Pagina 1 van 2
First Build ( Black Beauty + TA2024 )
Geplaatst: za 17 apr 2010, 14:54
door spammetje
Zoals er in de titel staat wordt dit me eerste zelfbouw speaker.
Daarom zullen er regelmatig vragen van mij kant komen. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.
Allereerst wat foto's:
Re: first build ( Black Beauty )
Geplaatst: za 17 apr 2010, 14:57
door dre
een beetje uitleg van wat je aan het doen bent.....

Re: first build ( Black Beauty )
Geplaatst: za 17 apr 2010, 15:19
door spammetje
Nog niet veel. Heb de tekeningen van HenkJan uitgeprint liggen en me spullen binnen.
Die TA2024 ga ik eerst gebruiken om ze aan te sturen ( is nog niet helemaal af ).
Ga dit weekend eens proberen alle onderdelen van het filter op zo'n bordje te krijgen.
Re: first build ( Black Beauty )
Geplaatst: za 29 mei 2010, 12:49
door spammetje
Eindelijk weer een update

.
Hout heb ik laten zagen bij de Hubo ( las ik in een topic waarin de bvs werdt gemaakt ).
Filters heb ik in elkaar gezet maar ik ben niet helemaal te vreden. Hoe kan ik ze testen en heeft iemand tips het te verbeteren? Vooral een speaker kabel solderen aan me print ging me niet goed af, dus dat moet anders kunnen.
Voor me TA2024 heb ik nu echte krat heinkenen

is een cd boxje. Ga alles op te houten bodem vast maken en gaatjes boren aan de zijkant voor alle aansluitingen. Vond dit wel leuk omdat de TA2024 veel gebruikt wordt voor kratradio's zie tweakers bijvoorbeeld.
Ga nu eerst F1 kijken en daarna weer verder met het project ik hoop vanavond nog meer foto's te hebben.
Re: first build ( Black Beauty )
Geplaatst: ma 31 mei 2010, 18:16
door spammetje
Zaterdag alle gaten gemaakt in me heineken kistje. Woensdagavond hoop ik tijd te hebben om alles aan te sluiten.
De speakers hebben we in elkaar gelijmd. Zaterdag kijken om de voorkant te voorzien van een paar gaten.
Voor het filter wil ik misschien andere componenten kopen. Met een hogere waarde zodat het filter wat kleiner wordt. Is dit nadelig voor het geluid?
Re: first build ( Black Beauty )
Geplaatst: ma 31 mei 2010, 19:30
door MechanicalAnimal
spammetje schreef:
Voor me TA2024 heb ik nu echte krat heinkenen

is een cd boxje. Ga alles op te houten bodem vast maken en gaatjes boren aan de zijkant voor alle aansluitingen. Vond dit wel leuk omdat de TA2024 veel gebruikt wordt voor kratradio's zie tweakers bijvoorbeeld.
Goed werk dat Heineken-kratje. Leuk gevonden als behuizing

Re: first build ( Black Beauty )
Geplaatst: ma 31 mei 2010, 23:04
door MrCaBLeGuY
Is dat zo verstek gezaagd bij de Hubo ??
Re: first build ( Black Beauty )
Geplaatst: di 01 jun 2010, 11:02
door MechanicalAnimal
MrCaBLeGuY schreef:Is dat zo verstek gezaagd bij de Hubo ??
my 2 cents:
sommige bouwzaken hebben een horzintale zaagtafel ipv een verticale. Mijn lokale karwei kan bijv niet verstek zagen maar de multimate weer wel

.
kan dus nogal wisselen, misschien zelfs nog wel tussen Hubo's onderling.
Re: first build ( Black Beauty )
Geplaatst: di 01 jun 2010, 11:34
door MichaelB
Jups, de Hubo waar ik naartoe ga (in Baarn) die heeft een horizontale en verticale bank.
Daar werkt ook 1 van die schaarse timmerlieden die nog exact werken. Ze maken daar ook van alles en nog wat (kasten, trappen, kleine meubeltjes). Ze zijn er dus wel!

