Pagina 1 van 1

Tweeterkeuze!!!

Geplaatst: di 28 sep 2004, 20:02
door Thora
De keuze voor woofer is gemaakt, nl de SPH 135/AD
Nu de keuze van tweeter,

Of de DT 99
Of de DT 107

Iemand ervaring met deze tweeters of recensies ?
Of reacties, of een mening?

Nogmaals, ik ben blij dat dit forum er is.

:oops: :oops: :oops:

Geplaatst: di 28 sep 2004, 21:00
door Edo
Ik zou gaan voor de DT 107 om de volgende redenen:

- freq. verloop is beter en loopt verder door (22Khz) t.o.v. de 18 Khz van de DT 99
- De DT 107 kan wat meer hebben qua vermogen
- Resonantie freq is lager
- SPL is 89 dB wat gelijk is aan je woofer. Je hebt dus geen dempingsweerstanden nodig. (de DT99 heeft een SPL van 93 dB wat dus t.o.v. de woofer gedempt moet worden)

P.s. In duitsland kost de DT107 15,90 euro.

Geplaatst: di 28 sep 2004, 21:28
door Thora
Ik had zelf ook al die voorkeur , met name om de db's
Vind je dit een goede combinatie woofer/tweeter?

Oh ja,

Welk dempingsmateriaal is aan te raden bij mijn project?

Welke terminal zou je gebruiken?

Wat heeft een kabel intern voor invloed?

En houdt het programma win isd ook rekening met de plaatsing
van het filter?

Wat een vragen............. :oops: :oops: :oops:

Geplaatst: di 28 sep 2004, 23:06
door Edo
Thora schreef:
Vind je dit een goede combinatie woofer/tweeter?
Ja, in een budget systeem zoals dit denk ik dat je met deze combi een beste keuze hebt gemaakt.
Thora schreef:
Welk dempingsmateriaal is aan te raden bij mijn project?
De bekende dempingswatten (BAF) of de schapenwol uitvoering.
Is bij alle speakerwinkel te krijgen. Eventueel te bestellen bij Conrad of BMM-electronics. Kost uit m'n hoofd zo'n 6 euro per pak (goed voor 20 liter)
Thora schreef:
Welke terminal zou je gebruiken?
Zoiets:
Afbeelding

Kost euro of 3 a 4.
Thora schreef:
Wat heeft een kabel intern voor invloed?
Mijns inziens weinig. Ik zou 1,5 of 2,5 mm kabel nemen. Als je dat kleine stukje maakt van dure kabel hoor je niet, dus gewoon "normale" niet te dure kabel lijkt me prima hier. Eventueel kun je als je wilt verzilverde kabel gebruiken. Is niet zo gek veel duurder, maar is erg persoonlijk.
Ik gebruik zelf veel "gewoon" koper, maar in m'n Proteus heb ik voor de tweeter later de verzilverde versie gebruikt. Niet dat ik echt verschil kon horen, maar ik wou het wel een keer testen/proberen.
Thora schreef:
En houdt het programma win isd ook rekening met de plaatsing van het filter?
Nee, WinISD berekend alleen de luchtmassa achter de speaker in een behuizing. De globale inhoud dus. Je zult zelf bracing/filter etc in de bouw moeten betrekken. Dus zeg WinISD rekent 10 liter uit, je speaker/bracing/filter is nog eens 1 liter. Kom je uit op een kast met een inhoud van 11 liter. Gelukkig is het een gesloten kast dus de inhoud is niet zo kritisch...

Edo

Geplaatst: di 28 sep 2004, 23:26
door Henkjan
als je/jullie nog flink wat met t filter willen spelen, kan je ook een biwiring terminal nemen:
Afbeelding

dan kan je tijdens het afstemmen het filter buiten de kast laten, en hoef je niet steeds in de kast te zijn.

btw: wel gewoon goed snoer nemen ipv de plaatjes om t single wired aan te sluiten, die plaatjes geven slecht contact[/img]