Pagina 1 van 1

css sdx 15 sub welke kast?

Geplaatst: di 27 apr 2010, 11:52
door escarabajo
hallo,

daar ik lang geleden een sdx sub heb gekocht zou ik deze eindelijk eens in en kast willen plaatsen en dan gebruiken in mijn ht natuurlijk.
daar het meteen mijneerste project word zit ik wel met wat vragen, heb al veel gelezen en gezien maar toch :mrgreen:

wat mij aanspreekt is een betonnen kast heb er maar een paar artikels over gevonden iedereen maakt alles uit hout.
maar is een betonnen kast nu eigenlijk het beste buiten het dragen, verplaatsen er van.

heb van de verkoper de volgende raad gekregen:
met 1 spoel (dus 2ohm):
140 liter @19.2 Hz
10.5cm diam (=110mm pvc) - 40.6cm lang

maar wat vinden jullie van het idee om met beton te werken? dit is resonantie vrij als ik het mag geloven.
o ja hij dient enkel om film niet om muziek.

alvast bedankt.
mvg. kevin

Re: css sdx 15 sub welke kast?

Geplaatst: di 27 apr 2010, 11:58
door MrCaBLeGuY
Ik hoop dat iedereen beton stemt, ben benieuwd naar je bouwverslag dan :twisted:

Er zijn (via google) wel wat voorbeelden te vinden van beton projecten. Maar zeker voor een eerste project (weet niet wat je ervaring is) lijkt me een behuizing van 140 liter van beton me erg hoog gegrepen. Hoe ga je dit gieten, hoe krijg je het uit de mal, hoe krijg je het naar binnen :) Tenzij je een ervaren bouwvakker bent en met beton kan werken zou ik gewoon beginnen met MDF en een stevige bracing.

Re: css sdx 15 sub welke kast?

Geplaatst: di 27 apr 2010, 14:48
door Marp
Als gewicht, de mogelijkheid/wil tot verwerking of andere factoren geen rol spelen... staat er 1 optie teveel in je pol. De uitslag hoef je dan ook niet af te wachten. ;)

Re: css sdx 15 sub welke kast?

Geplaatst: di 27 apr 2010, 16:21
door Vuurkat
Vrijwel iedereen kiest hier hout voor z'n speakers omdat beton lastig te verwerken en zwaar is. Maar beton is natuurlijk wel veel leuker om te gebruiken. :D

Re: css sdx 15 sub welke kast?

Geplaatst: di 27 apr 2010, 20:29
door Candisa
Wat ik me afvraag over betonnen kisten.

Om een goede betonnen kist te maken, heb je een buitenmal en binnemal nodig toch?
Hoe krijg je achteraf die binnenmal daar in gods naam weer uit?
Bovendien moet je dan nog een manier vinden om de wapening te doen 'zweven' tussen de binnen- en buitenmal, want wapening moet daar natuurlijk in (beton heeft een hoge drukbestendigheid, maar een enorm lage trekbestendigheid) en die mag natuurlijk niet aan de oppervlakte zitten...

Isabelle

Re: css sdx 15 sub welke kast?

Geplaatst: di 27 apr 2010, 20:32
door jantje-secuur
De meesten maken de binnenmal van piepschuim die ze achteraf laten oplossen met aceton. Vervolgens gieten ze de - inmiddels vloeibare - binnenmal eruit.

Re: css sdx 15 sub welke kast?

Geplaatst: di 27 apr 2010, 20:45
door escarabajo
De Betonnix is in 2 keer gegoten. hij had blijkbaar wel moeilijkheden met de platen er terug af te krijgen.
ben geen bouwvakker wel bakker :mrgreen:

is het wel niet zo dat een betonnen kist het geluid harder reflecteert in de kast welk materiaal kan ik dan het beste binnen in gebruiken om te dempen.
hoe dik moeten de wanden minstens zijn?
en dan de vorm, omwille van de liters die ik nodig heb lijkt mij een rechtstaande rechthoek de beste keus.
heeft de plaatsing van de sub en de pijp invloed op het geluid?

alvast bedankt.
mvg. Kevin

Re: css sdx 15 sub welke kast?