Re: first build ( Black Beauty )
Geplaatst: di 01 jun 2010, 18:11
door spammetje
Yes Hubo heeft het zo gezaagd. De vrouw achter de kassa zei dat hij wel even was bezig geweest met het zagen

.
Past tot nu toe ook netjes. Beetje bijwerken hou je altijd.
Morgenavond de versterker kist afmaken dan weer pics.
Iemand nog antwoorden / tips op mijn filter vragen?
Re: first build ( Black Beauty )
Geplaatst: di 01 jun 2010, 20:11
door MichaelB
spammetje schreef:
Iemand nog antwoorden / tips op mijn filter vragen?
Je kan niet zomaar andere waardes dan aangegeven toepassen, want dan klopt het filter niet meer en dus gaat je klank dan achteruit.
Het is toch al een compact plankje?
Re: first build ( Black Beauty )
Geplaatst: di 01 jun 2010, 21:53
door spammetje
Ik ga geen waardes veranderen alleen inplaats van bijvoorbeeld 2x150uf + 3x100uf + 60uf naar 2x 330uf.
Dit is beide 660uf. Ik gebruik dit gewoon als een voorbeeld. Alleen vind ik de componenten niet zo duur ik kom dan rond de 12euro uit met alleen condensatoren is dit heel weinig ?
Re: first build ( Black Beauty )
Geplaatst: ma 19 jul 2010, 22:08
door spammetje
Na een lange tijd weer een update.
Heb een tijd rond gekeken hoe ik de speakers moest gaan frezen.
Me pa heeft een frees maar die is al wat ouder en daarom is er geen cirkel geleider te koop.
Heb nu voor een dremel een opzet stuk zodat het een frees wordt.
Ik ben vanavond begonnen met frezen dit ging zoals ik had verwacht niet echt snel. De dremel is niet echt heel sterk dus het moet heel verzichtig en langzaam gaan.

- Eerste rondje gemaakt op maat met de dremel

- Het rondje

- Dremel met hulpstuk
De eerste is af met de dremel de 2de ben ik aan begonnen. Het moet breeder gefreest worden maar ik ga kijken of ik dat met de gewone frees kan doen.
Heb een tijdje heen en weer gemaild met caps and coils over het filter.
Hij heeft voor mij nog wat simulaties gemaakt en daar is uit gekomen dat ik de highpass niet ga toepassen:

- filter henkjan
Wordt dus het zelfde als hierboven alleen dan zonder de HP.

- Filter onderdelen

- Plaatsen van de onderdelen
Ik vind het aansluiten van het filter een lastig karwei. Op het forum zie je vooral foto's van de bovenkant van de printplaat maar niet de onderkant hoe het is aangesloten.
Hoe is het makkelijk de draaden bij elkaar te krijgen + speaker kabel om dit netjes te solderen? Ik dacht eraan om de condensator pootjes aan het eind 90 graden te buigen tegen de pootjes van de weerstand aan en daar dan ook de spoel op aan te sluiten met de zelfde manier.
Re: first build ( Black Beauty )
Geplaatst: di 20 jul 2010, 5:34
door SARK
spammetje schreef:Op het forum zie je vooral foto's van de bovenkant van de printplaat maar niet de onderkant hoe het is aangesloten.
Op het forum zie je vooral foto's van vrij-bedrade filters, juist zonder gebruik te maken van een print. Het enige wat je dan nodig hebt (behalve soldeer) is een plankje en tie-wraps of hot glue, lijkt mij juist veel makkelijker dan het gepriegel met een gaatjesprint

Re: first build ( Black Beauty )
Geplaatst: di 20 jul 2010, 14:23
door spammetje
Ok ja een plankje kan ook maar dat is toch niet veel anders dan de gaatjes gebruiken in zo'n experimenteerbord.
Re: first build ( Black Beauty )
Geplaatst: di 20 jul 2010, 19:58
door SARK
spammetje schreef:Ik vind het aansluiten van het filter een lastig karwei.
Ik begreep hieruit dat je moeite hebt met het gebruik van de gaatjesprint
spammetje schreef:Ok ja een plankje kan ook maar dat is toch niet veel anders dan de gaatjes gebruiken in zo'n experimenteerbord.
Er is toch wel verschil, het lijkt me dat je meer bewegingsvrijheid hebt tov. een gaatjesprint als je onderstaand voorbeeld bekijkt:
Re: first build ( Black Beauty )
Geplaatst: di 20 jul 2010, 22:18
door spammetje
Ja ik was ook niet echt duidelijk. Het is meer dat ik het lastig vind om de kabels mooi aan elkaar te sluiten.
Dat plaatje is trouwens een mooi voorbeeld bedankt!
Die gaatjes print is ruim groot genoeg voor die 3 componenten.
Zal morgen een opzetje maken voor het filter.
Vandaag een kleine update.
Ben bezig geweest met het aansluiten van me TA2024. Morgen de elko's vast solderen en alles voorzien van kabelschoentjes.

