speaker. Een van mijn allereerste knutsels en het klonk in mijn herinnering erg lekker.

Re: Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 21:39
door maxdepax
Peter...de voorwand was hoe dik.....en het glaswol hoe....als er geen achterwand is kan je dit toch niet plaatsen ...

Re: Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: wo 22 sep 2010, 21:49
door Pjotr
Ha max,

De panelen waren van hout van radiokasten (over van platen uit de toenmalige ERRES fabriek in den Haag), gefineerd spaanplaat was dat. Daarvan had ik er twee op elkaar gelijmd, zal in totaal iets van 30 mm dik geweest zijn.

Het glaswol bestond uit platen, maar een stuk losser dan wat je nu bij de bouwmarkt koopt. Mijn vader zat toen in de airconditioning en ze maakten daar lucht kanalen van. Dat glaswol blijft best goed zitten als je het wat overmaats snijdt/knipt.

Re: Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: vr 24 sep 2010, 16:10
door Tom Magchielse
Het voordeel van een gesloten kast is de eenvoud en de goede impulsweergave, mits Qt niet te groot is. Het voordeel van een serie-C is dat voor dezelfde -3 dB de kast kleiner uit kan vallen, en dat de kans op subsonische overbelasting minder wordt. Volgens mijn rekenmethode zou een serie-C van 750 uF bij een kastvolume van 45L voor deze speaker aardig passen. Dit geeft een piekje van 2.6 dB bij 100 Hz, en een -3 dB punt op 71 Hz. Je kunt ook niet veel lager gaan met deze speakers, het zijn tenslotte geen echte woofers, met name de Xmax is te krap voor transmissielijnen e.d.
Tom

Re: Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: vr 24 sep 2010, 16:34
door Pjotr
Tom Magchielse schreef:
Dit geeft een piekje van 2.6 dB bij 100 Hz, en een -3 dB punt op 71 Hz. Je kunt ook niet veel lager gaan met deze speakers, het zijn tenslotte geen echte woofers, met name de Xmax is te krap voor transmissielijnen e.d.
Tom
Een bult van bijna 3 dB op 100 Hz? Going wild Amigo? :shock: Dat gaat een lekkere boembas geven en verre van een goede impulsweergave. Zonde van die mooie speakers.

Met die kwetsbaarheid van die 9710's valt het wel mee. Ik heb ze ook gebruikt in Karlson kasten en daarbij is hij ook onderin helemaal niet acoustisch belast. Je moet er natuurlijk geen 200W versterker voluit op los laten. Met deze speakers heb je met 25 watt al dat de buren op de stoep staan. Hier een leuke pagina over de 9710: http://www.troelsgravesen.dk/philips9710.htm

Re: Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: za 25 sep 2010, 13:41
door bas focal m180
Pjotr schreef:
Tom Magchielse schreef:
Dit geeft een piekje van 2.6 dB bij 100 Hz, en een -3 dB punt op 71 Hz. Je kunt ook niet veel lager gaan met deze speakers, het zijn tenslotte geen echte woofers, met name de Xmax is te krap voor transmissielijnen e.d.
Tom
Een bult van bijna 3 dB op 100 Hz? Going wild Amigo? :shock: Dat gaat een lekkere boembas geven en verre van een goede impulsweergave. Zonde van die mooie speakers.
Mij lijkt dat echt redelijk.
Hou voor ogen het is een breedband unit met hoge resonantie en hoge qts, geen xmax ,,,,compromissen moet je maken .
Je kan niet laag met deze saba's, no way.
Ik zou een iets kleinere condensator in serie met de saba nemen , of 12db filteren op 100hz , daardoor kan de behuizing een stuk kleiner uitvallen , en een sub ter ondersteuning .
Je hebt dan iets meer db ter beschikking, een goed laag van je subje en het saba geluid, let wel hard gaan zullen ze nooit gaan met het kleine teeren spreekspoeltje.

