Pagina 1 van 15
Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Geplaatst: zo 04 jul 2010, 11:53
door Barry2001
Ik heb de Single Ended 300B set die Walter te koop aanbood gekocht
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... hilit=300b . In de dit topic wil ik jullie laten meekijken met de bouw ervan. Het zal hoofdzakelijk komende winter gebeuren, met het mooie weer zijn er ook zoveel andere dingen te doen
Met de spullen in huis ben ik een beetje aan het kijken hoe ik 'm wil gaan opbouwen. In principe worden de trafo's direkt op de topplaat gemonteerd, met de kappen eromheen. Deze kappen moeten nog afgewerkt worden, deze zijn van het dikkere type RVS. De kappen hebben geen schroefbevestiging op de topplaat, dus ik wil de trafo's van verlengde draden voorzien, labelen, en ze ingieten in de trafokappen.
Al enkele vragen: kan ik zowel de smoorspoelen, voedingstrafo als uitganstrafo zonder problemen ingieten? Met name bij de voedingstrafo zal ik op moeten leten dat er geen sluiting komt naar de toe, die past er vrij strak overheen.
Is dit ingieten goed zelf te doen, heeft iemand er ervaring mee? Welke substantie kan ik hier het best voor gebruiken, polyurethaan giethars bijvoorbeeld? Weet iemand een goed adres om dit te kopen?
Alvast bedankt weer voor het meedenken!
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geplaatst: zo 04 jul 2010, 12:05
door TubeHead
Leuk om te zien dat je weer een versterker gaat bouwen Barry
Je zou de trafo's in kunnen gieten met van dat spul waar ze die grondkabel-moffen ingieten.
Wat ik denk ik duurder is maar wel beter is een ingiet bedrijfje bellen.
Op het werk laten we spul vaak ingieten bij
http://www.purtec.nl/.
Je kan ze een mail sturen met wat je van plan bent en zo een doosje met ingiet spul opsturen.
Woon je in Hengelo in Enschede ?
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geplaatst: zo 04 jul 2010, 12:21
door Barry2001
TubeHead schreef:Leuk om te zien dat je weer een versterker gaat bouwen Barry
Je zou de trafo's in kunnen gieten met van dat spul waar ze die grondkabel-moffen ingieten.
Wat ik denk ik duurder is maar wel beter is een ingiet bedrijfje bellen.
Op het werk laten we spul vaak ingieten bij
http://www.purtec.nl/.
Je kan ze een mail sturen met wat je van plan bent en zo een doosje met ingiet spul opsturen.
Woon je in Hengelo in Enschede ?
Besmet met het buizenvirus denk ik TH

Goede tip die je geeft, ik ga ze een mail sturen. Weet je of het zelf een beetje te doen is, dat ingieten, wel eens gedaan? Laten doen kan, maar het moet met beleid gebeuren, ik zal de aansluitingen van de trafo's moeten verlengen en de draden labellen. Dat niet een aansluiting onder de hars verdwijnt bijvoorbeeld....
Hengelo OV woon ik, hoezo?
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geplaatst: zo 04 jul 2010, 12:34
door TubeHead
Je moet inderdaad draadjes aan de contactjes solderen en label'en.
Ingieten is zelf goed te doen. Het mengen en verhoudingen is het cruciaalste.
Je moet daarbij een hoop weg gooi plastic bakjes hebben.
Wat je doet is de twee componenten in een bakje. Goed roeren.
Als je klaar bent met roeren dan giet je de mengsel over in een nieuwe bakje.
En weer een keer goed roeren.
Door het mengsel in een andere bakje te gieten weet je zeker dat je
geen niet-gemengde overblijvselen op de bodem/rand van het bakje mee gaan in het uiteindelijk te gegoten bakje komt.
Anders krijg je last van stukken die zacht/vloeibaar blijven.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geplaatst: zo 04 jul 2010, 12:54
door Barry2001
TubeHead schreef:Je moet inderdaad draadjes aan de contactjes solderen en label'en.
Ingieten is zelf goed te doen. Het mengen en verhoudingen is het cruciaalste.
Je moet daarbij een hoop weg gooi plastic bakjes hebben.
Wat je doet is de twee componenten in een bakje. Goed roeren.
Als je klaar bent met roeren dan giet je de mengsel over in een nieuwe bakje.
En weer een keer goed roeren.
Door het mengsel in een andere bakje te gieten weet je zeker dat je
geen niet-gemengde overblijvselen op de bodem/rand van het bakje mee gaan in het uiteindelijk te gegoten bakje komt.
Anders krijg je last van stukken die zacht/vloeibaar blijven.
Goede tip, ga ik doen zo. Waar het bewaren van die bakjes van de chinees al niet goed voor kan zijn

