Pagina 1 van 6

[frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: vr 09 jul 2010, 18:37
door MechanicalAnimal
Luitjes,

vandaag buiten de eerste meters gemaakt met de bovenfrees.....je raadt het al...hele voortuin onder 't stof.

Voordat ik voor 400 euro een bijpassende Festool ztofzuigert ga aanschaffen wil ik wel eens weten wat de doehetzelverts hier op verzonnen hebben :mrgreen: .

Ik heb nog een oude Kärcher-bouwstofzuigert, allicht dat ik die met een slang op de bovenfrees kan aansluiten.

Wie o wie heeft er andere briljante ideeen??? :mrgreen:



ps: ik ben er een weekje niet om te replyen

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: vr 09 jul 2010, 19:08
door Pjotr

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: vr 09 jul 2010, 19:17
door dre
gewoon een festool zuiger! 8)
kun je gelijk je koffers op vastzetten!

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: vr 09 jul 2010, 19:20
door sietse
Gewoon de eerst volgende regenbui afwachten. Of ff de tuin sproeien. Heb het zelfde probleem.

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: vr 09 jul 2010, 19:28
door Arno
Als ik het goed heb ben jij bezig met een kopieerfrees, toch? Het probleem daarmee is dat je de standaard stofzuigeraansluiting die op die festool freeszool zit niet echt kunt gebruiken. Bij zo'n kantbewerking werpt de frees het stof zo hard weg, dat daar geen stofzuiger tegenop kan. Ik heb op m'n festool een kommetje voor onder de zool waar de stofzuiger op aangesloten wordt. De frees werpt het stof recht in het kommetje en zo eigenlijk recht in de stofzuigerslang gestuurd. Zo kan je nagenoeg volledig stofvrij werken.

Ik heb het kommetje zelf aangepast, het was van m'n overleden Elu frees, maar volgens mij heeft Festool ook zoiets in het assortiment. Met een eenvoudige aanpassing kun je dan gewoon je bouwstofzuiger gebruiken. Als je het stof in de juiste baan leidt, heb je geen bijzonder krachtige stofzuiger nodig

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: vr 09 jul 2010, 19:54
door Zweitse
Ik herken het probleem. Ik ben gisteren ook even buiten aan het frezen geweest, en gelijk nadien de auto van de buren gewassen. vreselijk, wat een stof.

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: vr 09 jul 2010, 20:21
door CarloPJB
dre schreef:
gewoon een festool zuiger! 8)
kun je gelijk je koffers op vastzetten!
Sluit ik mij helemaal bij aan,ideale combinatie !

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: vr 09 jul 2010, 20:27
door Arno
CarloPJB schreef:
dre schreef:
gewoon een festool zuiger! 8)
kun je gelijk je koffers op vastzetten!
Sluit ik mij helemaal bij aan,ideale combinatie !
Maar zonder de juiste spaanvanger zeer teleurstellend als je met een kopieerfrees werkt.

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: vr 09 jul 2010, 20:29
door Arno
Maar wel leuk om te kopen, natuurlijk. :D

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: vr 09 jul 2010, 20:32
door CarloPJB
Arno schreef:
CarloPJB schreef:
dre schreef:
gewoon een festool zuiger! 8)
kun je gelijk je koffers op vastzetten!
Sluit ik mij helemaal bij aan,ideale combinatie !
Maar zonder de juiste spaanvanger zeer teleurstellend als je met een kopieerfrees werkt.
Beetje minder materiaal tegelijk wegnemen misschien?Zodat de stofzuiger het wel bij kan houden?

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: vr 09 jul 2010, 20:56
door Lieuwe
Ik gebruik gewoon een ouderwetse krachtige stofzuiger :P.
Het is een Nilfisk Cubic, misschien zegt het de huishoud(st)ers onder ons iets :D , mij vrij weinig, krachtig en zuigt bijna alles op :-s....

