Pagina 1 van 1

Onbekende luidsprekers - ontwerptips gevraagd

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 21:29
door Laurens
Zo, tijd geleden dat ik hier voor het laatst ben geweest, in 2008 om precies te zijn :)

Ik heb recentelijk een aantal zelfbouw luidsprekers gekocht voor een grijpstuiver. In één van de boxen zaten twee mooie Philips breedbanders. Die krijgen eens een mooie TQWT behuizing ofzo, voor hifi gebruik. Maar da's voor later zorg.

Ik heb nog 2 andere boxen van dezelfde verkoper/bouwer gekocht.
Probleem: ze klinken echt slecht. Het zijn 2 multiplex kasten (12 of 15mm dik), iedere kast heeft een 100v ELA trafo en 2 tamelijk oude ca. 25cm grote mid/laag luidsprekers met papieren of geïmpregneerd papieren rand.
Het geluid resoneert nu sterk rond de ca. 150hz, het boemt nogal. Ze hebben wel een uitstekend rendement, met een 20w versterkertje haalde ik pieken van bijna 100dB (a) op 1m afstand met muziek.
Nu is er niets van deze speakers bekend aan kant en klare kastontwerpen of parameters. Ik wil ze wel graag verbeteren en inzetten als een 100v ELA systeem samen met een oude Philips ELA 20w buizenversterker voor een achtergrondmuziekje tijdens 'n straatbarbeque. De kwaliteit hoeft absoluut niet hoogstaand te zijn, zolang er maar een lekker muziekje uit. Ik gebruik mijn hifi speakers liever niet op plekken waar veel mensen komen, want je kan er op wachten dat er iemand een glas bier overheen laat vallen of iets dergelijks...

Maar nu komt het: hoe kan ik het best te werk gaan met het construeren van een kast hiervoor? Is er een kastsoort die bijna niet fout kan gaan of overal op af te stemmen is? Is er een vuistregeltje dat ik kan toepassen?
Ik wil in ieder geval één luidspreker per kast, zodat ik 4 luidsprekerboxen krijg. Bij voorkeur gebruik ik 12 of 15mm MDF, da's nog lekker betaalbaar want 't wordt een budgetsysteempje.
Tweeters en bijbehorende filters moeten er ook nog komen, maar mijn eerste zorg is dat het laag en midden een beetje netjes klinkt. Ik denk dat ik op zoek ga naar 'n setje gratis Philipstweetertjes, die geven wel een goed present geluid voor buiten. Vast wel iemand die ze kwijt wil omdat ze voor serieus hifi gebruik niet echt fijn zijn...

Re: Onbekende luidsprekers - ontwerptips gevraagd

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 21:55
door MrCaBLeGuY
Als ik zo naar die drivers kijken de corrosie aan de achterzijde zou mijn eerste ingeving zijn, grofvuil. Maar als je er nog iets mee wil doen zou je ze moeten meten en kijken wat er mee te doen valt.

Re: Onbekende luidsprekers - ontwerptips gevraagd

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 22:34
door Laurens
De corrosie heeft geen effect op de prestaties, het is slechts oppervlakkig (een van de goeie Philipsen heeft wel iets in de poolspleet zitten...)
De resonantiefrequentie opmeten gaat nog wel lukken. Speaker ophangen aan een draadje in de buitenlucht met een scope er aan. Is de rest van de belangrijke parameters ook simpel te meten, met versterker, scope en evt een best aardig condensatormicrofoontje? (meetmicrofoon heb ik niet)

Re: Onbekende luidsprekers - ontwerptips gevraagd

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 23:22
door Henkjan
Laurens schreef:
Speaker ophangen aan een draadje in de buitenlucht met een scope er aan.
FOUT! de korf goed vastzetten als je 'm gaat opmeten

Re: Onbekende luidsprekers - ontwerptips gevraagd

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 23:28
door Laurens
In een soort open baffle achtige opstelling? Maar riskeer je dan niet 'n resonantie van de baffle?

Re: Onbekende luidsprekers - ontwerptips gevraagd

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 23:29
door Henkjan
nee, gewoon klemmen in een bankschroef oid

Re: Onbekende luidsprekers - ontwerptips gevraagd

Geplaatst: zo 06 jun 2010, 23:37
door Laurens
Goeie tip :)

En wat kan/moet ik nog meer meten?