Pagina 1 van 1
hulp gevraagd actief 1 weg scheidingsfilter(tje)
Geplaatst: zo 30 mei 2010, 22:15
door Maudio
HalloAllemaal
Ik denk erover na een Actief scheidingsfilter te (laten) ontwerpen en te (laten) bouwen.
Om tussen de voor en eindversterker te plaatsen.
Idee:
- Actieve sub links en rechts (heb ik ergens anders op zelfbouwaudio.nl al hulp bij).
- Om niet te veel versterkers te hoeven aanschaffen:
- Voor de "satelieten" een kwalitatief actief filter Fo 150Hz of een variabel filter?
- Tussen de squaker en tweeter een passief 18dB filter (bijvoorbeeld)
Ik heb wel vaker luidsprekers gebouwd maar nooit "actief" ha ha.
Gewoon een mooi 3-weg systeem met actieve woofers in de kasten.
Maar ja ik kan geen actieve filters bouwennnn... misschien gaat iemand dat voor mij doen?
Re: Hulp en advies gevraagd actief 1-weg filter
Geplaatst: zo 30 mei 2010, 22:44
door wouter
Maudio schreef:HalloAllemaal
Ik denk erover na een Actief scheidingsfilter te (laten) ontwerpen en te (laten) bouwen.
Maar ja ik kan geen actieve filters bouwennnn... misschien gaat iemand dat voor mij doen?
Misschien...
Wordt het wel een dure hobby frees ik, als je dingen laat ontwerpen en bouwen (denk ik)
Re: Hulp en advies gevraagd actief 1-weg filter
Geplaatst: zo 30 mei 2010, 23:01
door Martijn H
Ik zou eens kijken naar een digitale oplossing. DSP.. Er loopt een topic over momenteel! Hypex, groundsound, behringer zijn wat merken en nu is net een groupbuy geweest van een goedkoop dsp boardje.
Re: hulp gevraagd actief 1 weg scheidingsfilter(tje)
Geplaatst: ma 31 mei 2010, 8:35
door sevenup
Ik zou gewoon een bestaande luidsprekerprocessor nemen.
Bijvoorbeeld de dcx2496 van behringer. Kun je van alles mee instellen en is voor een redelijke prijs te koop.
http://link.marktplaats.nl/348830864
Of als je budget wat lager is, de reckhorn S-1. Heeft wel een stuk minder mogelijkheden maar wel makkelijk te gebruiken.
http://www.capsandcoils.com/shop/reckho ... p-638.html
Re: hulp gevraagd actief 1 weg scheidingsfilter(tje)
Geplaatst: ma 31 mei 2010, 14:17
door b_force
Kom op sevenup, gelijk al een DSP
Actief filter met opamps stelt niks voor.
En kost ook bijna niks
Waar woon je Maudio?
Re: Hulp en advies gevraagd actief 1-weg filter
Geplaatst: ma 31 mei 2010, 19:18
door Maudio
wouter schreef:Maudio schreef:HalloAllemaal
Ik denk erover na een Actief scheidingsfilter te (laten) ontwerpen en te (laten) bouwen.
Maar ja ik kan geen actieve filters bouwennnn... misschien gaat iemand dat voor mij doen?
Misschien...
Wordt het wel een dure hobby frees ik, als je dingen laat ontwerpen en bouwen (denk ik)
Ik dacht juist dat het een stuk goedkoper zou zijn, een actief filter.
Re: Hulp en advies gevraagd actief 1-weg filter
Geplaatst: ma 31 mei 2010, 19:21
door Maudio
Montana schreef:Ik zou eens kijken naar een digitale oplossing. DSP.. Er loopt een topic over momenteel! Hypex, groundsound, behringer zijn wat merken en nu is net een groupbuy geweest van een goedkoop dsp boardje.
Helaas zegt me dat weinig

