Draaitafel-project: 50cm plateau en een zelfbouw 17" toonarm
Geplaatst: zo 18 apr 2010, 19:48
Goedenavond Zelfbouwaudio-forum,
niet helemaal zeker of ik dit onderwerp nu hier kwijt moet of bij "bronnen"....dat laat ik maar aan de moderator over.
Belangrijkste bron in mijn (voornamelijk zelfbouw) set is de draaitafel. Na jaren heerlijk gedraaid te hebben met een VPI begon het toch te kriebelen. Dat kon beter.....en niet onbelangrijk....zelfbouw geeft ook nog eens voldoening ! Het kost wel tijd en moeite....maar anders was het geen hobby.
De gelegenheid deed zich voor om een bizar loopwerk op de kop te tikken. Nou is loopwerk misschien te veel gezegd...het is meer een belachelijke draaischijf (50 cm diameter) van Scheu. Daar heb ik destijds bij Bronnen een draadje over gestart. Draait griezelig stabiel....
Ook van Scheu de klassieke "Classic" 12" arm. Daar is niets mis mee (integendeel; prima prijs/kwaliteitsverhouding), maar het past maar net. Eigenlijk zocht ik iets veel groters om de boel netjes op te stellen. Dus minimaal een 14" arm; liever groter. Er is buitengewoon weinig commercieels verkrijgbaar.....ziedaar het nieuwe project !
Begonnen met het lager: unipivot, Schroeder-principe, tangentiaal, cardanisch opgehangen....allemaal bestaande systemen met hun voor- en nadelen. Zowel de unipivot als de Schroeder werden me te zenuwachtig boven de 16". Het kan.....maar de arm wordt bij deze principes wel heel neurotisch. Tangentiaal valt bij mij gewoon af....geen zin in luchtpompen, etc. Cardanisch; een uitdaging voor een particulier zonder uitgebreide metaalbewerkingswerkplaats. Ik kan dat soort lagers gewoon niet maken zonder overdreven speling.
Via internet kwam ik het WTA-principe tegen. De "Well Tempered Arm" (trouwens nog steeds in productie....kennelijk doen ze iets goeds) maakt gebruik van een 2-draadsophanging. Daardoor wordt de arm gelijk een stuk minder zenuwachtig. Bovendien dient die ophanging gelijk als (instelbare !) anti-skating inrichting. Vergelijk het maar met een schommel: als je er op zit kan je gewoon voor- en achteruit. Maar als je wil draaien (torderen) heeft de schommel van huis uit de neiging om naar de nul-stand te gaan. En bij deze arm is de "schommelophanging" traploos instelbaar.
Bovendien hangt de arm niet rechtstreeks aan de draden....maar via een siliconoliebadje. Prima dempend dus.
Ebay: oude WTA's gescoord (en echt oud....een was het prototype welke in 1985 nog naar Stereophile USA was gestuurd; de adressticker zat nog op de doos).
Even wat foto's...daarna deel 2.
Groetsels,
Reinout
niet helemaal zeker of ik dit onderwerp nu hier kwijt moet of bij "bronnen"....dat laat ik maar aan de moderator over.
Belangrijkste bron in mijn (voornamelijk zelfbouw) set is de draaitafel. Na jaren heerlijk gedraaid te hebben met een VPI begon het toch te kriebelen. Dat kon beter.....en niet onbelangrijk....zelfbouw geeft ook nog eens voldoening ! Het kost wel tijd en moeite....maar anders was het geen hobby.
De gelegenheid deed zich voor om een bizar loopwerk op de kop te tikken. Nou is loopwerk misschien te veel gezegd...het is meer een belachelijke draaischijf (50 cm diameter) van Scheu. Daar heb ik destijds bij Bronnen een draadje over gestart. Draait griezelig stabiel....
Ook van Scheu de klassieke "Classic" 12" arm. Daar is niets mis mee (integendeel; prima prijs/kwaliteitsverhouding), maar het past maar net. Eigenlijk zocht ik iets veel groters om de boel netjes op te stellen. Dus minimaal een 14" arm; liever groter. Er is buitengewoon weinig commercieels verkrijgbaar.....ziedaar het nieuwe project !
Begonnen met het lager: unipivot, Schroeder-principe, tangentiaal, cardanisch opgehangen....allemaal bestaande systemen met hun voor- en nadelen. Zowel de unipivot als de Schroeder werden me te zenuwachtig boven de 16". Het kan.....maar de arm wordt bij deze principes wel heel neurotisch. Tangentiaal valt bij mij gewoon af....geen zin in luchtpompen, etc. Cardanisch; een uitdaging voor een particulier zonder uitgebreide metaalbewerkingswerkplaats. Ik kan dat soort lagers gewoon niet maken zonder overdreven speling.
Via internet kwam ik het WTA-principe tegen. De "Well Tempered Arm" (trouwens nog steeds in productie....kennelijk doen ze iets goeds) maakt gebruik van een 2-draadsophanging. Daardoor wordt de arm gelijk een stuk minder zenuwachtig. Bovendien dient die ophanging gelijk als (instelbare !) anti-skating inrichting. Vergelijk het maar met een schommel: als je er op zit kan je gewoon voor- en achteruit. Maar als je wil draaien (torderen) heeft de schommel van huis uit de neiging om naar de nul-stand te gaan. En bij deze arm is de "schommelophanging" traploos instelbaar.
Bovendien hangt de arm niet rechtstreeks aan de draden....maar via een siliconoliebadje. Prima dempend dus.
Ebay: oude WTA's gescoord (en echt oud....een was het prototype welke in 1985 nog naar Stereophile USA was gestuurd; de adressticker zat nog op de doos).
Even wat foto's...daarna deel 2.
Groetsels,
Reinout