Pagina 1 van 1

Alpair CHR-70 project: --> 18-4 update nieuwe foto's

Geplaatst: za 10 apr 2010, 13:49
door thijs5653
Dag mede zelfbouwers.

Ik ben Thijs Gillijns uit Deventer en zelf ook begonnen met mijn eerste project. Ik heb gekozen voor mark audio drivers.

Omdat dit mijn eerste project is en om wat uit te proberen heb ik het budget niet al te hoog aangehouden, eerst maar eens kijken of het lukt zoals ik in gedachten heb.

Eerst maar eens wat dingen uitgerekend en getekent, en vervolgens kistjes bouwen en delen bestellen.
Het zijn wat ovale kistjes geworden met een netto inhoud van ongeveer 5 liter. waarna ik met Baf uit kom op ongeveer 6.7 liter. Het is een gesloten systeem.

Kastjes gaan mattzwart worden, lijkt me een mooi contrast met de koper kleurige drivers. Of ik een nochfilter nodig heb weet ik nog niet dat is gewoon beluisteren. Ik hoop wel dat de kastvorm een mooi ruimtelijk geluidsbeeld geven, teminste dat had ik wel gedacht i.i.g.


Zelf heb ik nog geen frees e.d dus maar op de ouderwetse manier met de decupeerzaag, vijl en schuurmachine. Kost wat meer tijd maargoed daarvoor is het een hobby.

even wat foto's tot nu toe

Re: Alpair CHR-70 project

Geplaatst: za 10 apr 2010, 18:26
door rho
Dat ziet er iig al als een goed begin uit.
Interessante drivers ook. Lijkt me absoluut geen slechte keuze om als eerste projectje te nemen.

Succes.

Re: Alpair CHR-70 project

Geplaatst: za 10 apr 2010, 20:11
door thijs5653
Nee dat denk ik ook niet. Ik heb de driver zo even lost laten spelen en dat klinkt veel belovend. best wel!!

Re: Alpair CHR-70 project

Geplaatst: zo 11 apr 2010, 16:35
door k.p.
Aan zoiets denk ik ook! Had er net een forumpost over gemaakt. Ik ga dit volgen :).

Re: Alpair CHR-70 project

Geplaatst: zo 11 apr 2010, 20:51
door thijs5653
drivers op zich doe je denk ik geen verkeerde keuze aan. ik heb ze al even horen spelen en klinken naar mijn mening erg mooi.

Alleen de vorm van de kast die ik aan het maken ben valt nog niet echt mee zo zonder frees, alles op mijn oog en mijn schuurmachine toevertrouwen. En dat valt nog niet mee!!
maar we komen er wel.

haha vandaag onze tuin ( en die van de buuren) flink in het stof gezet, EN MIJ ZELF hahahah.

Re: Alpair CHR-70 project

Geplaatst: ma 12 apr 2010, 0:44
door meiborg
Ja dat wil nog al met MDF bewerken haha. Net gedaan hoor zoals t er op de foto uitziet.

Mvg Reinder

Re: Alpair CHR-70 project

Geplaatst: di 13 apr 2010, 20:35
door thijs5653
Net de eerste kast in elkaar gezet en getest. Wat een geluid zech. Zeker in combi met mijn huidige zuil luidsprekers.

ps heb ook een filmpje met de camera gemaakt alleen is daar het geluidskwalitijd wel erg bagger van. verneukt gelijk de ervaring die ik met deze driver heb. jammer.
lijkt net of het geluid enorm vervormt terwijl dat niet zo is. Is overigens ALLEEN deze driver. verder draait er niets.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_Ma0xcC9pCE[/youtube]

Re: Alpair CHR-70 project: --> 13-4 update

Geplaatst: wo 14 apr 2010, 5:57
door amanda
Ziet er netjes uit!

Volgens mij staat de versterker aardig open?

Re: Alpair CHR-70 project: --> 13-4 update

Geplaatst: wo 14 apr 2010, 12:44
door thijs5653
mwha valt wel mee, versterker gaat tot 75 en hij staat hier op 37, half open dus.

komt nog een 4 mm mdf plaatje voor op de baffle om zo de driver wat te laten verzinken.

gr thijs

Re: Alpair CHR-70 project: --> 13-4 update

Geplaatst: wo 14 apr 2010, 18:18
door Wowly
Niet te geloven, dermate uitslagen en dan toch nette hoge tonen. komen deze ook naar breda?

groetjes

jan

Re: Alpair CHR-70 project: --> 13-4 update

Geplaatst: wo 14 apr 2010, 21:28
door thijs5653
hmzzzzzzzz maakt het wel verlijdelijk he. IK wou i.d.d naar breda, alleen weet ik nog niet of ik ze mee neem. Moet er dan ook vroeg bij zijn i.v.m opbouwen zoals ik heb gelezen. Ik zelf moet vanuit Deventer komen, dicht bij Apeldoorn. Ik ga er een paar nachtjes over slapen. En eigenlijk moet ik ze dan ook netjes afgewerkt hebben. Wie weet neem ik alles wel mee, ook mijn huidige zuiltjes voor het laagondersteuning.

