Pagina 1 van 2

Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: wo 19 mei 2010, 15:05
door nxs77
Ik wil zelf ook eens een leuke sub gaan maken. En kwam deze driver tegen afkomstig uit een Teac Subwoofer.
De verkoper heeft geen gegevens erbij gezet.. mischien kent een van jullie deze driver?

Wil wel eens weten wat ik ermee kan doen en wat eruit valt te halen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: wo 19 mei 2010, 21:59
door vinnie411
misschien kan je de kap van de magneet afhalen, ziet eruit als een beschermkap tegen magnetisme.
zit misschien meer info op een sticker op de magneet.

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: wo 19 mei 2010, 22:13
door bartsegers
Hoeveel subwoofers heeft TEAC (ge)maakt?
Ik ken er eigenlijk geen 1.

Als het echt een driver is uit een sub, moet het wel te achterhalen zijn denk ik.
anders gewoon de parameters op (laten) meten, en aan de slag ermee!

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: wo 19 mei 2010, 22:44
door vigier
Is het niet gewoon stiekem een focal ofzo onder de kap?

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: do 20 mei 2010, 0:36
door nxs77
Dat is het probleem. de verkoper een brit weet zelf niet eens meer de type sub het is en heeft alleen dan deze driver nog te koop daarvan.
Zijn foto's zijn ook niet bepaald scherp..
Ik wacht ook nog op antwoord van hem over wat voor box erom heen zat en wat voor br pijp etc etc...
Ik hoop dat ik er een leuke sub van maken kan icm een plate amp van conrad..
Dit leek mij wel een mooie project..

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: do 20 mei 2010, 0:41
door b_force
Wat vraagt verkoper er voor?

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: do 20 mei 2010, 9:09
door bartsegers
b_force schreef:
Wat vraagt verkoper er voor?

Precies!

Voor 30-40€ zijn er (tweedehands) heel leuke 10" drivers te koop!
Of hier eens snuffellen?

http://www.bluesound24.com/-Car-Hifi-La ... -25-59-55/

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: do 20 mei 2010, 12:17
door b_force
Ja
of Tangband/Mivoc

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: do 20 mei 2010, 21:52
door nxs77
Ik ga deze toch maar aanschaffen..

Verder heeft hij ook nog 2 nieuwe hivi research f8 drivers tekoop staan voor 55 pond ex verzend kosten...
Ik weet niet hoe deze zijn en wat jullie van de prijs vinden voor 2 stuks?

Btw.. de subje is gekocht voor 32,50 pond incl verzend kosten.
Als deze binnen is een plate ampje scoren en wat mdf en dan is het tijd voor een mooie nieuwe project;-)
En dan denk ik wel een mooie aanvulling heb hier voor wat extra diepe laag

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: do 20 mei 2010, 22:37
door bartsegers
Beetje "ver" gezocht dat subje vind je niet?
Wat is er mis met marktplaats bijvoorbeeld?

Maar zonder parameters kun je geen sub maken.....
Kan een hele dure (32 pond) grap worden namelijk.

Maar wellicht dat hij uit een standaard 35x35x35 cm subje komt met een pijpje :-$

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: vr 21 mei 2010, 12:44
door nxs77
Wat de verkoper zei is dat deze driver uit een kubus komt van 13 bij 13 bij 13 inch... en ook de buis maten heeft hij gegeven maar ik denk dat als ik de driver in handen heb mischien wel meer kan vinden over de driver..

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: vr 21 mei 2010, 12:54
door bartsegers
zat ik toch goed met mn 35cm ;)

maar ff zonder gekheid, ik denk dat je geen tsp vindt.
je kunt ze wel door een forumlid laten opmeten. kost je dan wel de zendkosten evt.

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: vr 21 mei 2010, 13:00
door MBG Verhoeven
Van wat ik er 123 van begrijp is er geen enkele redenen om deze aanschaf te doen?

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: vr 21 mei 2010, 13:32
door SARK
MBG Verhoeven schreef:
Van wat ik er 123 van begrijp is er geen enkele redenen om deze aanschaf te doen?
Dat is toch wel het 'voorzichtige' advies wat ik hier proef, maar ik geloof dat nxs77 het besluit al heeft genomen :wink:

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: vr 21 mei 2010, 13:56
door nxs77
Ik neem de gok.. daar komt het op neer.. en nu ik toch elke dag thuis zit heb ik er de tijd wel voor.