Geplaatst: di 27 apr 2010, 21:02
door TH0M
Ik kan me ook voorstellen dat je de binnenmal licht conisch maakt waardoor deze makkelijker lost.

Re: css sdx 15 sub welke kast?

Geplaatst: di 27 apr 2010, 21:15
door Candisa
Dan kan die (kubusvormige of balkvormige) binnemal nog altijd niet uit het enige kleinere ronde gat van de subwoofer of het eventuele kleinere rechthoekige gat van de plaat-amp.

Die piepschuim binnenmal lijkt me nog het handigste...

Re: css sdx 15 sub welke kast?

Geplaatst: di 27 apr 2010, 22:39
door TH0M
Met piepschuim kan ook, maar is ook niet heel eenvoudig, je moet hem laten zweven en helemaal ingieten. Ik zal het doen door de bodem of deksel niet mee te storten, maar die er later pas bij aan te gieten. Net zoals: http://home.kpn.nl/bianca-kl/de_ke_betonnix_230.htm

Re: css sdx 15 sub welke kast?

Geplaatst: di 27 apr 2010, 23:28
door escarabajo
hier nog een artikel, hier gebruiken ze wax.

http://propirate.net/betonboxen/

mvg. kevin

Re: css sdx 15 sub welke kast?

Geplaatst: do 29 apr 2010, 11:50
door escarabajo
hallo,

het staat vast het word beton :lol:
heb hier een site http://arolio.free.fr/albedo-beton/albb1.html#anchor (klik op suite om verder te gaan) waar ze isomo gebruiken voor de binnenmal.
en snijden het er later gewoon uit. het is altijd beter de kast in 1 keer te bouwen dan in 2 keer.
zit er echter nog mee dat als je de binnenste isomo mal niet vast zet deze naar boven komt (druk van de beton)

klopt het nu dat ik met deze gegevens het diepst kan gaan met deze sdx 15.

met 1 spoel (dus 2ohm):
140 liter (netto) @19.2 Hz
10.5cm diam (=110mm pvc) - 40.6cm lang


mvg. Kevin

Re: css sdx 15 sub welke kast?

Geplaatst: do 29 apr 2010, 13:28
door Martijn H
Ik heb deze woofer ook.. Op 2 ohm spelen lijkt me vrij heftig voor je amp. Kan je de spoelen niet beter in serie zetten? Ik heb btw niet gesimuleerd hoe groot de kast dan moet zijn.

Ik heb hem wel eens gesimuleerd in een 250 liter br kast getuned op 15 Hz. Dan haal je 114dB op 15 Hz en breek je je huis af. Als je niet op orkaanlevel luistert zal hij ook meer dan voldoende presteren in een gesloten kast.

Waarom maak je niet een gesloten kast en trek je de respons recht met eq? Scheelt wel zo'n 8dB in output, maar de kast kan dan 70 liter zijn.

Re: css sdx 15 sub welke kast?

Geplaatst: do 29 apr 2010, 15:40
door escarabajo
hallo,

ik heb een paar jaar terug alles naar de kelder verhuisd zodat ik mijn gang kan gaan. (je weet wel WAF)
dus ik heb de kelder zij de badkamer lol.

ik wil gewoon er uithalen wat er in zit. zo laag mogelijk. heb de plaats dus waarom niet. en het kan nog leuk worden dan. :lol:
heb het nog niet helemaal door hoe ik met winISD moet werken.

mvg. Kevin

Re: css sdx 15 sub welke kast?

Geplaatst: do 29 apr 2010, 16:06
door escarabajo
Montana schreef:
Op 2 ohm spelen lijkt me vrij heftig voor je amp.
een goede PA versterker leek mij een goede oplossing. niet?
Montana schreef:
Ik heb hem wel eens gesimuleerd in een 250 liter br kast getuned op 15 Hz. Dan haal je 114dB op 15 Hz en breek je je huis af.
en hoe moet die kast er dan uitzien.

alvast bedankt.
mvg. kevin

Re: css sdx 15 sub welke kast?

