Pagina 1 van 2
Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar / 52 euro
Geplaatst: ma 24 mei 2010, 18:35
door CornelisJ
Via een link op diyAudio.com kwam ik de volgende aanbieding tegen bij de firma Parts-Express:
Dayton EMM-6 Electret Measurement Microphone
Dit is een meetmicrofoon met XLR aansluiting. Heeft wel een microfoonversterker met Phantom supply tussen 15 en 48V nodig.
Het interessante van deze aanbieding is dat de prijs van 39,95 dollar inclusief calibratie is! Na ontvangst en invullen van het serienummer kan de calibratie file gedownload worden. Volgens berichten op het forum van diyAudio.com komt deze microfoon qua hardware overeen met de bekende Behringer ECM8000.
Behalve deze microfoon heb je nog een XLR kabel en een microfoonversterker met gebalanceerde (XLR) ingang nodig om metingen te kunnen doen. Als microfoonversterker annex USB geluidskaart komt bijvoorbeeld deze
Midiplus Audiolink in aanmerking. Zie
dit topic voor foto's van het binnenwerk (de genoemde aanbieding van 25 euro voor dit apparaatje is helaas niet meer geldig).
Het enige nadeel van bestellen bij Parts-Express is het minimale orderbedrag van 50 dollar en de hoge verzendkosten voor verzending naar Nederland. Verzendkosten voor 2 microfoons komt op 40 dollar. Wellicht is het interessant om meerdere microfoons te bestellen en de verzendkosten te delen?
Update 1: Deze microfoon kan ook besteld worden via Intertechnik in Duitsland voor 52 euro:
http://www.intertechnik.de/Lautsprecher ... 96418.html
Dat scheelt een stuk in de verzendkosten. IT heeft mij
laten weten dat ook bij bestelling via hun een individueel gemeten frequentierespons en calibratie bestand (dmv download) wordt meegeleverd.
Update 2: Zie
pagina 2 van dit topic voor foto's van de aan mij geleverde microfoon, inclusief scan van de meegeleverde frequentierespons.
Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar
Geplaatst: ma 24 mei 2010, 19:38
door Candisa
Vergeet ook nog de mogelijke import-taxen niet!
Volgens de site van Behringer is de MSRP van een ECM-8000 inclusief BTW 74Euro in België en 73Euro in Nederland. Komt daarbij dat je die ook gewoon bij de betere PA-handel kan binnenbrengen bij problemen, dus ik vraag me af of dit wel de moeite is?
Isabelle
Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar
Geplaatst: ma 24 mei 2010, 20:35
door b_force
http://www.intertechnik.de/Lautsprecher ... 96418.html
Ik vraag me af of ze dus daadwerkelijk allemaal afzonderlijk worden gekalibreerd.
Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar
Geplaatst: ma 24 mei 2010, 20:54
door Candisa
Via Intertechnik is het al interessanter

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar
Geplaatst: ma 24 mei 2010, 21:00
door XC-C30
Candisa schreef:Vergeet ook nog de mogelijke import-taxen niet!
Volgens de site van Behringer is de MSRP van een ECM-8000 inclusief BTW 74Euro in België en 73Euro in Nederland. Komt daarbij dat je die ook gewoon bij de betere PA-handel kan binnenbrengen bij problemen, dus ik vraag me af of dit wel de moeite is?
Isabelle
En daar komt bij dat dat de ADVIESPRIJS is die jij opgeeft schat.... in werkelijkheid heb je ze voor minder dan 60euro

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar
Geplaatst: ma 24 mei 2010, 21:26
door XC-C30
Candisa schreef:Via Intertechnik is het al interessanter