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: vr 09 jul 2010, 22:36
door MechanicalAnimal
dre schreef:
gewoon een festool zuiger! 8)
kun je gelijk je koffers op vastzetten!
psies...want daar koop je zo'n ding voor....goed bezig Dre :lol: :wink:

Arno schreef:
Als ik het goed heb ben jij bezig met een kopieerfrees, toch? Het probleem daarmee is dat je de standaard stofzuigeraansluiting die op die festool freeszool zit niet echt kunt gebruiken. Bij zo'n kantbewerking werpt de frees het stof zo hard weg, dat daar geen stofzuiger tegenop kan. Ik heb op m'n festool een kommetje voor onder de zool waar de stofzuiger op aangesloten wordt. De frees werpt het stof recht in het kommetje en zo eigenlijk recht in de stofzuigerslang gestuurd. Zo kan je nagenoeg volledig stofvrij werken.

Ik heb het kommetje zelf aangepast, het was van m'n overleden Elu frees, maar volgens mij heeft Festool ook zoiets in het assortiment. Met een eenvoudige aanpassing kun je dan gewoon je bouwstofzuiger gebruiken. Als je het stof in de juiste baan leidt, heb je geen bijzonder krachtige stofzuiger nodig
Correct kerel.

Verhoudingsgewijs frees je idd zóveel meer stof weg dan met een profielfreesje.

Festool levert wel zoiets:

Spaanvanger:
spaandervanger.jpg
spaandervanger.jpg (20.91 KiB) 6536 keer bekeken
Zool met spaanvanger:
zool spaanvanger.jpg
zool spaanvanger.jpg (19.65 KiB) 6536 keer bekeken
Afzuigkap
afzuigkap.jpg
afzuigkap.jpg (24.45 KiB) 6532 keer bekeken

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: za 10 jul 2010, 0:19
door mijkie
geen festool stofzuiger kopen , zonde van het geld , starmix met fibra functie doet het veel beter , heb ooit tot mijn spijt ook een festool stofzuiger gekocht en hij doet het maar houdt niet over
gr mijkie

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: za 10 jul 2010, 0:45
door Arno
mijkie schreef:
geen festool stofzuiger kopen , zonde van het geld , starmix met fibra functie doet het veel beter , heb ooit tot mijn spijt ook een festool stofzuiger gekocht en hij doet het maar houdt niet over
gr mijkie
Wat is er in jouw optiek dan zo beroerd aan de Festool stofzuigers?

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: za 10 jul 2010, 3:21
door MrCaBLeGuY
Festool is mooi maar ik vind het vrij overpriced. Let wel dat bij een fabrikant als Festool een stofzuiger een accessoire is, er zal niet hetzelfde research in gaan als de core-producten. Ik zou ook een stofzuiger van een gerenomeerd stofzuiger merk nemen zoals dat Starmix.

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: za 10 jul 2010, 12:35
door Pjotr
Naast dat ie veel te duur is voor wat ie zuigt is ook de capaciteit van de stofzak veel te klein (nog afgezien van het feit dat het weer speciale Festool stofzakken zijn) voor houtbewerking.

Gebruik je hem ook voor de zaagmachine b.v. dan zijn die zakken in mum van tijd vol. Vandaar dat ik met die Aldi zuigert aan kwam. Je kunt net zo goed een huis-tuin-en-keuken stofzuiger nemen. Likje groene verf erover ............ :lol:

Je koopt idd voor het bedrag van die Festool een veel betere industrie machine met een hogere capaciteit.

B.t.w. Bij de Gamma kun je 34 mm flexibele PP slang kopen in lengtes van 5m. Is eigenlijk bedoeld om leidingen in muren/vloeren te leggen. Maar het werkt ook uitstekend als stofzuigerslang. Ideaal om op zaag/schuur/freesmachines te gebruiken, het is n.l. erg licht.

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: za 10 jul 2010, 13:21
door Arno
Als je niet dagelijks met Festool stofzuigers werkt, vind ik het wel een beetje zinloos om ze af te kraken. In tegenstelling tot veel collega meubelmakers ben ik zeker niet blindelings fan van alles wat Festool maakt. Maar met die stofzuigers is niets mis. Dat ding blijft zuigen tot die zak op barsten staat.