Naar breda ga ik zo-wie-zo!

ps. vandaag weer even verder gegaan met de tweede kast, foei wat een stof!! en de glazenwasser is net geweest (mopper de mopper door de bazin)

Re: Alpair CHR-70 project: --> 18-4 update nieuwe foto's

Geplaatst: zo 18 apr 2010, 20:38
door thijs5653
zo van het weekeind weer even een paar uurtjes besteed.

Nu kan ik ze 1 keer volledig in het houdlijm rollen om de zuigende werking op te heffen. Daarna gronden en aflakken. Volgend weekeind zijn ze wel klaar denk ik.

Ik ben niet helemaal tevreden over de vorm van de kisten en dat komt omdat ik geen frees heb. Het is bijna onmogelijk om links en rechts de zelfde ronding te krijgen. Er zit helaas minimaal verschil in de ronding die ik er niet uit krijg.

Re: Alpair CHR-70 project: --> 18-4 update nieuwe foto's

Geplaatst: zo 18 apr 2010, 21:04
door MrCaBLeGuY
Ik vind het een geniale oplossing om ze zonder vrees toch te verzinken.

Ik heb op marktplaats een mega budget bovenfrees gekocht en haal er toch prima resultaten mee in MDF. Ik denk als je 2 tientjes bied op bijvoorbeeld deze dat je een freesje heb.

Re: Alpair CHR-70 project: --> 18-4 update nieuwe foto's

Geplaatst: ma 19 apr 2010, 17:12
door thijs5653
ja mooie oplossing he :D

Re: Alpair CHR-70 project: --> 18-4 update nieuwe foto's

Geplaatst: ma 19 apr 2010, 19:44
door TubeHead
Vind het voor een decoupeerzaag project zonder frees toch wel super goed gelukt !! :shock:

Re: Alpair CHR-70 project: --> 18-4 update nieuwe foto's

Geplaatst: ma 19 apr 2010, 21:07
door thijs5653
dank je wel, ja kijk ik ben een perfectionist dus gauw tevreden ben ik niet.

maar ik moet je gelijk geven voor een decoupeerzaag project is het erg netjes geworden!!

gr thijs

Re: Alpair CHR-70 project: --> 18-4 update nieuwe foto's

Geplaatst: ma 19 apr 2010, 22:09
door k.p.
Als ik het goed begrijp heb je geen bafflestep compensatie gebruikt. Mis je dan niets? Zelfs de bult in het laag van deze driver zou volgens mij niet genoeg zijn om bij een gesloten systeem genoeg compensatie te hebben. Op een dergelijke video is het geluid moeilijk te beoordelen. Hoe vind jij dat het, na een paar dagen luisteren, klinkt?

gr Kevin

Re: Alpair CHR-70 project: --> 18-4 update nieuwe foto's

Geplaatst: di 20 apr 2010, 22:28
door thijs5653
k.p. schreef:
Als ik het goed begrijp heb je geen bafflestep compensatie gebruikt. Mis je dan niets? Zelfs de bult in het laag van deze driver zou volgens mij niet genoeg zijn om bij een gesloten systeem genoeg compensatie te hebben. Op een dergelijke video is het geluid moeilijk te beoordelen. Hoe vind jij dat het, na een paar dagen luisteren, klinkt?

gr Kevin
klopt ik heb nog geen compensatie gebruikt, ik heb alles vanavond eens aangesloten en nu eerst maar eens een paar dagen draaien. zo alleen op deze drivers mis ik wel wat volheid in de muziek. Samen met mijn huidige zuiltjes klinkt het super. Wat de zuiltjes te kort komen vult de chr 70 bijzonder goed aan.

edit:

even wat demping uit de kisten gehaald en klinkt al weer beter.

als iemand een iedee heeft voor een notch filter hoor ik het graag.
kast is 22 cm hoog en 34 cm breed

Re: Alpair CHR-70 project: --> 18-4 update nieuwe foto's

Geplaatst: ma 26 apr 2010, 20:39
door thijs5653
aflakken is nog niet helemaal klaar :oops: maar ik ben druk!!

Re: Alpair CHR-70 project: --> 18-4 update nieuwe foto's

Geplaatst: zo 30 mei 2010, 20:29
door thijs5653
ik heb ze af, maar ben niet erg te spreken over de kasten kwa vorm. tzt maar over op normale kastjes alla paasproject 2009.

tot die tijd wel erg genieten van het geluid

Re: Alpair CHR-70 project: --> 18-4 update nieuwe foto's

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 14:35
door k.p.
Misschien kun je proberen de luidsprekers eens op te meten zodat het ielige karakter verholpen kan worden. Deze luidsprekers zijn dat wel waard ;). De vorm vind ik juist geslaagd.

Re: Alpair CHR-70 project: --> 18-4 update nieuwe foto's

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 20:15
door thijs5653
k.p. schreef:
Misschien kun je proberen de luidsprekers eens op te meten zodat het ielige karakter verholpen kan worden. Deze luidsprekers zijn dat wel waard ;). De vorm vind ik juist geslaagd.

meten heb ik geen mogelijkheid voor helaas.

Ik moet wel zeggen dat na enig inspelen het wat iellige karakter wel wat verbeterd is. De vorm van de kasten is niet gelijk en aangezien ik dat weet!!!! stoor ik me daar aan. En stiekem ook een nieuw project in mijn hoofd.

Afbeelding


met ondersteuning van een visaton woofer w170s of w200s dat ben ik nog niet uit.

groetjes thijs