En via orbit pro-audio NOG interessanter

(de ECM8000 weliswaar)
Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar
Geplaatst: ma 24 mei 2010, 21:27
door CornelisJ
Quote van de Parts-Express website:
New! Download your unique calibration .txt file.
A unique serialized calibration .txt file is available for the EMM-6. Once you receive your microphone, visit daytonaudio.com where you will be prompted to enter the serial number found on the base of your EMM-6. After entering the serial number, your unique calibration .txt file will be available for you to download.
Wanneer je de
Dayton EMM support link volgt, kom je op een pagina waar je het serie-nummer van je microfoon kunt invoeren, om een unieke calibration.txt file te kunnen downloaden. Ze zeggen dus dat elke microfoon afzonderlijke gecalibreerd wordt, en dat het bijbehorende calibratie bestand gedownload kan worden.
Het zou interessant zijn om te weten of dit ook het geval is wanneer je de EMM-6 bij Intertechnik besteld. Intertechnik zegt het er in ieder geval niet bij, terwijl dit toch een goed verkoop argument zou zijn. Normaal betaal je zo'n 30 euro extra voor calibratie.
Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar
Geplaatst: ma 24 mei 2010, 21:34
door XC-C30
CornelisJ schreef:
Quote van de Parts-Express website:
New! Download your unique calibration .txt file.
A unique serialized calibration .txt file is available for the EMM-6. Once you receive your microphone, visit daytonaudio.com where you will be prompted to enter the serial number found on the base of your EMM-6. After entering the serial number, your unique calibration .txt file will be available for you to download.
Wanneer je de
EMM support link volgt, kom je op een pagina waar je het serie-nummer van je microfoon kunt invoeren, om een unieke calibration.txt file te kunnen downloaden. Ze zeggen dus dat elke microfoon afzonderlijke gecalibreerd wordt, en dat het bijbehorende calibratie bestand gedownload kan worden.
Het zou interessant zijn om te wetem of dit ook het geval is wanneer je de EMM-6 bij Intertechnik besteld. Intertechnik zegt het er in ieder geval niet bij.
Waarom zou het niet?
Je zal toch ook wel gewoon het serie-nummer kunnen invoeren van eentje die je bij IT koopt neem ik aan? Aangezien die ook gewoon van bij PE vandaan komen...
Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar
Geplaatst: ma 24 mei 2010, 22:03
door Pjotr
Ben benieuwd wat die file dan voorstelt voor dat bedrag. Maar goed in China kost alles bijna niets.
Lijkt mij exact hetzelfde ding als de Behringer en exact hetzelfde ding als de Superlux. Voor de Superlux betaalde ik 2 jaar geleden €29,95 maar die is inmiddels weer duurder geworden:
http://www.feedback.nl/geluid-accessoir ... ux/ecm-999
Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar
Geplaatst: ma 24 mei 2010, 22:14
door b_force
Mic zal ook wel gewoon identiek zijn aan die Behringer en Superlux.
De meerwaarde moet echt die kalibratie file zijn, mits goed uitgevoerd natuurlijk!
Beetje moeilijk beoordelen

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar
Geplaatst: di 25 mei 2010, 0:05
door Pjotr
Kweenie hoor. Dan heb ik voor dat bedrag toch meer vertrouwen in de meetmic van IBF-akustik:
http://www.content.ibf-acoustic.com/cat ... ucts_id=32
Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar
Geplaatst: di 25 mei 2010, 0:07
door b_force
Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar
Geplaatst: di 25 mei 2010, 0:23
door Pjotr
Wat denk je zelf? Je weet dan in iig hoe de microfoon gekalibreerd is en met welke toleranties. Naast een Ascii file krijg je ook een deugdelijk meetrapport op papier (en als PDF).
Bovendien is het contact met ze, indien nodig, plezierig, accuraat en behulpzaam.
Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar
Geplaatst: di 25 mei 2010, 11:59
door b_force
Nou die dingen wist ik dus niet
Dus om jou vraagje te beantwoorden, ik dacht dat je ook gewoon een meetfile kreeg.
De enige manier om er achter te komen is om ze naast elkaar te houden.
Ik geloof eigenlijk niet dat die Dayton beroerder zou zijn namelijk.
Het systeem wat ze gebruiken voor de kalibratie files is alleen wat goedkoper (vandaar ook de prijs waarschijnlijk).
Daarnaast, wat noem jij een "deugdelijk meetrapport" ?
Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar
Geplaatst: di 25 mei 2010, 12:08
door Henkjan
zoiets dus
Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar
Geplaatst: di 25 mei 2010, 12:30
door b_force
Zo, jou micje liep lekker op Henkjan
[mierenneuk modus]
Om dit nu een echt meetrapport te noemen
[/mierenneuk modus]
Is inderdaad wel redelijk duidelijk.
Geen idee of Dayton ook zoiets levert, dan zullen we moeten uitzoeken.
Daarnaast kan het ook zo zijn dat ze hierop ook bezuinigen, maar dat de kwaliteit wel gewoon in orde is.
Dat dingen iets minder mooi worden gepresenteerd, betekent nog niet gelijk dat het troep is namelijk.
(sterker nog, het omgekeerde is vaak gewoon een verkoop trucje)
Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar
Geplaatst: di 25 mei 2010, 22:51
door CornelisJ
@Henkjan:
Jij hebt je microfoon dus laten calibreren bij
IBF Akustik.
Ik zie dat in het meetrapport ook de fase als functie van de frequentie wordt getoond, terwijl in de
sample-cal-file alleen de amplitude als functie van de frequentie is opgenomen. Weet iemand of het bij metingen aan luidsprekers nog van belang is om te compenseren voor de fase-respons van de microfoon?
@Henkjan & b_force:
Dit artikel geeft een idee van de spreiding op de amplitude-respons van Behringer ECM8000 en IMG Stageline ECM-40 microfoons. Zo te zien is het oplopen van de amplitude boven circa 2kHz bij de ECM8000 gebruikelijk.
Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar
Geplaatst: di 25 mei 2010, 22:53
door b_force
Dat artikel is reeds al jaaaren bekend