- Versterker bordje

- Aansluitingen

- Elko's klaar om te solderen

- Overview
Er wordt veel gezegt dat de TA2024 bass inzakt met hoog volume. Dit had ik ook toen ik hem flink open draaide met een hardstyle nummer. Ik ben benieuwd hoe die zich houdt met de buffer elko's.
Re: first build ( Black Beauty )
Geplaatst: di 20 jul 2010, 22:31
door Lieuwe
Ik ben erg benieuwd naar je resultaten, want dan gaat mijn ta2020 ook een upgrade krijgen met wat buffers

.
Verder ziet het er mooi uit

. Altijd leuk een eerste project

.
Re: first build ( Black Beauty )
Geplaatst: wo 21 jul 2010, 9:32
door daniel
spammetje schreef:
IMAG00355.jpg
Er wordt veel gezegt dat de TA2024 bass inzakt met hoog volume. Dit had ik ook toen ik hem flink open draaide met een hardstyle nummer. Ik ben benieuwd hoe die zich houdt met de buffer elko's.
Het lijkt erop dat je de rode draad aan de - pool van je elko gaat solderen. Vergis je niet in de polariteit van die dingen!
Re: first build ( Black Beauty )
Geplaatst: wo 21 jul 2010, 9:55
door b_force
Andersom aansluiten kan ook heel veel spektakel geven hoor

Re: first build ( Black Beauty )
Geplaatst: wo 21 jul 2010, 10:14
door spammetje
daniel schreef:spammetje schreef:
IMAG00355.jpg
Er wordt veel gezegt dat de TA2024 bass inzakt met hoog volume. Dit had ik ook toen ik hem flink open draaide met een hardstyle nummer. Ik ben benieuwd hoe die zich houdt met de buffer elko's.
Het lijkt erop dat je de rode draad aan de - pool van je elko gaat solderen. Vergis je niet in de polariteit van die dingen!
Goed dat je het zegt! Die grijze streep met minnetjes is dus de min

.
Even google gebruikt:
In tegenstelling tot een gewone condensator heeft een elco een plus en een min kant, als je hem verkeerd om aansluit kan hij kapot gaan. Op de condensator is de plus kant aangegeven met een deukje. Als de condensator rechtop staat (met twee pootjes aan dezelfde kant) is de kant met de streep met minnen de min kant.
Kan de topic titel veranderd worden naar
First Build ( Black Beauty + TA2024 ) ?
Re: first build ( Black Beauty )
Geplaatst: wo 21 jul 2010, 11:21
door MrCaBLeGuY
titel kun je zelf wijzigen, moet je even je eerste post editten en daar het onderwerp aanpassen
Re: First Build ( Black Beauty + TA2024 )
Geplaatst: wo 21 jul 2010, 11:36
door spammetje
Done, thanks voor de tip.
Is makkelijker voor andere mensen die de zoek functie gebruiken.
Re: First Build ( Black Beauty + TA2024 )
Geplaatst: wo 21 jul 2010, 22:04
door spammetje
Vanavond de TA2024 krat afgemaakt.

- Aansluitingen

- Binnenkant krat

- Kratje op zijn plek

- Overview
Ik heb de Elco's nu goed aangesloten

nog bedankt voor de reacties.
Met de Elco's kakt ie niet meer in, de speakers die er aan hangen duidelijk wel

.
Nu maar snel verder met de build van de Black Beauty.
Re: First Build ( Black Beauty + TA2024 )
Geplaatst: vr 23 jul 2010, 17:51
door Mphus
Beste spammetje,
Ik ben ook bezig met het bouwen van een TA 2024
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=11665, ik voeg me af welke elko's (waarden) jij hebt toegepast en hoe je dat dan aansluit?
Ik hoop dat je me kunt helpen,
Bedankt Daan