Ook is het zaak denk ik de trafo's goed te positioneren in de kap. De trafo's worden immers op de topplaat geschroeft, en de kap niet. Als dus de kap er te hoog/laag/scheef op zit zie je een spleet tussen kap en topplaat. Ik ga dit denk doen door de trafo's even op een stripje te monteren, en zo in de kap te laten "hangen". Volgens mij moet dan de kap er mooi recht op komen te zitten.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geplaatst: zo 04 jul 2010, 13:15
door TubeHead
Goed idee !

Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geplaatst: zo 04 jul 2010, 13:17
door Barry2001
TubeHead schreef:Goed idee !

Heb Purtec een mail gestuurd, zal de reactie afwachten. Weet ook niet of ze particulier leveren, maar dat zien we dan wel. Dank voor de tip nogmaals.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geplaatst: ma 05 jul 2010, 12:49
door Barry2001
Helaas, Purtech levert niet aan particulieren.
Lezen er verder nog "ingieters" mee hier? Iemand dit vaker gedaan?
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geplaatst: ma 05 jul 2010, 12:56
door Teigetje
Hoi Barry,
Kan AE iets betekenen? Zij verkopen ook van die mooie kappen waar de trafo's al ingegoten zijn. Misschien kunnen ze dit ook voor jou maken. De trafo's komen immers al bij hen vandaan...
Succes met bouwen!
Groet, Frank
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geplaatst: ma 05 jul 2010, 12:59
door 595ss
Farnell verkoopt genoeg van dat spul, even zoeken onder "Potting and Encapsulating materials"
Anders even bij de bouwmarkt een kabelmof kopen en alleen de hars gebruiken...
Succes Rob
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geplaatst: ma 05 jul 2010, 13:20
door Barry2001
Teigetje schreef:Hoi Barry,
Kan AE iets betekenen? Zij verkopen ook van die mooie kappen waar de trafo's al ingegoten zijn. Misschien kunnen ze dit ook voor jou maken. De trafo's komen immers al bij hen vandaan...
Succes met bouwen!
Groet, Frank
Ik had AE al een mail gestuurd, dacht ook direkt aan hun. Meestal duurt antwoord even bij AE

Dank voor de tip in elk geval.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geplaatst: ma 05 jul 2010, 13:24
door Barry2001
595ss schreef:Farnell verkoopt genoeg van dat spul, even zoeken onder "Potting and Encapsulating materials"
Anders even bij de bouwmarkt een kabelmof kopen en alleen de hars gebruiken...
Succes Rob
Bij Farnell zie ik het staan, toch wat vaag allemaal. Probeer de technical sheet te lezen, maar daar word ik niet wijzer van. Die bouwmarkt tip, denk dat qua temperatuur / elektrische eigenschappen er wel meer bij komt kijken en het niet zo eenvoudig is. Ook jij bedankt voor de tips in elk geval.
Ik zoek eigenlijk iemand die dit wel eens gedaan heeft en kan vertellen of het een beetje te doen is, iemand? De trafoset alleen al kostte een paar centen, dit moet in 1 keer goed

Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geplaatst: ma 05 jul 2010, 14:01
door b_force
Waarom wil je ze eigenlijk ingieten?
Ik zou iets van een soort gelei nemen ofzo.
Op oliebasis oid.
Cement zou ook kunnen

Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geplaatst: ma 05 jul 2010, 14:05
door BertDB
ingieten komt de warmte-afvoer ten goede en absorbeert ook een stuk van de transfotrillingen.
lijken mij 2 goede redens om in te gieten.
Wel goede solderingen maken aan de transfo want eenmaal ingegoten mag je hem weer uitbeitelen als je een slecht contactje hebt

Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geplaatst: ma 05 jul 2010, 14:14
door Barry2001
b_force schreef:Waarom wil je ze eigenlijk ingieten?
Ik zou iets van een soort gelei nemen ofzo.
Op oliebasis oid.
Cement zou ook kunnen