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: vr 21 mei 2010, 14:19
door Vuurkat
Een goede reden om een meetdoosje te maken! :wink:

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: vr 21 mei 2010, 16:24
door nxs77
bartsegers schreef:
anders gewoon de parameters op (laten) meten, en aan de slag ermee!
Even raden... dit kan ik niet zelf doen ofwel?

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: vr 21 mei 2010, 16:47
door SARK
nxs77 schreef:
bartsegers schreef:
anders gewoon de parameters op (laten) meten, en aan de slag ermee!
Even raden... dit kan ik niet zelf doen ofwel?
Na dit weekeinde brengt b_force een exclusieve DVD uit ... meten voor dummies, tientje per stuk (da's trouwens best een idee om op zo'n manier ook de ZBA-kas een beetje te spekken :idea: )
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 26&t=11293

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: vr 21 mei 2010, 17:26
door b_force
En ik dan? :wink:

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: vr 21 mei 2010, 18:19
door SARK
b_force schreef:
En ik dan? :wink:
€5,- :arrow: ZBA-kas
€2,50 :arrow: De partner van sjons
€2,50 :arrow: De partner van b_force

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: vr 21 mei 2010, 19:34
door b_force
Mijn partner verdient al meer dan genoeg per maand :roll: :lol:

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: za 22 mei 2010, 11:20
door CornelisJ
nxs77 schreef:
bartsegers schreef:
anders gewoon de parameters op (laten) meten, en aan de slag ermee!
Even raden... dit kan ik niet zelf doen ofwel?
Als je bereid bent om je een beetje in de materie te verdiepen kun je dit ook zelf doen.
Woofer parameters kun je bepalen met behulp van impedantiemetingen. Hierbij wordt het impedantieverloop als functie van de frequentie gemeten. Op deze manier kun je parameters als resonatiefrequentie en Q-factor bepalen.

Om impedantie metingen te kunnen doen heb je in principe het volgende nodig:
- Een PC met geluidskaart
- Meetweerstand die in serie met de woofer wordt geplaatst, plus wat meetsnoertjes
- Software om de meting te doen en de gegevens op te slaan

Om de Thiele Small parameters te kunnen bepalen, moet de impedantiemeting twee keer uitgevoerd worden:
1) Impedantiemeting op losse woofer (niet ingebouwd)
2a) Impedantiemeting op dezelfde woofer, maar dan ingebouwd in een gesloten kast met bekende inhoud. Deze methode wordt de "closed box method" genoemd.
2b) Alternatief voor de closed box method is de "added mass method". Hierbij hoeft de woofer niet ingebouwd te worden in een kast, maar wordt de konus verzwaard door er extra gewicht met bekende massa op te plakken. Dit kunnen bijvoorbeeld muntjes of metalen ringen zijn, of kinderklei. Belangrijk is dat je het extra gewicht weer kunt verwijderen zonder de luidspreker te beschadigen.

Impedantie metingen en TS parameters bepalen kan onder andere met het programma LIMP. Een User Manual voor LIMP kun je hier downloaden.

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: wo 26 mei 2010, 15:24
door nxs77
Subwoofer is vandaag binen gekomen. Hij ziet er erg netjes( bijna als nieuw ) uit.
Ook de BR pijpje zit erbij. Maten daarvan zijn 7cm doorsnee bij een lengte van 10,7cm.

Nu kan ik wel gaan meten. Eens kijken wat daar uit gaat komen.

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: do 27 mei 2010, 22:17
door nxs77
Het is mij trouwens niet gelukt de metalen kap eraf te krijgen. ik ben bang dat als ik meer wil proberen er kracht op te zetten zelfs de magneet los trek of scheur.. dus dat is geen optie.

Maar wel een andere vraag. De originele kast (kubus) is 35 bij 35 bij 35.
Is het nadelig als ik een kast gebuik die bijvoorbeeld wat groter is?
Ik ga ervan uit dat de BR pijp wel goed is. Deze zat er ook origineel bij.

Re: Subje gevonden.. wie weet er iets van?? 10" Teac

Geplaatst: vr 28 mei 2010, 0:17
door k.p.
De afstemming wordt bepaald door de kast en de pijp. Een grotere kast is dus alleen zinnig als de originele kast te klein was;). Je kunt echter wel een andere buis gebruiken om een andere, maar nog steeds gunstige afstemming te krijgen. Zonder parameters wordt dit wat lastiger. Waarom wil je überhaupt een grotere kast als ik vragen mag?