Geplaatst: do 29 apr 2010, 17:14
door bertor
Montana schreef:
k heb hem wel eens gesimuleerd in een 250 liter br kast getuned op 15 Hz. Dan haal je 114dB op 15 Hz en breek je je huis af. Als je niet op orkaanlevel luistert zal hij ook meer dan voldoende presteren in een gesloten kast.
Heb je toen ook nog overwogen om er 4 te bouwen? :wink:

Re: css sdx 15 sub welke kast?

Geplaatst: do 29 apr 2010, 20:31
door Henkjan
met 2 spoelen in serie is de Qt een stuk lager, en zal die dus ongecorrigeerd minder diep komen.

[edit]

Re: css sdx 15 sub welke kast?

Geplaatst: vr 30 apr 2010, 12:54
door Vuurkat
Met 1 spoel open is de Qts toch juist hoger dan met allebei de spoelen aangesloten? :?

Re: css sdx 15 sub welke kast?

Geplaatst: vr 30 apr 2010, 17:09
door Martijn H
bertor schreef:
Montana schreef:
k heb hem wel eens gesimuleerd in een 250 liter br kast getuned op 15 Hz. Dan haal je 114dB op 15 Hz en breek je je huis af. Als je niet op orkaanlevel luistert zal hij ook meer dan voldoende presteren in een gesloten kast.
Heb je toen ook nog overwogen om er 4 te bouwen? :wink:
ja :D voor 20 seconden..
escarabajo schreef:
Montana schreef:
Op 2 ohm spelen lijkt me vrij heftig voor je amp.
een goede PA versterker leek mij een goede oplossing. niet?
Montana schreef:
Ik heb hem wel eens gesimuleerd in een 250 liter br kast getuned op 15 Hz. Dan haal je 114dB op 15 Hz en breek je je huis af.
en hoe moet die kast er dan uitzien.

alvast bedankt.
mvg. kevin
Een (goede) PA versterker speelt nauwelijks op 2 ohm, tenminste ik ken er geen.. PA's zijn vrij stabiel tot 3/4ohm over het algemeen. Een UcD 700 zou het opzich kunnen, maar ik zou geen sub ontwerpen die op 2 ohm speelt.

Uit mijn hoofd was het een 250 liter kast met een 16cm br pijp van 90a100 cm lang, maar dat is een richtlijn. Moet nog een keer gesimuleerd worden. Om dat uit beton te gaan maken lijkt me niet erg logisch, of krijg je een vorkheftruk in je woonkamer? :wink:

Re: css sdx 15 sub welke kast?

Geplaatst: vr 30 apr 2010, 21:52
door Henkjan
Casper schreef:
Met 1 spoel open is de Qts toch juist hoger dan met allebei de spoelen aangesloten? :?
:oops: te snel getyptfoutje... je hebt gelijk. ik heb post ge-edit om de uitspraak juist te laten zijn

Re: css sdx 15 sub welke kast?

Geplaatst: vr 30 apr 2010, 22:52
door Candisa
Dus met 1 spoel open speelt zo een CSS ongecorrigeerd dieper?

Mag ik daaruit afleiden dat die dan ook even diep gaat in een kleinere kist?
Zo ja, wat is dan het voordeel van met de 2 spoelen in serie spelen? (Ik vermoed dat de elektrische belastbaarheid flink minder is met 1 spoel open?)

Deze sub fascineert me namelijk wel, al zal het wel nog een tijdje duren vooraleer ik zelf behoefte zal hebben aan zo een extreme woofer...

groetjes,
Isabelle

Re: css sdx 15 sub welke kast?

Geplaatst: za 01 mei 2010, 10:23
door Henkjan
de kast moet dan ook groter worden, allemaal gevolg van de verandering van de Qt waarde. ik zal later dit WE wel eens een paar voorbeeldjes in LspCAD gooien