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: za 10 jul 2010, 13:28
door Pjotr
Niemand kraakt ze af of zegt dat ze niet goed zijn Arno.......... :lol: Ze zijn alleen gewoon niet beter dan vergelijkbaar veel goedkopere.

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: za 10 jul 2010, 13:35
door dre
en als arno het zegt! :lol:
ik heb er ook een aantal keren mee gewerkt en ik vind `m echt meer dan prima!!

ze staan ook regelmatig op mp! :wink:

http://link.marktplaats.nl/359013910
http://link.marktplaats.nl/360294263

en nog een stuk of 6.....

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: za 10 jul 2010, 19:35
door Peertje
http://www.toolmax.nl/protool-vcp-171-e ... -8273.html


Protool, dochter van festool.
Past op alle festool apparaten.
betere value for money dan festool (te kleine stofzak)

Prijs 355 euro

+ plus punten:
Tankinhoud 17 l
past op iedere festool/protool product
aansluitstopcontact (automatisch starten)
degelijk product, gebouwd met de kwaliteiten zoals jouw bovenfrees
blaas functie
Antistatisch pakket


- minpunten
volgensmij zijn de stofzakken niet super goedkoop, maar ik gooi ze gewoon leeg, en stop de oude weer terug

Afbeelding

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: ma 12 jul 2010, 0:23
door mijkie
festool is helemaal niet slecht , heb naast een stofzuiger ook nog 3 schuurmachines , freesmachine , decoupeerzaag en invalzaag van hun , heel mooi spul , over delta schuurmachine ben ik niet helemaal tevreden maar , de rest niets anders dan lof maar ook voor mijn werk , werk ik dagelijks met festool gereedschap en ik weet uit ervaring dat er betere stofzuigers zijn dan van festool , gebruik er een aantal van ghibli , kan beter en een van starmix , dat is gewoon een goed ding en kost iets meer dan de helft van mijn festool het nadeel is dat je je kisten er niet op kan klikken , maar heeft nix met de kwaliteit te maken

mijkie

heb trouwens de CT 33 met zo'n zak die je kan legen en geen normale stofzak!!

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: ma 12 jul 2010, 0:30
door b_force
Als je op zoek bent naar een TOP frees:
http://www.sautershop.de/Oberfraesen/Ob ... berfraesen


Ow wacht het ging echt alleen om de afzuiger, laat maar :oops:

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: ma 12 jul 2010, 0:33
door Pjotr
b_force schreef:
Als je op zoek bent naar een TOP frees:
http://www.sautershop.de/Oberfraesen/Ob ... berfraesen
Uhh, kun je daar ook mee stofzuigen dan??? :shock: :mrgreen:

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: ma 12 jul 2010, 0:34
door b_force
Wat ben jij snel zeg, had al bewerkt

Re: [frezen] Stofafzuiging DIY?

Geplaatst: ma 12 jul 2010, 1:11
door Peertje
mijkie schreef:
festool is helemaal niet slecht , heb naast een stofzuiger ook nog 3 schuurmachines , freesmachine , decoupeerzaag en invalzaag van hun , heel mooi spul , over delta schuurmachine ben ik niet helemaal tevreden maar , de rest niets anders dan lof maar ook voor mijn werk , werk ik dagelijks met festool gereedschap en ik weet uit ervaring dat er betere stofzuigers zijn dan van festool , gebruik er een aantal van ghibli , kan beter en een van starmix , dat is gewoon een goed ding en kost iets meer dan de helft van mijn festool het nadeel is dat je je kisten er niet op kan klikken , maar heeft nix met de kwaliteit te maken

mijkie

heb trouwens de CT 33 met zo'n zak die je kan legen en geen normale stofzak!!

zo te zien is starmix een beter alternatief als ghilbli.
Past de slang van een starmix zowel in als uitwendig op de festool producten?
Als dit zo is, dat zien er starmix iets aantrekkelijker uit als de protool producten.

je kan ook een originele festool slang halen en die op je ouwe karcher stofzuiger aansluiten