Pagina 1 van 1

Filtervraag

Geplaatst: di 27 apr 2010, 20:30
door Miniwatt
Ik zit naar wat gitaarversterkerschema's te kijken, en ik zie er een soort filter in waar ik maar bitter weinig over kan vinden:

Afbeelding

Ik vermoed dat het een soort laag doorlaatfilter is, en ik zou willen berekenen op welke frequentie het werkt, maar zoals gezegd is over weerstanden met een C parallel weinig info vindbaar :-s

Maar er is hier vast wel iemand die daar gewoon verstand van heeft O:) Uitleg word zeer gewaardeerd!

Re: Filtervraag

Geplaatst: di 27 apr 2010, 23:21
door b_force
Dat is een vrij standaard schakeling hoor!
Is om het hoog wat meer te boosten.
In feite wil je vooral daarvan veel harmonische vervorming.

Ik zou zeggen kijk op deze website en koop ook dat boek! (ik kan het je aanraden)
http://www.freewebs.com/valvewizard/index.html

(beetje marshall achtig schema overigens)

Re: Filtervraag

Geplaatst: wo 28 apr 2010, 2:46
door Goeiemorguh
Je moet je voorstellen dat de serie weerstand en de weerstand naar ground een spanningsdeler vormen. Zonder die condensator die parallel staat aan de serie weerstand zou het signaal dus verzwakt worden (met 6dB in dit geval). Omdat die condensator die parallel staat aan de serieweerstand bij hoge freq in feite een kortsluiting is, is er dus geen sprake meer van een spannings deling, je zou dus kunnen zeggen dat de hoge tonen met 6dB geboost worden.

In het plaatje is de blauwe lijn dus het originele signaal, de paarse het signaal zonder cap parallel aan de serieweerstand en de groene lijn is dus met cap parallel aan de serieweerstand. De mate waarin het signaal verzwakt word word bepaald door de verhouding tussen de weerstanden van de spanningsdeler. In dit geval heb ik met 470k en een cap van 470p gerekend zoals in jouw schema (wat idd een veel voorkomend filtertje is in gitaaramps).

Misschien is het een goed idee eens wat simulatie software te zoeken, ik gebruik de trial van simetrix. Ideaal om even snel te kunnen zien wat een circuitje doet ;)

Re: Filtervraag

Geplaatst: wo 28 apr 2010, 12:13
door Miniwatt
Bedankt!

@ b_force: is inderdaad een veel voorkomende schakeling, vandaar dat ik me erin vastgebeten heb, werd hoog tijd dat ik dat eens ging begrijpen O:)
En het is inderdaad een Marshall, een 50 W master volume geloof ik.
Die website ken ik heel goed, daar heb ik ook al veel op zitten studeren, maar dat boek is eigenlijk wel verplichte kost ja 8)

@ goeiemorguh: perfekt uitgelegd hoor!
Het rekengedeelte is niet mijn beste kant, dat mag wel duidelijk zijn.. Ik was froegâh heel blij als ik een 5 had voor wiskunde.. 8-[
Ik zal die simetrix eens bekijken, lijkt me wel handig ;)

Maar nogmaals dank heren, ik kan er weer verder mee, ben ik blij om!

Re: Filtervraag

Geplaatst: wo 28 apr 2010, 12:17
door b_force
We grappig.
Eigenlijk "boost" je ook helemaal niet, maar verzwak je de rest :lol:
Boek ligt over twee weken wel op de mat heh! 8)

Re: Filtervraag

Geplaatst: zo 02 mei 2010, 21:16
door Miniwatt
Zonet voor de gein even een 500 pF capje over de gain-potmeter gehangen zoals (niet omcirkeld) in het schema boven.
Waaah, scheelt dat in hoog! :o :shock: :D

Ik hou van een nogal donker 'Melvins'-geluid, en dat kon prima met mijn amp, maar nu is het klankpalet flink uitgebreid! 8) Helaas kan ik mijn donkerbruine geluid niet meer helemaal krijgen zoals ik het wil. Een schakelaartje wellicht?
Ik ga sowieso verder met 'voicen', vind het erg leuk om te doen. Ik ga weer in een band (gitaar) spelen, dus ik ben deze versterker voor het eerst echt intensief aan het gebruiken, dan veranderen de wensen wel.

Re: Filtervraag

Geplaatst: zo 02 mei 2010, 21:46
door b_force
Sja, geluidsbepaling van een gitaar bak is nogal uitgebreid (complex, hoewel wel te achterhalen).
Zo is er ook enorm veel mogelijk met de EQ, maar ook de instelling van de buizen etc etc.
En natuurlijk niet de gebruikte luidspreker vergeten.

Nogal wat opties dus :P

Re: Filtervraag

Geplaatst: do 06 mei 2010, 23:12
door Miniwatt
b_force schreef:
Sja, geluidsbepaling van een gitaar bak is nogal uitgebreid (complex, hoewel wel te achterhalen).
Zo is er ook enorm veel mogelijk met de EQ, maar ook de instelling van de buizen etc etc.
En natuurlijk niet de gebruikte luidspreker vergeten.

Nogal wat opties dus :P
Ik krijg de indruk dat ik over deze materie nog veel van jou zou kunnen leren. Wellicht kunnen we de koppen eens bij elkaar steken? O:)

Re: Filtervraag

Geplaatst: do 06 mei 2010, 23:28
door b_force
Miniwatt schreef:
b_force schreef:
Sja, geluidsbepaling van een gitaar bak is nogal uitgebreid (complex, hoewel wel te achterhalen).
Zo is er ook enorm veel mogelijk met de EQ, maar ook de instelling van de buizen etc etc.
En natuurlijk niet de gebruikte luidspreker vergeten.

Nogal wat opties dus :P
Ik krijg de indruk dat ik over deze materie nog veel van jou zou kunnen leren. Wellicht kunnen we de koppen eens bij elkaar steken? O:)
Kom eens langs (of ik kom eens bij jou langs)
Neem ik ook het boek mee.

Ik wil nog steeds een experimenteer bord maken zodat je veel dingen ook daadwerkelijk kunt testen.
Theoretisch weten "hoe iets klinkt" is wel leuk, maar je bent toch op zoek naar een bepaalde sound.
Het gaat juist om die link. Daar ben ik echt absoluut nog niet uit hoor! Inmiddels ben ik wel al tot de conclusie gekomen dat het niet zomaar wat verzinnen is.
Heel erg leuk mee te experimenteren dus! :D