fabrieksluidsprekers (MA GR10) aanpassen
Geplaatst: di 10 aug 2010, 23:03
Tja, ik heb een stel Monitor Audio GR10 luidsprekers mar ben niet helemaal tevreden. En in plaats van iets nieuws te kopen, of van scratch iets nieuws te bouwen, vraag ik mij af: kan ik de bestaande luidsprekers ombouwen, met behoud van filters en drivers?
Wat is volgens mij voor verbetering vatbaar:
- ik heb het idee dat in het bereik van de hoge bassen / lage stemmen wat kastkleuring merkbaar is. Hiervoor meen ik te weten dat ik extra bracing zou kunnen aanbrengen (bezemsteel), maar kan ik de kasten ook herbouwen, met inachtnemeing van het bestaande volume? Ik laat het filter graag intact, omdat ik niet zelf kan meten...
- verder lijkt het me niet optimaal dat de baspoort aan de achterkant zit, mijn boxen staan niet in een volledig symmetrische ruimte, wel een stukje van de meer maar volgens mij hoor ik veranderingen in de bas bij kleine verplaatsingen. Als ik toch een nieuw kastje bouw, kan ik dan de reflexpoort ergens anders laten uitkomen?
Voor die poort lijkt onderop mij handig, dan zou ik houten stands maken met met een groot gat in het midden, zodat de poorten 'blazen' op de vloer, met voor beide speakers onder alle omstandigheden een gelijke afstand tot de vloer. Maar dan is dus ook de vraag, kan dit zonder aanpassing van het filter??
Tja, veel vragen, misschien onzinnige ideeën, heeft iemand tips voor mij?
Is dit
Wat is volgens mij voor verbetering vatbaar:
- ik heb het idee dat in het bereik van de hoge bassen / lage stemmen wat kastkleuring merkbaar is. Hiervoor meen ik te weten dat ik extra bracing zou kunnen aanbrengen (bezemsteel), maar kan ik de kasten ook herbouwen, met inachtnemeing van het bestaande volume? Ik laat het filter graag intact, omdat ik niet zelf kan meten...
- verder lijkt het me niet optimaal dat de baspoort aan de achterkant zit, mijn boxen staan niet in een volledig symmetrische ruimte, wel een stukje van de meer maar volgens mij hoor ik veranderingen in de bas bij kleine verplaatsingen. Als ik toch een nieuw kastje bouw, kan ik dan de reflexpoort ergens anders laten uitkomen?
Voor die poort lijkt onderop mij handig, dan zou ik houten stands maken met met een groot gat in het midden, zodat de poorten 'blazen' op de vloer, met voor beide speakers onder alle omstandigheden een gelijke afstand tot de vloer. Maar dan is dus ook de vraag, kan dit zonder aanpassing van het filter??
Tja, veel vragen, misschien onzinnige ideeën, heeft iemand tips voor mij?
Is dit