Pagina 1 van 1

Verwisselen weerstanden buizen versterker

Geplaatst: do 06 mei 2010, 20:00
door ssander
Beste ls,

Ik ben bezig met het opknappen van een buizenversterker.
Nu heb ik alle weerstanden los gesoldeerd en gecontroleerd op de waarde en afwijking.

Vandaag liet ik me vertellen dat het van groot belang is dat de weerstanden weer op dezelfde positie worden vast gesoldeerd in het circuit.
Dit omdat het component zich heeft ingesteld in de schakeling!?
Ik bedoel dus dat een weerstand van 100k niet verwisseld mag worden met een andere weerstand van 100k...

Klopt dit?

Groeten Sander

Re: Verwisselen weerstanden buizen versterker

Geplaatst: do 06 mei 2010, 20:01
door TubeHead
ligt eraan hoeveel watt type hij is.. qua afmeting in princiepe.

Maar als ze van het zelfde type zijn maakt het niks uit.

Re: Verwisselen weerstanden buizen versterker

Geplaatst: do 06 mei 2010, 20:08
door ray5150
gewoon alle weerstanden vernieuwen is meestal het beste.

Re: Verwisselen weerstanden buizen versterker

Geplaatst: do 06 mei 2010, 23:09
door Miniwatt
ssander schreef:
Vandaag liet ik me vertellen dat het van groot belang is dat de weerstanden weer op dezelfde positie worden vast gesoldeerd in het circuit.
Dit omdat het component zich heeft ingesteld in de schakeling!?
Ik bedoel dus dat een weerstand van 100k niet verwisseld mag worden met een andere weerstand van 100k...

Klopt dit?

Groeten Sander
Als je erin gelooft wel ;)

"Technisch gesproken" is het een fabeltje. Ik kende deze nog niet O:)

Re: Verwisselen weerstanden buizen versterker

Geplaatst: do 06 mei 2010, 23:17
door scanspeakman
Ik denk dat deze in dezelfde categorie valt als dat je bij weerstanden rekening moet houden met de polariteit......... :wink:

Scanspeakman

Re: Verwisselen weerstanden buizen versterker

Geplaatst: do 06 mei 2010, 23:48
door PA4URK
Hoe ouder ik wordt, hoe minder ik in sprookjes ga geloven =;

Re: Verwisselen weerstanden buizen versterker

Geplaatst: do 06 mei 2010, 23:49
door b_force
PA4URK schreef:
Hoe ouder ik wordt, hoe minder ik in sprookjes ga geloven =;
Dat denk je maar! :wink: :lol:

Ach in sprookjes geloven is soms ook wel fijn toch? :)

Re: Verwisselen weerstanden buizen versterker

Geplaatst: do 06 mei 2010, 23:51
door PA4URK
Nou, ik geloof anders nog steeds niet dat die wolf Roodkapje ècht op at! 8)

Re: Verwisselen weerstanden buizen versterker

Geplaatst: vr 07 mei 2010, 10:02
door RobertD
PA4URK schreef:
Nou, ik geloof anders nog steeds niet dat die wolf Roodkapje ècht op at! 8)
Dat stuk geloof ik wél, maar niet dat ze daarna weer heelhuids uit de buik van de wolf kwam toen de jager hem opensneed.


Die weerstanden moet je gewoon nameten, het instellen op de versterker lijkt mij absolute onzin. Verder denk ik dat je het beste het advies van Ray kan volgen. Weerstanden zijn niet zo duur, of je moet exemplaren met gouden aansluitdraden willen hebben.
Gebruik gewone koolweerstanden in je versterker, dat klinkt voor een buizenbak het beste.

Re: Verwisselen weerstanden buizen versterker

Geplaatst: vr 07 mei 2010, 10:41
door PA4URK
Dat stuk geloof ik wél, maar niet dat ze daarna weer heelhuids uit de buik van de wolf kwam toen de jager hem opensneed.
Je hebt gelijk Robert, dat lijkt redelijk aannemelijk. Wolven en kleine meisjes bijten mekaar om het zo maar uit te drukken. En toen kwam die grootmoeder er ook nog achteraan. Wie bedenkt zoiets? Maar dit alles terzijde. Koolweerstanden, metaalfilmweerstanden? Valt dit ook onder sprookjes of zit daar toch iets in?

Re: Verwisselen weerstanden buizen versterker

Geplaatst: zo 09 mei 2010, 9:46
door Pmh123
geloof me maar dat er heeeel veel verschil zit tussen het gebruik van metaalfilm of carbonfilm.
voor mij geen metaalfilm meer. carbon is zo lekker smooth.
Bij mijn laatste actie vervangen van alle weerstanden (meeste metaalfilm) naar carbonfilm van Kiwame en Takman heb ik dit zelf mogen ervaren.

Goed en snel te verkrijgen bij: http://www.acoustic-dimension.com/

Re: Verwisselen weerstanden buizen versterker

Geplaatst: zo 09 mei 2010, 12:18
door ray5150
Er is mij iets niet helemaal duidelijk:
Is een carbonweerstand van een ander materiaal gemaakt dan een koolweerstand of is dat iets anders?
Ik dacht altijd dat carbon de Engelse uitdrukking was voor koolweerstanden. of zit ik er nu helemaal naast?

Re: Verwisselen weerstanden buizen versterker

Geplaatst: zo 09 mei 2010, 12:42
door dre
da`s hetzelfde inderdaad,maar metaalfilm en carbon......

Re: Verwisselen weerstanden buizen versterker

Geplaatst: zo 09 mei 2010, 21:14
door Miniwatt
ray5150 schreef:
Er is mij iets niet helemaal duidelijk:
Is een carbonweerstand van een ander materiaal gemaakt dan een koolweerstand of is dat iets anders?
Ik dacht altijd dat carbon de Engelse uitdrukking was voor koolweerstanden. of zit ik er nu helemaal naast?
Klopt hoor, maar om het nòg ingewikkelder te maken: je hebt carboncomposiet en carbonfilm, bij de eerste is de hele weerstand gemaakt van een mengsel dat weerstand (...) biedt, bij de tweede is de opbouw als bij een metaalfilmweerstand: een ongeleidend lichaam waar een carbonfilm omheen zit, evt in spiraalvorm gesneden. Composiet zou het beste klinken, een filmweerstand heeft wat inductie. Composietweerstanden kunnen dan weer slecht tegen warmte en verlopen makkelijk. En warm worden ze wel in een buizenbak..

:lol: Te bedenken dat ik ook jaren lang door de bomen het bos niet meer zag in al die soorten weerstanden..

Re: Verwisselen weerstanden buizen versterker

Geplaatst: di 11 mei 2010, 19:19
door ssander
Allen ontzettend bedankt voor jullie reactie!

Ik ben van m'n sprookjes geloof afgestapt ;-)

Re: Verwisselen weerstanden buizen versterker

Geplaatst: di 11 mei 2010, 23:11
door PA4URK
'Lo cunto de li cunti overo lo trattenemiento de peccerille', ('Het sprookje van de sprookjes of het vermaak van de kleinen')
Maar toch, toch zit er in ieder sprookje een kern van waarheid :twisted:
Maar of dat ook voor weerstanden geldt...