Pagina 1 van 1
De bouw van een 5.0 set met Tangband en Vifa.
Geplaatst: za 24 sep 2005, 18:16
door Skef
Ben al een behoorlijk tijdje bezig met het bedenken / bouwen van een nieuwe set.
Het is m'n 3e zelfbouwproject, en deze moest uiteraard de voorgaande weer verbeteren.
In m'n huidige fronts gebruik ik de Tangband W4-657SC full-range. In de nieuwe set zal ik wederom deze units gebruiken, maar dan van boven aangevuld met een Vifa XT25BG51-04 ringradiator. Dit zijn tweeters welke Vifa heeft gebouwd voor Acoustic Research, in de frontplaat van deze tweeters zit dan ook een AR logo verwerkt.
Het begon allemaal met het idee om een luidspreker uit laagjes op te bouwen. Hiervoor moest een mal komen. Aangezien ik meer dan 150 laagjes moet gaan maken, leek een houten mal me geen goed idee (ivm het werken, mogelijk slijten). Daarom heeft een kennis mijn tekening vertaald naar een DWG-bestand, waarna het met een CNC-lasercut-machine uit een plaatje RVS is gesneden.
Inmiddels heb ik al een aantal laagjes kunnen frezen, en ook alle baffles zijn zo goed als klaar. (Pics zijn nie zo best, zijn van m'n telefoon)
Daarna ben ik eens aan de slag gegaan met het programma SketchUp, wat een ideaal programma bleek te zijn om speakers te kunnen tekenen (zodat ook de vrouw zich wat beter voor kan stellen wat al die rare wcbril-vormige dingetjes toch worden).
Op deze tekening zijn de spikes nog niet zichtbaar, elke speaker krijgt er 3 (2 voor, 1 midden achter). Ik was erg gecharmeerd van de spikes van Eltax, dus die besteld. Ik heb wel de zilverkleurige versie.
Zodra er weer vorderingen zijn, worden ze hier gepost!
Geplaatst: za 24 sep 2005, 18:25
door voodooless
Erg mooi

Ik moet toch ook maar eens aan de gang met sketchup, ik hoor steeds dat het zo simpel moet zijn, maar ben er zelf nog niet echt ver mee gekomen
Had je btw niet meteen alles kunnen laten CNC'en (eventueel van metaal)

Geplaatst: za 24 sep 2005, 18:28
door Skef
deepspace schreef:Erg mooi

Ik moet toch ook maar eens aan de gang met sketchup, ik hoor steeds dat het zo simpel moet zijn, maar ben er zelf nog niet echt ver mee gekomen
Had je btw niet meteen alles kunnen laten CNC'en (eventueel van metaal)

Bij SketchUp zitten een aantal goede tutorials, loop die eens door voor de grap. Werkte bij mij binnen het uur! Ik PM je wel ff...
En zo'n goeie kennis was het nou ook weer niet hoor!

Geplaatst: zo 25 sep 2005, 10:24
door Bean
Ziet er goed uit!
Wat ga je gebruiken als materiaal voor de wanden?
Geplaatst: zo 25 sep 2005, 11:25
door Skef
Bean schreef:Wat ga je gebruiken als materiaal voor de wanden?
De speakers worden helemaal opgebouwd uit mdf laagjes (wanddikte +/- 20mm), daarna worden ze gefineerd denk ik. De baffle is 25mm MDF, en aan de achterkant komt ook een rechtopstaande mdf-plank van 15mm dik.
Over de houtsoort voor het fineer ben ik nog niet helemaal uit. Ben zelf wel gecharmeerd van een kersen-achtige kleur, terwijl ons interieur eigenlijk volledig bestaat uit berken meubels en een massief merbau vloer...
Re: De bouw van een 5.0 set met Tangband en Vifa.
Geplaatst: zo 25 sep 2005, 12:51
door richard
Niet overwogen om de kastwand voor de verandering eens een keer van plexiglas te maken? Eigenlijk zonde dat zo'n fraaie constructie wordt verborgen in een donker kastje.
Re: De bouw van een 5.0 set met Tangband en Vifa.
Geplaatst: zo 25 sep 2005, 13:34
door Skef
richard schreef:Niet overwogen om de kastwand voor de verandering eens een keer van plexiglas te maken? Eigenlijk zonde dat zo'n fraaie constructie wordt verborgen in een donker kastje.
Mwah, lijkt mij niet zo denderend... Vanuit een technisch oogpunt natuurlijk schitterend om te zien, maar de WAF speelt ook mee hè...
Heb nu deze 2 kleuren in gedachten:
Waarbij ik echt moet zeggen dat ik de lichte variant ook erg mooi vind... Moeilijke keus dus...
Re: De bouw van een 5.0 set met Tangband en Vifa.
Geplaatst: zo 25 sep 2005, 14:49
door richard
Skef schreef:Waarbij ik echt moet zeggen dat ik de lichte variant ook erg mooi vind... Moeilijke keus dus...
Mee eens, maar wat heb je verder in huis?
Re: De bouw van een 5.0 set met Tangband en Vifa.
Geplaatst: zo 25 sep 2005, 16:10
door Skef
richard schreef:Mee eens, maar wat heb je verder in huis?
Voornamelijk berken... En een massief merbau vloer... Dus denk dat de lichte wel het mooist is. Ook vrouwlief vond de lichte beter bij het interieur passen...
Re: De bouw van een 5.0 set met Tangband en Vifa.
Geplaatst: zo 25 sep 2005, 16:33
door Henkjan
Skef schreef:..... Ook vrouwlief vond de lichte beter bij het interieur passen...
discussie gesloten lijkt me dus