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar
Geplaatst: di 25 mei 2010, 23:03
door Pjotr
CornelisJ schreef:
Ik zie dat in het meetrapport ook de fase als functie van de frequentie wordt getoond, terwijl in de
sample-cal-file alleen de amplitude als functie van de frequentie is opgenomen. Weet iemend of het bij metingen aan luidsprekers nog van belang is om te compenseren voor de fase-respons van de microfoon?
In de cal file die je krijgt staat de fase er bij. Alleen heb je er niets aan: ARTA en andere programma's die heb gezien gebruiken die fase info niet, alleen de amplitude info.
Is ook niet zo spannend. Die fase info is alleen interessant in de X-over gebieden en daar is het dik in orde met de meeste mics.
Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar
Geplaatst: di 25 mei 2010, 23:10
door MBG Verhoeven
Zoiezo ben je alleen geïnteresseerd in de relatieve fase, absolute fase is niet zo van belang voor de meeste toepassingen

Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar
Geplaatst: wo 26 mei 2010, 0:09
door Chris_T
MBG Verhoeven schreef:Zoiezo ben je alleen geïnteresseerd in de relatieve fase, absolute fase is niet zo van belang voor de meeste toepassingen

Dat klopt wel, maar dan moet de fase van de mic nog steeds recht doorlopen.
Anders heeft het totaal geen zin om te proberen de drivers in fase te brengen met een filter.
Een faseafwijking van 20% bij ca. 6kHz vind ik, om eerlijk te zeggen, niet echt verwaarloosbaar (denk bijvoorbeeld bij een 1st orde filter op 3kHz).
Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar
Geplaatst: wo 26 mei 2010, 0:17
door b_force
Hoezo, het gaat toch om de RELATIEVE fase?
Al slaat hij keihard door naar de 360 graden, dan maakt het in principe nog geen zak uit.
Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar
Geplaatst: wo 26 mei 2010, 0:35
door Chris_T
De mic en de drivers staan toch op vaste plekken bij het opmeten? Als de mic dan een fasedraai heeft dan klopt er toch niets meer van de opgemeten (relatieve) faseverloop van de drivers?
Je wilt immers alleen het faseverloop van de drivers opmeten en niet van het meetinstrument.
NB. Ik het hier over het verloop.
Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar
Geplaatst: wo 26 mei 2010, 0:40
door b_force
http://nl.wikipedia.org/wiki/Relatief
Je mag van mij ook de beiden woofers meten en vervolgens ze nullen.
Kom je op hetzelfde neer, is alleen een beetje omslachtig.
Sowieso zou ik geen enkele meting kunnen verzinnen waarbij je de absolute fase zou willen weten.
De fase is namelijk altijd belangrijk tov iets anders.
Re: Gecalibreerde meetmicrofoon voor 40 dollar
Geplaatst: wo 26 mei 2010, 1:13
door Chris_T
Hmm, ik weet niet goed hoe ik duidelijk kan maken wat ik bedoel.
Ik heb het totaal niet over absolute fase, want dat boeit inderdaad niet.
Als je met een meetsysteem een relatief verloop wilt meten, moet het meetsysteem zelf wel lineair zijn.
Dat wil zeggen dat bij het meten van een faseverloop, de fase van het meetsysteem zelf constant moet zijn over het meetbereik.
Aangezien de mic een intergraal onderdeel is van een meetsysteem, moet deze dus ook een constante fase hebben.
Anders kun je onmogelijk de relatieve fase bepalen van hetgeen wat je meet.