Pagina 1 van 1

de KLV, Klein Lief Versterkertje

Geplaatst: ma 26 jul 2010, 17:35
door riktw
Hallo

ik heb na heel wat leeswerk op internet eindelijk een poging gedaan om zelf een versterker te ontwerpen.
het idee was om een simpele versterker te maken, geen bias afregelen, geen dure componenten maar simpel.
maar uiteraard moet het niet slecht klinken ;)
transistors worden gewoon BC550/BC560 torren en als eindtorren TIP142/TIP147 darlingtons.
deze onderdelen zijn al jaren te krijgen en zullen denk ik de aankomende jaren ook te krijgen zijn.

ik mik op een vermogen van 60 watt bij 8 ohm, 120 watt bij 4 ohm.
en 2 ohm moet ie ook aankunnen mits de koeling goed is.
printplaatje wil ik zo klein mogelijk houden, 10*10cm is echt het maximum.
vervorming in multisim is vrij laag, Fourier analysis bij 4 ohm 1Khz geeft aan 0.000872553%

printplaatje ben ik mee bezig in eagle op het moment, schema en multisim file zie onderaan.
aangezien de TIP142/TIP147 niet in multisim bestaan heb ik andere eindtorren gepakt, deze kunnen veel meer stroom aan maar versterkingfactor is hetzelfde als de TIP's
heb een eerder prototype al werkend, iets andere weerstand waardes, deze zijn later wat bijgetweakt voor een lagere vervorming

pure-electronics.nl/Forumstuff/liefklei ... je4.0.ms10

[edit]
hahaha 1000ste topic in versterkers :)
[/edit]

Re: de KLV, Klein Lief Versterkertje

Geplaatst: ma 26 jul 2010, 19:03
door riktw
ik zag dat ik nog BC547 en BC557 had staan, dus even een kleine update met Fourier analysis.
de 550/560 doen het kwa vervorming beter dan de 547/557 blijkbaar :)

Re: de KLV, Klein Lief Versterkertje

Geplaatst: ma 26 jul 2010, 19:21
door vigier
Hi,

ik heb er niet zo veel verstand van, maaruh:
- Is 0,18V DC op de uitgang niet wat veel?
- Is de vervorming op 20kHz bij een watt of 30 ook nog mooi?

Groeten

Re: de KLV, Klein Lief Versterkertje

Geplaatst: ma 26 jul 2010, 20:04
door riktw
20Khz bij 30 watt in 4 ohm kom ik uit op 0.015% vervorming.
hmm, 0.18V aan de uitgang, een ontwerp als de P3A van rod elliot doet <0.1V volgens de specs, ik hoop dat ik dat ook kan halen, eens kijken.

Re: de KLV, Klein Lief Versterkertje

Geplaatst: ma 26 jul 2010, 21:34
door Rudy
*Very big bang* in werkelijkheid, of je zou q3 en q4 moeten plaatsen zoals ze moeten.
C1 hangt ook niet op zen plaats en je VAS stroom is te klein om een 4ohm belasting deftig uit te sturen.

Die simulators van tegenwoordig ...... :^o

mvg Rudy

Re: de KLV, Klein Lief Versterkertje

Geplaatst: ma 26 jul 2010, 22:32
door riktw
oeps, C1 en Q3/Q4 waren inderdaad hele stomme fouten van mijn kant.
ik heb nog niet zoveel kaas gegeten van versterker ontwerpen, kunt u mij wat meer uitleggen hoe ik ervoor zorg dat de VAS wat meer stroom kan leveren?
schema tot nu toe:

Re: de KLV, Klein Lief Versterkertje

Geplaatst: ma 26 jul 2010, 23:07
door Rudy
Kan je doen door R9 in waarde te verlagen.
Je vas current is nu om en bij de 5.5mA, je eindtransistoren hebben een hfe van om en bij de 1000, dus je komt op een piekstroom van 5,5A
Hoeveel je uiteindelijk wil is aan jouw, let wel op dat des te meer vas stroom des te warmer q6 en q7 worden.

R5 kan je trouwens beter weglaten, en R4 moet minstens een faktor 4 dalen in waarde.

mvg Rudy

Re: de KLV, Klein Lief Versterkertje

Geplaatst: ma 26 jul 2010, 23:27
door riktw
dat klink logisch, R9 verlagen.
eventueel Q6 en Q7 op het koelblok plakken met wat hittegeleidende lijm?

Re: de KLV, Klein Lief Versterkertje

Geplaatst: do 29 jul 2010, 20:57
door Hansanaloog
Rudy schreef:
*Very big bang* in werkelijkheid, of je zou q3 en q4 moeten plaatsen zoals ze moeten.
C1 hangt ook niet op zen plaats en je VAS stroom is te klein om een 4ohm belasting deftig uit te sturen.

Die simulators van tegenwoordig ...... :^o

mvg Rudy

Ik was even bang dat ik moest ingrijpen, maar Rudy is me voor geweest... :wink:

Re: de KLV, Klein Lief Versterkertje

Geplaatst: do 29 jul 2010, 23:55
door riktw
kan atm geen schema posten jammergenoeg maar ben toch ff verder gegaan.
R9 verlaagt naar 47 ohm en er loopt 10mA, dus 10A pieken, lijkt me voldoende.
alleen op de transistor Q6/Q7 staat ongeveer 30V, tussen de collector en de emiter.
dit bij 10mA is 300mW dissipatie.

een losse BC560 heeft volgens de datasheet een thermische weerstand van 250K/watt.
bij 0,3 watt is dit 75 graden, dus als het in mn kamer 20 graden wordt worden die torren 95 graden :o
zijn er andere torren in een grotere behuizing die ik zou kunnen gebruiken, BD140 oid of een paar BD560 parallel?