Geplaatst: zo 25 sep 2005, 16:55
door jantje-secuur
Bij Merbau past die donkere kleur dan toch veel beter lijkt me. Maarja, vrouwlief...

Can't beat that.
Geplaatst: zo 25 sep 2005, 17:37
door Wijx
licht is veeeeeel mooier
leuke vrouw verder?
Geplaatst: zo 25 sep 2005, 17:42
door Skef
Ja hoor, ze ondersteunt me goed bij het klussen!
Geplaatst: zo 25 sep 2005, 20:33
door Raymond
De lichte kleur vind ik ook mooier.
En je kan nog steeds langskomen om te meten
Raymond
Heeft net de boeken weer afgestoft om weer eens te klussen

Geplaatst: zo 25 sep 2005, 21:18
door Skef
Raymond schreef:En je kan nog steeds langskomen om te meten

Dat had ik je nog niet gevraagd, maar dat stond nog wel op mijn to-do list
Denk dat het dan toch de lichte kleur word.
Nu maar eens even in SketchUp aan de gang om te kijken hoe de center er uit gaat zien... Wordt in ieder geval een MTM met dezelfde units...
edit:
Ook nog ff in SketchUp de spikes er bij getekend...

Geplaatst: za 08 okt 2005, 11:22
door peter geerts
Complimenten voor het ontwerp! Het ziet er nu al zeer strak uit. Ik ben zelf een jaar geleden ook begonnen aan een stel monitors met dezelfde drivers (daarover heb ik jou nog een keer gesproken op msn). Een tijd lang heb ik de tangband fullrange laten draaien (zonder de tweeter), maar momenteel draai ik weer tweeweg. Het hoog van de tweeter is toch wel veel mooier dan van de tangband. Helaas heb ik geen meetapparatuur, dus moet ik simuleren met metingen van anderen en vertrouwen op mijn gehoor. Ik ben dus benieuwd naar de vorderingen en eventuele metingen.
veel succes met de bouw!
Geplaatst: ma 19 feb 2007, 15:03
door passoa
Hoe staat het eigelijk met dit project?
Geplaatst: di 20 feb 2007, 19:16
door Soundexcel
Ik ben zeer benieuwt of die Eltax spikes nog zijn te krijgen. Ik kan ze nergens vinden. Maar ben wel op zoek naar zoiets voor mijn nieuwe zuilen.
Eventueel een andere suggestie sta ik ook voor open.
Geplaatst: di 20 feb 2007, 19:37
door Edo
Soundexcel schreef:Ik ben zeer benieuwt of die Eltax spikes nog zijn te krijgen. Ik kan ze nergens vinden. Maar ben wel op zoek naar zoiets voor mijn nieuwe zuilen.
Eventueel een andere suggestie sta ik ook voor open.
Ik heb nog twee setjes liggen voor je (nieuw in verpakking).
Mail maar even als je intresse hebt.
Geplaatst: di 20 feb 2007, 21:53
door Skef
passoa schreef:Hoe staat het eigelijk met dit project?
Het project is een klein beetje in de ijskast belandt... Vanwege de geboorte van ons eerste kindje (Jasmijn) en de drukte met werk heb ik weinig tijd over.
Ben wel bezig met dezelfde drivers in een andere behuizing, de bekende kistjes van de Xenos.
Deze heb ik al gefreesd, hier moet ik alleen de MDF binnenbekisting nog in maken.
Inmiddels is er al wel een andere receiver (Marantz SR-4500) in huize Skef, en ook een Mordaunt Short Premiere 5.1 set. Deze wordt later vervangen door de zelfbouwset.
Geplaatst: wo 21 feb 2007, 0:13
door Digidoo
Skef schreef:[
Het project is een klein beetje in de ijskast belandt... Vanwege de geboorte van ons eerste kindje (Jasmijn) en de drukte met werk heb ik weinig tijd over.
Gefeliciteerd dan maar!

Geplaatst: wo 21 feb 2007, 8:59
door passoa
Hier ook nog gefeliciteerd. Heb je dit ontwerp nog ergens liggen met afmetingen erbij
Eventuele filterbedenkingen?
Mooi ontwerp voor pc luidsprekers of surrounds