De voordelen die Bert noemt uiteraard, en zie eerste post: "In principe worden de trafo's direkt op de topplaat gemonteerd, met de kappen eromheen. Deze kappen moeten nog afgewerkt worden, deze zijn van het dikkere type RVS. De kappen hebben geen schroefbevestiging op de topplaat, dus ik wil de trafo's van verlengde draden voorzien, labelen, en ze ingieten in de trafokappen."
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geplaatst: ma 05 jul 2010, 14:16
door Barry2001
xbake schreef:ingieten komt de warmte-afvoer ten goede en absorbeert ook een stuk van de transfotrillingen.
lijken mij 2 goede redens om in te gieten.
Wel goede solderingen maken aan de transfo want eenmaal ingegoten mag je hem weer uitbeitelen als je een slecht contactje hebt

Dit moet even met beleid gebeuren ja, en met een goed label. Anders wordt het een uitdaging de juiste aansluiting weer te vinden idd

Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geplaatst: ma 05 jul 2010, 14:18
door b_force
Ja, je startpost heb ik wel gelezen hoor
Maar om het nu als "voordelen" te zien.

Goede geleiding krijg je sowieso enkel met metalen. Lijkt me niet echt handig om daar een trafo mee in te gieten.
Is dat de enige reden, of vind je het optisch ook beter?
Voor de rest zou ik de kappen gewoon vast kitten.
Of een L porfiel nemen (van binnen).
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geplaatst: ma 05 jul 2010, 14:40
door Barry2001
Vastkitten lijkt me niet echt handig, een L-profiel aan de binnenkant zou kunnen. Hoe bevestig je dit aan de binnenkant van de kap? Vastkitten
Dan krijg je nog vraag 2, hoe bevestig je dit weer op de bovenplaat. Dan moet op de beugel dus iets van een schroefdraad zitten. En je bent de voordelen kwijt van je temperatuuroverdracht en trillingen.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geplaatst: di 06 jul 2010, 9:23
door 595ss
Neem eens contact op met AE, ze gieten perfect in.
Montage gaat door 4 draadeindjes in de hoeken van de pot en de soldeerlippen worden niet ingegoten.
Als je het zelf gaat doen, gewoon vier lange bouten erbij ingieten, ben je ook meteen van je montageprobleem af.
Bij Farnell bestel ik altijd de EL583C/NC/250 en nog geen problemen mee gehad.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geplaatst: vr 13 aug 2010, 9:16
door RobertD
AE europe levert de giethars voor het ingieten. Ik weet dat Peter Gelder (211 freak van het Audiofreaks forum) het ook zelf heeft gedaan.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geplaatst: vr 13 aug 2010, 9:21
door Barry2001
RobertD schreef:AE europe levert de giethars voor het ingieten. Ik weet dat Peter Gelder (211 freak van het Audiofreaks forum) het ook zelf heeft gedaan.
Nog niet vermeld hier Robert, maar heb al contact gehad met AE. Ze kunnen inderdaad giethars leveren, je moet dit zelf mengen, ingieten, waarna je met een heatgun de "belletjes" eruit blaast. Heb de prijs zo even niet bij de hand, maar het is niet duur. Punt is even dat het spul niet onbeperkt houdbaar is, dus ik bestel het pas als ik het ook daadwerkelijk ga toepassen.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geplaatst: ma 16 aug 2010, 15:28
door disco
Hi. In tegenstelling tot hetgeen hierboven wordt beweerd, worden transformatoren niet ingegoten om resonanties te onderdrukken maar om vochtinwerking tegen te gaan. Zoals bekend bewegen de lagen koperdraad ten opzichte van elkaar onder inwerking van het elektromagnetische veld. Om redenen van veiligheid (het waarborgen van de elektrische isolatie op termijn) wordt bij een kwaliteitstrafo het koperpakket gefixeerd door dit tezamen met het blikpakket onder vacuum te impregneren met een lakcompound. Een kwaliteitsvoedingstrafo vertoont dan ook een geringere 100Hz eigenbrom dan een voordelig geproduceerd exemplaar. *Mocht je een custum voedingstrafo laten wikkelen en deze bromt bovenmatig op 100Hz dan is deze niet goed geproduceerd en kun je hem gewoon weigeren.