DSP (DSB zegt me meer) maat goed ik ga eens kijken
en bedankt voor je advies
Re: hulp gevraagd actief 1 weg scheidingsfilter(tje)
Geplaatst: ma 31 mei 2010, 19:57
door ray5150
Re: Hulp en advies gevraagd actief 1-weg filter
Geplaatst: ma 31 mei 2010, 21:03
door wouter
Maudio schreef:wouter schreef:Maudio schreef:HalloAllemaal
Ik denk erover na een Actief scheidingsfilter te (laten) ontwerpen en te (laten) bouwen.
Maar ja ik kan geen actieve filters bouwennnn... misschien gaat iemand dat voor mij doen?
Misschien...
Wordt het wel een dure hobby frees ik, als je dingen laat ontwerpen en bouwen (denk ik)
Ik dacht juist dat het een stuk goedkoper zou zijn, een actief filter.
ik doelde op: "te (laten) ontwerpen en te (laten) bouwen"
Re: hulp gevraagd actief 1 weg scheidingsfilter(tje)
Geplaatst: ma 31 mei 2010, 21:20
door Maudio
Bedankt voor de tips.
Ik ben hier nooit zo weg van geweest. Is dat een negatief vooroordeel van mij? Is dit voor de meeste mensen op de website gebruikelijker dan passieve filters inde kasten?
Wat zijn de voor en wat zijn de nadelen hiervan?
Re: Hulp en advies gevraagd actief 1-weg filter
Geplaatst: ma 31 mei 2010, 21:24
door Martijn H
Op deze site niet persé, maar als je zelf geen filters kan ontwerpen is het een goede uitkomst. Soms werkt het ook nauwkeuriger en beter dan passieve filters. Bart geeft echter al aan iets voor je te weten!

Re: Hulp en advies gevraagd actief 1-weg filter
Geplaatst: ma 31 mei 2010, 21:33
door Maudio
B_force volgens mij hadden wij al contact via een ander deel in t forum. Ik heb je daar nog eea beantwoord.
Nb ik moet nog effe wennen aan dit web. Ik kan niet altijd alles terugvinden. Soms krijg ik per e-mail een bericht dat ik een reactie heb maar meestal niet.
Re: Hulp en advies gevraagd actief 1-weg filter
Geplaatst: ma 31 mei 2010, 22:39
door Maudio
Montana schreef:Op deze site niet persé, maar als je zelf geen filters kan ontwerpen is het een goede uitkomst. Soms werkt het ook nauwkeuriger en beter dan passieve filters. Bart geeft echter al aan iets voor je te weten!

Passieve filters kan ik wel ontwerpen oa mbv de formules, papier en een rekenmachine.
Maar ik zou dat ook wel graag via de computer willen gaan doen. Kan iemand mij een programma adviseren/toesturen waar ik alle T&S kan invoeren etc.?
Re: Hulp en advies gevraagd actief 1-weg filter
Geplaatst: ma 31 mei 2010, 22:45
door Martijn H
Ik doe dat met
http://www.boxsim.de/ Voor de nauwkeurigheid meet ik de speaker wel op met ARTA. Elke unit onder hoeken en de impedantie. Met die gegevens kan boxsim simuleren.
Re: Hulp en advies gevraagd actief 1-weg filter
Geplaatst: ma 31 mei 2010, 22:47
door Henkjan
Maudio schreef:B_force volgens mij hadden wij al contact via een ander deel in t forum. Ik heb je daar nog eea beantwoord.
ik heb de 2 topics over het zelfde onderwerp samengevoegd
Re: Hulp en advies gevraagd actief 1-weg filter
Geplaatst: ma 31 mei 2010, 22:58
door b_force
Re: Hulp en advies gevraagd actief 1-weg filter
Geplaatst: ma 31 mei 2010, 23:29
door Maudio
Hepjeje monitortjes er dan op aangesloten? Hoe klinkt zoon uitroepteken?

Re: Hulp en advies gevraagd actief 1-weg filter
Geplaatst: wo 02 jun 2010, 15:56
door Marp
Op b_force afgaand lijkt het te klinken als een roepende in de woestijn, al weten we natuurlijk wel beter.

Re: Hulp en advies gevraagd actief 1-weg filter
Geplaatst: za 05 jun 2010, 18:43
door Maudio
Ja liever een slecht bericht dan geen bericht.
Maar ja ik heb even de tijd om verder te denken en te zoeken.
Ik heb een aantal bouwprojecten en kan gelukkig ver der