Re: Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: wo 27 okt 2010, 0:33
door bas focal m180
Hoi maxdepax , al iets verder met dit project , of zit ie nog in overweging.
Ben benieuwd .
Ben zelf ook niet de snelste hoor met afmaken O:)

Re: Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: wo 27 okt 2010, 2:14
door wouter
Na wat vogelen in Ajhorn kom ik uit op een riante TL - beste verhouding waar ik op uit kon komen was dit:

TL van 1,5 meter lang, driver op ca 56 cm vanaf het begin van de lijn
Begin oppervlak 1400 cm^2, eind oppervlak (opening) 600 cm^2

Op deze manier is de bult qua amplitude het kleinst.
Rood is 100 liter gesloten, groen Gesloten Hoog Pass 100 liter met 680uF (geloof ik)
saba 1.JPG

Re: Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: wo 27 okt 2010, 12:30
door Henkjan
rare driver, ik krijg er zo 123 ook geen net plaatje in de sim mee.... als je de baffle step meeneemt ziet het er boven de 100Hz al een stuk beter uit btw

Re: Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: wo 27 okt 2010, 12:44
door bas focal m180
De TL speelt in het laag veel te luid , +6db is boombox.
De gesloten lijkt mij vrij aardig, X-max is beter dan met condensator.
Maar ik zelf wil mijn saba tzt filteren 12db op +- 100hz , en ter ondersteuning een subje mee laten spelen.
Kleine kast , is vrij liniearin het (laag) , en de sub doet de rest daarmee weinig x-max voor de saba.
Wouter zou je die eens kunnen simuleren 12db 100hz of 120hz.

Re: Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: wo 27 okt 2010, 18:26
door maxdepax
Hallo Bas f.....

Ga een open baffle maken doch zet onder de twee green cones een 12-15 inch bas
Bombardon of electrovox of andere doch heb die nog niet ...endorphin 17 type.
Tweeter boven- 20 cm- woofer 12 incher is voldoende voor mij. 15 inch is te.


Maak een 3 weg systeem want zonder t laag kan ik niet leven te beperkt voor mijn muziek ..
Ik volg grotendeels lampitizers model want kom zelf niet verder ..d.w.z teveel vragen en onzekerheden of t wel goed uitpakt ook met bijv de gesloten kast en TL.

Twijfel alleen nog aan de afstand tussen de 20cm Green cone en de woofer.Bij hem de tweeter dus.

Ik wil die afstand kleiner maken zodat t geheel compacter wordt niet zo hoog en maak de plank van de green cones ook smaller...geheel kan veel ranker en boven de tweeter en zijde tweeter de plank in zijn ronding meezagen..
Geen breed hout boven en naast de greencones.

Dus onder afmeting woofer
Boven smal d.w.z. plank niet breder als de buitendiameter van de 20cm greenC.

De afstand van 20cm greeni naar de woofer is echter een beetje gokwerk nu ...Lampi was er ook mee aan t worstelen en heeft t niet helder kunnen krijgen zo op te maken uit zijn verhaal.
Hij heeft deze afstand niet vermeldt en ik kan deze niet berekenen.. dat remt een beetje..
Zo dicht op de vloer is niet waar ik naar toe wil ...

Volgens mij heeft hij de woofer te ver van de greenC. afgezet.
Kan ook zijn dat een 15 inch deze afstand nodig heeft dus geen 15 inch voor mij.
Dat laag wandelt weg bij midden en hoog ..gaat haast over zijn tapijt...
Van 5 inch naar 8 inch naar 12 lijkt meer als voldoende. 5-8-12 inch.
Begrijp je mijn plan ....

Als ik de afstand van de 20cm naar de woofer weet kan ik zagen...
http://www.lampizator.eu/SPEAKERS/PROJE ... tchen.html

Re: Gesloten kast met Saba green cones

Geplaatst: wo 27 okt 2010, 20:48
door bas focal m180
Even snel door gekeken je linkje , maar dat lijkt me ook een mooie oplossing.Dat ga ik straks aandachtig doorlezen.
Ook daarmee ontlast je de saba van (lage)tonen.
Een open baffle moet wel ruimte omzich heen hebben , en als je dat hebt , bouwen in dat mooie donker fineer.