Uiteraard is siliconenprut een slechte warmtegeleider, vormt een magnetiseerbare kap een kortgeloten wikkeling voor de trafo en beperkt de capaciteit van siliconenprut en kap in geringe mate de bandbreedte van de UGT.
Zomaar wat losse gedachten...
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geplaatst: ma 16 aug 2010, 17:08
door daniel
Het al dan niet magnetiseerbaar zijn heeft m.i. niets met kortsluitwikkeling te maken. Om een kortsluitwikkeling te vormen moet iets elektrisch geleidbaar zijn.
Daarnaast moeten de veldlijnen van een trafo door de wikkelingen heen lopen. (in een trafo: veld loopt door de kern, wikkeling lopen rond de kern, wikkelingen lopen dus rond het veld). Als je een kap over een trafo heen zet is dit dus helemaal niet het geval. Bij een ringkern kan dit wel als de bout door de kern contact maakt met boven en onderzijde van de trafo. Je hebt dan een 'wikkeling' die door de bout en de kast a.h.w. om de kern heen loopt.
Giethars is trouwens niet zomaar siliconenprut. Ik denk eerder dat het een epoxy is, geoptimaliseerd voor o.a. de warmtegeleiding. Maar ben het met je eens dat hier grenzen aan zullen zijn.
kun je die opmerking over bandbreedte toelichten? Kan me er zo niets bij voorstellen, maar vind het wel een interessante opmerking.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geplaatst: ma 16 aug 2010, 19:22
door disco
daniel schreef:Het al dan niet magnetiseerbaar zijn heeft m.i. niets met kortsluitwikkeling te maken. Om een kortsluitwikkeling te vormen moet iets elektrisch geleidbaar zijn. Daarnaast moeten de veldlijnen van een trafo door de wikkelingen heen lopen. (in een trafo: veld loopt door de kern, wikkeling lopen rond de kern, wikkelingen lopen dus rond het veld). Als je een kap over een trafo heen zet is dit dus helemaal niet het geval.
Bij de blokkerntrafo bestaat vanwege de grote krachtlijnendichtheid in het ijzer altijd een gering gedeelte van de flux dat
niet door de secundaire windingen wordt omvat. De metalen kap vormt een gesloten wikkeling voor dit strooiveld en hoeft inderdaad niet beslist magnetiseerbaar te zijn.
daniel schreef:Kun je die opmerking over bandbreedte toelichten? Kan me er zo niets bij voorstellen, maar vind het wel een interessante opmerking.
In het model van de UGT wordt diens bandbreedte gelimiteerd door parasitaire capaciteit.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker
Geplaatst: ma 16 aug 2010, 21:19
door daniel
disco schreef:daniel schreef:Het al dan niet magnetiseerbaar zijn heeft m.i. niets met kortsluitwikkeling te maken. Om een kortsluitwikkeling te vormen moet iets elektrisch geleidbaar zijn. Daarnaast moeten de veldlijnen van een trafo door de wikkelingen heen lopen. (in een trafo: veld loopt door de kern, wikkeling lopen rond de kern, wikkelingen lopen dus rond het veld). Als je een kap over een trafo heen zet is dit dus helemaal niet het geval.
Bij de blokkerntrafo bestaat vanwege de grote krachtlijnendichtheid in het ijzer altijd een gering gedeelte van de flux dat
niet door de secundaire windingen wordt omvat. De metalen kap vormt een gesloten wikkeling voor dit strooiveld en hoeft inderdaad niet beslist magnetiseerbaar te zijn.
dan heb je nog steeds geen kortsluitwikkeling. Dat zo'n strooiveld lokaal wat wervelstroompjes kan inducren prima, maar da's echt geen drama. Anders zouden we geen enkele trafo meer in/op een metalen behuizing kunnen zetten.
daniel schreef:Kun je die opmerking over bandbreedte toelichten? Kan me er zo niets bij voorstellen, maar vind het wel een interessante opmerking.
In het model van de UGT wordt diens bandbreedte gelimiteerd door parasitaire capaciteit.
had in de haast over het woord 'capaciteit' heengelezen. Ik ken die modellen niet, dus kan niet oordelen over de absolute waarde. Maar extra parasitaire capaciteit van potting compound
om de trafo heen (parasitaire capaciteit tov wat eigelijk?) zal mijns inziens altijd verwaarloosbaar zijn tov de capaciteit tussen de wikkelingen onderling en de kern.